Utworzenie grupy ekspertów ds. administracji elektronicznej.

DECYZJA KOMISJI

z dnia 26 stycznia 2012 r.

dotycząca utworzenia grupy ekspertów ds. administracji elektronicznej

(2012/C 22/04)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak wskazano w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europejski plan działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015" (zwanym dalej "planem działań na rzecz administracji elektronicznej"(1)), "państwa członkowskie w pełni popierają priorytety polityczne zapisane w deklaracji z Malmö"(2). Państwa członkowskie zwróciły się również do Komisji Europejskiej o organizację wspólnego systemu zarządzania niniejszym planem działań, który umożliwi państwom członkowskim aktywny udział w jego realizacji. W maju 2011 r. w swoich konkluzjach(3) Rada zatwierdziła plan działań na rzecz administracji elektronicznej oraz przewidziane w nim działania.

(2) Komisja powinna zatem utworzyć grupę ekspertów złożoną z właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za administrację elektroniczną oraz określić jej zadania i strukturę.

(3) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym Komisja ustanawia grupę ekspertów ds. administracji elektronicznej, zwaną dalej "grupą ds. administracji elektronicznej".

Artykuł  2

Zadania

Do zadań grupy ekspertów należy:

doradzanie Komisji w strategicznych kwestiach dotyczących administracji elektronicznej w kontekście planu działań na rzecz administracji elektronicznej oraz przedstawianie uwag i proponowanie niezbędnych dostosowań do priorytetów, celów i działań na podstawie śródokresowej oceny realizacji planu działań na rzecz administracji elektronicznej,
wspieranie Komisji przy określaniu wspólnych celów dla państw członkowskich w odniesieniu do odpowiednich działań przewidzianych w planie działań,
utworzenie forum dla dyskusji strategicznych i wymiany doświadczeń przy zaangażowaniu wszystkich właściwych służb Komisji,
wymiana poglądów na temat zagadnień wynikających z krajowych strategii dotyczących administracji elektronicznej w dziedzinach objętych planem działań na rzecz administracji elektronicznej w związku z realizacją jego celów,
zapewnienie forum, za pomocą którego państwa członkowskie informują Komisję o postępach w zakresie realizacji planu działań w swoich krajach.

Grupa ds. administracji elektronicznej będzie współpracować za pośrednictwem Komisji z grupą wysokiego szczebla ds. agendy cyfrowej w celu zapewnienia optymalnej realizacji działań w zakresie administracji elektronicznej.

Grupa ds. administracji elektronicznej będzie również, za pośrednictwem Komisji, kontaktować się i koordynować swoje działania z pracami komitetu programowego ISA(5).

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może zasięgać opinii grupy ds. administracji elektronicznej we wszelkich kwestiach związanych z realizacją planu działań na rzecz administracji elektronicznej.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład grupy ds. administracji elektronicznej wchodzą właściwe organy państw członkowskich. Każde państwo członkowskie wyznacza jednego przedstawiciela wysokiego szczebla. Wspomniani przedstawiciele są odpowiedzialni za krajowe strategie dotyczące administracji elektronicznej i zapewniają właściwą koordynację między krajowymi organami publicznymi zaangażowanymi w różne obszary objęte planem działań na rzecz administracji elektronicznej. Bez uszczerbku dla obowiązujących reguł dotyczących zwrotu kosztów z tytułu posiedzeń, przedstawicielom państw członkowskich mogą, stosownie do przedmiotu rozmów, towarzyszyć inne odpowiednie osoby.
2.
Członkowie są powoływani na okres obowiązywania planu działań na lata 2011-2015.
3.
Można przewidzieć taką samą liczbę zastępców członków jak liczba członków, którzy mają być powołani. Warunki powoływania zastępców są takie same jak w przypadku członków; zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
4.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub nie spełniają warunków określonych w ust. 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji.
5.
Nazwiska wyznaczonych przedstawicieli są publikowane w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów (zwanym dalej "rejestrem") oraz na stronie internetowej poświęconej administracji elektronicznej: http://ec.europa.eu/information_society/activities/egovernment/index_en.htm
Artykuł  5

Tryb pracy

1.
Grupie ds. administracji elektronicznej przewodniczy przedstawiciel Komisji.
2.
Przedstawiciel Komisji może zaprosić zewnętrznych ekspertów posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się grupa, do udziału w pracach grupy na zasadzie ad hoc. Ponadto przedstawiciel Komisji może nadać status obserwatora krajom EOG, EFTA i krajom przystępującym. W takim przypadku właściwe organy tych krajów wyznaczają jednego przedstawiciela wysokiego szczebla.
3.
Członkowie grup ekspertów i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów

Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(6). W przypadku niewypełniania przez nich powyższych obowiązków Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.

4.
Posiedzenia grupy ds. administracji elektronicznej odbywają się w pomieszczeniach Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W posiedzeniach grupy i jej podgrup mogą uczestniczyć inni zainteresowani jej pracami urzędnicy Komisji.
5.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów(7).
6.
Komisja publikuje stosowne informacje na temat działalności grupy w rejestrze lub na specjalnej stronie internetowej dostępnej poprzez link umieszczony w rejestrze.
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2015 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2012 r.

W imieniu Komisji

Neelie KROES

Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2010) 743.

(2) Link do tekstu deklaracji z Malmö: http://www.egov2009.se/wp-content/uploads/Ministerial-Declaratio-non-eGovernment.pdf

(3) Konkluzje Rady w sprawie europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015; 3093. posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii - punkty dotyczące telekomunikacji - Bruksela, dnia 27 maja 2011 r.

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(5) ISA: program w sprawie rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych, decyzja nr 922/2009/WE.

(6)Decyzja Komisji z dnia 29 listopada 2001 r. zmieniająca jej regulamin wewnętrzny (Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1).

(7) Załącznik IV do SEC(2010) 1360.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024