Sprawa T-577/11: Skarga wniesiona w dniu 4 listopada 2011 r. - Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon przeciwko Europejskiemu Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób.

Skarga wniesiona w dniu 4 listopada 2011 r. - Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon przeciwko Europejskiemu Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób

(Sprawa T-577/11)

(2012/C 25/110)

Język postępowania: grecki

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2012 r.)

Strony

Strona skarżąca: Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon (Ateny, Grecja) (przedstawiciel: S. Garipis, adwokat)

Strona pozwana: Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Solna, Szwecja)

Żądania strony skarżącej

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

uznanie jej skargi za dopuszczalną;
stwierdzenie, że Komitet oceniający oferty przetargowe naruszył w zaskarżonej decyzji wymogi, o których mowa w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) opublikowanym pod nr OJ/27.05.2011-PROC/2011/041;
stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) z dnia 25 sierpnia 2011 r., noszącej nr protokołu ADM-11-1737-AAbema, wydanej na niekorzyść strony skarżącej;
nakazanie pozwanej organizacji europejskiej ponownego zbadania oferty przedłożonej w dniu 22 lipca 2011 r. przez Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon (uniwersytet im. Kapodistriasa w Atenach) w związku ze spornym ogłoszeniem;
obciążenie pozwanej organizacji kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

W niniejszej skardze strona skarżąca domaga się stwierdzenia nieważności decyzji Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) z dnia 25 sierpnia 2011 r., noszącej nr protokołu ADM-11-1737-AAbema, w której pozwane centrum odrzuciło ofertę strony skarżącej przedłożoną w ramach postępowania przetargowego ogłoszonego pod nr OJ/27.05.2011-PROC/2011/041 na udzielenie zamówienia publicznego na prace z samym pozwanym zatytułowanego "Systematyczny przegląd i wskazówki ekspertów dotyczące efektywności typowania molekularnego patogenów wirusowych dla zdrowia publicznego".

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty:

1)
Błędna ocena okoliczności faktycznych dotyczących oferty strony skarżącej

Pozwana organizacja odrzuciła ofertę Panepistimio Athinon z tego powodu, że zaproponowani członkowie zespołu roboczego nie mieli kompetencji technicznych i zawodowych wymaganych do pracy, o której mowa w ogłoszeniu, i tym samym odmówiła dalszego badania jej oferty. Tymczasem w rzeczywistości działalność zawodowa i techniczna członków zespołu roboczego pokazuje, że są oni zdatni pod względem zawodowym i technicznym do wykonywania pracy określonej w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym.

2)
Błąd w decyzji co do kryteriów oceny

Komitet uznał, że członkowie zespołu roboczego wskazani w ofercie strony skarżącej nie są w stanie przeprowadzać systematycznego przeglądu przedmiotu zamówienia. Niemniej jednak nie tylko członkowie zespołu roboczego dysponowali takim doświadczeniem, ale nawet gdyby tak nie było, wymóg dotyczący zdolności do systematycznego przeglądu nie był przewidziany w ogłoszeniu jako wymóg decydujący dla wyniku oceny, tj. jako warunek sine qua non do celów udzielenia zamówienia, lecz stanowił jedynie umiejętność, którą należało wziąć pod uwagę wraz z innymi umiejętnościami.

3)
Niezgodność z prawem uzasadnienia z powodu braku podstawy prawnej

Drugi motyw uzasadnienia zaskarżonego aktu odnosi się do tego, że strona skarżąca nie jest zdolna do stosowania w pracy podejścia opierającego się na medycynie opartej na dowodach (evidence based medicine). Tymczasem w żadnym miejscu tekstu spornego ogłoszenia taka metoda nie została wymieniona jako kryterium selekcji konkurenta najbardziej zdatnego do wykonania pracy przewidzianej w ramach zamówienia publicznego.

4)
Niezgodne z prawem pominięcie wskazania w ogłoszeniu o zamówieniu i w zaskarżonej decyzji możliwości wniesienia skargi administracyjnej

Okoliczność, że ogłoszenie o zamówieniu i zaskarżona decyzja nie przewidują możliwości wniesienia skargi do organu administracyjnego wskazanego w nich do celów stwierdzenia nieważności lub zmiany aktu komitetu pozwanej organizacji, jest niezgodna z prawem, ponieważ jest to sprzeczne z zasadami dobrej administracji i legalności uznanymi w prawie Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.25.57

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-577/11: Skarga wniesiona w dniu 4 listopada 2011 r. - Ethniko kai Kapodistriako Panepistimio Athinon przeciwko Europejskiemu Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób.
Data aktu: 28/01/2012
Data ogłoszenia: 28/01/2012