Sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 dotyczące wszelkich zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady i Komisji.

Sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 dotyczące wszelkich zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady i Komisji

(2018/C 026/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2018 r.)

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Zakres kontroli i podejście kontrolne

Zakres kontroli

Podejście kontrolne

Uwagi

Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady

Zobowiązania warunkowe Komisji

Zobowiązania warunkowe Rady

Wnioski i zalecenia

WYKAZ SKRÓTÓW

TSUE Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

WPROWADZENIE

1.
Jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, utworzony rozporządzeniem (UE) nr 806/2014 w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1 , stanowi drugi filar unii bankowej UE. Mechanizm ten służy do skutecznego przeprowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, które upadają, za pośrednictwem Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Jednolita Rada), a w razie potrzeby z wykorzystaniem jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Fundusz ten jest finansowany w pełni przez sektor bankowy.
2.
Jednolita Rada jest organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stosunku do wszystkich banków o istotnym znaczeniu 2  i transgranicznych grup bankowych o mniejszym znaczeniu ustanowionych w strefie euro 3 . Zadanie Jednolitej Rady polega na zapewnieniu należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających banków, która wywrze minimalny wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne. Z dniem 1 stycznia 2015 r. Jednolita Rada stała się niezależną agencją, a dnia 1 stycznia 2016 osiągnęła pełną zdolność do działania i pełny zestaw uprawnień w dziedzinie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3.
W decyzję o objęciu danej jednostki restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją zaangażowane są Europejski Bank Centralny, Jednolita Rada, Komisja oraz ewentualnie Rada 4 .
4.
Art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi, że Trybunał opracowuje sprawozdanie dotyczące w szczególności zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia.

ZAKRES KONTROLI I PODEJŚCIE KONTROLNE

Zakres kontroli

5.
Kontrola dotyczyła zobowiązań warunkowych, o których mowa w art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, i obejmowała rok budżetowy 2016.
Podejście kontrolne
6.
Zobowiązania warunkowe należy ujmować w rocznym sprawozdaniu finansowym, jak określono w unijnej regule rachunkowości nr 10 - "Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe" (zob. ramka 1).
Ramka 1 - Definicja zobowiązania warunkowego

Zobowiązanie warunkowe to możliwe zobowiązanie powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, którego istnienie potwierdzi dopiero wystąpienie lub niewystąpienie jednego lub większej liczby niepewnych przyszłych zdarzeń, które nie są w pełni kontrolowane przez Unię Europejską, lub bieżące zobowiązanie powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które nie jest ujmowane w sprawozdaniu finansowym, ponieważ nie jest prawdopodobne, aby w celu realizacji zobowiązania konieczne było wydatkowanie środków reprezentujących korzyści ekonomiczne lub potencjał usługowy, lub ponieważ kwoty zobowiązania nie można wycenić wystarczająco wiarygodnie.

7.
Kontrolę rocznych sprawozdań finansowych Komisji i Rady za rok budżetowy 2016 Trybunał przeprowadził w kontekście swoich prac kontrolnych w ramach sprawozdania rocznego. Roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady za rok budżetowy 2016 skontrolował niezależny audytor zewnętrzny, a wyniki jego pracy zostały wzięte pod uwagę przez Trybunał w formułowaniu opinii w sprawie wiarygodności rozliczeń 5 .
8.
Dodatkowe dowody kontroli obejmują informacje zebrane w trakcie posiedzeń i rozmów z pracownikami oraz w toku przeglądu wewnętrznej dokumentacji, jak również dane dostępne publicznie.

UWAGI

Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady

9.
W oświadczeniach do rocznego sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2016 księgowy Jednolitej Rady potwierdził, że wszystkie zobowiązania warunkowe, o których mowa w art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zostały ujęte w tym sprawozdaniu.
10.
Trybunał wydał opinię bez zastrzeżeń na temat wiarygodności rocznego sprawozdania finansowego Jednolitej Rady za rok budżetowy 2016 6 .
11.
W odniesieniu do zobowiązań warunkowych Jednolita Rada jest w trakcie opracowywania wytycznych dotyczących rachunkowości, które mają zostać ukończone do końca 2017 r.
12.
Poza arkuszami Excel, o których mowa w pkt 18, Jednolita Rada nie dysponuje systemem informatycznym na potrzeby wsparcia rachunkowości dotyczącej zobowiązań warunkowych. Tego rodzaju system umożliwiłby jej stosowanie ustandaryzowanej dokumentacji sprawozdawczej i rachunkowej, a także przeprowadzenie ustandaryzowanej oceny.
13.
Mające się odbyć postępowania sądowe (zob. pkt 17 i 21) przeciwko Jednolitej Radzie i krajowym organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będą miały negatywny wpływ na ich zasoby finansowe (np. z uwagi na wydatki na doradztwo prawne) i kadrowe (np. zatrudnienie dodatkowego personelu prawniczego), czego koszty poniosą bezpośrednio te organy, a pośrednio wszystkie banki - za pośrednictwem swoich składek.
Zobowiązania warunkowe związane ze składkami banków na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji
14.
Banki ze strefy euro są zobowiązanie do wnoszenia wkładów na rzecz Jednolitej Rady. Składki za 2015 r. obliczyły i pobrały krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a następnie w styczniu 2016 r. przekazały je Jednolitej Radzie. Wysokość składek za 2016 r. obliczyła Jednolita Rada. Metodyka obliczeń jest skomplikowana 7 . Składki za 2016 r. zostały pobrane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na podstawie obliczeń Jednolitej Rady i przekazane na jej rzecz w czerwcu 2016 r. 8 .
15.
Roczny poziom docelowy oznacza łączną kwotę ustalonych składek, która jest co roku pobierana od banków.
16.
Łącznie krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgromadziły składki w wysokości 10,7 mld euro za lata 2015 i 2016, a następnie przekazały je do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącego własnością Jednolitej Rady.
17.
W końcowym sprawozdaniu finansowym za 2016 r. Jednolita Rada ujęła zobowiązania warunkowe w kwocie 841 826 146 euro związane ze składkami ex ante, z czego kwota 800 791 513 euro odnosi się do odwołań od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i postępowań przed sądami administracyjnymi państw członkowskich. Kwota ta została ustalona na podstawie oświadczeń wyżej wspomnianych organów krajowych. W tabelach 1 i 2 przedstawiono szczegółowe informacje na temat tych kwot oraz liczby odwołań i postępowań sądowych, a także zachodzących w nich zmian, w okresie do dnia 30 września 2017 r.:

Tabela 1

Zmiany w wysokości spornych kwot zobowiązań warunkowych wynikających ze składek ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Zobowiązania warunkowe wynikające z kwot spornych (w EUR) 30.9.2017 31.12.2016 31.12.2015
- Odwołania od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz postępowania przez sądami administracyjnymi państw członkowskich 1 240 045 681 800 791 513 437 125 144
związane ze składkami ex ante za 2015 r. 84 149 051 84 149 051 437 125 144
związane ze składkami ex ante za 2016 r. 596 809 613 716 642 462 0
związane ze składkami ex ante za 2017 r. 559 087 017 0 0
- Postępowania przez Sądem TSUE 180 197 774 41 034 633 0
związane ze składkami ex ante za 2016 r. 115 676 910 41 034 633 0
związane ze składkami ex ante za 2017 r. 64 520 864 0 0
Razem 1 420 243 455 841 826 146 437 125 144
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie danych Jednolitej Rady.

Tabela 2

Zmiany w liczbie odwołań i postępowań sądowych związanych ze składkami ex ante na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Liczba odwołań, postępowań przez sądami administracyjnymi i postępowań przed Sądem TSUE 30.9.2017 31.12.2016 31.12.2015
- Odwołania od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz postępowania przez sądami administracyjnymi państw członkowskich 394 261 67
związane ze składkami ex ante za 2015 r. 7 6 67
związane ze składkami ex ante za 2016 r. 256 255 0
związane ze składkami ex ante za 2017 r. 131 0 0
- Postępowania przez Sądem TSUE 13 9 0
związane ze składkami ex ante za 2016 r. 10 9 0
związane ze składkami ex ante za 2017 r. 3 0 0
Razem 407 270 67
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy, na podstawie danych Jednolitej Rady.
18.
W odniesieniu do procesu leżącego u podstaw opracowania końcowego sprawozdania finansowego za 2016 r. należy podkreślić, że w swoich oświadczeniach krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przedstawiły kwoty wyłącznie w formie zagregowanej, a zatem bez wyszczególnienia danych. Proces ten został usprawniony od września 2017 r., kiedy to krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zaczęły przedstawiać dane szczegółowe w arkuszach Excel. Dzięki usprawnionemu procesowi okazało się, że kwoty sporne będące przedmiotem odwołań od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz postępowań przed sądami administracyjnymi państw członkowskich związane ze składkami za 2016 r. były zawyżone o około 120 mln euro. Co więcej, w końcowym sprawozdaniu finansowym za 2016 r. Jednolita Rada nie uwzględniła kosztów prawnych związanych z odwołaniami i postępowaniami sądowymi (np. wydatków na doradztwo prawne). Niemniej jednak zagadnienia omówione w niniejszym punkcie nie mają istotnego wpływu na końcowe sprawozdanie finansowe za 2016 r.
19.
W sprawozdaniu dotyczącym końcowego sprawozdania finansowego za 2016 r. niezależny audytor zewnętrzny zalecił, by w kolejnych latach Jednolita Rada dokonała przeglądu swoich procedur zestawiania danych finansowych związanych z odwołaniami administracyjnymi od decyzji krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i postępowaniami przed sądami administracyjnymi odnośnych państw członkowskich, a także by poprawiła te procedury. W ten sposób dopilnowałaby, by krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przedkładały wystarczające informacje finansowe i niefinansowe.

Zobowiązania warunkowe związane z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją

20.
W okresie sprawozdawczym do dnia 31 grudnia 2016 r. Jednolita Rada nie rozpoczęła żadnego procesu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków oraz nie istniały żadne zobowiązania warunkowe, które należałoby wykazać w odniesieniu do decyzji w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji za rok budżetowy 2016. Pierwsza tego rodzaju decyzja została podjęta w dniu 7 czerwca 2017 r. 9 . Wynikające z niej zobowiązania warunkowe nie musiały zostać wykazane w końcowym sprawozdaniu finansowym Jednolitej Rady za 2016 r., ponieważ związane były ze zdarzeniem przypadającym w roku budżetowym 2017 i pojawiły się już po zatwierdzeniu sprawozdania do publikacji 10 . W końcowym sprawozdaniu finansowym za 2016 r. 11  Jednolita Rada opisała podjęcie tej decyzji jako zdarzenie niewymagające dokonania korekty 12 .
21.
Należy podkreślić, że w związku z pierwszą decyzją w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wszczęto szereg postępowań. Ponadto w następstwie tej decyzji złożono znaczną liczbę odwołań administracyjnych. Szczegółowe dane na ten temat:
a)
90 postępowań sądowych przeciwko Jednolitej Radzie przed Sądem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wszczętych przed dniem 12 października 2017;
b)
46 odwołań złożonych do komisji odwoławczej Jednolitej Rady do dnia 26 października 2017 r. 13 .
22.
Związane z nimi zobowiązania warunkowe zostaną uwzględnione w sprawozdaniu Trybunału dotyczącym roku budżetowego 2017.

Zobowiązania warunkowe Komisji

23.
Komisja potwierdziła, że na dzień 31 grudnia 2016 r. nie miała żadnych zobowiązań warunkowych powstałych w związku z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (art. 92 ust. 4).
24.
Trybunał wydał opinię bez zastrzeżeń na temat wiarygodności skonsolidowanego sprawozdania rocznego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016 14 .
25.
Należy zaznaczyć, że w dniu 7 czerwca 2017 r. Komisja została powiadomiona o 26 postępowaniach sądowych wszczętych przeciwko niej przed Sądem TSUE w odniesieniu do zatwierdzenia pierwszej decyzji w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 15 . Wynikające z niej zobowiązania warunkowe nie musiały zostać wykazane w końcowym sprawozdaniu finansowym Komisji za 2016 r., ponieważ związane są one ze zdarzeniem przypadającym w roku budżetowym 2017 i pojawiły się już po zatwierdzeniu sprawozdania do publikacji.
26.
Związane z nimi zobowiązania warunkowe zostaną uwzględnione w sprawozdaniu Trybunału dotyczącym roku budżetowego 2017.

Zobowiązania warunkowe Rady

27.
Księgowy Rady w oświadczeniu z dnia 30 maja 2017 r. stwierdził, że na dzień 31 grudnia 2016 r. Rada nie miała żadnych zobowiązań warunkowych powstałych w związku z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (art. 92 ust. 4).
28.
Trybunał wydał opinię bez zastrzeżeń na temat wiarygodności skonsolidowanego sprawozdania rocznego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2016 16 .
29.
Rada nie była zaangażowana w decyzję w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wspomnianej w pkt 20 i 25, ale według stanu na dzień 26 października 2017 r. była przedmiotem wynikającego z niej jednego postępowania sądowego przed Sądem TSUE. Zobowiązania warunkowe nie musiały zostać wykazane w końcowym sprawozdaniu finansowym Rady za 2016 r., ponieważ związane były one ze zdarzeniem z roku budżetowego 2017 i pojawiły się już po zatwierdzeniu sprawozdania do publikacji.
30.
Powiązane zobowiązania warunkowe zostaną uwzględnione w sprawozdaniu Trybunału dotyczącym roku budżetowego 2017.

WNIOSKI I ZALECENIA

31.
W porównaniu z rokiem budżetowym 2015 nastąpił znaczny wzrost zobowiązań warunkowych na poziomie Jednolitej Rady odnoszących się do roku budżetowego 2016. Wzrost ten przypisywany jest odwołaniom składanym przez banki i postępowaniom sądowym związanym ze składkami ex ante. Już na tym etapie roku można przewidzieć, że poziom zobowiązań wzrośnie również w roku budżetowym 2017 z powodu odwołań od decyzji w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, odwołań składanych przez banki oraz postępowań sądowych w związku ze składkami ex ante (zob. pkt 17, 21, 25 i 29).
32.
Jednolita Rada nie opracowała jeszcze szczegółowych wytycznych dotyczących rachunkowości (zob. pkt 11). W końcowym sprawozdaniu finansowym za 2016 r. nie uwzględniła ponadto kosztów prawnych (zob. pkt 18).
Zalecenie 1
Z uwagi na wzrost liczby przypadków zobowiązań warunkowych i ich złożoność Jednolita Rada powinna opracować szczegółowe wytyczne dotyczące rachunkowości. Należy w nich również uwzględnić kwestię finansowania kosztów prawnych.
Docelowy termin realizacji: do końca 2017 r.
33.
Uchybienia w procesach związane ze zobowiązaniami warunkowymi doprowadziły do zawyżeń, które nie miały jednak istotnego wpływu na końcowe sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady za 2016 r. W ciągu roku 2017 Jednolita Rada usprawniła swoje procesy (zob. pkt 18), niemniej jednak nie wprowadziła systemu informatycznego na potrzeby ustandaryzowanej dokumentacji sprawozdawczej i rachunkowej oraz ustandaryzowanej oceny (zob. pkt 12).
Zalecenie 2
Jednolita Rada powinna wprowadzić stosowny proces obejmujący system informatyczny, który zapewni, by wszystkie rodzaje zobowiązań warunkowych były odpowiednio rozliczane i zgłaszane. Krajowym organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić dostęp do tego systemu, tak aby mogły odpowiednio zaksięgowywać zobowiązania warunkowe.
Docelowy termin realizacji: do końca 2019 r.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył członek Trybunału Obrachunkowego Baudilio TOMÉ MUGURUZA, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 12 grudnia 2017 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ODPOWIEDZI JEDNOLITEJ RADY DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

Zalecenie 1

Przyjęte: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji zgadza się z uwagą Europejskiego Trybunału Obrachunkowego i już w 2017 r. zostaną podjęte działania w tym zakresie polegające na opracowaniu wytycznych w zakresie rachunkowości do ustalania kosztów prawnych i uznania zobowiązań warunkowych (oczekiwane wdrożenie do 1. kwartału 2018 r.).

Zalecenie 2

Częściowo przyjęte: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji uzgodniła już z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ulepszoną procedurę obejmującą regularną sprawozdawczość, która umożliwi Jednolitej Radzie monitorowanie ewolucji odwołań w czasie. Jednolita Rada nie ma podstawy prawnej do egzekwowania od krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosowania określonego narzędzia informatycznego, choć spróbuje ona, w ramach możliwości we współpracy z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wzmocnić dotychczasową procedurę w zakresie sprawozdawczości w celu zapewnienia większej przejrzystości w odniesieniu do wskazania całkowitej liczby spraw, kwot z nimi związanych, w tym możliwych wypłat na zadośćuczynienia wynikających z postępowań krajowych. Należy zwrócić uwagę, że odwołania są stale rozpatrywane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i dlatego też kwoty zobowiązań warunkowych zmieniają się z czasem. W związku z tym Jednolita Rada polega na danych pochodzących od krajowych organów ds. restrukturyzacji, ponieważ nie ma ona bezpośredniego dostępu do tych informacji.

ODPOWIEDŹ RADY

W związku z tym, że w roku sprawozdawczym 2016 w sprawozdaniu finansowym w odniesieniu do Rady nie odnotowano żadnych zobowiązań warunkowych zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, Rada nie przedstawiła żadnych uwag.

ODPOWIEDŹ KOMISJI

"Komisja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego".

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
2 Terminem "bank" w niniejszym sprawozdaniu określa się podmioty wymienione w art. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
3 Wykaz banków, w stosunku do których Jednolita Rada stanowi organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, znajduje się na stronie internetowej https://srb.europa.eu/en/node/44.
4 Art. 18 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
5 Szczegółowe informacje na temat podejścia kontrolnego Trybunału przedstawiono w sprawozdaniu rocznym Trybunału z wykonania budżetu UE za rok budżetowy 2016 oraz w specjalnym sprawozdaniu rocznym dotyczącym sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2016.
6 Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2016.
8 Podstawę prawną stanowi Umowa o przekazywaniu i uwspólnianiu składek na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=PL&f=ST%208457%202014%20INIT.
9 Decyzja w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotycząca Banco Popular Español, S. A. https://srb.europa.eu/en/ content/banco-popular.
10 Pierwszy wniosek zaskarżający decyzję w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular przed TSUE został wniesiony w stosunku do Jednolitej Rady w dniu 8 sierpnia 2017 r.
11 Końcowe sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady za 2016 r., s. 38.
12 Pkt 7 i 13 zasady rachunkowości UE nr 19. Zdarzenie niewymagające dokonania korekty nie ma wpływu na kwoty zaksięgowane lub wykazane w bieżącym roku budżetowym. Jeżeli wpływ tego zdarzenia jest istotny, musi ono zostać opisane, ponieważ niewykazanie go mogłoby wpłynąć na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie rocznego sprawozdania finansowego.
13 Według stanu na dzień 6 października 2017 r. w Hiszpanii w krajowym sądzie administracyjnym (Audiencia Nacional) wszczęto 101 postępowań, a w krajowym organie ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Fondo de Restructuración Ordenada Bancaria) złożono 108 odwołań. W sprawach tych oskarżonym są władze hiszpańskie.
14 Sprawozdanie roczne Trybunału z wykonania budżetu dotyczące roku budżetowego 2016.
15 Zatwierdzenie decyzji w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Banco Popular Español, S.A. http://europa.eu/rapid/ press-release_IP-17-1556_en.htm.
16 Sprawozdanie roczne Trybunału z wykonania budżetu dotyczące roku budżetowego 2016.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.26.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 dotyczące wszelkich zobowiązań warunkowych (dotyczących Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady, Komisji lub innych) wynikających z wykonywania przez Jednolitą Radę, Radę i Komisję ich zadań na mocy tego rozporządzenia za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedziami Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Rady i Komisji.
Data aktu: 24/01/2018
Data ogłoszenia: 24/01/2018