(2018/C 253/05)(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2018 r.)
Spis treści
1. Zakres oraz cel niniejszego kodeksu
2. Stosunek do prawa UE
3. Kontakt przed zgłoszeniem
3.1. Cele
3.2. Zakres
3.3. Terminy
3.4. Treść
4. Podejście "portfel spraw" i wspólnie uzgodnione planowanie
4.1. Podejście "portfel spraw"
4.2. Wspólnie uzgodnione planowanie
4.2.1. Cel i treść
4.2.2. Zakres i terminy
5. Badanie wstępne zgłoszonych środków
5.1. Wnioski o udzielenie informacji
5.2. Uzgodnione zawieszenie badania wstępnego
5.3. Kontakty w celu uzyskania informacji o "aktualnym stanie sytuacji" i kontakty z beneficjentem pomocy
6. Procedura uproszczona w prostych sprawach
6.1. Przypadki, które mogą podlegać procedurze uproszczonej
6.2. Kontakty przedzgłoszeniowe a decyzja dotycząca stosowania procedury uproszczonej
6.3. Zgłoszenie i publikacja krótkiego streszczenia
6.4. Decyzja w formie uproszczonej
7. Formalne postępowanie wyjaśniające
7.1. Publikowanie decyzji i stosownych streszczeń
7.2. Uwagi zainteresowanych stron
7.3. Uwagi państw członkowskich
7.4. Wnioski o dodatkowe informacje od państwa członkowskiego objętego postępowaniem
7.5. Wnioski o udzielenie informacji skierowane do innych źródeł
7.6. Uzasadnione zawieszenie formalnego postępowania wyjaśniającego
7.7. Przyjęcie decyzji ostatecznej i uzasadnione przedłużenie formalnego postępowania wyjaśniającego
8. Dochodzenia dotyczące sektorów gospodarki i instrumentów pomocy
9. Skargi formalne
9.1. Formularz skargi i obowiązek wykazania naruszenia interesów
9.2. Orientacyjne ramy czasowe oraz wynik rozpatrzenia skargi formalnej
10. Plany ewaluacji
11. Monitorowanie
12. Lepsza koordynacja i partnerstwo z państwami członkowskimi
13. Weryfikacja w przyszłości
1 Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. C 262 z 19.7.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1), z dalszymi zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 651/2014 w odniesieniu do pomocy na infrastrukturę portową i infrastrukturę portów lotniczych, progów powodujących obowiązek zgłoszenia pomocy na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, pomocy na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną, a także programów regionalnej pomocy operacyjnej skierowanych do regionów najbardziej oddalonych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 702/2014 w odniesieniu do obliczania kosztów kwalifikowalnych (Dz.U. L 156 z 20.6.2017, s. 1).
3 Prowadzona przez Komisję tabela wyników w dziedzinie pomocy państwa z 2017 r., zawierająca wyniki, tendencje i uwagi ze sprawozdań państw członkowskich UE-28 dotyczących wydatków na pomoc państwa z 2016 r., 29.11.2017, s. 14.
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
5 Zob. komunikat prasowy Komisji: Pomoc państwa - wytyczne Komisji dotyczące lokalnych środków wsparcia publicznego, które nie stanowią pomocy państwa, IP/16/3141, 21 września 2016 r.; komunikat prasowy Komisji: Pomoc państwa - wytyczne Komisji dotyczące lokalnych środków wsparcia publicznego, które mogą być przyznawane bez uprzedniej zgody Komisji, IP/15/4889, 29 kwietnia 2015 r.
6 Wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. dotyczące stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa, COM(2018) 398 final - 2018/0222, z 6.6.2018.
7 Ponieważ znaczna część środków, których dotyczy zawiadomienie w sprawie procedury uproszczonej, jest obecnie wyłączona z obowiązku zgłaszania pomocy państwa i stosowanie tej procedury jest zatem bardzo ograniczone, zawiadomienie w sprawie procedury uproszczonej zostało włączone do niniejszego kodeksu najlepszych praktyk.
8 Zawiadomienie Komisji w sprawie Kodeksu najlepszych praktyk dotyczących przebiegu postępowania w zakresie kontroli pomocy państwa (Dz.U. C 136 z 16.6.2009, s. 13).
9 Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych rodzajów pomocy państwa (Dz.U. C 136 z 16.6.2009, s. 3).
10 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
11 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/2282 z dnia 27 listopada 2015 r. (Dz.U. L 325 z 10.12.2015, s. 1).
12 Zob. art. 4 ust. 5 dotyczący decyzji podejmowanych na mocy art. 4 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia proceduralnego. Termin ten nie może być dotrzymany, jeśli służby Komisji muszą przesłać szereg pism z prośbą o udzielenie informacji ze względu na niekompletność zgłoszenia.
13 Zgodnie z art. 30 rozporządzenia proceduralnego Komisja zobowiązana jest do zachowania tajemnicy zawodowej we wszystkich postępowaniach dotyczących pomocy państwa. taka praktyka jest zgodna z ogólnym obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej ustanowionym w art. 339 Traktatu.
14 W związku z tym nie jest ona oficjalnym stanowiskiem Komisji ani o nim nie przesądza.
15 Obecnie pod koniec stycznia i pod koniec września każdego roku.
16 Przykładowo w sprawach, w których instytucje finansowe Unii Europejskiej pełnią rolę funduszu zarządzającego.
17 Zob. art. 4 ust. 5 rozporządzenia proceduralnego.
18 Na przykład analizy lub ekspertyzy zewnętrzne.
19 O ile w ramach wspólnie uzgodnionego planowania nie uzgodniono inaczej.
20 Na podstawie art. 5 ust. 3 rozporządzenia proceduralnego.
21 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lub art. 4 ust. 3 rozporządzenia proceduralnego.
22 Na podstawie sprawy dotyczącej obowiązku zwrotu publicznej pomocy państw członkowskich, zob. wyrok ETS z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie C-188/92, TWD Textilwerke Deggendorf, ECLI:EU:C:1994:90.
23 Załącznik do niniejszego kodeksu najlepszych praktyk
24 Załącznik I do rozporządzenia wykonawczego.
25 Streszczenie to opiera się na standardowym formularzu w załączniku do niniejszego kodeksu najlepszych praktyk.
26 W oparciu o art. 4 ust. 2 lub art. 4 ust. 3 rozporządzenia proceduralnego.
27 Celem tzw. "stosownego streszczenia" jest krótkie podsumowanie powodów, dla których Komisja Europejska podjęła decyzję o wszczęciu postępowania. Stosowne streszczenie tłumaczone jest na wszystkie języki urzędowe UE i publikowane wraz z pełnym tekstem decyzji o wszczęciu postępowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
28 Komunikat Komisji w sprawie tajemnicy służbowej w decyzjach dotyczących pomocy państwa (Dz.U. C 297 z 9.12.2003, s. 6).
29 Zgodnie z pkt 33 komunikatu w sprawie tajemnicy służbowej.
30 Zgodnie z pkt 34 komunikatu w sprawie tajemnicy służbowej.
31 Art. 6 rozporządzenia proceduralnego.
32 Bez uszczerbku dla art. 12 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego.
33 Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Komisja uprawniona jest do przesłania decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego określonym zainteresowanym stronom; zob. np. sprawa T-198/01, Technische Glaswerke Ilmenau przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2004:222, pkt 195; sprawy połączone C-74/00 P oraz C-75/00 P, Falck Spa i in. przeciwko Komisji, ECLI:EU:C:2002:524, pkt 83.
34 I zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia proceduralnego.
35 Art. 6 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego.
36 Zgodnie z art. 9 ust. 7 i art. 15 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego.
37 Art. 12 rozporządzenia proceduralnego.
38 Art. 5 ust. 3 rozporządzenia proceduralnego.
39 Art. 7 rozporządzenia proceduralnego.
40 Art. 9 ust. 7 i art. 15 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego.
41 Art. 7 rozporządzenia proceduralnego.
42 Art. 7 rozporządzenia proceduralnego.
43 Przykładowo w sprawie T-198/01, Technische Glaswerke Ilmenau przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2004:222, Sąd Pierwszej Instancji uznał w sposób dorozumiany, że Komisja miała prawo do zadawania pytań jednemu z przedsiębiorstw, które zgłosiły uwagi w następstwie decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego. Podobnie w sprawie T-296/97, Alitalia przeciwko Komisji, ECLI:EU:T:2000:289, Sąd Pierwszej Instancji również w sposób dorozumiany uznał, że Komisja mogła, za pośrednictwem wyznaczonych przez siebie ekspertów, skontaktować się z inwestorami instytucjonalnymi w celu oceny warunków inwestycji państwa włoskiego w spółkę Alitalia.
44 Art. 9 ust. 6 rozporządzenia proceduralnego. Zgodnie z art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia Komisja nie jest związana takim terminem w przypadku pomocy niezgodnej z prawem.
45 Art. 25 rozporządzenia proceduralnego.
46 Załącznik IV do rozporządzenia wykonawczego.
47 Zob. art. 24 ust. 2 rozporządzenia proceduralnego.
48 "Zainteresowana strona" oznacza którekolwiek państwo członkowskie oraz jakiekolwiek osoby, przedsiębiorstwa lub związki przedsiębiorstw, na których interesy może mieć wpływ przyznanie pomocy, w szczególności beneficjentów pomocy, konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa lub stowarzyszenia handlowe.
49 Jak wyjaśniono w motywie 32 preambuły do rozporządzenia proceduralnego, "[w] celu zapewnienia jakości skarg wnoszonych do Komisji i jednocześnie przejrzystości i pewności prawa, należy określić warunki, które powinna spełniać skarga, aby można było uznać, że Komisja otrzymała informacje dotyczące domniemanej pomocy niezgodnej z prawem oraz nadać bieg badaniu wstępnemu. Skargi niespełniające tych warunków powinny być traktowane jako ogólne informacje dotyczące rynku i nie powinny w każdym przypadku powodować wszczynania dochodzenia z urzędu".
50 Sprawa T-475/04, Bouygues SA przeciw Komisji, ECLI:EU:T:2007:196, pkt 158 i 159.
51 Art. 4 rozporządzenia proceduralnego.
52 Zob. komunikat Komisji w sprawie egzekwowania prawa dotyczącego pomocy państwa przez sądy krajowe (Dz.U. C 85 z 9.4.2009, s. 1).
53 Art. 1 ust. 2 lit. a) ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych wyklucza z zakresu wyłączeń grupowych programy pomocy z rocznym budżetem przekraczającym 150 mln EUR po sześciu miesiącach od daty ich wejścia w życie, chyba że Komisja przedłużyła obowiązywanie tego okresu po zatwierdzeniu planu oceny.
54 Na podstawie art. 108 ust. 1 Traktatu.
55 Zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia proceduralnego.
56 W przypadku gdy program faktycznie został wdrożony.