Przepisy dotyczące konkurencji w zakresie ogólnych umów o współpracę.

Przepisy dotyczące konkurencji w zakresie ogólnych umów o współpracę

P7_TA(2010)0447

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie przeglądu zasad konkurencji w odniesieniu do współpracy horyzontalnej

(2012/C 99 E/20)

(Dz.U.UE C z dnia 3 kwietnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 101 ust. 1 i 3, art. 103 ust. 1 i art. 105 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając rozporządzenie (EWG) nr 2821/71 Rady z dnia 20 grudnia 1971 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych(1),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2658/2000 z dnia 29 listopada 2000 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień specjalizacyjnych(2) (rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczące porozumień specjalizacyjnych, dalej nazywane "rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie specjalizacji"),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2659/2000 z dnia 29 listopada 2000 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień o badaniach i rozwoju(3) (rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczące porozumień o badaniach i rozwoju, dalej nazywane "rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie badań i rozwoju"),
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień specjalizacyjnych (nowe rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczące porozumień specjalizacyjnych, dalej nazywane "projektem nowego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie specjalizacji"), opublikowany do wglądu na stronie internetowej Komisji w dniu 4 maja 2010 r.,
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień o badaniach i rozwoju (nowe rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczące porozumień o badaniach i rozwoju, dalej nazywane "projektem nowego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie badań i rozwoju"), opublikowany do wglądu na stronie internetowej Komisji w dniu 4 maja 2010 r.,
uwzględniając komunikat Komisji w sprawie wytycznych dotyczących stosowania art. 81 Traktatu o UE do porozumień o współpracy horyzontalnej (dalej nazywany "wytycznymi horyzontalnymi")(4),
uwzględniając projekt komunikatu Komisji w sprawie wytycznych dotyczących stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do porozumień o współpracy horyzontalnej (dalej nazywany "projektem nowych wytycznych horyzontalnych"), opublikowany do wglądu na stronie internetowej Komisji w dniu 4 maja 2010 r.,
uwzględniając opinie różnych zainteresowanych stron przesłane Komisji w okresie konsultacji społecznych i opublikowane na stronie internetowej Komisji,
uwzględniając debatę między komisarzem J. Almunią a członkami Komisji Gospodarczej i Monetarnej w dniu 6 lipca 2010 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 marca 2010 r. w sprawie sprawozdania dotyczącego polityki konkurencji za rok 2008(5),
uwzględniając pytanie z dnia 28 września 2010 r. skierowane do Komisji na temat przeglądu zasad konkurencji w odniesieniu do współpracy horyzontalnej (O-0131/2010 - B7-0565/2010),
uwzględniając art. 115 ust. 5 i art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że zarówno rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie specjalizacji, jak i rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w zakresie badań i rozwoju wygasną w dniu 31 grudnia 2010 r.; mając na uwadze, że Komisja rozpoczęła proces przeglądu obu tych rozporządzeń i towarzyszących im wytycznych,
B.
mając na uwadze, że od czasu przyjęcia obu rozporządzeń i wytycznych horyzontalnych nastąpiły istotne zmiany legislacyjne, w szczególności przyjęcie w 2003 r. pakietu modernizacyjnego, który wprowadził konieczność dokonywania przez przedsiębiorstwa samodzielnej oceny zawieranych przez nie porozumień,
C.
mając na uwadze, że w ostatnich latach Komisja zdobyła doświadczenie w zakresie stosowania tych przepisów oraz że obecnie istnieje nowy, wymagający kodyfikacji zbiór przepisów opartych na orzecznictwie Komisji i Trybunału Sprawiedliwości,
D.
mając na uwadze, że dobrą praktykę stanowi także uczenie się na doświadczeniach krajowych organów UE ds. konkurencji i organów ds. konkurencji na całym świecie; mając na uwadze, że zaleca się - szczególnie w kontekście obecnego kryzysu gospodarczego - podejmowanie prób ustalenia zbieżnych zasad konkurencji na całym świecie, gdyż wiele porozumień i praktyk podlega różnym porządkom prawnym,
1.
z zadowoleniem zauważa, że Komisja rozpoczęła dwie różne akcje konsultacji społecznych w związku z przeglądem zasad konkurencji mających zastosowanie do porozumień o współpracy horyzontalnej; podkreśla znaczenie słuchania i uwzględniania, na ile tylko to możliwe, poglądów zainteresowanych stron w procesie decyzyjnym w celu osiągnięcia realistycznych i zrównoważonych ram regulacyjnych;
2.
wzywa Komisję, aby przy zakończeniu procedury przeglądowej jasno wskazała, w jaki sposób uwzględniła opinie zainteresowanych stron;
3.
docenia fakt, że Komisja na wczesnym etapie przesłała Parlamentowi projekt przepisów; zachęca Komisję do dalszej proaktywnej współpracy z Parlamentem w duchu otwartości; z zadowoleniem przyjmuje okazaną przez komisarza J. Almunię gotowość do debaty nad projektem przepisów z członkami Komisji Gospodarczej i Monetarnej;
4.
przypomina o znaczeniu pewności prawa; docenia fakt, że w związku z drugimi konsultacjami społecznymi Komisja opracowała "najczęściej zadawane pytania" w celu zwrócenia uwagi na najistotniejsze zmiany zaproponowane w projekcie przepisów; wzywa Komisję, aby po przyjęciu ostatecznych nowych ram regulacyjnych opracowała streszczenie i nowe "najczęściej zadawane pytania" w celu szczegółowego objaśnienia ostatecznych ram podmiotom rynkowym;
5.
podkreśla znaczenie dwóch rozporządzeń w sprawie wyłączeń grupowych w dziedzinie współpracy horyzontalnej z punktu widzenia analizy porozumień wchodzących w zakres ich stosowania;
6.
zauważa, że wprawdzie podejście oparte na zdefiniowaniu bezpiecznej przystani na podstawie udziału rynkowego nie jest doskonałe, jednak odzwierciedla rzeczywistość gospodarczą i jest dość łatwe do zrozumienia i stosowania; zgadza się, że porozumienia horyzontalne zazwyczaj budzą więcej obaw dotyczących konkurencji niż porozumienia wertykalne, i w związku z tym rozumie, że Komisja utrzymuje bardziej restrykcyjne podejście do określania progu udziału rynkowego w przypadku porozumień horyzontalnych;
7.
zauważa jednak, że większość porozumień o współpracy horyzontalnej nie wchodzi w zakres stosowania tych dwóch rozporządzeń o wyłączeniach grupowych; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie, czy z punktu widzenia zainteresowanych stron i z punktu widzenia celu polegającego na utrzymywaniu skutecznej konkurencji korzystne byłoby wprowadzenie nowych specjalnych rozporządzeń o wyłączeniach grupowych, aby objąć szczególne rodzaje porozumień horyzontalnych dotyczących dziedzin innych niż badania i rozwój oraz specjalizacja; jeżeli wynik okaże się pozytywny, wzywa Komisję, aby wystąpiła do Rady o odpowiednią zgodę na przyjęcie tych nowych rodzajów rozporządzeń w sprawie wyłączeń grupowych, po konsultacji z Parlamentem;
8.
wyraża pogląd, że wytyczne horyzontalne są dla przedsiębiorstw użytecznym narzędziem analizy i samodzielnej oceny - na podstawie wyrafinowanego podejścia gospodarczego - czy dane porozumienie o współpracy horyzontalnej narusza art. 101 ust. 1 TFUE;
9.
w związku z tym docenia, że nowe wytyczne horyzontalne uwzględniają konieczność samodzielnej oceny wprowadzoną w rozporządzeniu (WE) nr 1/2003 i dostarczają jasnych wskazówek dotyczących skomplikowanych rozwiązań takich jak przedsięwzięcia joint venture i porozumienia obejmujące więcej niż jeden rodzaj współpracy; jest zdania, że takie podejście nie powinno jednak prowadzić do bardziej skomplikowanych ram regulacyjnych;
10.
w tym kontekście przypomina o zasadzie lepszego stanowienia prawa, zakładającej poprawę jakości tworzenia tekstów legislacyjnych i regulacyjnych przez stosowanie jasnego i precyzyjnego języka; w związku z tym opowiada się za bardzo jasnymi i łatwymi w odbiorze wytycznymi, obejmującymi bardziej konkretne przykłady, w stosownych przypadkach, zgodnie z życzeniem niektórych zainteresowanych stron;
11.
z zadowoleniem przyjmuje nowy rozdział dotyczący wymiany, zawarty w nowym projekcie wytycznych horyzontalnych; zauważa, że jest to kwestia sensytywna w stosunkach między konkurentami oraz że dla przedsiębiorstw istotna jest możliwość określenia, którymi informacjami można się dzielić, nie powodując ograniczenia konkurencji, szczególnie w obecnym kontekście samodzielnej oceny porozumień;
12.
z zadowoleniem przyjmuje przegląd rozdziału dotyczącego standaryzacji w projekcie nowych wytycznych horyzontalnych oraz miejsce, jakie zajmują w nim kwestie środowiskowe; przypomina o wyraźnych korzyściach płynących z przejrzystego procesu określania standardów; w związku z tym docenia przepisy mające na celu zajęcie się nieodłączną niepewnością związaną z istnieniem praw własności intelektualnej w tym kontekście oraz warunkami handlowymi, które byłyby stosowane przy ich licencjonowaniu; uważa, że istotne znaczenie ma unikanie sporów przy przyjmowaniu standardów;
13.
podkreśla znaczenie przestrzegania praw własności intelektualnej, które zdecydowanie przyczyniają się do innowacyjności; przypomina, że potencjał innowacyjny ma kluczowe znaczenie dla budowy konkurencyjnej gospodarki i dla realizacji celów UE 2020; popiera zapobieganie wszelkim naruszeniom praw własności intelektualnej m.in. przez przepisy dotyczące konkurencji;
14.
uważa jednak, że ta kwestia musi być rozważana w kontekście szerszych konkretnych ram regulacyjnych, a nie tylko w kontekście polityki konkurencji; podkreśla, że ten rozdział nowego projektu wytycznych horyzontalnych powinien być traktowany jako element zintegrowanych ram regulacyjnych dotyczących ochrony praw własności intelektualnej;
15.
zgadza się z Komisją, że wszystkie strony zawierające porozumienia w dziedzinie badań i rozwoju muszą przedtem ujawnić wszystkie prawa własności intelektualnej, które przysługują im w danej chwili i których udzielenie jest oczekiwane, o ile są one istotne z punktu widzenia korzystania z wyników porozumienia przez pozostałe strony;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
______

(1) Dz.U. L 285 z 29.12.1971, s. 46.

(2) Dz.U. L 304 z 5.12.2000, s. 3.

(3) Dz.U. L 304 z 5.12.2000, s. 7.

(4) Dz.U. C 3 z 6.1.2001, s. 2.

(5) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0050.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024