Wymogi sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej.

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 9 grudnia 2011 r.
w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej

(EBC/2011/24)

(2012/C 64/01)

(Dz.U.UE C z dnia 3 marca 2012 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności art. 5 ust. 1 oraz trzecie tiret art. 34 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu realizacji swoich zadań Europejski System Banków Centralnych (ESBC) wymaga sporządzania szczegółowej i rzetelnej statystyki zagranicznej obejmującej statystykę bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych, prezentujących główne pozycje wpływające na sytuację pieniężną i rynki walutowe w strefie euro, oraz statystyki dotyczącej transgranicznego przewozu banknotów euro. Wymogi statystyczne Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w tym obszarze są określone w wytycznych EBC/2011/23 z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej 2 .

(2) Artykuł 5 ust. 1 zdanie pierwsze Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") zobowiązuje EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne (KBC), do zbierania, od właściwych władz innych niż KBC albo bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, informacji statystycznych niezbędnych do realizacji zadań ESBC. Artykuł 5 ust. 1 zdanie drugie stanowi, że w tym celu EBC współpracuje z instytucjami lub organami Unii, z właściwymi władzami państw członkowskich lub państw trzecich oraz z organizacjami międzynarodowymi. Artykuł 5 ust. 2 stanowi, że KBC wykonują, w miarę możliwości, zadania określone w art. 5 ust. 1.

(3) Informacje niezbędne do spełnienia wymogów EBC w obszarze statystyki zagranicznej mogą być zbierane lub sporządzane przez właściwe władze inne niż KBC. Dlatego niektóre z zadań podejmowanych w celu spełnienia tych wymogów wymagają współpracy pomiędzy EBC lub KBC a takimi właściwymi władzami, zgodnie z art. 5 ust. 1 Statutu ESBC. Artykuł 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu ESBC.

(4) Jeżeli zgodnie z zasadami na poziomie krajowym i ustalonymi praktykami podmioty sprawozdawcze przekazują dane właściwym władzom innym niż KBC, władze te i odpowiednie KBC muszą ze sobą współpracować w celu zapewnienia realizacji wymogów statystycznych EBC. Niezbędne informacje w zakresie statystyki zagranicznej w Irlandii i na Malcie zbierają i opracowują, odpowiednio, Central Statistics Office oraz National Statistics Office. W celu zapewnienia realizacji wskazanych powyżej wymogów statystycznych niezbędna jest współpraca pomiędzy Central Bank of Ireland a Central Statistics Office w Irlandii oraz pomiędzy Central Bank of Malta a National Statistics Office na Malcie. Współpraca taka powinna obejmować ustanowienie stałej struktury przekazywania danych, chyba że osiągnięcie tego rezultatu zapewnia już ustawodawstwo krajowe.

(5) Oceny jakości statystyki bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych należy dokonywać w oparciu o ramowe zasady dotyczące jakości statystyki EBC. KBC powinny oceniać jakość danych sporządzanych przez właściwe władze, współpracując w stosownych przypadkach z innymi właściwymi władzami.

(6) Zgodnie z art. 3a rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 oraz publicznym zobowiązaniem Europejskiego Systemu Banków Centralnych dotyczącym statystyki europejskiej opracowanie, tworzenie i upowszechnianie statystyki europejskiej przez ESBC rządzi się zasadami bezstronności, obiektywności, niezależności zawodowej, efektywności ekonomicznej, tajemnicy statystycznej, ograniczania nadmiernego obciążenia sprawozdawczego oraz utrzymania wysokiej jakości wyników.

(7) Mając zatem na uwadze wytyczne EBC/2011/23 uchylające wytyczne EBC/2004/15, niezbędne jest zastąpienie zalecenia EBC/2004/16 z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie bilansu płatniczego, międzynarodowej pozycji inwestycyjnej oraz płynnych aktywów i pasywów w walutach obcych 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

DZIAŁ  I

Definicje

Na potrzeby niniejszego zalecenia terminom "statystyka zagraniczna", "bilans płatniczy", "międzynarodowa pozycja inwestycyjna" oraz "płynne aktywa i pasywa w walutach obcych" nadaje się znaczenie określone w art. 1 wytycznych EBC/2011/23.

DZIAŁ  II

Przekazywanie informacji statystycznych krajowym bankom centralnym

1.
W zakresie, w jakim sporządzanie informacji dotyczących statystyki zagranicznej powierzone jest adresatom niniejszego zalecenia, powinni oni zapewnić terminowe udostępnianie odpowiednich statystyk zagranicznych odpowiednim KBC, tak aby KBC mogły spełniać swoje obowiązki sprawozdawcze określone w art. 2, 3, 5 i 6 wytycznych EBC/2011/23.
2.
Informacje te powinny być udostępniane zgodnie ze standardami i wymogami statystycznymi EBC dotyczącymi statystyki zagranicznej, określonymi w załącznikach I, II, III, IV i VI do wytycznych EBC/2011/23. Z zastrzeżeniem zadań dotyczących monitorowania, określonych w załączniku V do wytycznych EBC/2011/23, adresaci niniejszego zalecenia powinni monitorować jakość i wiarygodność informacji statystycznych udostępnianych odpowiednim KBC.

DZIAŁ  III

Stała współpraca z odpowiednimi KBC

Adresaci niniejszego zalecenia powinni ustalić z odpowiednimi KBC na piśmie odpowiednie warunki współpracy, tak aby ustanowić stałą strukturę przekazywania danych, która spełnia standardy i wymogi statystyczne EBC, chyba że osiągnięcie tego rezultatu zapewnia już ustawodawstwo krajowe.

DZIAŁ  IV

  4 Przepisy końcowe

1.
Niniejsze zalecenie zastępuje zalecenie EBC/2004/16 od dnia 1 czerwca 2014 r.
2.
Odniesienia do zalecenia EBC/2004/16 należy rozumieć jako odniesienia do niniejszego zalecenia.
3.
Niniejsze zalecenie jest adresowane do Central Statistics Office w Irlandii, National Statistics Office na Malcie, Statistics Finland w Finlandii oraz do innych właściwych władz, którym powierzy się gromadzenie lub sporządzanie statystyki zagranicznej w państwach członkowskich i które znajdują się na liście właściwych władz, stworzonej i prowadzonej przez EBC i opublikowanej na stronie internetowej EBC.
4.
Zaleca się, aby adresaci wykonywali niniejsze zalecenie od dnia 1 czerwca 2014 r. lub od dnia, w którym zostali umieszczeni na liście właściwych organów, o której mowa w pkt 3, jeżeli data ta przypada po dniu 1 czerwca 2014 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 9 grudnia 2011 r.

Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 65 z 3.3.2012, s. 1.
3 Dz.U. C 292 z 30.11.2004, s. 21.
4 Dział IV zmieniony przez zalecenie nr EBC/2014/2 z dnia 23 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.51.1) zmieniającego nin. zalecenie z dniem 23 lutego 2014 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024