Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola transportu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i związane z tym konsekwencje dla kształtowania polityki UE" (opinia z inicjatywy własnej).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola transportu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i związane z tym konsekwencje dla kształtowania polityki UE"
(opinia z inicjatywy własnej)

(2018/C 367/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2018 r.)

Sprawozdawczyni: Tellervo KYLÄ-HARAKKA-RUONALA

Decyzja Zgromadzenia Plenarnego 15.2.2018

Podstawa prawna Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego

Opinia z inicjatywy własnej

Sekcja odpowiedzialna Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego

Data przyjęcia przez sekcję 28.6.2018

Data przyjęcia na sesji plenarnej 11.7.2018

Sesja plenarna nr 536

Wynik głosowania 136/0/3

(za/przeciw/wstrzymało się)

1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Transport jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym realizację szeregu celów zrównoważonego rozwoju. Przyczynia się w dużym stopniu do osiągania celów zrównoważonego rozwoju w zakresie rozwoju gospodarczego, przemysłu oraz MŚP, a także handlu i inwestycji. W konsekwencji przyczynia się także do realizacji celów zrównoważonego rozwoju służących zwiększaniu zatrudnienia i dobrostanu oraz zmniejszaniu nierówności i wykluczenia. Transport to jednak także wiele wyzwań związanych z celami zrównoważonego rozwoju, takich jak konieczność ograniczenia oddziaływania na klimat i środowisko, potrzeba poprawy systemów transportowych i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz konieczność zarządzania problemami związanymi z miejscami pracy i godną pracą.
1.2.
EKES wzywa Komisję do opracowania nowych, zintegrowanych ram politycznych dla nowej generacji polityki transportowej z myślą o stworzeniu podstaw dla poprawy transportu i mobilności przy jednoczesnym realizowaniu celów społecznych i środowiskowych.
1.3.
W związku z tym należy tak kształtować politykę UE, by tworzyć korzystne warunki do tego, by transport mógł zaspokajać potrzeby ludzi i przedsiębiorstw w zakresie mobilności. Wymaga to - zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju - istotnych inwestycji w odpowiednią infrastrukturę, w innowacje i w dobrze funkcjonujące systemy transportu, w tym transportu publicznego.
1.4.
Należy także podjąć starania, by uwzględnić te cele zrównoważonego rozwoju, które odnoszą się do społecznych aspektów transportu, takich jak promowanie pełnego i produktywnego zatrudnienia, godnej pracy i rozwijania umiejętności, a także osiągnięcie równości płci oraz zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji takich jak dzieci, osoby niepełnosprawne i starsze. Dialog społeczny powinien odgrywać kluczową rolę we właściwym zarządzaniu przemianami strukturalnymi.
1.5.
Cel odnoszący się do zmiany klimatu stanowi ogromne wyzwanie dla transportu i wymaga intensywnego rozwoju systemów transportu, wprowadzenia szerokiego wachlarza środków służących zmniejszeniu emisyjności oraz nowych i innowacyjnych sposobów podejścia do mobilności.
1.6.
Cyfryzacja i robotyzacja to jedne z megatrendów wpływających na rozwój transportu i wiąże się z nimi konieczność właściwego zarządzania możliwościami i wyzwaniami. Cyfryzacja przyczynia się do zrównoważoności transportu, gdyż podnosi wydajność logistyki, pomaga zapewniać lepsze informacje pasażerom i poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.
1.7.
Ze względu na to, że transport jest sprawą całego społeczeństwa, bardzo ważne jest, by w przygotowywanie i wdrażanie polityki transportowej angażować społeczeństwo obywatelskie. Chociaż rola sektora publicznego ma zasadnicze znaczenie, należy także ułatwiać działania oddolne i partnerstwa, aby znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania w zakresie transportu.
1.8.
EKES wzywa ponadto Komisję do przeprowadzenia oceny wskaźników dotyczących realizacji celów zrównoważonego rozwoju z punktu widzenia transportu i do nasilenia prac nad wskaźnikami, które będą odpowiednie, będą zapewniać realistyczny i informatywny obraz rozwoju sytuacji oraz będą zgodne z podejściem zintegrowanym.
2.
Kontekst
2.1.
Cele zrównoważonego rozwoju zawarte w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 Organizacji Narodów Zjednoczonych szeroko ujmują różne aspekty wyzwań gospodarczych, społecznych i środowiskowych, jakie napotykamy globalnie. Choć żaden z celów zrównoważonego rozwoju nie skupia się konkretnie na transporcie i mobilności, transport jest jednak pośrednio związany z osiągnięciem szeregu z nich. Ponadto kilka ze 169 zadań uzupełniających cele jest bezpośrednio z nim powiązanych, w szczególności te odnoszące się do infrastruktury, lokalnych systemów transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. I, podobnie, trzy spośród 232 wskaźników wykorzystywanych do monitorowania postępów są powiązane z transportem - mierzą wielkość transportu, dostęp do transportu publicznego i liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.
2.2.
Rola transportu w odniesieniu do celów zrównoważonego rozwoju jest zróżnicowana. Cele zrównoważonego rozwoju przynoszą transportowi zarówno możliwości, jak i wyzwania, a transport zarówno umożliwia realizację celów zrównoważonego rozwoju, jak i pomaga w dostosowaniu się do nich. "Transport" oznacza tu przewóz towarów i pasażerów, wszystkimi rodzajami transportu.
2.3.
Cele opinii z inicjatywy własnej:
-
określenie, jak transport przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz w jaki sposób cele zrównoważonego rozwoju mogą być korzystne dla transportu lub go kształtować,
-
analiza ewentualnych konsekwencji powiązań między transportem a celami zrównoważonego rozwoju dla unijnej polityki w zakresie transportu, w kontekście zarówno wewnętrznym, jak i globalnym,
-
przedstawienie poglądów i propozycji EKES-u na temat tego, jak te powiązania należy uwzględniać w strategiach i kształtowaniu polityki UE, tak aby odpowiednio wykorzystać szanse i poradzić sobie z zagrożeniami.

Rola transportu jako czynnika umożliwiającego osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju jest analizowana w rozdziałach 3 i 4. W rozdziale 5 rozważono, jakie korzyści cele zrównoważonego rozwoju przynoszą transportowi poprzez wzmocnienie jego podstaw. W rozdziale 6 i 7 przeanalizowano, jakie wyzwania i oczekiwania dla transportu niosą ze sobą cele zrównoważonego rozwoju. Na podstawie tej analizy w rozdziale 8 ustalenia podsumowano, ujmując je jako implikacje i zalecenia dla kształtowania polityki.

3.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: umożliwienie rozwoju gospodarczego i zatrudnienia
3.1.
Transport jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój gospodarczy zarówno w UE, jak i w kontekście globalnym, i tym samym zasługuje na centralne miejsce w programie UE. Transport jest zasadniczym elementem przyczyniającym się do realizacji celu 8, tzn. do osiągnięcia stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywnego zatrudnienia oraz godnej pracy dla wszystkich.
3.2.
Choć cyfryzacja wkracza we wszystkie obszary gospodarki i społeczeństwa, nie oznacza końca materialnej produkcji i konsumpcji. Logistyka łączy różne części łańcuchów dostaw i obejmuje transport surowców, produktów pośrednich i produktów końcowych do klientów. Transport jest zatem konieczny dla przemysłu, rolnictwa i handlu.
3.3.
Właściwie zarządzany transport może również przyczynić się do realizacji zadania związanego z celem 8, które polega na wdrożeniu polityk promujących zrównoważoną turystykę, z myślą o tworzeniu miejsc pracy i promowaniu lokalnej kultury i produktów.
3.4.
Transport nie tylko zapewnia obsługę innych przedsiębiorstw, ale także sam stanowi istotną branżę zapewniającą miliony miejsc pracy i wnoszącą znaczny wkład w gospodarkę. Ponadto dzięki transportowi powstają branże wytwórcze takie jak przemysł motoryzacyjny, kolejowy, żeglugowy i aeronautyczny.
3.5.
W ujęciu ogólnym transport przyczynia się do realizacji związanego z celem 9 zadania dotyczącego znacznego zwiększenia udziału przemysłu w zatrudnieniu i PKB. Z uwagi na to, że wiele małych i średnich przedsiębiorstw prowadzi działalność gospodarczą związaną z transportem, ten ostatni przyczynia się też do włączania MŚP do łańcuchów wartości i rynków oraz do wspierania ich wzrostu, tak jak postuluje się w celach 9 i 8.
3.6.
Analogicznie, transport przyczynia się do tworzenia miejsc pracy - zgodnie z celem 8 - w związanych z nim sektorach. Umożliwia również lepszą korelację geograficzną między dostępnymi miejscami pracy a siłą roboczą, a tym samym zwiększenie zatrudnienia. Jednocześnie pojawiają się jednak także wyzwania, na przykład w związku z transformacją spowodowaną przez cyfryzację i robotyzację, co według prognoz przyniesie dogłębne zmiany w zakresie miejsc pracy i zadań.
3.7.
W kontekście globalnym transport wnosi wkład w realizację celu 17, w którym postuluje się wzmocnienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Cel ten dotyczy promocji powszechnego, opartego na zasadach, otwartego, niedyskryminującego i sprawiedliwego wielostronnego systemu handlowego w ramach Światowej Organizacji Handlu. Ponieważ transport jest podstawą handlu, może odgrywać istotną rolę w promowaniu tego celu.
3.8.
Cel 9 wzywa do tworzenia zrównoważonej i odpornej infrastruktury w krajach rozwijających się. Jest to powiązane z celem 10, który dotyczy zmniejszania nierówności w krajach i między krajami oraz apeluje o pomoc rozwojową i bezpośrednie inwestycje zagraniczne dla krajów najbardziej potrzebujących.
3.9.
Pomagając w generowaniu rozwoju gospodarczego i godnych miejsc pracy poprzez produkcję, handel i inwestycje, transport odgrywa też rolę w dążeniu do realizacji celu 1, zmierzającego do wyeliminowania ubóstwa we wszystkich jego formach na całym świecie.
4.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: umożliwianie dostępu do towarów i usług
4.1.
Konsumenci wykorzystują transport w celu uzyskania dostępu do dóbr - czy to do żywności, o której jest mowa w celu 2, oraz innych towarów podstawowych, czy to do bardziej luksusowych produktów. Ponadto ludzie potrzebują transportu, aby uzyskać dostęp do usług, na przykład związanych z turystyką i uprawianiem hobby lub związanych z systemami opieki społecznej.
4.2.
Transport jest jednym z głównych elementów łączących rynki - mowa tu zarówno o jednolitym rynku, jak i o handlu międzynarodowym. Połączone rynki pozwalają uzyskać większą efektywność i korzyści skali, a tym samym przyczyniają się do zapewniania konsumentom bardziej dostępnych towarów po przystępnych cenach.
4.3.
Transport ma również zasadnicze znaczenie dla zapewniania usług opieki zdrowotnej i korzystania z nich, zarówno w UE, jak i w skali globalnej. Tym samym przyczynia się do osiągnięcia celu 3, dotyczącego profilaktyki zdrowotnej i leczenia chorób oraz zapewniania wszystkim ludziom zdrowego życia i dobrostanu.
4.4.
To samo dotyczy zapewniania kształcenia i dostępu do niego. Zatem transport przyczynia się do osiągnięcia celu 4, dotyczącego zapewnienia inkluzywnej i równej edukacji wysokiej jakości i propagowania możliwości uczenia się przez całe życie dla wszystkich.
5.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: stwarzanie podstaw mobilności
5.1.
Transport musi być dostępny, sprawny i efektywny, a jego cena musi być przystępna. Musi być także pewny i bezpieczny, by umożliwić mobilność ludzi i towarów. Zatem UE powinna koniecznie zwiększać inwestycje w odpowiednią infrastrukturę i właściwą technologię oraz wzmacniać dobrze funkcjonujące systemy transportowe.
5.2.
Realizacja celu 9 ma bezpośredni pozytywny wpływ na transport, gdyż zaleca się w nim rozwijanie "niezawodnej, trwałej i odpornej infrastruktury dobrej jakości", by wspierać rozwój gospodarczy i dobrostan człowieka.
5.3.
Sprawne przekraczanie granic w ramach rynku wewnętrznego oraz w międzynarodowym transporcie i podróżach ma ogromne znaczenie dla zapewnienia dobrze funkcjonujących rynków oraz przepływu towarów i osób. Jest to wspierane przez cel 9, w którym podkreśla się rolę infrastruktury transgranicznej.
5.4.
Cel 11 zmierza do uczynienia miast i osiedli ludzkich bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu. Wzywa się w nim do zapewnienia wszystkim ludziom dostępu do bezpiecznych, przystępnych cenowo i trwałych systemów transportu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na potrzeby osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji takich jak kobiety, dzieci, osoby niepełnosprawne i starsze. Wymaga to właściwego planowania w zakresie użytkowania gruntów i systemów transportowych, jak również odpowiednich inwestycji publicznych w infrastrukturę. Rozwój transportu publicznego odgrywa tu ważną rolę, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.
5.5.
Jeśli chodzi o innowacje, to w ramach celu 9 wzywa się do wzmocnienia badań naukowych i podniesienia poziomu technologicznego sektorów przemysłowych. Jest to także ważne z punktu widzenia rozwoju transportu i związanych z nim sektorów.
5.6.
Ponadto w celu 7 wzywa się do współpracy międzynarodowej, by ułatwić dostęp do badań i technologii w zakresie czystej energii, a także do promowania inwestycji w infrastrukturę energetyczną i czyste technologie energetyczne. Środki te, które obejmują infrastrukturę dla paliw alternatywnych i dla ładowania pojazdów elektrycznych, mają również korzystny wpływ na obniżanie emisyjności transportu.
5.7.
Wraz z rozpowszechnianiem się cyfryzacji i robotyzacji transportu coraz większą uwagę należy poświęcać potrzebom w zakresie infrastruktury cyfrowej, w tym automatycznym systemom zarządzania ruchem i kontroli ruchu. W celu 9 mowa jest o potrzebie znacznego zwiększenia dostępu do ICT i dążenia do zapewnienia powszechnego dostępu do internetu po przystępnej cenie. W ramach celu 17 wzywa się z kolei do zwiększenia wykorzystania technologii kluczowych dla rozwoju, w szczególności technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Cyfryzacja przyczynia się do zwiększenia efektywności logistyki i pomaga w lepszym informowaniu pasażerów w kwestiach związanych z transportem.
6.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom społecznym
6.1.
Chociaż transport jest elementem przyczyniającym się do zapewnienia opieki zdrowotnej i dobrostanu, to tworzy również zagrożenia dla zdrowia ze względu na zanieczyszczenie, takie jak pyły w powietrzu, oraz wypadki drogowe. W ramach celu 3 dąży się do znacznego zmniejszenia tych zagrożeń. Skuteczne systemy zarządzania ruchem, a także regulacje oraz ich egzekwowanie to środki, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zaawansowana automatyzacja zwiększy bezpieczeństwo transportu dzięki zmniejszeniu błędu ludzkiego, pomimo pewnych obaw związanych z technologią.
6.2.
Kształcenie i szkolenia, o których jest mowa w celu 4, mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia niezbędnych umiejętności pracownikom i przedsiębiorcom w sektorach związanych z transportem. Zmiany w wykonywanych zadaniach, wynikające na przykład z cyfryzacji, pociągają za sobą znaczną zmianę w zapotrzebowaniu na umiejętności. Cel 4 jest zatem ważnym czynnikiem wspierającym transport.
6.3.
Cel 5 dotyczy osiągnięcia równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt. Sektor transportu może zwiększać równouprawnienie płci poprzez przyciągnięcie większej liczby kobiet do tego sektora w charakterze przedsiębiorczyń lub pracownic, co uwolni potencjał obu płci. Należy także zapewnić kobietom bezpieczeństwo transportu, zwłaszcza publicznego.
6.4.
Cel 8 nawołuje do zapewnienia pełnego i produktywnego zatrudnienia, zapobiegania wykluczeniu młodzieży, promowania godnej pracy dla wszystkich ludzi i ochrony praw pracowniczych. Sytuacja w tym zakresie jest zróżnicowana. W krajach rozwijających się najistotniejszym celem może być wdrażanie podstawowych praw pracowników, podczas gdy w UE największe obawy co do przyszłości związane są z promowaniem pełnego zatrudnienia i godnej pracy dla wszystkich.
6.5.
Zarządzanie zmianami strukturalnymi, w obliczu których stoi UE w związku z cyfryzacją i przejściem na gospodarkę niskoemisyjną, wymaga kompleksowych strategii dotyczących sposobu zapewnienia sprawiedliwej i sprawnej transformacji, zmniejszenia negatywnych skutków społecznych i rozwiązania kwestii niedoboru kwalifikacji.
6.6.
Ponadto cel 10 dotyczy promowania inkluzywności społecznej, gospodarczej i politycznej wszystkich ludzi oraz przyjęcia polityki zmierzającej do zapewnienia większej równości. Strategie te przyczyniają się również do osiągniecia celu 1, czyli likwidacji ubóstwa. W odniesieniu do transportu cel 9 postuluje zapewnienie wszystkim ludziom równego dostępu do infrastruktury po przystępnej cenie. Transport, zwłaszcza publiczny, może odegrać ważną rolę w zapobieganiu wykluczeniu osób poprzez umożliwienie dostępu do pracy, towarów i usług.
6.7.
Cel 10 dotyczy też ułatwienia przemyślanej, bezpiecznej, regularnej i odpowiedzialnej migracji oraz przepływu ludzi. Cel ten związany jest z transportem z dwóch powodów: po pierwsze, transport odgrywa rolę w zapobieganiu utracie życia ludzkiego i w przyczynianiu się do bezpiecznego i legalnego przemieszczania się uchodźców i migrantów. Po drugie, sektor transportu zapewnia migrantom możliwość integracji na rynku pracy.
7.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: osiąganie celów środowiskowych
7.1.
Oprócz zaspokajania potrzeb ludności i przedsiębiorstw w zakresie mobilności transport musi sprostać wymogom w zakresie klimatu i ochrony środowiska. W ramach celu 13 podkreśla się potrzebę podjęcia pilnych działań z myślą o przeciwdziałaniu zmianom klimatu oraz ich skutkom. Z uwagi na to, że transport jest istotnym źródłem emisji gazów cieplarnianych na świecie i że w sektorze tym poziom emisji nadal wzrasta, realizacja tego celu jest ogromnym wyzwaniem dla transportu. Wymaga to zwiększenia wysiłków na rzecz osiągnięcia celów określonych w unijnych strategiach, a także globalnej współpracy w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego i morskiego.
7.2.
Zadanie dotyczące zerwania zależności między wzrostem gospodarczym a degradacją środowiska, co postuluje cel 8 jest także ogromnym wyzwaniem z punktu widzenia transportu, z uwagi na silny związek między transportem a wzrostem gospodarczym. Dążenie do oddzielenia wzrostu gospodarczego od degradacji środowiska wymaga zatem intensywnego rozwoju zrównoważonych systemów transportowych o minimalnym wpływie na środowisko, wprowadzenia zaawansowanych technologii, jak również nowego i innowacyjnego podejścia do mobilności. Odpowiada to także zadaniom określonym w celu 12, który postuluje odpowiedzialną konsumpcję i produkcję.
7.3.
Infrastruktura odgrywa istotną rolę, jeśli chodzi o wpływ transportu na środowisko. Cel 15 dotyczy ochrony, przywrócenia oraz promowania zrównoważonego użytkowania ekosystemów lądowych, co należy uwzględnić przy planowaniu przestrzennym i budowie infrastruktury. To samo dotyczy celu 11, w którym mowa jest o potrzebie wzmocnienia wysiłków na rzecz ochrony i zabezpieczenia światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.
7.4.
Ze względu na to, że energia jest niezbędnym warunkiem transportu, związany z energią cel 7 również dotyczy bezpośrednio transportu. Nawołuje się w nim do znaczącego zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w globalnym miksie energetycznym, a także do znacznej poprawy efektywności energetycznej. Z kolei jednym z zadań określonych w celu 12 jest stopniowe wycofywanie szkodliwych dotacji do paliw kopalnych. Biorąc pod uwagę szeroko rozpowszechnione wykorzystanie paliw kopalnych w transporcie, realizacja tego zadania ma oczywisty wpływ na transport i jego użytkowników.
7.5.
Cel 14 dotyczy ochrony i zrównoważonego wykorzystania oceanów, mórz i zasobów morskich. Nawołuje się w nim do poprawy gospodarowania odpadami i ograniczenia emisji, przy czym mowa o odpadach i emisjach zarówno powstałych w ramach działalności na lądzie, jak i związanych z transportem morskim.
7.6.
Oddziaływanie na środowisko nie jest związane wyłącznie z transportem jako takim, lecz również z cyklem życia pojazdów, statków powietrznych i statków wodnych od momentu ich wytworzenia do zakończenia eksploatacji. To oddziaływanie można zmniejszyć poprzez bardziej efektywne gospodarowanie zasobami i stosowanie czystych technologii w procesach przemysłowych, zgodnie z celami 9 i 12.
7.7.
Środki poprawiające przepływ ruchu mają również do odegrania rolę w ograniczaniu emisji. W związku z tym zasadnicze znaczenie mają tu: wysokiej jakości infrastruktura, sprawne przejścia graniczne, użytkowanie gruntów i planowanie przestrzeni miejskiej, sprawny transport publiczny i multimodalne alternatywne środki transportu towarowego.
7.8.
Rozwój autonomicznego transportu może prowadzić do częstszego korzystania z samochodów prywatnych dzięki większej wygodzie pasażerów. Jednocześnie wspólne użytkowanie samochodów - wraz z wykorzystaniem transportu publicznego - ma zmniejszyć liczbę samochodów prywatnych. Ogólnie, cyfryzacja i robotyzacja prowadzą do zwiększenia wydajności transportu i logistyki, co ma pozytywny wpływ na klimatyczne i środowiskowe skutki transportu.
7.9.
Obok tego, że istnieje potrzeba ograniczania emisji powodowanych przez transport, ten ostatni przyczynia się także do zapobiegania problemom związanym ze zmianą klimatu i ochroną środowiska oraz do ich rozwiązywania, gdyż umożliwia rozpowszechnianie niskoemisyjnych i przyjaznych środowisku technologii, produktów i rozwiązań, do czego wzywa cel 17.
8.
Transport a cele zrównoważonego rozwoju: wnioski do uwzględnienia przy kształtowaniu polityki
8.1.
Analiza zawarta we wcześniejszych sekcjach pokazuje wyraźnie, że transport jest powiązany z dużą liczbą celów zrównoważonego rozwoju. Z uwagi na to, że transport jest zasadniczym czynnikiem umożliwiającym osiągnięcie szeregu celów zrównoważonego rozwoju, należy w pełni uwzględnić rolę transportu przy realizacji tych celów na poziomie UE, państw członkowskich i w skali lokalnej.
8.2.
Jednocześnie polityka transportowa UE powinna uwzględniać cele zrównoważonego rozwoju w sposób zintegrowany, by zapewnić podstawę poprawy transportu i mobilności, przy jednoczesnym osiąganiu celów społecznych i środowiskowych.
8.3.
Podchodzenie do transportu z perspektywy kilku różnych obszarów polityki i oddzielne traktowanie każdej kwestii prowadzi do nieoptymalnych rozwiązań. Zatem konieczne jest opracowanie polityki transportowej w sposób całościowy. W związku z tym EKES wzywa Komisję do opracowania nowych, zintegrowanych ram politycznych dla nowej generacji polityki transportowej. Powinny one następnie służyć za podstawę podejmowania bardziej szczegółowych decyzji związanych z transportem.
8.4.
Wspomniane ramy polityczne powinny również obejmować wymiar globalny mający na celu zintegrowanie celów zrównoważonego rozwoju z unijną współpracą międzynarodową związaną z transportem, a także z prowadzonymi przez UE działaniami zewnętrznymi związanymi z transportem.
8.5.
Ponieważ transport jest sprawą całego społeczeństwa, ważne jest, aby angażować społeczeństwo obywatelskie w opracowanie i wdrażanie polityki transportowej. Powyższe stanowiłoby odpowiedź na cel 16, który dotyczy elastycznego, inkluzywnego, partycypacyjnego i reprezentatywnego podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach. Jeśli chodzi o zagadnienia związane z rynkiem pracy i procesami transformacji, kluczową rolę powinien odgrywać dialog społeczny.
8.6.
Cel 17 natomiast zawiera postulat zachęcania do tworzenia i promowania skutecznych partnerstw publicznych i publiczno-prywatnych oraz partnerstw z udziałem społeczeństwa obywatelskiego, bazujących na doświadczeniu partnerstw i ich strategiach pozyskiwania zasobów. EKES uznaje zasadniczą rolę odgrywaną przez sektor publiczny, ale wzywa podmioty kształtujące politykę UE do pełnego uznania kluczowego znaczenia działań oddolnych i partnerstw, gdyż przyczyniają się one do znalezienia najlepszych możliwych sposobów stawienia czoła wyzwaniom związanym z transportem. Umożliwiają także wykorzystanie istniejących możliwości, np. dzięki nowym modelom produkcji i konsumpcji wypracowanym przez przedsiębiorstwa i obywateli.
8.7.
EKES wzywa także Komisję do przeprowadzenia oceny wskaźników dotyczących realizacji celów zrównoważonego rozwoju z punktu widzenia transportu i do dalszego rozwoju wskaźników, które byłyby odpowiednie, zapewniały realistyczny i pouczający obraz rozwoju sytuacji i były zgodne z wyżej opisanym podejściem zintegrowanym.

Bruksela, dnia 11 lipca 2018 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.367.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Rola transportu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i związane z tym konsekwencje dla kształtowania polityki UE" (opinia z inicjatywy własnej).
Data aktu: 10/10/2018
Data ogłoszenia: 10/10/2018