Konkluzje Rady w sprawie przyczynienia się do powstrzymania wzrostu nadwagi i otyłości u dzieci.

Konkluzje Rady w sprawie przyczynienia się do powstrzymania wzrostu nadwagi i otyłości u dzieci 1

(2017/C 205/03)

(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJE:

1.
Artykuł 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 2 , który stanowi, że przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego i że Unia zachęca do współpracy między państwami członkowskimi w dziedzinie zdrowia publicznego oraz, jeśli to konieczne, wspiera ich działania;
2.
Fakt, że od roku 2000 Rada Unii Europejskiej podkreśla znaczenie promocji zdrowego stylu życia, to jest właściwego odżywiania i aktywności fizycznej, w szczególności w: 3
-
rezolucji Rady z 14 grudnia 2000 r. w sprawie zdrowia i odżywiania 4 ,
-
konkluzjach Rady z 3 czerwca 2005 r. w sprawie otyłości, żywienia i aktywności fizycznej 5 ,
-
konkluzjach Rady z 30 listopada 2006 r. w sprawie kwestii zdrowotnych we wszystkich dziedzinach polityki 6 ,
-
konkluzjach Rady z 6 grudnia 2007 r. dotyczących realizacji strategii UE w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością 7 ,
-
konkluzjach Rady z 8 czerwca 2010 r. w sprawie równości i zdrowia we wszystkich obszarach polityki: Solidarność w zdrowiu 8 ,
-
konkluzjach Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z 27 listopada 2012 r. w sprawie propagowania aktywności fizycznej sprzyjającej zdrowiu 9 ,
-
konkluzjach Rady z 20 czerwca 2014 r. w sprawie odżywiania i aktywności fizycznej 10  oraz
-
konkluzjach Rady z 17 czerwca 2016 r. w sprawie ulepszania produktów spożywczych 11 ;
3.
Plan działania UE w sprawie otyłości u dzieci na lata 2014-2020 12 , który uznaje korzystny wpływ promocji zdrowia i zapobiegania chorobom zarówno na obywateli, jak i na systemy opieki zdrowotnej oraz uznaje znaczenie zdrowego odżywiania 13  i promocję aktywności fizycznej w zmniejszaniu ryzyka chorób przewlekłych i niezakaźnych, a także wzywa państwa członkowskie do dalszego uznawania promocji zdrowego żywienia i aktywności fizycznej za najwyższy priorytet, przyczyniając się tym samym do poprawy stanu zdrowia i jakości życia obywateli UE oraz stabilności systemów opieki zdrowotnej, oraz Europejski plan działania w dziedzinie żywności i żywienia na lata 2015-2020 14 ;
4.
Światowy plan działania WHO na rzecz zapobiegania i zwalczania chorób niezakaźnych na lata 2013-2020 z dnia 27 maja 2013 r. 15  oraz określone w nim dziewięć globalnych dobrowolnych celów; Europejska strategia aktywności fizycznej WHO na lata 2016-2025 16 ; sprawozdanie Komisji WHO ds. Otyłości u Dzieci (2016) 17 , zawierające kompleksowy i zintegrowany pakiet zaleceń dotyczących otyłości u dzieci;
5.
Rezolucję ONZ z dnia 25 września 2015 r. pt.: "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", w której przyznano, że zwalczanie nierówności wymaga podejścia wielosektorowego z udziałem wielu zainteresowanych stron, przy jednoczesnym zapewnieniu, by nikt nie został pominięty 18 ;
6.
Deklarację wiedeńską z dnia 5 lipca 2013 r. w sprawie żywienia i chorób niezakaźnych w kontekście polityki ramowej "Zdrowie 2020" 19 , w której uzgodniono podjęcie działań na rzecz zapobiegania otyłości i nadanie priorytetu zdrowemu żywieniu dzieci, w szczególności poprzez stworzenie środowisk zapewniających dostęp do zdrowej żywności i napojów;
7.
Zamówienia publiczne żywności dla zdrowia - Sprawozdanie techniczne z 2017 r. dotyczące środowiska szkolnego, opracowane przez prezydencję maltańską wraz z Komisją Europejską, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Wspólnym Centrum Badawczym i członkami Grupy Wysokiego Szczebla ds. Żywienia i Aktywności Fizycznej 20 ;
8.
Projekt sprawozdania z oceny śródokresowej realizacji Planu działania UE w sprawie otyłości u dzieci przedstawiony przez Komisję Europejską w dniu 22 lutego 2017 r. 21 ;

UZNAJE, ŻE:

1.
Zdrowie stanowi wartość dla rozwoju gospodarczego i społecznego każdego państwa, okazję do jego dalszego rozwoju oraz inwestycję weń;
2.
Częste występowanie nadwagi i otyłości u dzieci w wielu państwach członkowskich stanowi wielki problem zdrowotny i przyczynia się do zwiększenia nierówności w zdrowiu, które najbardziej dotykają dzieci jako najsłabszą grupę społeczną; oraz że otyłość u dzieci jest mocnym predyktorem otyłości u dorosłych (która ma powszechnie znane skutki zdrowotne i gospodarcze), gdyż ponad 60 % dzieci z nadwagą prawdopodobnie będzie miało nadwagę również w wieku dorosłym 22 ;
3.
Występowanie nadwagi i otyłości w dzieciństwie wiąże się z poważnymi skutkami dla zdrowia zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej, w tym ze zwiększonym ryzykiem zachorowania m.in. na cukrzycę typu 2, astmę, nadciśnienie i choroby układu krążenia; a w przypadku zachorowania na te choroby otyłość znacznie zmniejsza skuteczność ich leczenia;
4.
Otyłość ma wpływ na jakość życia i wiąże się, między innymi, z niskim poczuciem własnej wartości;
5.
Przyczyny nadwagi i otyłości u dzieci są złożone i obejmują wiele czynników, głównie wynikających z przebywania w środowisku obesogennym 23 ;
6.
Niewystarczająca aktywność fizyczna i niezrównoważone odżywianie powodują nadwagę, otyłość oraz szereg chorób przewlekłych. Należy zatem właściwie zająć się obydwiema tymi dziedzinami;
7.
Nowe dane eksperymentalne wskazują na istnienie zmian epigenetycznych, które w pewnych przypadkach mogą być czynnikiem sprzyjającym powstawaniu nadwagi lub otyłości; niektóre badania wskazują, że czynniki ryzyka, takie jak wyższy wskaźnik masy ciała matki przed ciążą, narażenie na działanie dymu tytoniowego przed urodzeniem, nadmierny przyrost masy ciała w czasie ciąży, a także przyspieszony przyrost masy ciała u niemowląt w ciągu pierwszego tysiąca dni życia są powiązane z późniejszą otyłością u dzieci 24 ;
8.
Otyłość europejskich dzieci jest mocno powiązana ze statusem społecznoekonomicznym ich rodziców: wśród rodziców z niższych warstw społecznoekonomicznych prawdopodobieństwo wystąpienia nadwagi jest wyższe. Jest bardziej prawdopodobne, że dzieci rodziców otyłych lub rodziców o niższym statusie społecznoekonomicznym mają złe nawyki żywieniowe, co prowadzi do nadwagi. Ponadto w niektórych państwach członkowskich mniejsze jest prawdopodobieństwo, że dzieci z niższych warstw społecznoekonomicznych, zwłaszcza w przypadku wcześniaków, będą karmione piersią 25 ;
9.
Obecne polityki promocji zdrowia oraz zapobiegania nadwadze i otyłości w celu zahamowania wzrostu otyłości dziecięcej nie są wystarczająco skuteczne. Nie ma pojedynczego działania, które wystarczyłoby do rozwiązania problemu otyłości u dzieci. Ponadto polityki sektorowe mogą również mieć istotne niepożądane skutki dla zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. W związku z tym otyłość u dzieci powinna znaleźć się wysoko w programach prac państw członkowskich i Unii Europejskiej i powinna być traktowana jako kwestia priorytetowa z zastosowaniem szeregu skoordynowanych działań różnych sektorów;
10.
Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć czynniki - w tym epigenetykę - wywołujące nadwagę i otyłość wśród dzieci, a także przeanalizować oparte na dowodach podejścia do zdrowego żywienia i większej aktywności fizycznej w ciągu całego życia. Ponadto potrzebne są dalsze badania w dziedzinie zdrowia publicznego, by zwrócić uwagę na skutki i zachęty gospodarcze dotyczące wszystkich grup społecznoekonomicznych, a także zapewnić skuteczną politykę w zakresie zdrowia publicznego, interwencje i programy profilaktyczne;
11.
Zgodnie z dowodami potwierdzającymi, że dobrze odżywione dzieci są zdrowsze, dostęp do zdrowego żywienia i aktywności fizycznej od najmłodszych lat pozwala dzieciom zdrowo się rozwijać i stawać się zdrowymi dorosłymi. Zdrowe dzieci są lepiej przygotowane do uczenia się i rozwoju w szkole, co z kolei daje im lepsze możliwości rozwoju osobistego i zwiększenia produktywności w późniejszym okresie życia;
12.
Zdaniem WHO dzieci i młodzież w wieku od 5 do 17 lat powinny w sumie poświęcać co najmniej 60 minut dziennie na aktywność fizyczną o umiarkowanej do dużej intensywności. Ponadto co najmniej 3 razy w tygodniu powinny realizować aktywność o większej intensywności oraz aktywność wzmacniającą mięśnie i układ kostny. 26  Należy uwzględnić dostępne zalecenia krajowe;
13.
W obrębie administracji rządowej i w całym społeczeństwie należy zastosować oparte na współpracy podejście międzysektorowe, obejmujące sektory zdrowia, edukacji, produkcji żywności, rolnictwa i rybołówstwa, handlu i przemysłu, finansów, sportu, kultury, komunikacji, środowiska i miejskiego planowania przestrzennego, transportu, spraw społecznych i badań, by zapewnić środowisko sprzyjające zdrowiu;
14.
Biorąc pod uwagę, że w większości państw europejskich dzieci spędzają blisko jedną trzecią ich codziennego życia w środowisku edukacyjnym, ważne jest, by zdrowe żywienie i aktywność fizyczna były promowane w warunkach szkolnych i ośrodkach opieki nad dziećmi, we współpracy z rodzicami. W otoczeniu szkolnym należy dążyć do zapewnienia warunków sprzyjających wspieraniu zdrowego stylu życia;
15.
Posiłki szkolne stanowią dobrą okazję, by wspierać zdrowe nawyki żywieniowe i promocję zdrowia; w tym celu w placówkach oświatowych należy promować "jedzenie dla zdrowia";
16.
Rządy i instytucje publiczne mają możliwość zwiększenia zapotrzebowania na zdrowe posiłki, a co za tym idzie, poprawy sposobu żywienia poprzez zamówienia publiczne; mają też możliwość wpływania na rynek i wspierania innowacji w kierunku dostarczania żywności o lepiej zbilansowanej wartości odżywczej w sprawiedliwy i przejrzysty sposób;
17.
Istnieje wiele dowodów uzasadniających potrzebę podjęcia skuteczniejszych działań w zakresie wprowadzania do obrotu żywności wysokoenergetycznej oraz zawierającej duże ilości tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, cukru i soli. Dotychczasowe doświadczenia i dowody wskazują na to, że dobrowolne działania mogą wymagać środków regulacyjnych, by wzrosła ich skuteczność;
18.
Karmienie niemowląt do szóstego miesiąca życia wyłącznie piersią jest korzystne dla optymalnego wzrostu, rozwoju i zdrowia dziecka. Po tym okresie, aby zaspokoić ich rosnące potrzeby żywieniowe, niemowlęta powinny otrzymywać odpowiednie i bezpieczne pokarmy uzupełniające karmienie piersią kontynuowane do osiągnięcia wieku dwóch lub więcej lat. Karmienie piersią i dokarmianie bezpiecznymi pokarmami uzupełniającymi powinno odbywać się zgodnie z zaleceniami WHO 27  lub zaleceniami krajowymi, o ile są dostępne;

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

1.
Włączyły do krajowych planów działania, strategii lub działań w zakresie żywienia i aktywności fizycznej międzysektorowe środki mające na celu zwalczanie otyłości u dzieci, skupiające się nie tylko na promocji zdrowia i profilaktyce chorób, ale również na tych dzieciach i nastolatkach, u których już występuje nadwaga lub otyłość; należy w szczególności uwzględnić następujące czynniki:
-
międzysektorowe polityki i działania w całym cyklu życia mające na celu zmniejszenie nierówności społecznoekonomicznych, zwłaszcza skierowane do najbardziej podatnych na zagrożenia dzieci i młodzieży ze środowisk znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznej, na przykład poprzez oferowanie lepszego dostępu do zdrowego żywienia i aktywności fizycznej,
-
przejrzyste i skuteczne zarządzanie w odniesieniu do przyczyn nadwagi i otyłości,
-
strategie na rzecz zmaksymalizowania czynników chroniących w zdrowym żywieniu i prozdrowotnej aktywności fizycznej oraz do ograniczenia różnych czynników ryzyka, które przyczyniają się do nadwagi i otyłości,
-
środki, które stworzą dzieciom w placówkach edukacyjnych i ośrodkach opieki nad dziećmi sprzyjające warunki zachęcające do zdrowego odżywiania się i prozdrowotnej aktywności fizycznej, w oparciu o krajowe lub międzynarodowe zalecenia,
-
środki mające na celu zachęcanie do nabywania przez dzieci, rodziców i nauczycieli umiejętności związanych z odżywianiem, aktywnością fizyczną i siedzącym trybem życia w ramach podejścia opartego na rodzinie,
-
środki na rzecz promowania aktywności fizycznej w obiektach rekreacyjnych, mające zachęcać do zmiany siedzącego trybu życia oraz do opracowywania i oferowania przystępnych usług czynnego wypoczynku i środowiska sprzyjającego codziennej aktywności fizycznej i aktywnym formom transportu 28 ,
-
środki mające na celu zagwarantowanie dzieciom środowiska szkolnego wolnego od wszelkich form sprzedaży sprzecznych z zachęcaniem do przyjęcia zdrowszego stylu życia,
-
środki zachęcające do zdrowego odżywiania i zrównoważonej konsumpcji oraz przyczyniające się do zmniejszenia nierówności zdrowotnych i społecznych,
-
środki służące promocji i monitorowaniu ulepszania produktów spożywczych spożywanych głównie przez dzieci jako ważne narzędzie dokonywania zdrowych wyborów we wszystkich środowiskach oraz wszystkich grupach ludności, zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie ulepszania produktów spożywczych,
-
środki mające na celu wzmocnienie pozycji rodzin i umożliwienie im przyjęcia zdrowszego stylu życia, w tym poprzez oferowanie zdrowych opcji żywieniowych i zachęcanie do aktywności fizycznej, z należytym uwzględnieniem ograniczeń czasowych oraz czynników społecznoekonomicznych,
-
środki mające na celu zachęcanie do wczesnej interwencji w różnych środowiskach, poprzez wyłączne karmienie niemowląt piersią w pierwszych sześciu miesiącach życia, wprowadzanie od szóstego miesiąca życia odpowiednich pokarmów uzupełniających przy kontynuacji karmienia piersią do osiągnięcia przez dziecko wieku dwóch lat lub dłużej, z uwzględnieniem dostępnych zaleceń krajowych,
-
środki zachęcające do badań dotyczących czynników determinujących występowanie otyłości u dzieci oraz ulepszonych rozwiązań w celu uporania się z tym problemem,
-
środki mające na celu poprawę dostępu do odpowiedniej wiedzy fachowej, doradztwa i monitorowania w odniesieniu do zdrowego odżywiania i sprzyjającej zdrowiu aktywności fizycznej przez całe życie, łącznie z okresem przygotowania do poczęcia i z okresem ciąży,
-
środki w celu zapewnienia pracownikom służby zdrowia pozostającym w kontakcie z ciężarnymi kobietami, niemowlętami, dziećmi, młodzieżą, rodzicami i rodzinami ciągłych szkoleń opartych na najnowszych dostępnych opiniach naukowych dotyczących odżywiania, sprzyjającej zdrowiu aktywności fizycznej oraz zapobiegania nadwadze i otyłości i postępowania z nimi,
-
zapewnienie badań przesiewowych w celu identyfikacji dzieci, które są narażone na nadwagę lub otyłość, oraz zapewnienie leczenia i opieki dzieciom z nadwagą i dzieciom otyłym, zwłaszcza w przypadkach znacznej otyłości,
-
środki mające na celu zwiększenie kluczowej roli podstawowej opieki zdrowotnej w profilaktyce, wczesnym wykrywaniu i kontrolowaniu nadwagi i otyłości,
-
środki mające na celu ograniczenie ekspozycji dzieci i nastolatków na marketing, reklamy w mediach (w tym na platformach internetowych i w mediach społecznościowych) i sponsorowanie pokarmów wysokoenergetycznych, o dużej zawartości tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, cukru i soli oraz monitorowanie wpływu tych środków i sprawozdawczość w ich zakresie;
2.
Opracowały szczegółowe wytyczne żywieniowe dla dzieci i młodzieży, odnoszące się zarówno do osób o właściwej wadze, jak i do cierpiących na nadwagę lub otyłość. Takie wytyczne powinny stanowić dla rodziców, opiekunów i dostawców żywności w placówkach edukacyjnych wskazówki co do, między innymi, odpowiednich wielkości porcji i zawierać informacje na temat pożywnych i dogodnych opcji żywienia w przystępnych cenach;
3.
Opracowały szczegółowe wytyczne krajowe dotyczące zachęt do podejmowania codziennej aktywności fizycznej;
4.
Zapewniały opracowywanie i dostarczanie informacji i porad promowanych przez krajowe organy publiczne działające w dziedzinie żywienia, aktywności fizycznej i zdrowia w warunkach wolnych od niewłaściwych przekazów komercyjnych;
5.
Zwiększyły zorganizowane wysiłki na rzecz ograniczenia ogólnej ilości i siły przekonywania skierowanych do dzieci i nastolatków informacji marketingowych sprzecznych z zachęcaniem do zdrowego stylu życia;
6.
Współpracowały z producentami żywności, sprzedawcami detalicznymi oraz sektorem gastronomii, aby zachęcić do ulepszania produktów spożywczych, zgodnie z wytycznymi sektora zdrowia, i promocji zdrowych wyborów żywieniowych w celu ułatwienia ich podejmowania;
7.
W stosownych przypadkach, we współpracy z zainteresowanymi stronami, w tym z organizacjami konsumentów i organizacjami pozarządowymi skupiającymi się na pomocy dzieciom, wprowadzały stosowne środki lub zachęcały do opracowywania kodeksów postępowania. Ma to na celu zapewnienie, by przekazy handlowe skierowane do dzieci i młodzieży nie promowały żywności o dużej zawartości energii, soli, cukrów lub tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych typu trans, lub które w inny sposób nie są zgodne z krajowymi lub międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi żywienia i przemysłu oraz by wysiłki przemysłu żywnościowego na rzecz ulepszania produktów spożywczych, marketingu i reklamy były coraz bardziej spójne;
8.
Rozważyły, w stosownych przypadkach, przyjęcie środków ustawodawczych mających na celu propagowanie aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania oraz zapewnienie sprzyjających warunków;
9.
Wdrażały podejście uwzględniające kwestie zdrowotne we wszystkich politykach prowadzące do stworzenia otoczenia i infrastruktury sprzyjających wzrostowi rutynowej aktywności fizycznej i aktywnego wypoczynku oraz łatwemu wyborowi zdrowszej żywności;
10.
Wdrażały stałe programy monitorowania stanu zdrowia w całym cyklu życia, ze zwróceniem szczególnej uwagi na odżywianie i aktywność fizyczną u kobiet w ciąży, dzieci i młodzieży, by opracować i ukierunkować działania. Programy te muszą być w stanie monitorować różne czynniki, w tym nierówności społeczne;
11.
Rozważyły analizę gospodarczych skutków nadwagi i otyłości wśród dzieci i dorosłych, zwłaszcza kosztów zdrowotnych i społecznych, obciążenia budżetu publicznego oraz budżetów domowych w całym gradiencie społecznoekonomicznym;

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1.
Uznania walki z nadwagą i otyłością u dzieci za priorytet Unii Europejskiej, który zostałby odzwierciedlony we wszystkich politykach sektorowych i w programie prac Komisji, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich;
2.
Współpracy - w stosownych przypadkach - ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym z organizacjami konsumentów i organizacjami pozarządowymi skupiającymi się na pomocy dzieciom, pod kierownictwem organów zdrowia publicznego, w celu przygotowania, przeglądu i wzmocnienia inicjatyw na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. Działania należy podejmować z myślą o ograniczeniu skierowanego do dzieci i nastolatków marketingu żywności wysokoenergetycznej, zawierającej sól, cukry, tłuszcze nasycone lub kwasy tłuszczowe typu trans, lub która w inny sposób jest niezgodna z krajowymi lub międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi żywienia, a także w celu zwalczania siedzącego trybu życia, z wykorzystaniem narzędzi opartych na dowodach, ponieważ dowiedziono, że wśród dzieci i młodzieży istnieje silny związek między ekspozycją na przekazy marketingowe i czasem spędzanym przed ekranem a tyciem;
3.
Odnotowania w szczególności pilnej potrzeby zajęcia się nowym wyzwaniem, jakie stanowi marketing i reklama za pośrednictwem platform internetowych i mediów społecznościowych, w których przekazy są często kierowane do poszczególnych dzieci i są trudniejsze do monitorowania;
4.
Zachęcania do dobrowolnego etykietowania żywności, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, w szczególności w jego art. 35 ust. 1, wspierającego wszystkich konsumentów, zwłaszcza tych z grup o niższym statusie społecznoekonomicznym, w podejmowaniu zdrowych wyborów i do promowania kampanii edukacyjnych i informacyjnych mających na celu zwiększenie zrozumienia przez konsumentów informacji o żywności, w tym etykietowania dotyczącego wartości odżywczej;
5.
Określenia, w ramach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Żywienia i Aktywności Fizycznej, odpowiednich mechanizmów w celu usprawnienia gromadzenia danych na temat wskaźników zdrowotnych, jak również danych dotyczących interwencji i działań, w szczególności związanych z zachowaniem, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi, nadwagą, otyłością i wynikami zdrowotnymi w celu zapewnienia aktualnych, wiarygodnych i porównywalnych danych;
6.
Uznania za dziedziny priorytetowe monitorowania aktywności fizycznej i wartości odżywczej żywności dla dzieci w placówkach oświatowych, oceny nierówności społecznych w odniesieniu do otyłości i nadwagi u dzieci i młodzieży oraz ich skutków;
7.
Wspierania Inicjatywy Kontroli Otyłości Dziecięcej WHO (Childhood Obesity Surveillance Initiative) 29  w celu rutynowego pomiaru tendencji w zakresie nadwagi i otyłości u dzieci ze szkół podstawowych i badań ankietowych nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej 30 , aby zrozumieć postęp epidemii w tej grupie ludności i umożliwić porównania między krajami w regionie europejskim;
8.
Dalszego wspierania i wdrażania, przy pełnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich, Planu działania UE w sprawie otyłości u dzieci na lata 2014-2020, zwłaszcza działań transgranicznych i efektów takich, jak ulepszanie produktów spożywczych i marketing skierowany do dzieci;
9.
Opracowania i oceny opartych na dowodach programów i wytycznych dotyczących promowania zdrowia i zapobiegania chorobom, diagnostyki i możliwości leczenia wśród dzieci i nastolatków z nadwagą i otyłych. Ponadto do zapewniania szkoleń i wskazówek dla pracowników służby zdrowia zgodnie z zaleceniami i wytycznymi WHO;
10.
Określenia w państwach członkowskich dobrych praktyk spełniających oparte na dowodach kryteria wyboru i rozpowszechniania ich wśród państw członkowskich, przy równoczesnym uwzględnieniu kontekstu instytucjonalnego;

WZYWA KOMISJĘ DO:

1.
Dalszego wspierania projektów badawczych i inicjatyw w dziedzinie nadzoru nakierowanych na śledzenie i zwalczanie nadwagi i otyłości u dzieci oraz zapewniania tym projektom i inicjatywom odpowiednich zasobów, w tym do rozpowszechniania przykładów dobrych praktyk i przedsięwzięć zakończonych sukcesem spełniających ściśle określone kryteria;
2.
Zapewnienia skutecznego podejścia uwzględniającego kwestie zdrowotne we wszystkich politykach promującego zdrowie, profilaktykę i zdrowe żywienie w różnych sektorach i w ramach różnych inicjatyw;
3.
Dalszego angażowania zainteresowanych stron na szczeblu unijnym, zwłaszcza w ulepszanie produktów spożywczych, przy użyciu odpowiednich ram oceny i odpowiedzialności, a także do regularnego informowania o rozwoju sytuacji;
4.
Wspierania opracowywania unijnych kodeksów postępowania w dziedzinie marketingu i informacji handlowych na temat żywności, zwłaszcza w odniesieniu do dzieci i młodzieży, przy odpowiednim udziale zainteresowanych stron;
5.
Wspierania wspólnych działań państw członkowskich pragnących nadal opracowywać i realizować w jak najszerszym zakresie odpowiednie skoordynowane inicjatywy, zwłaszcza w dziedzinie ulepszania produktów spożywczych, analizy ekonomicznej skutków otyłości, marketingu i zamówień publicznych dotyczących żywności.
1 W rozumieniu oenzetowskiej Konwencji o prawach dziecka "dziecko" oznacza każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat, chyba że zgodnie z prawem odnoszącym się do dziecka uzyska ono wcześniej pełnoletność.
2 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 47 (wersja skonsolidowana).
3 Oraz w innych stosownych konkluzjach lub zaleceniach Rady takich jak: konkluzje Rady z 2 grudnia 2002 r. w sprawie otyłości, konkluzje Rady z 2 grudnia 2003 r. w sprawie zdrowego stylu życia: edukacji, informacji i komunikacji, konkluzje Rady z 31 maja 2007 r. w sprawie promocji zdrowia dzięki odżywianiu i aktywności fizycznej, rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z 20 listopada 2008 r. w sprawie zdrowia i dobrej kondycji młodych ludzi, konkluzje Rady z 2 grudnia 2011 r. w sprawie zmniejszania różnic zdrowotnych w UE poprzez zorganizowane działania na rzecz promowania zdrowego stylu życia oraz zalecenie Rady z 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej.
4 Dz.U. C 20 z 23.1.2001, s. 1.
5 Dok. 9181/05 SAN 67
6 Dok. 16167/06 SAN 261
7 Dok. 15612/07 SAN 227 DENLEG 118
8 Dok. 9947/10 SAN 120 SOC 355
9 Dz.U. C 393 z 19.12.2012, s. 22.
10 Dz.U. C 213 z 8.7.2014, s. 1.
11 Dz.U. C 269 z 23.7.2016, s. 21.
13 Pojęcie "zdrowej diety" jest synonimiczne z pojęciem zdefiniowanym w Planie działania UE w sprawie otyłości u dzieci na lata 2014- 2020 http://ec.europa.eu/health//sites/health/files/nutrition_physical_activity/docs/childhoodobesity_actionplan_2014_2020_en.pdf; oraz w sprawozdaniu Komisji WHO ds. Otyłości u Dzieci http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/204176/1/ 9789241510066_eng.pdf
21 Badanie na temat realizacji Planu działania UE w sprawie otyłości u dzieci na lata 2014-2020 https://www.eu2017.mt/Documents/ Reports/mid-term%20evaluation%20APCO%20report%20Draft.pdf
23 Obesogenne oznacza sumę wpływów, jakie otoczenie, możliwości i warunki życiowe wywierają na rozszerzanie się zjawiska otyłości u poszczególnych osób lub populacji. Zgodnie z tabelą do analizy wpływu różnych czynników na otyłość (ANGELO, z ang. Analysis Grid for Environments Linked to Obesity) w stosunku do środków powiązanych z otyłością (np. nawyki żywieniowe, aktywność fizyczna lub masa ciała) środowisko analizuje się w dwóch wymiarach: rozmiaru (mikro lub makro) i rodzaju (fizyczne, gospodarcze, polityczne i społeczno-kulturowe). Patrz: Swinburn B, Egger G, Raza F. - Dissecting Obesogenic Environments: The Development and Application of a Framework for Identifying and Prioritizing Environmental Interventions for Obesity. Prev Med, 1999 12;29(6): 563-570).
24 Woo Baidal JA, Locks LM, Cheng ER, Blake-Lamb TL, Perkins ME, Taveras EM. Risk Factors for Childhood Obesity in the First 1,000 Days: a Systematic Review. AJPM. 2016;50(6):761-779.
25 Zob. Flacking, R., Hedberg Nyqvist, K, Ewald, U; Effects of socioeconomic status on breastfeeding duration in mothers of preterm and term infants. Eur J Public Health 2007; 17 (6): 579-584. doi: 10.1093/eurpub/ckm019
26 Światowe zalecenia dotyczące aktywności fizycznej dla zdrowia http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/ en/
27 Zalecenie to jest oparte na wnioskach i zaleceniach wynikających z konsultacji z ekspertami (Genewa, 28-30 marca 2001 r.), które zakończyły systematyczny przegląd optymalnego okresu karmienia wyłącznie piersią (zob. dokument A54/INF.DOC./4)
28 Aktywne formy transportu oznaczają wszelkie formy transportu napędzane siłą mięśni - chodzenie pieszo, jazda na rowerze, deskorolce, rolkach lub wózku inwalidzkim. Zob. http://www.phac-aspc.gc.ca/hp-ps/hl-mvs/pa-ap/at-ta-eng.php

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024