[COM(2018) 93 final - 2018/0042 (COD)]"Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad obligacjami zabezpieczonymi oraz zmieniającej dyrektywę 2009/65/WE i dyrektywę 2014/59/UE"
[COM(2018) 94 final - 2018/0043 (COD)]
(2018/C 367/11)
(Dz.U.UE C z dnia 10 października 2018 r.)
Sprawozdawca: Daniel MAREELS
Wniosek o konsultację |
Rada Unii Europejskiej, 28.3.2018 Parlament Europejski, 16.4.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 53, 114 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
27.6.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
11.7.2018 |
Sesja plenarna nr |
536 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
165/0/1 |
Bruksela, dnia 11 lipca 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
2 Plan działania z września 2015 r. "Plan działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych" - komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Zob. COM(2015) 468 final.
4 Również Komisja przyjęła komunikat, w którym wezwała do przyspieszenia reform. Zob. COM(2016) 601 final.
5 Zob. komunikat Komisji »Dokończenie budowy unii rynków kapitałowych do roku 2019 - czas przyspieszyć realizację«. Zob. COM (2018) 114 final.
6 Poza wspomnianym wnioskiem pakiet obejmuje także wniosek w sprawie ułatwienia transgranicznej dystrybucji funduszy zbiorowego inwestowania, wniosek w sprawie skutecznych ram dotyczących europejskich dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstw, wniosek w sprawie prawa właściwego dla skuteczności przelewu wierzytelności wobec osób trzecich oraz komunikat w sprawie prawa właściwego dla skutków rozporządzających transakcji w obrocie papierami wartościowymi.
12 Podwójny regres oznacza prawo do roszczeń posiadaczy obligacji zabezpieczonych wobec puli aktywów stanowiących zabezpieczenie (cover pool) z jednej strony, a z drugiej strony - wobec emitenta.
13 Obecnie nadal około dwunastu państw członkowskich UE nie posiada ram legislacyjnych dotyczących obligacji zabezpieczonych.
14 Wykaz znajduje się w rozdziale 3 wniosku dotyczącego dyrektywy i wniosku dotyczącego rozporządzenia.
15 Zob. wniosek dotyczący dyrektywy, motyw 33.
16 Według ustnych wyjaśnień przedstawicieli Komisji 1/3 rynku zajmują banki, 1/3 - EBC oraz 1/3 - inne strony, takie jak fundusze inwestycyjne i fundusze emerytalne.
17 Można się też odnieść do wniosków w sprawie finansowania społecznościowego i pożyczek społecznościowych. Proponowane w tych ramach instrumenty finansowe są zasadniczo zbywalnymi instrumentami finansowymi, które służą jako instrumenty kapitałowe (np. akcje) lub dłużne (np. obligacje). Ochronę oszczędzających i inwestorów przewidzianą w takich ramach można uznać za bardzo ograniczoną.