Pomoc państwa - Francja Pomoc państwa SA.38644 (2014/C) (ex 2014/NN) - Francja - Wyjątkowe i przejściowe środki wspomagania restrukturyzacji - FagorBrandt - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA
Pomoc państwa SA.38644 (2014/C) (ex 2014/NN) - Francja
Wyjątkowe i przejściowe środki wspomagania restrukturyzacji - FagorBrandt
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 460/06)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2014 r.)

Pismem z dnia 16 września 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Francuską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

B-1049 BRUXELLES

Faks: + 32.2.296.12.42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Republiki Francuskiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Przedsiębiorstwo FagorBrandt, objęte od dnia 7 listopada 2013 r. postępowaniem upadłościowym, a następnie przedsiębiorstwo przejmujące jego środki trwałe, spółka Electrom SAS, która przekształciła się z kolei w Groupe Brandt SAS, skorzystały z dwóch pożyczek z funduszu rozwoju gospodarczego i społecznego (zwanego dalej "FDES") w wysokości 10 i 47,5 mln EUR oraz z ewentualnego umorzenia wierzytelności podatkowych i z tytułu składek pracowniczych w wysokości 3 mln EUR.

Jeśli chodzi o pożyczki z FDES, władze francuskie uważają, iż pierwszą pożyczkę z FDES udzielono na zasadach rynkowych, stosując odniesienie do pożyczki udzielonej przez prywatną instytucję kredytową. Jeśli chodzi o drugą pożyczkę, uważają, iż udzielono jej na zasadach rynkowych ze względu na wiarygodność biznesplanu przedsiębiorstwa Cevital, rozmiarów inwestycji zrealizowanych przez ogół prywatnych podmiotów rynkowych, zastosowane stopy i wartość zabezpieczeń wykorzystanych do gwarancji.

Jeśli chodzi o ewentualne umorzenie wierzytelności podatkowych i z tytułu składek pracowniczych w wysokości 3 mln EUR, władze francuskie uważają, iż dotyczy ono grupy FagorBrandt i jej spółek zależnych. Kwota ta stanowi dług powstały podczas procedury zbiorowej i jego uregulowanie będzie miało miejsce w ramach likwidacji wraz z pozostałymi długami grupy, bez związku z działalności podmiotów przejmujących.

Komisja ma na tym etapie wątpliwości co do rozważnego charakteru omawianych środków i zwraca się do władz francuskich i wszystkich zainteresowanych stron o przedstawienie uwag i wyjaśnień w odniesieniu do następujących punktów:

-
zgodności pożyczek FDES i umorzenia wierzytelności podatkowych i z tytułu składek socjalnych z zasadami inwestora lub pożyczkodawcy działającego w warunkach gospodarki rynkowej (w szczególności pod względem poziomu wynagrodzenia i zabezpieczenia pożyczek FDES). Komisja życzy sobie także, aby władze francuskie przedstawiły pełny opis i pełną kalkulację kosztów umorzenia wierzytelności podatkowych i z tytułu składek pracowniczych;
-
zgodność środków z wytycznymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z 2004 r.;
-
uzasadnienia braku ciągłości gospodarczej między FagorBrandt i Groupe Brandt SAS.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc bezprawnie przyznana może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.460.66

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Francja Pomoc państwa SA.38644 (2014/C) (ex 2014/NN) - Francja - Wyjątkowe i przejściowe środki wspomagania restrukturyzacji - FagorBrandt - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 19/12/2014
Data ogłoszenia: 19/12/2014