Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1337/2013 z dnia 13 grudnia 2013 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wskazania kraju pochodzenia lub miejsca pochodzenia świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, z owiec, kóz i drobiu (2014/2530(RSP)).

Kraj lub miejsce pochodzenia świeżego, chłodzonego lub mrożonego mięsa wieprzowego, baraniego i koziego oraz drobiu

P7_TA(2014)0096

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1337/2013 z dnia 13 grudnia 2013 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wskazania kraju pochodzenia lub miejsca pochodzenia świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, z owiec, kóz i drobiu (2014/2530(RSP))

(2017/C 093/16)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1337/2013 z dnia 13 grudnia 2013 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wskazania kraju pochodzenia lub miejsca pochodzenia świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, z owiec, kóz i drobiu 1 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 2  (rozporządzenie w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności), a w szczególności art. 7 ust. 1 oraz art. 26 ust. 2, 8 i 9 tego rozporządzenia,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 3 , a w szczególności art. 11 tego rozporządzenia,
-
uwzględniając art. 88 ust. 2 i 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wymaga wskazania kraju pochodzenia w odniesieniu do mięsa objętego kodami Nomenklatury scalonej (CN) wymienionymi w załączniku XI do tego rozporządzenia (chodzi o świeże, schłodzone lub zamrożone mięso ze świń, z owiec, kóz i drobiu;
B.
mając na uwadze, że stosowanie art. 26 ust. 2 wymaga przyjęcia aktów wykonawczych zgodnie z ust. 8 tego artykułu, stąd przyjęcie przez Komisję tego rozporządzenia wykonawczego; mając na uwadze, że zgodnie z motywem 59 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wspomniane akty wykonawcze muszą określać sposób wskazywania kraju lub miejsca pochodzenia mięsa, o którym mowa w art. 26 ust. 2 lit. b);
C.
mając na uwadze, że art. 26 ust. 9 zobowiązuje Komisję do uwzględnienia w opracowywanej przez nią ocenie skutków i sprawozdaniach dotyczących stosowania ust. 2 lit. b) tego artykułu m.in. możliwości wyrażania kraju lub miejsca pochodzenia tej żywności, w szczególności w odniesieniu do każdego z następujących decydujących etapów życia zwierzęcia: miejsca urodzenia, hodowli i uboju;
D.
mając na uwadze, że w dniu 16 czerwca 2010 r. podczas głosowania w sprawie rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności Parlament poparł wskazywanie kraju pochodzenia świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa z podaniem miejsca urodzenia, hodowli i uboju zwierząt 4 ;
E.
mając na uwadze, że zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności informacje te nie mogą wprowadzać w błąd co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do kraju lub miejsca jego pochodzenia;
F.
mając na uwadze, że w następstwie kryzysu związanego z gąbczastą encefalopatią bydła (BSE) 5  w Unii obowiązkowe jest wskazywanie pochodzenia w przypadku wołowiny i produktów z wołowiny, a unijne przepisy dotyczące etykietowania wołowiny obowiązują od dnia 1 stycznia 2002 r.; mając na uwadze, że wspomniane wymogi dotyczące etykietowania obejmują już wskazywanie miejsca urodzenia, hodowli i uboju;
G.
mając na uwadze, że ww. wymogi mające zastosowanie do wołowiny i produktów z wołowiny rozbudziły oczekiwania konsumentów w odniesieniu do podawania informacji dotyczących pochodzenia innych rodzajów mięsa powszechnie spożywanego w Unii;
H.
mając na uwadze, że w motywie 31 rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności podkreślono, iż pochodzenie mięsa ma pierwszorzędne znaczenie dla konsumentów i dlatego chcą oni otrzymywać odpowiednie informacje dotyczące kraju pochodzenia mięsa; mając na uwadze, że fakt ten potwierdzają również najnowsze badania i sprawozdania z badań przeprowadzonych wśród konsumentów 6 ;
I.
mając na uwadze, że w celu przekazywania konsumentom dokładnych informacji dotyczących pochodzenia mięsa na etykietach produktów należy podawać miejsce urodzenia, hodowli i uboju zwierząt; mając na uwadze, że umożliwiłoby to konsumentom uzyskanie lepszego wyobrażenia na temat norm w dziedzinie dobrostanu zwierząt i skutków środowiskowych związanych z danym produktem mięsnym;
J.
mając na uwadze, że ostatnie skandale związane z żywnością, w tym nieuczciwe zastępowanie wołowiny koniną, pokazują, że konsumenci potrzebują i chcą surowszych przepisów dotyczących przeznaczonych dla nich informacji i identyfikowalności produktów;
K.
mając na uwadze, że stosowanie oznaczenia "UE" lub "spoza UE" w odniesieniu do mięsa mielonego i mięsa drobnego jest w zasadzie bezcelowe i może stworzyć niepożądany precedens, szczególnie w kontekście ewentualnych przyszłych oznaczeń kraju pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik; mając na uwadze, że wymogi dotyczące oznaczania pochodzenia wołowiny pokazują, że precyzyjniejsze wskazywanie pochodzenia mięsa mielonego i mięsa drobnego jest wykonalne i właściwe w celu zapewnienia informacji dla konsumentów i identyfikowalności produktów;
1.
uważa, że rozporządzenie wykonawcze Komisji wykracza poza uprawnienia wykonawcze powierzone Komisji na mocy rozporządzenia (UE) nr 1169/2011;
2.
wzywa Komisję do wycofania przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego;
3.
wzywa Komisję do sporządzenia poprawionej wersji rozporządzenia wykonawczego, zawierającej obowiązkowy wymóg oznaczania miejsca urodzenia, hodowli i uboju zwierząt w odniesieniu do nieprzetworzonego mięsa ze świń, z drobiu, owiec i kóz zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wskazywania pochodzenia wołowiny;
4.
wzywa Komisję do usunięcia z rozporządzenia wykonawczego wszelkich odstępstw dla mięsa mielonego i mięsa drobnego;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, a także rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 335 z 14.12.2013, s. 19.
2 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
3 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
4 Dz.U. C 236 E z 12.8.2011, s. 187
5 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 820/ 97 (Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1).
6 Na przykład: sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące obowiązkowego podawania kraju lub miejsca pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik (COM(2013)0755) oraz towarzyszący mu dokument roboczy Komisji z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie oznaczania pochodzenia mięsa wykorzystywanego jako składnik: postawy konsumentów, analiza możliwych scenariuszy i skutków (SWD(2013)0437); oraz badanie Europejskiej Organizacji Konsumentów z dnia 24 stycznia 2013 r. na temat oznaczania pochodzenia (zob. http://www.beuc.org/Content/Default.asp?PageID=2139).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.93.103

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1337/2013 z dnia 13 grudnia 2013 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wskazania kraju pochodzenia lub miejsca pochodzenia świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, z owiec, kóz i drobiu (2014/2530(RSP)).
Data aktu: 06/02/2014
Data ogłoszenia: 24/03/2017