Irak - w szczególności kara śmierci (w tym przypadek Tarika Aziza) oraz ataki na wspólnoty chrześcijańskie.

Irak - w szczególności kara śmierci (w tym przypadek Tarika Aziza) oraz ataki na wspólnoty chrześcijańskie

P7_TA(2010)0448

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie Iraku: kary śmierci (w szczególności sprawa Tarika Aziza) i ataków na wspólnoty chrześcijańskie

(2012/C 99 E/21)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie sytuacji w Iraku,
uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie zniesienia kary śmierci, w szczególności rezolucję z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie inicjatywy na rzecz powszechnego moratorium na wykonywanie kary śmierci(1),
uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 62/149 z dnia 18 grudnia 2007 r., w której wezwano do wprowadzenia moratorium na wykonywanie kary śmierci, oraz rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 63/168 z dnia 18 grudnia 2008 r., w której wezwano do wdrożenia rezolucji Zgromadzenia Ogólnego nr 62/149,
uwzględniając przemówienie wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Catherine Ashton w sprawie polityki praw człowieka na posiedzeniu plenarnym w dniu 16 czerwca 2010 r., w którym wskazała ona, że zniesienie kary śmierci na całym świecie jest priorytetem Unii Europejskiej,
uwzględniając deklarację końcową przyjętą na 4. Światowym Kongresie Przeciw Karze Śmierci, który odbył się w Genewie w dniach 24-26 lutego 2010 r., w której wezwano do powszechnego zniesienia kary śmierci,
uwzględniając art. 2 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej,
uwzględniając przyjęte w dniu 16 listopada 2009 r. konkluzje Rady w sprawie wolności wyznania i przekonań, w których podkreśla ona strategiczne znaczenie tej wolności i zwalczania nietolerancji religijnej,
uwzględniając deklarację ONZ z 1981 r. w sprawie likwidacji wszelkich form nietolerancji ze względu na wyznanie lub przekonania,
uwzględniając oświadczenia wiceprzewodniczącej Komisji/wysokiej przedstawiciel UE ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Catherine Ashton w sprawie Iraku, w szczególności oświadczenie z 1 listopada 2010 r. w związku z atakiem na wiernych w katedrze Matki Zbawiciela w Bagdadzie, w Iraku,
uwzględniając swoje roczne sprawozdania w sprawie sytuacji praw człowieka na świecie oraz poprzednie rezolucje w sprawie mniejszości religijnych na świecie,
uwzględniając art. 122 ust. 5 Regulaminu,

Kara śmierci (m.in. sprawa Tarika Aziza)

A.
mając na uwadze, że w dniu 26 października 2010 r. iracki sąd najwyższy skazał na karę śmierci byłego irackiego wicepremiera Tarika Aziza, będącego w wieku 74 lat, wraz z byłym ministrem spraw wewnętrznych Sadunem Szakirem i byłym prywatnym sekretarzem Saddama Husajna Abedem Hamudem; mając na uwadze, że jeżeli odwołanie od wyroku zostanie oddalone, wyrok śmierci zostanie wykonany w ciągu 30 dni,
B.
mając na uwadze, że w poprzednim procesie Tarika Aziza skazano na 22 lata więzienia w separatce oraz że wyrok ten był w istocie wyrokiem dożywocia z uwagi na słaby stan zdrowia Tarika Aziza, który w więzieniu doznał kilku udarów i kłopotów z płucami oraz przeszedł operację na zakrzep w mózgu,
C.
mając na uwadze, że prezydent Iraku Jalal Talabani stwierdził, że nie podpisze nakazu egzekucji Tarika Aziza; mając na uwadze, że zgodnie z konstytucją iracką prezydent zatwierdza wyroki śmierci, ale istnieją mechanizmy pozwalające na zatwierdzenie egzekucji przez parlament,
D.
mając na uwadze, że skazanie Tarika Aziza na karę śmierci niewiele wniesie do poprawy klimatu przemocy w Iraku oraz że Irak bardzo potrzebuje pojednania narodowego,
E.
mając na uwadze, że Unia Europejska ma poważne zobowiązanie do działania na rzecz powszechnego zniesienia kary śmierci i stara się powszechną zgodę na taką zasadę,
F.
mając na uwadze, że kara śmierci jest karą ostateczną, okrutną, nieludzką i poniżającą, która narusza prawo do życia przewidziane w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, oraz stanowi akt tortury niedopuszczalny w państwach przestrzegających praw człowieka,

Ataki na wspólnoty chrześcijańskie

G.
mając na uwadze, że w dniu 22 listopada 2010 r. w Mosulu zamordowano dwóch irackich chrześcijan; mając na uwadze, że w dniu 10 listopada 2010 r. w wyniku serii bombardowań i ataków moździerzowych skierowanych na dzielnice zamieszkane przez chrześcijan w stolicy Iraku Bagdadzie zginęło co najmniej pięć osób; mając na uwadze, że ataki te miały miejsce po tym, jak w dniu 31 października 2010 r. islamscy bojownicy wtargnęli do syrokatolickiej katedry i zabili ponad 50 wiernych,
H.
mając na uwadze, że organizacja bojowników Islamskie Państwo w Iraku, którą uważa się za część międzynarodowego ruchu Al Kaidy, przyznała się do ataku i zapowiedziała dalsze ataki na chrześcijan,
I.
mając na uwadze, że art. 10 konstytucji irackiej zobowiązuje rząd do zapewnienia i utrzymania nienaruszalności świątyń i miejsc kultu religijnego; mając na uwadze, że art. 43 stwierdza, że członkom wszystkich grup religijnych przysługuje swoboda kultu i zarządzania ich instytucjami religijnymi,
J.
mając na uwadze, że tysiące chrześcijan uciekło z kraju w obliczu powtarzających się ataków na ich wspólnoty i kościoły; mając na uwadze, że wielu pozostałych w kraju Asyryjczyków (Chaldejczyków, syrokatolików i innych mniejszości chrześcijańskich) to obecnie przesiedleńcy wewnętrzni, którzy musieli uchodzić przed ekstremistyczną przemocą skierowaną przeciw nim,
K.
mając na uwadze, że Asyryjczycy (Chaldejczycy, syrokatolicy i inne mniejszości chrześcijańskie) należą do starożytnych i autochtonicznych ludów, które w następstwie prześladowań i wymuszonej emigracji są bardziej bezradne, oraz mając na uwadze, że istnieje niebezpieczeństwo wygaśnięcia ich kultur w Iraku,
L.
mając na uwadze, że w Iraku w niepokojąco szerokim zakresie nadal mają miejsce naruszenia praw człowieka, w szczególności wobec mniejszości etnicznych i religijnych; mając na uwadze, że bezpieczeństwo i prawa wszystkich mniejszości, w tym grup religijnych, należy szanować i chronić we wszystkich społeczeństwach,
M.
mając na uwadze, że Unia Europejska niejednokrotnie wyrażała swoje zaangażowanie na rzecz wolność myśli, sumienia i wyznania, i podkreślała, że obowiązkiem rządzących jest zagwarantowanie tych wolności,

Kara śmierci (m.in. sprawa Tarika Aziza)

1.
ponownie wyraża swój długotrwały sprzeciw wobec kary śmierci w jakichkolwiek przypadkach i okolicznościach, m.in. za zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i ludobójstwo, oraz podkreśla ponownie, że zniesienie kary śmierci przyczynia się do wzmocnienia godności ludzkiej i stopniowego rozwoju praw człowieka;
2.
w związku z tym głęboko ubolewa nad wyrokiem irackiego sądu najwyższego, który skazał Tarika Aziza, Saduna Szakira i Abeda Hamuda na karę śmierci; podkreśla jednak, że istotne jest pociąganie do odpowiedzialności tych, którzy naruszają prawa człowieka, m.in. (byłych) polityków, w warunkach praworządności i sprawiedliwego procesu;
3.
wzywa władze irackie, żeby przemyślały swoją decyzję i nie wykonywały kary śmierci orzeczonej przez iracki sąd najwyższy; z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź prezydenta Jalala Talabaniego, że nie podpisze on nakazu egzekucji;
4.
zachęca rząd iracki, żeby podpisał i ratyfikował drugi protokół fakultatywny do Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, dotyczący zniesienia kary śmierci we wszelkich okolicznościach, oraz wzywa do natychmiastowego ogłoszenia moratorium na egzekucje;
5.
zauważa, że pełne zniesienie kary śmierci pozostaje jednym z najważniejszych celów polityki UE w dziedzinie praw człowieka;

Ataki na wspólnoty chrześcijańskie

6.
wyraża głębokie zaniepokojenie niedawnymi atakami na wspólnoty chrześcijańskie i inne wspólnoty religijne w Iraku oraz nadużywaniem religii przez sprawców tych ataków, a jednocześnie potępia ataki i takie zachowanie;
7.
wzywa władze irackie, żeby radykalnie zwiększyły wysiłki na rzecz ochrony mniejszości chrześcijańskich i innych narażonych mniejszości, żeby nasiliły przeciwdziałanie przemocy międzyetnicznej oraz uczyniły wszystko, co w ich mocy, żeby postawić przed sądem sprawców tych przestępstw, zgodnie z zasadami praworządności i standardami międzynarodowymi;
8.
potwierdza pełne wsparcie dla ludności Iraku i wzywa wszystkie irackie podmioty polityczne, żeby współpracowały, przeciwdziałając zagrożeniu przemocą i terroryzmem; podkreśla, że należy chronić prawo wszystkich grup religijnych do swobody zgromadzeń i kultu; ubolewa nad celowym atakowaniu miejsc, w których zbierają się osoby cywilne, m.in. miejsc kultu; stanowczo potępia wszelkie akty przemocy przeciwko kościołom i innym miejscom kultu oraz wzywa UE i wspólnotę międzynarodową, żeby nasiliły walkę z terroryzmem;
9.
wyraża solidarność z rodzinami ofiar i ufa, że Irakijczycy nadal niezłomnie będą odrzucali wszelkie starania ekstremistów mające na celu zaognienie napięć na tle religijnym;
10.
z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie irackiego ministerstwa spraw zagranicznych z 2 listopada 2010 r., w którym wezwało ono wszystkie specjalne władze i siły bezpieczeństwa, żeby stawiały nieugięty opór wszelkim próbom podzielenia obywateli Iraku na tle religijnym lub rasowym oraz żeby zapewniły obywatelom Iraku ochronę i gwarancje praktyk religijnych;
11.
zachęca państwa członkowskie do utrzymania równowagi budżetowej pomiędzy dochodami a wydatkami związanymi z różnorakimi systemami emerytalnymi, w poszanowaniu zasady subsydiarności; wzywa Radę i Komisję, w szczególności wiceprzewodniczącą Komisji/wysoką przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, żeby priorytetowo poruszono problem bezpieczeństwa chrześcijan w granicach Iraku w związku z przygotowaniem pierwszej umowy o partnerstwie i współpracy między UE i Irakiem;

*

**

12.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa/wiceprzewodniczącej Komisji, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskim, sekretarzowi generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, przewodniczącemu Zgromadzenia Ogólnego ONZ, rządom państw członkowskich ONZ oraz rządowi i parlamentowi Iraku.
______

(1) Dz.U. C 74 E z 20.3.2008, s. 775.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024