Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą

(2018/C 164/14)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2018 r.)

Sprawozdawca: François Decoster (FR/ALDE), członek rady regionalnej Hauts-de-France
Dokument źródłowy: Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego niektóre akty prawne przewidujące stosowanie procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
COM(2016) 799 final - 2016/0400 (COD)

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

1.
Uważa za konieczne, by Unia Europejska dysponowała uprawnieniami wykonawczymi, aby wspierać prawodawcę w najbardziej technicznych aspektach jego zadań i tym samym umożliwić jednolite i szybkie zastosowanie ustawodawstwa europejskiego w całej Unii.
2.
Podkreśla, jak ważne jest w tym kontekście, by uprawnienia te zostały ograniczone do innych niż istotne elementów aktów ustawodawczych i były wykonywane z zachowaniem jak największej przejrzystości, pod kontrolą ustawodawcy, Parlamentu Europejskiego i Rady, państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych.
3.
Przypomina, że za wykonywanie przepisów ustawodawstwa europejskiego odpowiedzialne są państwa członkowskie, przepisy te bardzo często są wdrażane na szczeblu lokalnym i regionalnym, a tym samym udział władz lokalnych i regionalnych w wykonywaniu europejskich aktów ustawodawczych staje się demokratycznym i praktycznym imperatywem.
4.
Przypomina o swoim poparciu dla reform systemu procedury komitetowej wprowadzonych w Traktacie z Lizbony, w ramach których utworzono dwojaki system aktów delegowanych i aktów wykonawczych, o którym mowa w art. 290 i 291 TFUE, przy czym akty delegowane zastępują dawną procedurę regulacyjną połączoną z kontrolą, która miała zastosowanie do dziedzin najbardziej newralgicznych z politycznego punktu widzenia, takich jak środowisko, rolnictwo, usługi finansowe czy zdrowie.
5.
Popiera zmianę istniejących aktów podstawowych, o których mowa w analizowanym wniosku, tak aby zawarte w nich odniesienia do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą zostały zastąpione odniesieniami do artykułów 290 i 291 TFUE.
6.
Docenia fakt, że Komisja postanowiła zmienić podejście w odniesieniu do swojego wniosku z 2013 r. i nie chce już wprowadzać przepisu ogólnego stanowiącego, że odniesienia do procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą zawarte w aktach podstawowych należy odczytywać jako odniesienia do art. 290 lub 291. Zgodnie z tym podejściem każdy podstawowy akt prawny musiałby być zawsze interpretowany w związku z odpowiednim rozporządzeniem mającym zastosowanie (gdyby zostało ono przyjęte). Lepszym rozwiązaniem jest zmiana każdego aktu podstawowego, który wymaga dostosowania.
7.
Jeśli chodzi o czas trwania przekazania uprawnień, popiera stanowisko Komisji, że uzasadnione jest przekazanie uprawnień na czas nieokreślony, ponieważ prawodawca ma możliwość cofnięcia uprawnienia w każdym przypadku i w dowolnym czasie. Ustalenie czasu trwania przekazania uprawnień na pięć lat i nałożenie obowiązku złożenia sprawozdania przed automatycznym przedłużeniem okresu obowiązywania uprawnienia oznaczałoby, że pięć lat po przyjęciu omawianego wniosku Komisja musiałaby w odniesieniu do każdego aktu przygotować sprawozdania, co stanowiłoby znaczne obciążenie administracyjne.

Wspólne porozumienie w sprawie aktów delegowanych

8.
Z zadowoleniem przyjmuje podpisanie wspólnego porozumienia w sprawie aktów delegowanych między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją, załączonego do Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 , które ustanawia ramy dla określania celów, zakresu, czasu trwania i warunków przekazania uprawnień.
9.
Przypomina, że kryteria i procedura przyjmowania aktów delegowanych powinny być bardzo jasno określone i właściwie ograniczone, tak aby nie zmniejszać roli prawodawcy.
10.
Dlatego domaga się, aby w wypadku zaistnienia wątpliwości co do tego, czy dany element, którego dotyczy projekt aktu delegowanego, ma charakter istotny, Komisja powstrzymała się od działania i aby przepisy ustawodawcze zostały przyjęte zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą.
11.
Z zadowoleniem przyjmuje wyraźne zobowiązanie na rzecz systematycznych konsultacji z ekspertami państw członkowskich podczas przygotowywania i opracowywania aktów delegowanych, jednakże nie ma pewności, czy konsultacje te są wystarczająco jasno zdefiniowane, przejrzyste i wiążące.
12.
Pozytywnie ocenia wzmocnienie kontroli Parlamentu Europejskiego nad przyjmowaniem aktów delegowanych.
13.
W tym względzie jednak ubolewa, że nie przewidziano konsultacji z przedstawicielami władz lokalnych i regionalnych, mimo że organów tych w znacznym stopniu dotyczy wdrażanie aktów delegowanych.
14.
Podkreśla, że udział władz lokalnych i regionalnych w tej kontroli ma zasadnicze znaczenie, stanowią one bowiem poziom sprawowania rządów, który wdraża większość przepisów ustawodawczych Unii.
15.
Domaga się, aby przekazywano mu wszelkie dokumenty, w tym projekty aktów delegowanych, w tym samym czasie co ekspertom państw członkowskich oraz aby przewidziano systematyczną możliwość ułatwionego dostępu jego przedstawicieli do posiedzeń grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
16.
Z zadowoleniem przyjmuje stworzenie przez Komisję, Parlament Europejski i Radę, najpóźniej do końca roku 2017, wspólnego funkcjonalnego rejestru aktów delegowanych, co może pozwolić na zwiększenie kontroli nad wykonywaniem przez Komisję przekazywanych jej uprawnień i na zwiększenie ich przejrzystości, a także ułatwić planowanie i umożliwić śledzenie cyklu życia aktu delegowanego na wszystkich jego etapach.

Analiza zgodności z zasadą pomocniczości i proporcjonalności

17.
Uważa, że projekt rozporządzenia jest zgodny z zasadą pomocniczości, zważywszy że kwestia ta dotyczy przekazywania uprawnień między różnymi instytucjami Unii Europejskiej.
18.
Z tego samego względu uznaje, że projekt rozporządzenia jest zgodny z zasadą proporcjonalności, jest bowiem odpowiedni dla osiągnięcia celu realizowanego przez to rozporządzenie i dostosowania pewnej liczby aktów podstawowych do artykułów 290 i 291 TFUE, a także w swojej treści nie wykracza poza to, co niezbędne.
19.
Przypomina jednak o znaczeniu zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz podkreśla, że mają one zastosowanie nie tylko w procesie przygotowania i przyjmowania ustawodawstwa europejskiego, lecz także w czasie jego wdrażania.
20.
Jest zdania, że przekazanie uprawnień na mocy art. 290 TFUE, przekazującego Komisji uprawnienia prawodawcy Unii, stwarza zasadniczo problem z punktu widzenia proporcjonalności, jako że jest owocem kompromisu w kwestii siły normatywnej aktu, jednak nie wpływa na podział kompetencji między Unię Europejską a państwa członkowskie.
21.
Uważa natomiast, że wykonywanie uprawnień na mocy art. 291 TFUE polega na wykonywaniu przez instytucje Unii kompetencji, która zasadniczo należy do państw członkowskich, a zatem powoduje raczej problem dotyczący pomocniczości.
22.
Uważa w związku z powyższym, że Komisja musi stale dbać o przestrzeganie tych zasad w swoich działaniach, zwłaszcza przy przyjmowaniu środków wykonawczych.

Bruksela, dnia 1 grudnia 2017 r.

Karl-Heinz LAMBERTZ
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024