Pomoc państwa SA.24123 (12/C) (ex 11/NN) - Domniemana sprzedaż gruntu poniżej ceny rynkowej przez gminę Leidschendam
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 86/05)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2012 r.)
Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Rue Joseph II/Jozef II-straat 70
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
I. PROCEDURA
W dniu 19 września 2007 r. Komisja otrzymała skargę w sprawie domniemanej pomocy państwa w kontekście projektu Damplein dotyczącego nieruchomości, zainicjowanego przez gminę Leidschendam we współpracy z szeregiem podmiotów prywatnych.
II. OPIS ŚRODKA
Środek, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna procedurę przewidzianą w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, dotyczy sprzedaży gruntów przez partnerstwo publiczno-prywatne ("PPP") utworzone przez gminę Leidschendam i Schoutende Jong Bouwfonds ("SJB") na rzecz SJB. SJB jest partnerstwem pomiędzy Schouten & De Jong projectontwikkeling B.V. oraz Bouwfonds ontwikkeling B.V. PPP przygotowuje grunty pod prace budowlane i sprzedaje je podmiotom prywatnym (przy czym jednym z nich jest SJB), a podmiotyprywatne prowadzą następnie na tych gruntach prace budowlane.
W 2004 r. PPP sprzedało SJB działkę budowlaną. Jednocześnie ustalono, że SJB uiści opłatę od eksploatacji gruntu oraz opłatę jakościową. Na posiedzeniu rady gminy Leidschendam w marcu 2009 r. uzgodniono, że z powodu zmienionych warunków rynkowych PPP może obniżyć pierwotnie uzgodnione ceny sprzedaży o ponad 50 %. PPP wyraziło również zgodę na odstąpienie od pobierania opłaty od eksploatacji gruntu i opłaty jakościowej uiszczanej przez SJB.
III. OCENA ŚRODKA
Większość warunków, o których mowa w art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wydaje się być spełniona: SJB, potencjalny beneficjent domniemanej pomocypaństwa, jest przedsiębiorstwem, 50 % upust cenowy, na który przystało PPP, obciąża państwo, a więc dotyczy zasobów państwowych, a omawiany środek ma charakter selektywny i może zakłócić konkurencję oraz ma wpływ na obrót handlowy wewnątrz UE. Ponadto Komisja musi również ustalić, czy dana transakcja przynosi korzyść beneficjentowi.
Umowa sprzedaży gruntów została zawarta w 2004 r. Zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie elementów pomocy państwa w sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne(1) wartość gruntu należy ustalić przed tą datą, co w tym przypadku miało miejsce. Upust cenowy ustalony z mocą wsteczną, pomimo że w 2009 r. potwierdzono, że stanowi on cenę rynkową, nie wydaje się spełniać wymogów testu prywatnego inwestora, który stosowany jest przez Komisję w celu oceny istnienia pomocy lub jej braku, jeśli państwo było zaangażowane w transakcje. Zgodnie z tą zasadą państwo powinno działać jako podmiot prywatny.
Komisja ma wątpliwości, czy upust cenowy dotyczący sprzedaży gruntów ustalony z mocą wsteczną oraz opłaty eksploatacji gruntów i opłaty jakościowe spełniają wymogi testu prywatnego inwestora, ponieważ Komisja jest zdania, że sprzedawca działający zgodnie z warunkami gospodarki rynkowej nie zgodziłby się na zmiany z mocą wsteczną. Ponadto Komisja ma wątpliwości, czy ewentualna pomoc państwa byłaby zgodna z rynkiem wewnętrznym.
Komisja przypomina, że zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
(1) Dz.U. C 209 z 10.7.1997, s. 3.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.86.12 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa SA.24123 (12/C) (ex 11/NN) - Domniemana sprzedaż gruntu poniżej ceny rynkowej przez gminę Leidschendam – Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 23/03/2012 |
| Data ogłoszenia: | 23/03/2012 |