Zgodność z prawem Unii środków, które Węgry przyjęły na podstawie art. 14 dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych).

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 maja 2017 r.
w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które Węgry przyjęły na podstawie art. 14 dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych)

(2017/C 214/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lipca 2017 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

uwzględniając opinię komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 dyrektywy 2010/13/UE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 20 lutego 2017 r. Węgry powiadomiły Komisję o pewnych środkach, które przyjęły zgodnie z art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(2) W terminie trzech miesięcy od otrzymania tego powiadomienia Komisja sprawdziła zgodność wspomnianych środków z prawem Unii, w szczególności w zakresie proporcjonalności środków oraz przejrzystości procedury konsultacji krajowych.

(3) Analizując środki, Komisja wzięła pod uwagę dostępne dane na temat węgierskiego rynku audiowizualnego, w szczególności wpływu tych środków na rynek telewizyjny.

(4) Węgry sporządziły wykaz wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym w sposób jasny i przejrzysty, po przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych.

(5) Na podstawie szczegółowej dokumentacji i danych na temat oglądalności przedstawionych przez węgierskie władze służby Komisji sprawdziły, czy wykaz wytypowanych wydarzeń sporządzony na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE spełnia co najmniej dwa spośród następujących kryteriów uważanych za wiarygodne wskaźniki znaczenia takich wydarzeń dla społeczeństwa: (i) szczególny powszechny oddźwięk w państwie członkowskim, a nie tylko znaczenie dla tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia w danej dyscyplinie sportu lub dziedzinie aktywności; (ii) ogólnie uznawane, szczególne znaczenie kulturowe dla społeczeństwa danego państwa członkowskiego, w szczególności jako czynnik wzmacniający tożsamość kulturową; (iii) uczestnictwo reprezentacji narodowej w danym wydarzeniu w ramach zawodów lub turnieju o znaczeniu międzynarodowym oraz (iv) fakt, że wydarzenie jest tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i ma dużą oglądalność.

(6) Zgłoszony wykaz wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym zawiera szereg wytypowanych wydarzeń, które są uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym, takie jak letnie i zimowe igrzyska olimpijskie, w których bierze udział węgierska reprezentacja narodowa lub co najmniej jeden węgierski sportowiec. Jak dowodzą węgierskie władze, letnie i zimowe igrzyska olimpijskie są szczególnie popularne wśród szerokiej publiczności, a nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia sportowe. Wydarzenia te mają również dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(7) Mecze otwarcia, ćwierćfinały, półfinały i finały mistrzostw świata FIFA i mistrzostw Europy UEFA w piłce nożnej są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Jak dowodzą węgierskie władze, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk na Węgrzech, ponieważ są szczególnie popularne wśród szerokiej publiczności, a nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia sportowe. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w ważnym turnieju międzynarodowym. Mają one również dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(8) Wykaz obejmuje również wszystkie mecze z udziałem węgierskiej narodowej reprezentacji mężczyzn podczas mistrzostw świata FIFA i mistrzostw Europy UEFA, jak również mecze kwalifikacyjne do tych wydarzeń i oficjalne mecze towarzyskie. Jak dowodzą węgierskie władze, wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk w społeczeństwie węgierskim, nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą mecze piłki nożnej. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w ważnym turnieju międzynarodowym. Mają one również dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(9) Finał Ligi Mistrzów UEFA i mecze rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europy UEFA z udziałem węgierskiej drużyny klubowej są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk w społeczeństwie węgierskim, ponieważ są popularne wśród szerokiej publiczności, a nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą mecze piłki nożnej. Wydarzenia te obejmują również udział węgierskich drużyn klubowych w ważnym turnieju międzynarodowym. Mają one dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(10) Mecze mistrzostw Europy EHF mężczyzn i kobiet w piłce ręcznej z udziałem węgierskiej reprezentacji narodowej są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Władze węgierskie zaznaczają, że mają one szczególny powszechny oddźwięk na Węgrzech, nie tylko wśród fanów tej dyscypliny sportu. Bierze w nich zazwyczaj udział węgierska reprezentacja narodowa, mają one dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(11) Wykaz obejmuje również wszystkie mecze Ligi Mistrzów EHF i Ligi Mistrzów EHF kobiet z udziałem węgierskich drużyn klubowych. Węgierskie władze dowodzą, że wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk w społeczeństwie węgierskim, nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą mecze piłki ręcznej. Obejmują one udział węgierskich drużyn klubowych w turnieju międzynarodowym. Mają one również dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(12) Mecze Ligi Światowej FINA w piłce wodnej mężczyzn i Ligi Mistrzów LEN z udziałem węgierskiej reprezentacji narodowej są również uznawane za wydarzenia o zasadniczym znaczeniu społecznym. Władze węgierskie zaznaczają, że mają one szczególny powszechny oddźwięk na Węgrzech, nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia w tej dyscyplinie sportu. Szczególne i powszechne zainteresowanie tymi wydarzeniami jest tym większe, że węgierska reprezentacja narodowa odnosi znaczne sukcesy w tych turniejach. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w turnieju międzynarodowym. Mają one dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(13) Wykaz obejmuje także Grand Prix Węgier Formuły 1, które jest również uznawane za wydarzenie o zasadniczym znaczeniu społecznym. Jak dowodzą węgierskie władze, wydarzenie to ma szczególny powszechny oddźwięk w społeczeństwie węgierskim, nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą tę dyscyplinę sportu. Wydarzenie to ma również dużą oglądalność i tradycyjnie jest transmitowane w ogólnodostępnej telewizji.

(14) Proponowane środki nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia zakładanego celu, którym jest ochrona prawa do informacji i szeroki dostęp społeczeństwa do telewizyjnej transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym. Wniosek ten uwzględnia metody transmisji powyższych wydarzeń, definicję "uprawnionego nadawcy", rolę Węgierskiej Rady ds. Mediów w rozstrzyganiu sporów związanych z wdrażaniem tych środków oraz fakt, że decyzja ustanawiająca wykaz wydarzeń będzie miała zastosowanie do wydarzeń, w stosunku do których umowy o prawach wyłącznych zostaną zawarte po wejściu w życie tej decyzji. Można zatem uznać, że skutki tych środków dla prawa własności określonego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej nie wykraczają poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie przewidzianym w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(15) Z tych samych powodów wydaje się, że węgierskie środki są proporcjonalne w zakresie uzasadniającym odstępstwo od podstawowej swobody świadczenia usług zapisanej w art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadrzędnym względem interesu ogólnego jest zapewnienie szerokiego publicznego dostępu do transmisji wydarzeń o zasadniczym znaczeniu społecznym. Ponadto węgierskie środki nie dyskryminują nadawców, podmiotów praw lub innych podmiotów gospodarczych z innych państw członkowskich ani nie utrudniają im dostępu do rynku.

(16) Proponowane środki są ponadto zgodne z zasadami Unii dotyczącymi konkurencji. Definicja nadawców uprawnionych do transmisji wydarzeń uwzględnionych w wykazie jest oparta na obiektywnych kryteriach, które pozwalają na rzeczywistą i potencjalną konkurencję w zakresie nabycia praw do transmisji tych wydarzeń. Ponadto liczba wytypowanych wydarzeń nie jest nieproporcjonalna w stopniu, który mógłby zakłócić konkurencję na rynku odbiorców końcowych telewizji ogólnodostępnej i telewizji płatnej. Można zatem uznać, że skutki tych środków dla swobody konkurencji nie wykraczają poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie przewidzianym w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(17) Komisja powiadomiła pozostałe państwa członkowskie o środkach przyjętych przez Węgry i przedstawiła wyniki swojej analizy komitetowi ustanowionemu na podstawie art. 29 dyrektywy 2010/13/UE. Komitet wydał opinię pozytywną,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł
1. 
Środki przyjęte przez Węgry na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i zgłoszone Komisji na podstawie art. 14 ust. 2 tej dyrektywy są zgodne z prawem Unii.
2. 
Środki przyjęte przez Węgry publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 maja 2017 r.
W imieniu Komisji
Andrus ANSIP

Wiceprzewodniczący

1 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.214.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zgodność z prawem Unii środków, które Węgry przyjęły na podstawie art. 14 dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych).
Data aktu: 08/05/2017
Data ogłoszenia: 04/07/2017