Opinia dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 - (COM(2012) 496 final - 2011/0276 (COD)).

OPINIA NR 9/2012

dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 - (COM(2012) 496 final - 2011/0276 (COD))

(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

(2013/C 13/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 stycznia 2013 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 4, 5 i 17, oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 174-178, art. 287 ust. 4 akapit drugi oraz art. 317, 318 i 322,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(1),

uwzględniając wniosek Parlamentu o wydanie opinii, który wpłynął do Trybunału w dniu 12 listopada 2012 r.,

uwzględniając zmieniony wniosek w sprawie rozporządzenia przedstawiony przez Komisję(2),

uwzględniając swoją opinię nr 1/2010 pt. "Poprawa finansowego zarządzania budżetem Unii Europejskiej: zagrożenia i wyzwania"(3) oraz opinię nr 7/2011 dotyczącą wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1083/2006(4),

mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 TUE Unia podejmuje działania w dziedzinach, które nie należą do jej wyłącznej kompetencji, tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele proponowanych działań mogą zostać lepiej osiągnięte na poziomie Unii ze względu na ich rozmiary lub skutki,

mając na uwadze, że zgodnie z art. 174 TFUE, w celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Unii rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

mając na uwadze, że Komisja wykonuje budżet i zarządza programami (art. 17 ust. 1 TUE) oraz że wykonuje ona budżet we współpracy z państwami członkowskimi, na własną odpowiedzialność i w granicach przyznanych środków, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, a państwa członkowskie współpracują z Komisją w celu zapewnienia, aby środki były wykorzystywane zgodnie z tymi zasadami (art. 317 TFUE),

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

WPROWADZENIE

1.
Przedstawiony przez Komisję zmieniony wniosek w sprawie rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW i EFMR oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące funduszy w ramach polityki spójności dotyczy w swojej istocie przyjęcia wspólnych ram strategicznych.
2.
Niniejsza opinia ogranicza się wprawdzie do zmienionego wniosku Komisji, jednak Trybunał pragnie odnieść się ogólnie do swojej opinii nr 7/2011.

UWAGI OGÓLNE

3.
Zmieniony wniosek Komisji modyfikuje zakres wspólnych ram strategicznych i rozdziela ich elementy pomiędzy nowy załącznik I do rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy a akt delegowany Komisji. Grozi to dalszym pogłębieniem złożoności polityki.
4.
Trybunał zauważa, że celem wspólnych ram strategicznych pozostaje wskazywanie wyraźnych kierunków strategicznych dla procesu programowania na szczeblu państw członkowskich i regionów (zob. motyw 14 oraz art. 2 ust. 2 i art. 10 zmienionego wniosku). Jednak - inaczej niż w pierwotnym wniosku Komisji - wspólne ramy strategiczne nie miałyby zapewniać przełożenia celów Unii na kluczowe działania w ramach funduszy. Zamiast tego ustawodawca przekazałby Komisji uprawnienia do ustalania dla każdego celu tematycznego orientacyjnych działań o wysokiej europejskiej wartości dodanej, a także odpowiednich zasad realizacji i priorytetów dotyczących współpracy (zob. art. 11 i 12 zmienionego wniosku). Zgodnie ze swoją wcześniejszą opinią (zob. pkt 8 opinii nr 7/2011) Trybunał uważa, że w rzeczywistości są to kluczowe i decydujące elementy przyszłego systemu realizacji polityki spójności. W rezultacie należy je uznać za istotne elementy ustawodawstwa UE, których - zgodnie z art. 290 TFUE - nie może dotyczyć przekazanie uprawnień.
5.
Trybunał pragnie także przypomnieć swoje zalecenie ujęcia koncepcji europejskiej wartości dodanej w odpowiedniej deklaracji politycznej lub w przepisach prawa UE, które służyłyby władzom politycznym UE jako wytyczne przy określaniu priorytetów w zakresie wydatkowania (zob. pkt 18 opinii nr 1/2010). Dobrą okazją do tego byłoby przyjęcie ram prawnych na lata 2014-2020. Tego rodzaju doprecyzowanie wydaje się tym bardziej istotne, jeśli potwierdziłaby się wola przekazania Komisji uprawnień do wskazywania działań o wysokiej europejskiej wartości dodanej. W tym względzie Trybunał zauważa, że podana w zmienionym wniosku definicja (zob. art. 2 ust. 4 zmienionego wniosku) w niewystarczającym stopniu precyzuje kryteria umożliwiające wybór działań, które wnoszą "znaczący wkład w osiągnięcie celów unijnej strategii na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu" oraz stanowią "punkt odniesienia dla przygotowywania programów".
6.
Ponadto zgodnie z zasadą pomocniczości wszystkie podejmowane przez UE działania powinny w założeniu mieć na celu zapewnienie europejskiej wartości dodanej. Odniesienie do "orientacyjnego" wykazu działań (art. 12 zmienionego wniosku) wydaje się sugerować, jakoby wymóg zapewnienia europejskiej wartości dodanej miał charakter jedynie fakultatywny.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2012 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
______

(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

(2) COM(2012) 496 final z dnia 11 września 2012 r.

(3)http://eca.europa.eu

(4) Dz.U. C 47 z 17.2.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.13.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 - (COM(2012) 496 final - 2011/0276 (COD)).
Data aktu: 13/12/2012
Data ogłoszenia: 16/01/2013