Opinia "Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015".

Opinia Komitetu Regionów "Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015"

(2012/C 9/12)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW

- Przyjmuje z zadowoleniem opracowanie europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015. Priorytety tego planu - usługi transgraniczne, wzmocnienie pozycji użytkownika, ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego (ang. PSI), e-uczestnictwo, jednolity rynek internetowy, ekologiczna administracja i interoperacyjność - to dziedziny, w których władze lokalne i regionalne są jednocześnie podmiotami, dostawcami i beneficjentami.

- Przyjmuje z zadowoleniem starania organów UE o wzmocnienie pozycji obywateli i przedsiębiorstw dzięki wykorzystywaniu usług administracji elektronicznej, poprawie dostępu do informacji publicznych i większej przejrzystości. Za właściwe uznaje dążenie do zwiększenia uczestnictwa obywateli w procesie kształtowania polityki, zwiększenia mobilności w ramach jednolitego rynku oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego obywateli.

- Podkreśla, że europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej może znacząco przyczynić się do zmniejszenia przepaści cyfrowej i do realizacji celów strategii "Europa 2020", a także do zaspokojenia szeregu istotnych potrzeb społecznych, kulturalnych i gospodarczych obywateli europejskich.

- Podkreśla, że oprogramowanie otwarte odnosi coraz większe sukcesy na rynku, a otwarte standardy i otwarte interfejsy są także głównymi rozwiązaniami umożliwiającymi przekazywanie i wykorzystywanie informacji oraz interoperacyjność w ramach wielu organizacji, systemów i urządzeń.

Sprawozdawca Ján ORAVEC (SK/PPE), burmistrz miasta Štúrovo
Dokument źródłowy Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015: Technologie informacyjno-komunikacyjne w służbie inteligentnej, zrównoważonej i innowacyjnej administracji publicznej"

COM(2010) 743 wersja ostateczna

I.
ZALECENIA POLITYCZNE

Społeczeństwo informacyjne przyniosło ogromne przyspieszenie postępu społeczno-gospodarczego. Uwzględniając ten fakt, wszystkie państwa i regiony na całym świecie włączają wspieranie społeczeństwa informacyjnego do swoich planów rozwojowych oraz, poprzez działania władz publicznych, starają się przyspieszyć tworzenie infrastruktury dla technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), wspierają tworzenie treści, zwiększają szybkość świadczenia usług i pomagają obywatelom w większym stopniu korzystać z tych możliwości. Pod tym względem Europa należy do światowych liderów i jej program należałoby wzmocnić dzięki udziałowi władz lokalnych i regionalnych.

Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015 trzeba postrzegać jako konkretną realizację celów inicjatywy "Europejska agenda cyfrowa". Przeszkody utrudniające dynamiczne zwiększanie potencjału TIK, które były bodźcem do opracowania omawianych inicjatyw, są w Europie bardzo widoczne. Trzeba zwłaszcza poprawić dostępność innowacyjnych technologii w samorządach terytorialnych, które są najbliżej obywateli i świadczą usługi na szczeblu lokalnym. Trzeba też wyciągnąć wnioski płynące z już zrealizowanych projektów, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Komitet Regionów

1.
Popiera propozycje poczynione w planie działań na rzecz administracji elektronicznej, które w dużej mierze dotyczą władz lokalnych i regionalnych, i uważa, że w ramach tych propozycji należy uznać TIK za kluczowy element rozwoju tego planu. Priorytety nowej strategii na szczeblu lokalnym i regionalnym mogą poprawić jakość życia oraz stać się bodźcem do działalności społeczno-gospodarczej obywateli, a także wspierać efektywniejsze i lepiej dostosowane do indywidualnych potrzeb usługi publiczne oraz lokalne przedsiębiorstwa. Regiony i miasta dysponują szeregiem środków, które mogą przyczynić się do pełnego wykorzystania tego potencjału.
2.
Popiera jeden z głównych celów planu działań, którym jest propagowanie włączenia cyfrowego, czyli integracyjnego społeczeństwa informacyjnego opartego na zasadach sprawiedliwości regionalnej i społecznej oraz wykorzystującego technologie TIK w celu zwiększenia konkurencyjności i ulepszenia usług publicznych.
3.
Popiera zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w szeroko zakrojoną współpracę na rzecz poprawy interoperacyjności systemów administracyjnych oraz zwiększenia efektywności świadczenia usług publicznych(1).

Komitet Regionów

4.
Przyjmuje z zadowoleniem opracowanie europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015. Priorytety tego planu - usługi transgraniczne, wzmocnienie pozycji użytkownika, ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego (ang. PSI), e-uczestnictwo, jednolity rynek internetowy, ekologiczna administracja i interoperacyjność - to dziedziny, w których władze lokalne i regionalne są jednocześnie podmiotami, dostawcami i beneficjentami.
5.
Przyjmuje z zadowoleniem starania organów UE o wzmocnienie pozycji obywateli i przedsiębiorstw dzięki wykorzystywaniu usług administracji elektronicznej, poprawie dostępu do informacji publicznych i większej przejrzystości. Za właściwe uznaje dążenie do zwiększenia uczestnictwa obywateli w procesie kształtowania polityki, zwiększenia mobilności w ramach jednolitego rynku oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego obywateli.
6.
Przyjmuje z zadowoleniem koncepcję pojedynczych punktów kompleksowej obsługi, która funkcjonuje już w szeregu państw członkowskich. Stopniowe utworzenie takich centrów usługowych administracji publicznej w całej UE miałoby kluczowe znaczenie dla obywateli i przedsiębiorców państw członkowskich UE. Niemniej jednak należy wpierw stworzyć odpowiednie warunki dla administracji elektronicznej i jednocześnie dokonać pełnej oceny wdrożenia dyrektywy w sprawie usług.
7.
Przyjmuje z zadowoleniem użyteczne działania w dziedzinie promocji zdrowia publicznego i monitorowania stanu zdrowia ludności, zwłaszcza na obszarach trudno dostępnych i peryferyjnych. Opracowanie i wdrożenie krajowych programów informatyzacji służby zdrowia w państwach członkowskich w dużym stopniu ułatwiłoby świadczenie usług zdrowotnych na szczeblu lokalnym, regionalnym i transgranicznym.

Komitet Regionów

8.
Podkreśla, że samorządy terytorialne odgrywają w tym procesie ważną rolę, dlatego też:
Komisja Europejska i państwa członkowskie powinny przyjąć konieczne środki w celu zagwarantowania, by władze lokalne i regionalne mogły w pełni i skutecznie uczestniczyć w zarządzaniu inicjatywami związanymi z TIK(2).
Należy w pełni wykorzystać potencjał Europy w zakresie rozwoju usług opartych na TIK w sektorze publicznym i prywatnym, a zatem TIK powinny być stosowane jako narzędzia umożliwiające poprawę usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne w takich dziedzinach, jak opieka zdrowotna, edukacja, zamówienia publiczne, bezpieczeństwo i usługi społeczne. Za podstawę procesu gromadzenia umiejętności i wiedzy na szczeblu lokalnym w całej Unii mogą służyć wspierane przez UE partnerstwa publiczno-prywatne w dziedzinie usług publicznych wykorzystujących TIK zawierane między władzami lokalnymi i regionalnymi a MŚP zajmującymi się rozwojem TIK(3).
Przy dalszym tworzeniu infrastruktury i usług w ramach planu działań na rzecz administracji elektronicznej konieczne będzie zadbanie o to, by wszelkie wymogi bezpieczeństwa - głównie w zakresie poufności, dostępności i integralności - były przestrzegane na wszystkich szczeblach, co pozwoli zagwarantować jak największą ochronę prywatności i danych osobowych oraz zapobiec nielegalnemu śledzeniu wszelkiego rodzaju informacji osobowych i profilowaniu użytkowników(4), m.in. w odniesieniu do preferencji zakupowych, stanu zdrowia, dokumentacji medycznej itd., a także wykluczyć możliwość zastosowania jakiejkolwiek znanej metody do przeprowadzenia ataku na system przetwarzający i przechowujący tego rodzaju dane.
Rozwijanie transgranicznych usług administracji elektronicznej wymaga, by w powiązanych projektach informatyzacji uwzględniane były aspekty interoperacyjności, identyfikacja elektroniczna obywateli (STORK), podpis elektroniczny, elektroniczne doręczanie dokumentów i inne zasadnicze elementy administracji elektronicznej oraz aby zajmowano się nimi w kontekście europejskim - jest to także podstawowy warunek zwiększenia indywidualnej mobilności obywateli w UE. Interoperacyjność jest podstawowym elementem transgranicznych usług administracji elektronicznej, który wymaga podejścia międzynarodowego wykraczającego poza zakres kompetencji władz lokalnych.
Podczas opracowywania i wprowadzania rozwiązań służących wdrożeniu administracji elektronicznej w całej Europie oraz zarządzania nimi należy przeprowadzać systematyczne konsultacje z władzami lokalnymi i regionalnymi. Władze lokalne i regionalne powinny podobnie jak państwa członkowskie być uznawane za głównych propagatorów ściślejszej współpracy między użytkownikami a twórcami innowacji z zakresu TIK w najróżniejszych obszarach sprawowania rządów i administracji publicznej(5).
9.
Podkreśla, że przyjęcie środków zmierzających do racjonalizacji, modernizacji i ograniczenia obciążeń administracyjnych jako podstawowego narzędzia ograniczenia kosztów, racjonalizacji i uproszczenia procedur administracyjnych oraz usług, które będą sprzyjać ożywieniu działalności gospodarczej, a także ograniczenie procedur i obciążeń biurokratycznych, nie tylko ułatwią kontakty obywateli z administracją, ale przyczynią się również do zmniejszenia kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw i ożywienia ich rozwoju.
10.
Podkreśla, że zasady, na których opiera się plan działań, tzn. otwartość, elastyczność i współpraca w relacjach między europejską administracją publiczną a obywatelami, są niezwykle ważne dla powodzenia procesu wdrażania.
11.
Podkreśla, że szczególne znaczenie ma tu idea przejrzystości, zgodnie z którą z chwilą gdy dane osobowe staną się dostępne elektronicznie, państwa członkowskie zapewnią obywatelom elektroniczny dostęp do ich danych osobowych(6). Obywatele już obecnie mają prawo wglądu w swoje dane. Komitet ma jednak zastrzeżenia co do propozycji Komisji, by od 2014 r. informować elektronicznie o każdym przypadku automatycznego przetwarzania tych danych. Tego rodzaju informowanie powinno mieć miejsce jedynie wówczas, gdy jest celowe z punktu widzenia danego obywatela oraz gdy nie pociąga za sobą nieproporcjonalnych kosztów.
12.
Podkreśla, że ściślejsze zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych umożliwiłoby dostęp do pełnego zakresu możliwości związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego, ponieważ władze lokalne i regionalne mogłyby w znacznym stopniu przyczynić się do wspierania ponownego wykorzystywania tych informacji w celu zwiększenia konkurencyjności i tworzenia nowych miejsc pracy(7).
13.
Podkreśla, że europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej może znacząco przyczynić się do zmniejszenia przepaści cyfrowej i do realizacji celów strategii "Europa 2020", a także do zaspokojenia szeregu istotnych potrzeb społecznych, kulturalnych i gospodarczych obywateli europejskich(8).
14.
Podkreśla, że stosowanie w całej Europie zasady jednorazowej rejestracji danych dotyczących osób i przedmiotów, bez potrzeby wielokrotnego wypełniania różnych formularzy znacznie przyczyni się do usunięcia niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla obywateli oraz ogólnie do obniżenia nakładów na administrację publiczną. Trzeba przy tym zadbać o przestrzeganie wymogów z zakresu ochrony danych.
15.
Podkreśla, że podstawowym warunkiem lepszego wykorzystywania TIK jest zniwelowanie różnic między obywatelami w zakresie dostępu i wyposażenia technicznego, które nadal występują w różnych regionach Unii Europejskiej, w szczególności w regionach najbardziej oddalonych. Dotyczy to zwłaszcza samorządów terytorialnych, ponieważ istnieją znaczne różnice nie tylko między regionami w danym państwie, ale także pomiędzy władzami lokalnymi w zależności od wielkości gminy. Małe gminy na ogół wyraźnie pozostają w tyle, jeśli chodzi o zapewnianie technicznych, organizacyjnych i kadrowych warunków do szerszego wykorzystywania TIK. Dlatego też trzeba rozpocząć oferowanie urzędom gminnym i miejskim jednolitych platform świadczenia usług opartych na koncepcji "oprogramowanie jako usługa" ("software as a service" - SaaS). Będzie to oznaczało wykorzystanie aktualnych trendów w rozwoju informatyki, takich jak wirtualizacja i przetwarzanie w chmurze, które umożliwiają obniżenie nakładów i skrócenie czasu realizacji projektów. Działania te zasadniczo powinny wykorzystywać już istniejące platformy oraz oprogramowanie otwarte.
16.
Podkreśla, że w omawianym dokumencie powinno się szczególnie uwypuklić potrzebę wyrównywania czy przynajmniej niepogłębiania różnic między poszczególnymi regionami. Komitet jest zwłaszcza świadomy ryzyka związanego z przyjęciem i realizacją projektów administracji elektronicznej tylko w niektórych regionach.
17.
Podkreśla, że sprawne usługi transgraniczne umożliwiające przedsiębiorstwom sprzedawanie produktów i świadczenie usług w całej UE (SPOCS - uproszczone formalności elektronicznej obsługi transgranicznej) dzięki nieskomplikowanym zamówieniom publicznym (PEPPOL - paneuropejski system publicznych zamówień online) będą istotnym bodźcem do dalszego rozwoju przedsiębiorczości w UE.
18.
Podkreśla, że oprogramowanie otwarte odnosi coraz większe sukcesy na rynku, a otwarte standardy i otwarte interfejsy są także głównymi rozwiązaniami umożliwiającymi przekazywanie i wykorzystywanie informacji oraz interoperacyjność w ramach wielu organizacji, systemów i urządzeń.
19.
Podkreśla, że władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę i ciąży na nich istotna odpowiedzialność w zakresie rozszerzania szerokopasmowego dostępu w regionach, w których mechanizmy rynku zawodzą(9).
20.
Popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego z 6 lipca 2011 r. w sprawie: "Internet szerokopasmowy w Europie: inwestycje na rzecz rozwoju opartego na technologiach szerokopasmowych"(10), a w szczególności pogląd, że obowiązek świadczenia usługi powszechnej znacząco przyczyniłby się do rozwoju usług szerokopasmowych na obszarach wiejskich.
21.
Podkreśla, że wysokiej jakości szerokopasmowy dostęp do internetu po przystępnej cenie może zwiększyć dostępność i jakość usług świadczonych przez władze lokalne i regionalne, a także - w przypadku mikroprzedsiębiorstw i MŚP - ułatwić wprowadzanie produktów do obrotu. Można oczekiwać w szczególności, że regiony i gminy peryferyjne, a zwłaszcza najbardziej oddalone, osiągną znaczne korzyści z szerszego i szybszego dostępu do usług szerokopasmowych(11).
22.
Podkreśla, że szerokopasmowy dostęp do internetu pozwoliłby również zrekompensować utrudnienia związane z peryferyjnym położeniem obszarów wiejskich dzięki poprawie komunikacji między administracją publiczną a użytkownikami, zarówno osobami prywatnymi, jak i przedsiębiorstwami(12).
23.
Podkreśla, że usługi administracji elektronicznej, które mają powstać, powinny obejmować następujące dziedziny: relacje użytkowników z administracją publiczną; wkład administracji w prowadzenie debaty publicznej (rozpowszechnianie niezbędnych informacji o charakterze publicznym, fora publiczne, konsultacje online oraz, w szerszym ujęciu, nowe mechanizmy konsultacji z obywatelami); relacje między przedsiębiorstwami i administracją (np. zgłaszanie danych społecznych i danych o zatrudnieniu, przekazywanie danych podatkowych i księgowych); wdrażanie technologii handlu elektronicznego w zakresie zamówień publicznych (e-zamówienia); stosowanie przez administrację nowych metod pracy i organizacji pracy (przeobrażenia zawodowe, praca zespołowa, telepraca).
24.
Podkreśla, że należy szybko wprowadzić środki mające na celu zapewnienie każdemu Europejczykowi dostępu do podstawowego internetu szerokopasmowego do 2013 r. oraz do szybkiego i bardzo szybkiego internetu szerokopasmowego do 2020 r., zgodnie ze zobowiązaniami UE podjętymi w Europejskiej agendzie cyfrowej.
25.
Podkreśla, że jeśli chodzi o wykorzystywanie potencjału administracji elektronicznej w zakresie zmniejszenia śladu węglowego, regiony i miasta mogłyby odgrywać główną rolę w poszukiwaniu możliwości podjęcia na szczeblu lokalnym działań związanych z TIK, a także w wymianie sprawdzonych rozwiązań w zakresie technologii, wyborze partnerów do poszczególnych projektów, rozdzielaniu środków finansowych na inwestycje w narzędzia TIK, ocenie postępów i informowaniu o osiągniętych sukcesach.

Komitet Regionów

26.
Zwraca uwagę na szczególne znaczenie sektora usług pod względem czerpania korzyści z TIK, jako że branże handlu hurtowego i detalicznego oraz usług finansowych i biznesowych należą do największych inwestorów w TIK(13).
27.
Zwraca uwagę na to, że utrzymująca się przepaść cyfrowa pogłębia wykluczenie społeczne i różnice gospodarcze. Stworzenie równych szans w świecie cyfrowym jest więc konieczne ze względów społecznych i gospodarczych. W związku z tym włączenie cyfrowe ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej, a tym samym także celów strategii "Europa 2020"(14) w dziedzinie rozwoju społeczno-gospodarczego.
28.
Zwraca uwagę na to, że zapewnienie ochrony prywatności zależy od określonych czynników, w tym organizacji organów publicznych (w większości działających na szczeblu lokalnym), konwergencji przepisów UE, wspierania kultury innowacyjności wśród pracowników administracji publicznej, także poprzez stosowanie wspólnego kodeksu etyki, oraz wśród obywateli, określenia praw konsumentów w świecie cyfrowym i informowania ich o tych prawach oraz zarządzania aplikacjami opartymi na TIK(15).
29.
Zwraca uwagę na to, że przy tworzeniu infrastruktury dla internetu i rozwijaniu powiązanych usług konieczne będzie zadbanie o to, by na każdym szczeblu spełniać wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Umożliwi to zagwarantowanie optymalnego poziomu ochrony prywatności i danych osobowych oraz zapobieżenie nieupoważnionemu śledzeniu wszelkiego rodzaju danych osobowych i profilowaniu użytkowników, m.in. w odniesieniu do preferencji zakupowych, stanu zdrowia, dokumentacji medycznej itd.(16)
30.
Zwraca uwagę na to, że władze lokalne i regionalne mają do odegrania kluczową rolę w zakresie walki z cyberprzestępczością i zapewniania ochrony danych. Powinny zostać włączone do gromadzenia danych na temat cyberprzestępczości i do szkolenia pracowników.
31.
Zwraca uwagę na to, że jeśli chodzi o zasadę konkurencji na rynku informacji sektora publicznego, istotne jest zapewnienie takich samych warunków dla prywatnych usługodawców i instytucji publicznych, umożliwienie dostępu do danych publicznych użytkownikom prywatnym oraz wyraźne określenie warunków, na których dane te mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych(17).
32.
Zwraca uwagę na to, że - jak zauważył w Białej księdze w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów(18) - przy zarządzaniu procesami w ramach planu działań na rzecz administracji elektronicznej i powiązanych strategii publicznych ogromne znaczenie mają skoordynowane działania Unii Europejskiej, państw członkowskich oraz władz lokalnych i regionalnych prowadzone w sposób w pełni zgodny z zasadą pomocniczości.

Komitet Regionów

33.
Zauważa, że stworzenie pozytywnego cyklu obejmującego podniesienie wartości zasobów ludzkich, zmiany organizacyjne, TIK i wydajność oraz zapewnienie efektywnego rozwoju i wykorzystywania TIK wymaga współpracy partnerów społecznych, władz lokalnych i regionalnych oraz rządów. Szczególne znaczenie mają tu należące do podstawowych kompetencji władz lokalnych i regionalnych działania na rzecz poprawy podstawowej umiejętności posługiwania się TIK, rozwijania zaawansowanych umiejętności w tej dziedzinie, promowania uczenia się przez całe życie w zakresie TIK oraz wzmacniania zdolności menedżerskich i wprawy w tworzeniu sieci kontaktów, niezbędne w celu skutecznego wykorzystania TIK(19).
34.
Zauważa, że Komisja Europejska w omawianym komunikacie zapowiada ogromną liczbę działań, które mają zostać podjęte w ramach planu działań na rzecz administracji elektronicznej.
35.
Zauważa, że działania i środki przewidziane w komunikacie nie budzą kontrowersji, jeśli chodzi o zasadę proporcjonalności, ponieważ ograniczają się do tego, co jest niezbędne dla osiągnięcia wytyczonych celów. Na ile to możliwe, należy zminimalizować dodatkowe obciążenia dla państw członkowskich związane z tymi działaniami i środkami oraz poddać je ocenie z punktu widzenia efektywności.
36.
Zauważa, że proponowana forma działań (nieobligatoryjne środki polityczne) jest jak najprostsza, tak by możliwa była realizacja określonych celów, a jednocześnie istniała jak największa swoboda działania w zakresie podejmowania decyzji na szczeblu krajowym (w tym regionalnym).
37.
Zauważa, że trzeba będzie uważnie monitorować i oceniać poszczególne realizowane działania, aby zadbać o to, by były one ograniczone do tego, co jest niezbędne do osiągnięcia wytyczonych celów, pozostawiały jak największą swobodę decyzji państwom członkowskim i nie obciążały nadmiernie przedsiębiorstw. Konieczne jest w związku z tym utworzenie systemu monitorowania.
38.
Zaznacza, że naruszenia bezpieczeństwa są istotnym zagrożeniem dla służb użyteczności publicznej (gospodarki wodnej, energetyki, firm wytwarzających ekologiczną energię itd.).
39.
Zaznacza, że przeciwdziałanie zmianie klimatu jest jednym z największych wyzwań politycznych, z którymi władze lokalne i regionalne zetkną się w nadchodzących latach. Aby osiągnąć ambitne cele wytyczone na rok 2020, konieczne jest

zagwarantowanie, że rozwiązania oparte na TIK będą łatwo dostępne i w pełni stosowane.

40.
Zaznacza, że władze lokalne i regionalne są kluczowymi podmiotami w dziedzinie TIK wspierających zrównoważony wzrost, ponieważ są odpowiedzialne za szereg działań związanych z planowaniem, udzielaniem zezwoleń, inwestycjami, zamówieniami publicznymi, produkcją i konsumpcją. Dziedziny, w których można osiągnąć znaczące oszczędności energii i ograniczenia emisji CO2, to transport, mieszkalnictwo, budynki publiczne i publiczna infrastruktura oświetleniowa, które są zarządzane i zapewniane przez władze lokalne i regionalne. Ponadto wielki potencjał TIK, jeśli chodzi o poprawę efektywności energetycznej, sprzyja także konkurencyjności Unii Europejskiej i rozwojowi możliwości gospodarczych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Komitet Regionów

41.
Zaleca, by Komisja Europejska i rządy państw członkowskich aktywnie wspierały zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w wykorzystanie innowacji TIK w sektorze publicznym, propagując najlepsze rozwiązania w skali europejskiej oraz służąc poradą i dostarczając zaleceń metodologicznych(20).
42.
Zaleca szeroko zakrojone szkolenia na temat kwestii dotyczących zaufania i bezpieczeństwa skierowane do wszystkich pracowników, a zwłaszcza do specjalistów techników (np. w dziedzinie sieci, systemów, bezpieczeństwa, prywatności itp.), personelu pracującego bezpośrednio z procedurami bezpieczeństwa obejmującymi różne metodologie oraz personelu ogólnie lub pośrednio zajmującego się procesami innowacyjnymi i unowocześniającymi (np. uczeniem konsumentów wykorzystywania technologii cyfrowych)(21).
43.
Zaleca, by Komisja Europejska sporządziła ocenę skutków dotyczącą systemów informacyjnych, która powinna zostać włączona do kodeksu postępowania w odniesieniu do kontaktów międzyrządowych, tak by ocenić wpływ nowej polityki i nowych przepisów na gminy i regiony pod kątem zmian w zarządzaniu informacjami oraz dostosowania nowych technologii. Celem oceny skutków dotyczącej systemów informacyjnych jest:
ustalenie na wystarczająco wczesnym etapie, czy dany przepis można zastosować w praktyce;
przeanalizowanie, w jaki sposób części składowe administracji elektronicznej mogą się przyczynić do bezproblemowego procesu wdrażania;
określenie, jaki zakres wsparcia jest potrzebny do wdrażania, zważywszy na obecny poziom rozwoju i zdolności dostosowawcze gmin.
44.
Zaleca położenie większego nacisku na podnoszenie świadomości na szczeblu regionalnym i lokalnym, ponieważ brakuje wiedzy lub mechanizmów umożliwiających wskazanie informacji, które są dostępne do ponownego wykorzystania, oraz na zapewnienie pomocy organom publicznym w zwiększaniu przejrzystości i wspieraniu ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego(22).
45.
Zaleca, by władze lokalne i regionalne w Europie w jak największym stopniu wykorzystywały możliwości oferowane przez TIK, aby sprostać wyzwaniom związanym ze starzeniem się społeczeństwa i tym samym poprawić jakość życia osób starszych, sprawić by były stale zintegrowane z lokalną społecznością oraz promować lokalną i regionalną konkurencyjność poprzez świadczenie spersonalizowanych usług(23).

Bruksela, 12 października 2011 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) CdR 10/2009 fin.

(2) CdR 283/2008 fin.

(3) CdR 156/2009 fin.

(4) CdR 104/2010 fin.

(5) COM(2009) 116 wersja ostateczna.

(6) COM(2010) 743 wersja ostateczna.

(7) CdR 247/2009 fin.

(8) CdR 14/2010 fin.

(9) CdR 5/2008 fin.

(10) Zob. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0322+0+DOC+XML+V0//PL.

(11) CdR 252/2005 fin.

(12) CdR 14/2010 fin.

(13)The Economic Impact of ICT - Measurement, Evidence and Implications. OECD Publishing (2004).

(14) COM(2010) 2020.

(15) CdR 247/2009 fin.

(16) CdR 247/2009 fin.

(17) CdR 247/2009 fin.

(18) CdR 89/2009 fin.

(19)The Economic Impact of ICT - Measurement, Evidence and Implications. OECD Publishing (2004).

(20) CdR 156/2009 fin.

(21) CdR 104/2010 fin.

(22) CdR 247/2009 fin.

(23) CdR 84/2007 fin.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024