Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości

(2017/C 62/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

PRZYWOŁUJĄC polityczne tło przedmiotowej kwestii przedstawione w załączniku, a zwłaszcza cel ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju nr 4 1 , wspólne sprawozdanie z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) 2  oraz deklarację w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja 3 ,

ODNOTOWUJĄC komunikat Komisji w sprawie poprawy i modernizacji edukacji 4 ,

UZNAJĄC, ŻE:

-
Unia Europejska opiera się na wspólnych wartościach i ogólnych zasadach prawa określonych w art. 1-3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), który wyznacza nowy etap w procesie tworzenia coraz ściślejszego związku między narodami Europy,
-
Polityka edukacyjna ma do odegrania istotną rolę w promowaniu włączenia i poszanowania różnorodności w Unii Europejskiej (UE),
-
Edukacja włączająca jest ukierunkowana na różnorodne potrzeby wszystkich osób uczących się w kontekście formalnym, pozaformalnym i nieformalnym i odpowiada na te różnorodne potrzeby, tak by zapewnić wszystkim zachętę do uczestnictwa w edukacji wysokiej jakości.
-
Różnorodność społeczeństw europejskich jest źródłem zarówno możliwości, jak i wyzwań dla systemów kształcenia i szkolenia; wymaga też położenia większego nacisku na promowanie włączenia i wspólnych wartości, by ułatwić współistnienie różnych tożsamości kulturowych w pokojowej i demokratycznej Europie,
-
W przyszłości różnorodność w Europie będzie nadal wzrastać, zatem istnieje faktyczna potrzeba zwalczania wszelkich form nietolerancji i wykluczenia społecznego dotykających zarówno obywateli europejskich, jak i migrantów, zwłaszcza nowo przybyłych,
-
Sprzyjanie jedności w różnorodności w ramach polityk w dziedzinie kształcenia i szkolenia, także w kontekście 60. rocznicy podpisania traktatów rzymskich z 1957 r., to klucz do budowania społeczeństwa integracyjnego,

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

-
konieczne jest, by kształcenie i szkolenie sprzyjały włączeniu w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości, a jednocześnie by wszystkie osoby uczące się zostały wyposażone w kompetencje społeczne, obywatelskie i międzykulturowe w celu umocnienia, potwierdzenia i promowania demokratycznych wartości UE, praw podstawowych, włączenia społecznego, niedyskryminacji, a także aktywnego obywatelstwa,
-
zapewnienie edukacji włączającej wysokiej jakości należy rozpatrywać w perspektywie uczenia się przez całe życie, obejmującej wszystkie aspekty edukacji. Taka edukacja powinna być możliwa i dostępna w przypadku wszystkich uczących się w każdym wieku, również w przypadku osób borykających się z problemami, takich jak osoby o specjalnych potrzebach, czy osoby niepełnosprawne, osoby pochodzące ze środowisk mniej uprzywilejowanych pod względem społeczno-gospodarczym, środowisk migranckich, obszarów o niekorzystnych warunkach geograficznych lub stref ogarniętych wojną, bez względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną,

UZNAJĄ, ŻE

-
zgodnie z celem ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju nr 4 dotyczącym zapewnienia włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości oraz promowania możliwości uczenia się przez całe życie dla wszystkich, wysokiej jakości kształcenie i szkolenie powinny zapewniać nabycie przez wszystkie osoby uczące się kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw) niezbędnych do promowania zrównoważonego rozwoju, w tym m.in. poprzez edukację na rzecz: zrównoważonego rozwoju i stylu życia, praw człowieka, równouprawnienia płci, promowania kultury pokoju i braku przemocy, globalnego obywatelstwa, a także poprzez uznanie różnorodności kulturowej i wkładu kultury w zrównoważony rozwój,
-
ogólnodostępne kształcenie i szkolenie wysokiej jakości oparte na włączeniu, równości, sprawiedliwości, właściwych kompetencjach i wartościach przyczyniają się także do zwiększenia szans na zatrudnienie, przedsiębiorczości, innowacyjnego myślenia, umiejętności i kompetencji cyfrowych oraz kształtowania w sposób całościowy aktywnego obywatelstwa osób uczących się,
-
równość i sprawiedliwość to nie są pojęcia tożsame, a systemy edukacji muszą odejść od tradycyjnego sposobu myślenia zakładającego jedno rozwiązanie dla wszystkich. Dbanie o równość szans dla wszystkich to kwestia zasadnicza, lecz niewystarczająca: istnieje potrzeba zapewnienia sprawiedliwości pod względem celów, treści, metod i form nauczania realizowanych przez systemy kształcenia i szkolenia z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości,

PODKREŚLAJĄ, ŻE

-
systemy kształcenia i szkolenia powinny być dostosowane do różnych potrzeb, zdolności i potencjału poszczególnych osób uczących się i oferować wszystkim możliwości uczenia się w kontekście formalnym, pozaformalnym i nieformalnym,
-
niezbędne jest udzielanie większego wsparcia nauczycielom, edukatorom i innym pracownikom dydaktycznym, by mogli skutecznie działać w systemach szkolenia dopuszczających elastyczne ścieżki edukacyjne i dostosowanych do różnych potrzeb, zdolności i potencjału osób uczących się. W stosownych przypadkach te ścieżki edukacyjne muszą być skrojone na miarę, oddolne i oparte na współpracy;
-
kształcenie i szkolenie nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od kwestii społecznych, politycznych, historycznych, środowiskowych i gospodarczych. Zasadniczą rolę polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia należy uzupełniać i wspierać na zasadzie współpracy za pośrednictwem innych obszarów polityki w celu osiągnięcia ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości,

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE, ABY ZGODNIE Z UWARUNKOWANIAMI KRAJOWYMI:

1.
rozważyły podejście typu "szkoła jako całość" zachęcające do angażowania się całej społeczności szkolnej 5 , szerszego grona interesariuszy 6  oraz społeczeństwa ogółem w rozwiązywanie problemów, w odniesieniu do których szkoły nie mają i nie mogą mieć właściwej wiedzy fachowej. Przyczyni się to do osiągnięcia ogólnodostępnej włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości;
2.
promowały demokratyczną i włączającą kulturę szkolną oraz etos szkoły doceniający wartość różnorodności, sprzyjający umiejętnościom korzystania z mediów i informacji umożliwiającym krytyczną i refleksyjną ocenę informacji, a także zwiększający świadomość manipulacji i propagandy, zapewniający możliwość dialogu i dyskusji na kontrowersyjne tematy, jak również zapewniający stymulujące i wzbogacające środowisko pozwalające wszystkim osobom uczącym się w pełni wykorzystać swój potencjał;
3.
promowały opracowywanie i przyjmowanie środków umożliwiających wczesne wykrywanie przypadków wykluczenia społecznego, nękania, wczesnego kończenia nauki i pierwszych oznak radykalizacji mogącej prowadzić do brutalnego ekstremizmu oraz przeciwdziałanie tym zjawiskom;
4.
zachęcały do zapewniania wszystkim osobom uczącym się możliwości korzystania z elastycznych ścieżek obejmujących rozwijanie kwalifikacji i umiejętności zawodowych, łączących programy formalne, szkolenia w miejscu pracy, uczenie się cyfrowe i kształcenie na odległość, walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, oparte na solidnym partnerstwie pomiędzy instytucjami kształcenia zawodowego, przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi i innymi odpowiednimi interesariuszami;
5.
sprzyjały wysokiej jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, będącej jednym z ważnych działań podejmowanych na wczesnym etapie, m.in. wobec dzieci o specjalnych potrzebach, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, kluczowych zasad ram jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem 7 . Dowody wskazują na to, że wysokiej jakości wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem stanowi istotne działanie podejmowane w ramach polityki, które pozwala zmniejszyć nierówności w obrębie całej ścieżki uczenia się przez całe życie;
6.
sprzyjały podejściom, które wspierają osoby uczące się w kształceniu i szkoleniu, m.in. poprzez zbieranie informacji zwrotnych na temat ich doświadczeń edukacyjnych, a także poprzez przepisy dotyczące włączenia i sprawiedliwości zmierzające do wyrównania szans na starcie, np. takie przepisy, które dają więcej niż tylko równe możliwości, po to by zapewnić włączenie w kontekście różnorodności i postęp ku sprawiedliwości;
7.
zwiększały świadomość w zakresie edukacji cyfrowej w ramach programów kształcenia i szkolenia, by poprawić jakość, sprawiedliwość i włączenie, ze świadomością, że skuteczne wdrażanie wymaga połączonego podejścia obejmującego odpowiednie: treści, infrastrukturę 8 , wsparcie 9  i kulturę 10 ;
8.
w razie potrzeby opracowały inne drogi edukacyjne prowadzące do certyfikacji oraz promowały elastyczne ścieżki edukacyjne. Zapewni to wszystkim grupom osób uczących się możliwość uzyskania uznanych kwalifikacji pozwalających znaleźć rozsądne zatrudnienie, a także możliwość rozwoju osobistego;
9.
wspierały nauczycieli, edukatorów i innych pracowników dydaktycznych oraz zwiększały ich motywację i kompetencje - w tym na przykład w zakresie inteligencji emocjonalnej i umiejętności społecznych, - które umożliwiają radzenie sobie z różnorodnością i nabywane są w ramach programów kształcenia nauczycieli i w ramach ich doskonalenia zawodowego, a także poprzez edukację cyfrową, praktyczne narzędzia, stałe wsparcie i doradztwo, a jednocześnie by sprzyjały większemu zróżnicowaniu kadry nauczycielskiej;
10.
wspierały współpracę i podejścia innowacyjne między instytucjami kształcenia i szkolenia, społecznościami lokalnymi, administracjami lokalnymi i regionalnymi, rodzicami i szeroko pojętą rodziną, podmiotami działającymi na rzecz młodzieży, wolontariuszami, partnerami społecznymi, pracodawcami i społeczeństwem obywatelskim, po to aby wzmacniać włączenie, zwiększać poczucie przynależności i pozytywne poczucie tożsamości, a przez to wnosić wkład w zapobieganie radykalizacji prowadzącej do brutalnego ekstremizmu 11  oraz aby zapewniać, by treści edukacyjne, metody pedagogiczne i narzędzia były aktualne i odpowiednie do lokalnego kontekstu;
11.
sprzyjały ściślejszej współpracy i stosowaniu innowacyjnych podejść między sektorem edukacji i innymi stosownymi dziedzinami, takimi jak kultura, młodzież, sport, zatrudnienie, opieka społeczna, bezpieczeństwo i inne obszary prac na rzecz włączenia społecznego; i w razie potrzeby rozwijały wzajemne wsparcie pomiędzy politykami: społeczną, kulturalną, młodzieżową, gospodarczą i edukacyjną z myślą o zapewnieniu włączenia w kontekście różnorodności 12 ;
12.
wspierały różnorodne formy ewaluacji i oceny, aby zapewnić uwzględnianie różnych form uczenia się;
13.
rozważyły wykorzystywanie takich programów nauczania i podejść pedagogicznych, które odzwierciedlają różnorodność osób uczących wynikającą z czynników społecznych, kulturowych i innych;
14.
wspierały instytucje szkolnictwa wyższego w wysiłkach mających na celu zwiększenie udziału osób podejmujących i kończących studia wyższe pochodzących z niedostatecznie reprezentowanych grup, a także by promowały uczestnictwo kadry i studentów w działaniach z zakresu zaangażowania obywatelskiego;
15.
sprzyjały włączaniu obywateli państw trzecich - w tym niedawno przybyłych osób korzystających z ochrony międzynarodowej - w edukację, między innymi poprzez naukę języka,

WZYWAJĄ KOMISJĘ, ABY:

1.
w dalszym ciągu promowała wymianę dobrych praktyk i innowacyjnych podejść służących osiągnięciu ogólnodostępnej włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości, np. za pośrednictwem grup roboczych w ramach ET 2020, w szczególności grupy roboczej ds. promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja, a także poprzez opracowanie internetowego kompendium dobrych praktyk;
2.
promowała adekwatne i wydajne inwestycje w celu osiągnięcia ogólnodostępnej włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości, na przykład za pośrednictwem europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych;
3.
wspierała wzajemne doradztwo w zakresie "włączenia w kontekście różnorodności" w edukacji poprzez łączenie wysiłków partnerów z administracji krajowych, aby zapewnić doradztwo zewnętrzne państwom, które poproszą o wsparcie, oraz umożliwić wymianę doświadczeń i wiedzy między partnerami. Warta rozważenia jest możliwość dalszego wzmocnienia wzajemnego doradztwa, w tym poprzez krótkie wizyty studyjne organów administracyjnych odpowiedzialnych za edukację.
4.
pogłębiała wzajemne uczenie się dotyczące włączenia w kontekście różnorodności, w szczególności poprzez programy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli oparte na mobilności w ramach programu Erasmus+, a także rozwijała program eTwinning, europejską platformę internetową dla szkół School Education Gateway oraz Europejski Zestaw Szkolny;
5.
opierała się na pracach Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej w propagowaniu w całej UE wzajemnego szacunku, niedyskryminacji, podstawowych wolności i solidarności;
6.
w oparciu o dotychczasowe prace Europejskiej Agencji na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej zapewniała oparte na badaniach informacje i doradztwo dotyczące wdrażania edukacji włączającej;
7.
organizowała działania informacyjne, takie jak konferencja na temat włączenia w kontekście różnorodności służącego osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości, z uwzględnieniem innych podobnych inicjatyw realizowanych przez inne organizacje międzynarodowe;
8.
uwzględniła niniejsze konkluzje przy opracowywaniu i wdrażaniu działań w obszarze edukacji włączającej wysokiej jakości.

ZAŁĄCZNIK

-
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") (12 maja 2009 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie kształcenia dzieci ze środowisk migracyjnych (26 listopada 2009 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (18 i 19 listopada 2010 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie społecznego wymiaru kształcenia i szkolenia (11 maja 2010 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie zatrudnialności absolwentów szkół i uczelni (10 i 11 maja 2012 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie społecznego wymiaru szkolnictwa wyższego (16 maja 2013 r.)
-
Konkluzje Rady w sprawie skutecznego przywództwa w edukacji (25 i 26 listopada 2013 r.).
-
Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż 17 marca 2015 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie roli wczesnej edukacji i kształcenia podstawowego w stymulowaniu kreatywności, innowacyjności i kompetencji cyfrowych (18 i 19 maja 2015 r.).
-
Unesco (2015), "Edukacja 2030: ramy działania - Ku włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości oraz uczeniu się przez całe życie - dostępnych dla wszystkich".
-
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (23 i 24 listopada 2015 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie ograniczania zjawiska wczesnego kończenia nauki i sprzyjania sukcesom szkolnym (23 i 24 listopada 2015 r.).
-
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania w UE rozwoju społeczno-gospodarczego i włączenia poprzez edukację: wkład kształcenia i szkolenia w europejski semestr 2016 (24 lutego 2016 r.).
-
Konkluzje Rady w sprawie rozwijania - poprzez kształcenie i szkolenie - umiejętności korzystania z mediów i umiejętności krytycznego myślenia (30-31 maja 2016 r.).
-
Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Plan działania na rzecz integracji obywateli państw trzecich" (7 czerwca 2016 r.).
-
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zapobiegania radykalizacji prowadzącej do brutalnego ekstremizmu (21 i 22 listopada 2016 r.).
-
Monitor Kształcenia i Szkolenia 2016 (listopad 2016 r.)
-
Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Poprawa i modernizacja edukacji" (grudzień 2016 r.).
1 UNESCO (2015), "Edukacja 2030: ramy działania - Ku włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości oraz uczeniu się przez całe życie - dostępnych dla wszystkich", s. 2.
2 Wspólne sprawozdanie z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020) z listopada 2015 r. (14440/1/15 REV 1).
3 Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż, 17 marca 2015 r.).
4 Dok. 15418/16.
5 Liderów edukacyjnych, nauczycieli i pracowników niebędącymi nauczycielami, uczniów, rodziców i rodzin.
6 Np. służb socjalnych, służb ds. młodzieży, pracowników środowiskowych, psychologów, pielęgniarek, logopedów, specjalistów ds. poradnictwa, organów lokalnych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, związków zawodowych, wolontariuszy.
7 Raport tematycznej grupy roboczej ds. wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem pod auspicjami Komisji Europejskiej (październik 2014): "Proponowane kluczowe zasady ram jakości wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem".
8 Sprzęt (sieci szerokopasmowe, sieć 4G, wspieranie technologii dotowanych i BYOD - rozwiązanie "przynieś własne urządzenie"), infrastruktura programowa, w szczególności portale i repozytoria zasobów, a także sieci.
9 Systematyczne zachęty i szkolenia, by umożliwić nauczycielom eksperymentowanie z cyfrowymi metodami pedagogicznymi, w tym dotyczącymi uczenia się w grupie, oraz wyodrębniania i rozpowszechniania najlepszych praktyk zarówno wśród nauczycieli, jak i na krajowym szczeblu polityki.
10 Wizje, polityki i strategie edukacyjne należy przekierować tak, by zamiast promować technologię, promowały otwartą i sieciową kulturę wspieraną przez technologię.
11 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zapobiegania radykalizacji prowadzącej do brutalnego ekstremizmu, dok. 14276/16, s. 6.
12 Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (Paryż, 17 marca 2015 r.), s. 5.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.62.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości.
Data aktu: 25/02/2017
Data ogłoszenia: 25/02/2017