Herkules II - Zaproszenie do składania wniosków - Pomoc techniczna w celu walki z nadużyciami finansowymi w UE - "Wsparcie dochodzeniowe".

HERKULES II

Zaproszenie do składania wniosków

Pomoc techniczna w celu walki z nadużyciami finansowymi w UE - "Wsparcie dochodzeniowe"

(2013/C 176/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2013 r.)

1.
Cele i opis

Podstawą niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest decyzja nr 878/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 2007 r. ustanawiająca Wspólnotowy program działań na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Wspólnoty (program "Herkules II")(1). Zaproszenie to związane jest z działaniami, o których mowa w art. 1a lit. a) decyzji w sprawie programu "Herkules II" i które obejmują:

"pomoc techniczną dla organów krajowych poprzez udostępnianie specyficznej wiedzy, sprzętu i narzędzi technologii informatycznych ułatwiających współpracę ponadnarodową oraz współpracę z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w celu zwalczania nadużyć finansowych, korupcji i innych nielegalnych działań, jak również opracowania i wdrożenia polityki zapobiegania nadużyciom finansowym i ich wykrywania".

Decyzja w sprawie finansowania z 2013 r.(2) przewiduje zorganizowanie dwóch zaproszeń do składania wniosków w przypadku sektora działalności "Pomoc techniczna". Niniejsze zaproszenie dotyczy pomocy technicznej "Wsparcie dochodzeniowe".

2.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Niniejsze zaproszenie jest skierowane do organów administracji krajowej lub regionalnej ("Wnioskodawcy") dowolnego państwa członkowskiego lub dowolnego państwa spoza Unii Europejskiej, które wspierają wzmocnienie działań na poziomie europejskim zmierzających do ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej.

3.
Kwalifikujące się działania

Kwalifikujące się działania w dziedzinie pomocy technicznej "Wsparcie dochodzeniowe" obejmują:

zakup specjalnych narzędzi i metod dochodzeniowych stosowanych w działalności operacyjnej w ramach dochodzeń przeprowadzanych między innymi w celu zwalczania nadużyć finansowych i wszelkich innych nielegalnych działań naruszających interesy finansowe Unii. Obejmuje to zakup nowego wyposażenia technicznego lub modernizację istniejącego wyposażenia technicznego, jak również koszty ich utrzymania(3), takie jak:

wyposażenie techniczne służące do nadzoru elektronicznego i mobilnego,
wyposażenie techniczne do analizy dowodów w wersji cyfrowej,
wyposażenie techniczne do odczytywania zaszyfrowanych wiadomości.
4.
Kryteria udzielania dotacji

Każde przedstawione kwalifikowalne działanie będzie oceniane na podstawie następujących kryteriów:

1)
zgodność działania z celami Komisji w dziedzinie zwalczania nadużyć i w szczególności przeciwdziałania nielegalnemu przywozowi wyrobów tytoniowych do UE oraz jego wykrywania i ścigania;
2)
jakość innych środków towarzyszących zakupowi lub organizacji działania w celu poprawy wykrywania nielegalnych wyrobów tytoniowych;
3)
jakość techniczna oraz adekwatność proponowanego działania w stosunku do potrzeb zgłoszonych przez wnioskodawcę;
4)
opłacalność: koszty działania powinny być adekwatne do jego celów;
5)
zgodność działania z podejmowanymi lub planowanymi działaniami związanymi z priorytetami politycznymi UE w dziedzinie zapobiegania nadużyciom finansowym w stosunku do budżetu UE (zapobieganie, analiza informacji, metody współpracy itp.);
6)
zgodność działania z podobnymi projektami realizowanymi w innych państwach członkowskich i przeprowadzanymi przez inne krajowe organy ścigania oraz służby celne;
7)
możliwość wykorzystania metod proponowanych w ramach działania lub jego wyników do rozszerzenia współpracy i zwiększenia skuteczności w dziedzinie zwalczania nadużyć i przemytu papierosów (włączenie tej dziedziny w główny nurt, tzw. "mainstreaming").

Jeżeli kilka działań uzyska jednakową ocenę w oparciu o powyższe kryteria przyznawania dotacji, pierwszeństwo w finansowaniu otrzymają (w porządku malejącym):

organy ścigania, które nie posiadają sprzętu do zwalczania przemytu i podrabiania papierosów lub które posiadają sprzęt niewystarczający do tego celu,
wnioski umożliwiające sprawiedliwy rozkład geograficzny,
wnioskodawcy, którzy nie otrzymali dotacji w poprzednich latach lub w ramach poprzednich zaproszeń do składania wniosków dotyczących tych samych lub podobnych działań.
5.
Budżet

Orientacyjny budżet dostępny w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków wynosi 3.500.000 EUR. Wsparcie finansowe będzie miało formę dotacji. Przyznane wsparcie finansowe nie będzie przekraczało 50 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Komisja zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych funduszy.

6.
Dodatkowe informacje

Wymogi techniczne i formularz zgłoszeniowy można pobrać na następującej stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/anti_fraud/about-us/funding/techn-assist/index_en.htm

Pytania lub wnioski o dodatkowe informacje związane z niniejszym zaproszeniem należy wysyłać drogą elektroniczną na adres:

OLAF-FM-BHERCULE-TA@ec.europa.eu

Pytania i odpowiedzi mogą zostać opublikowane anonimowo we wskazówkach dotyczących wypełniania formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej OLAF-u, jeżeli okażą się one przydatne dla innych wnioskodawców.

7.
Termin składania wniosków

Termin składania wniosków upływa w: piątek, dnia 12 lipca 2013 r.

______

(1) Dz.U. L 193 z 25.7.2007, s. 18.

(2) COM(2013) 612 final z dnia 7 lutego 2013 r.

(3) Koszty utrzymania nieobjęte gwarancją.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024