Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - COMP/39.592 - Standard & Poor's.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)

COMP/39.592 - Standard & Poor's

(2012/C 31/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 lutego 2012 r.)

Projekt decyzji Komisji w sprawie zobowiązań na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczy Standard & Poor's, spółki zależnej The McGraw-Hill Companies, Inc. Standard & Poor's, jako jedynej wyznaczonej amerykańskiej agencji numerującej, która rzekomo nadużyła swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE poprzez pobieranie niesłusznych opłat za posługiwanie się amerykańskimi kodami ISIN (międzynarodowe numery identyfikacyjne papierów wartościowych) w EOG. Kody ISIN to numery identyfikacyjne papierów wartościowych niezbędne dla szeregu operacji takich jak komunikacja międzybankowa, rozliczenia i rozrachunki, przechowywanie papierów wartościowych, sprawozdawczość do odpowiednich organów oraz zarządzanie danymi referencyjnymi.

Postępowanie wobec Standard & Poor's wszczęto w następstwie wspólnej skargi złożonej przez Europejską Agencję ds. Zarządzania Funduszami i Aktywami (EFAMA) oraz inne stowarzyszenia.

W dniu 6 stycznia 2009 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu podjęcia decyzji na mocy rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003(2) i w dniu 13 listopada 2009 r. przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Przedsiębiorstwo Standard & Poor's wprawdzie nie zgodziło się z wstępnymi ustaleniami, lecz dnia 7 kwietnia 2011 r. zaproponowało szereg zobowiązań, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Przedsiębiorstwo zaproponowało, że zniesie wszystkie opłaty nakładane na pośrednich użytkowników końcowych amerykańskich kodów ISIN. W odniesieniu do użytkowników bezpośrednich przedsiębiorstwo Standard & Poor's zobowiązało się, że będzie udostępniać informacje o wpisie do rejestru amerykańskich kodów ISIN oddzielnie, a nie razem z innymi danymi o wartości dodanej. Początkową cenę tej usługi określono na poziomie 15.000 USD rocznie.

Dnia 14 maja 2011 r. na mocy art. 27 ust. 4 Komisja opublikowała streszczenie sprawy i główną treść zobowiązań w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja zaprosiła zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag. Po otrzymaniu kilku odpowiedzi, w szczególności od użytkowników końcowych, poinformowała Standard & Poor's o otrzymanych uwagach. W ich świetle we wrześniu 2011 r. przedsiębiorstwo przedstawiło ostateczną zrewidowaną wersję zobowiązań.

Komisja poinformowała skarżących o zrewidowanych zobowiązaniach, po czym wycofali oni swoją skargę.

Komisja doszła obecnie do wniosku, że bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 należy zamknąć postępowanie.

Urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające nie otrzymał żadnych innych wniosków ani uwag dotyczących omawianej sprawy ani od przedsiębiorstwa Standard & Poor's, ani od osób trzecich.

W związku z powyższym stwierdzam, że w przedmiotowej sprawie prawo stron do złożenia wyjaśnień było przestrzegane.

Bruksela dnia 26 października 2011 r.

Michael ALBERS
______

(1) Na mocy art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).

(2) W dalszej części tekstu wszystkie artykuły odnoszą się do rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024