Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności.

Strategia UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności

P7_TA(2011)0383

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2011 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności

(2013/C 51 E/13)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając oświadczenia z dnia 22 kwietnia 2008 r. w sprawie rozwiązania kwestii bezdomności ulicznej(1) oraz z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności(2),
uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 34,
uwzględniając zmienioną Europejską kartę społeczną Rady Europy, w szczególności jej art. 31,
uwzględniając wspólne sprawozdanie Komisji i Rady za 2010 r. w sprawie zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej,
uwzględniając oświadczenie Rady z dnia 6 grudnia 2010 r. w sprawie Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym: współpraca w walce z ubóstwem w 2010 roku i później,
uwzględniając ostateczne zalecenia konferencji europejskiego porozumienia w sprawie bezdomności z dni 9 i 10 grudnia 2010 r.,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 16 grudnia 2010 r. zatytułowany "Europejska platforma współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym: europejskie ramy na rzecz spójności społecznej i terytorialnej (COM(2010)0758),
uwzględniając opinie Komitetu Regionów z dnia 3 czerwca 1999 r. w sprawie mieszkalnictwa i bezdomności (CdR 376/98 - fin), z dnia 6 października 2010 r. w sprawie zwalczania bezdomności (CdR 18/2010 - fin) oraz z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym (CdR 402/2010 - fin),
uwzględniając pytanie wymagające odpowiedzi ustnej z dnia 11 lipca 2011 r. skierowane do Komisji w sprawie strategii UE na rzecz przeciwdziałania bezdomności (O-000153/2011 - B7-0421/2011),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności wciąż dotyka ludzi we wszystkich państwach członkowskich UE i jest niedopuszczalnym naruszeniem podstawowych praw człowieka;
B.
mając na uwadze, że bezdomność stanowi jedną z najcięższych form ubóstwa i niedostatku i że na przestrzeni ostatnich lat w szeregu państw członkowskich UE obserwuje się jej wzrost;
C.
mając na uwadze, że rok 2010 był Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym;
D.
mając na uwadze, że zjawisko bezdomności jest jasnym priorytetem w ramach procesu integracji społecznej UE;
E.
mając na uwadze, że koordynacja polityki w zakresie bezdomności na poziomie europejskim w ramach otwartej metody koordynacji w dziedzinie ochrony socjalnej i włączenia społecznego poprawiła się i nadała znaczenie wysiłkom podejmowanym w ostatniej dekadzie na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz że istnieje potrzeba korzystania z tych doświadczeń w ramach bardziej strategicznego podejścia;
F.
mając na uwadze, że bezdomność ma wiele oblicz i wymaga wielostronnego podejścia politycznego;
G.
mając na uwadze, że strategia Europa 2020 i jej przewodni cel ochrony przynajmniej 20 milionów ludzi przed ryzykiem ubóstwa i wykluczenia społecznego do roku 2020 stanowi nową siłę napędową w walce z wszelkimi formami ubóstwa i wykluczenia społecznego, w tym z bezdomnością;
H.
mając na uwadze, że kluczowym elementem strategii Europa 2020 jest sztandarowa inicjatywa Europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;
I.
mając na uwadze, że inicjatywa ta stanowi podwalinę ulepszonych i bardziej ambitnych działań w walce z bezdomnością na poziomie UE przez określenie metod i środków najlepszej kontynuacji rozpoczętych przez Komisję prac w zakresie bezdomności, przy uwzględnieniu wyników konferencji porozumienia, która odbyła się w grudniu 2010 r.;
J.
mając na uwadze, że Komitet Regionów zaproponował europejski program mieszkalnictwa socjalnego, którego celem jest koordynowanie środków odnoszących się do finansowania mieszkań socjalnych, wykorzystania funduszy strukturalnych oraz racjonalizacji wykorzystania energii; mając na uwadze, że europejska strategia na rzecz walki z bezdomnością powinna przyczynić się do realizacji tego programu;
1.
wzywa państwa członkowskie do postępów w realizacji celu, którym jest położenie kresu bezdomności ulicznej do 2015 r.;
2.
wzywa do opracowania ambitnej, zintegrowanej strategii UE, opierającej się na strategiach krajowych i regionalnych, której długofalowym celem byłoby położenie kresu bezdomności w ramach szerszej strategii na rzecz integracji społecznej;
3.
wzywa Komisję do powołania grupy roboczej ds. strategii UE na rzecz walki z bezdomnością oraz do angażowania wszystkich zainteresowanych podmiotów w walkę z tym zjawiskiem, w tym krajowych, regionalnych i lokalnych podmiotów odpowiadających za kształt polityki, naukowców, organizacji pozarządowych świadczących usługi na rzecz osób bezdomnych, osób bezdomnych oraz podmiotów z sektorów pokrewnych, takich jak mieszkalnictwo, zatrudnienie i ochrona zdrowia;
4.
wzywa do uwzględnienia europejskiej typologii bezdomności i wykluczenia mieszkaniowego (ETHOS) w tworzeniu strategii UE; wzywa Komitet Ochrony Socjalnej i jego podgrupę ds. wskaźników do promowania porozumienia między państwami członkowskimi w zakresie stosowania tej definicji; wzywa EURO-STAT do zbierania danych dotyczących bezdomności w całej UE w ramach statystyk Unii Europejskiej dotyczących dochodów i warunków życia, (EU-SILC);
5.
apeluje, aby uzgodnione przez Komisję i państwa członkowskie ramy monitorowania procesu opracowywania krajowych i regionalnych strategii na rzecz przeciwdziałania bezdomności stanowiły centralny element strategii UE w tej dziedzinie; w tym kontekście wzywa do sporządzania co roku lub co dwa lata sprawozdań w zakresie postępów w tym obszarze;
6.
uważa, że należy prowadzić działania monitorujące i sprawozdawcze w odniesieniu do następujących kluczowych elementów strategii na rzecz walki z bezdomnością (zaproponowane we wspólnym sprawozdaniu na temat zabezpieczenia społecznego i integracji społecznej za 2010 r.):
jasne cele, w szczególności dotyczące przeciwdziałania bezdomności; ograniczenie czasu pozostawania bez dachu nad głową; ograniczenie najcięższych form bezdomności; poprawa jakości usług świadczonych na rzecz osób bezdomnych i dostęp do mieszkań w przystępnej cenie,
zintegrowane podejście dotyczące wszystkich odpowiednich obszarów polityki,
prawidłowe zarządzanie,
prawidłowe gromadzenie danych;
wyraźny wymiar mieszkaniowy,
uwzględnianie zmieniających się profili osób bezdomnych, w szczególności w kontekście migracji;
7.
wzywa w szczególności do przyjęcia zasad monitorowania postępów państw członkowskich na drodze do położenia kresu bezdomności ulicznej oraz długotrwałej bezdomności;
8.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością wychodziła poza monitorowanie i sprawozdawczość i opracowywała działania pozwalające na wspieranie rozwoju i utrzymanie skutecznych krajowych i regionalnych strategii na rzecz walki z bezdomnością;
9.
wzywa do przyjęcia kompleksowego programu badań, by w ramach strategii UE na rzecz walki z bezdomnością gromadzić wiedzę i krzewić zrozumienie oraz wzajemne doświadczenia wynikające z ponadgranicznej wymiany informacji na temat kluczowych zagadnień w walce z bezdomnością;
10.
apeluje o to, by - w ramach rozdziału dotyczącego innowacji społecznych europejskiej platformy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym - skoncentrowano się przede wszystkim na podejściach opierających się na mieszkalnictwie, co pozwoli na zebranie przekonujących danych w zakresie skutecznego łączenia wsparcia na mieszkalnictwo z pozostałymi formami pomocy dla byłych bezdomnych oraz gromadzenie informacji opartych na doświadczeniach praktycznych i tworzeniu rozwiązań politycznych;
11.
apeluje o to, by strategia UE na rzecz walki z bezdomnością koncentrowała się na promowaniu wysokiej jakości usług świadczonych ludziom bezdomnym i wzywa Komisję do opracowania dobrowolnych ram jakości przewidzianych w komunikacie w sprawie europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem;
12.
wzywa do ścisłego powiązania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością i funduszy europejskich, szczególnie funduszy strukturalnych; wzywa Komisję do promowania wykorzystywania EFRR również na mieszkania dla marginalizowanych grup społecznych, co pozwoli zająć się problemem bezdomności w różnych państwach członkowskich;
13.
wzywa do uwzględnienia bezdomności w odnośnych obszarach politycznych jako elementu walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym;
14.
wyraża przekonanie, że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna w pełni szanować postanowienia Traktatu z Lizbony, który uznaje "zasadniczą rolę i dużą swobodę krajowych, regionalnych i lokalnych organów władzy w świadczeniu, zlecaniu i organizowaniu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w sposób możliwie najlepiej zaspokajający potrzeby użytkowników"; wyraża przekonanie, że to państwa członkowskie mogą dobrowolnie określić zasady dotyczące przystępnego cenowo mieszkalnictwa socjalnego oraz że strategia UE na rzecz walki z bezdomnością winna być w pełni zgodna z polityką mieszkalnictwa socjalnego państw członkowskich, która prawnie określa zasady promowania różnorodności społecznej i walki z segregacją społeczną;
15.
wzywa Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej do szerszego zajęcia się skutkami skrajnego ubóstwa i wykluczenia społecznego w odniesieniu do dostępu obywateli do praw podstawowych i możliwości korzystania z nich, przy uwzględnieniu, że korzystanie z prawa do mieszkania ma zasadnicze znaczenie dla pełnego korzystania z praw, w tym praw politycznych i socjalnych;
16.
wzywa Radę ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów do przedyskutowania sposobu opracowania strategii UE na rzecz walki z bezdomnością;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Ochrony Socjalnej, a także Radzie Europy.
______

(1) Dz.U. C 259 E z 29.10.2009, s. 19.

(2) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0499.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024