Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.26500 (ex 227/2008) - Port lotniczy Altenburg Nobitz - pomoc na rzecz Ryanair (skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V.) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa nr SA.26500 (ex 227/2008) - Port lotniczy Altenburg Nobitz - pomoc na rzecz Ryanair (skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V.)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 149/02)

(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2012 r.)

Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: J-70, 3/225

B-1049 Brussels

BELGIA

Faks: +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

Dnia 27 sierpnia 2008 r. do Komisji wpłynęła skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V. (federalne stowarzyszenie niemieckich linii lotniczych) w sprawie domniemanej bezprawnej pomocy państwa udzielonej przedsiębiorstwom Altenburg-Nobitz GmbH oraz Ryanair plc. W dniu 9 sierpnia 2010 r. Komisja zwróciła się do władz niemieckich o udzielenie dodatkowych informacji. Władze niemieckie dostarczyły wymagane informacje w dniu 30 września 2010 r.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała od przewoźników lotniczych Air Berlin oraz Ryanair dodatkowych informacji. Przewoźnik Air Berlin dostarczył wymagane informacje w dniu 10 maja 2011 r., natomiast Ryanair - w dniu 20 czerwca 2011 r. Przetłumaczona, poufna wersja tych uwag i załączników została przesłana władzom niemieckim w dniu 11 sierpnia 2011 r. Władze niemieckie oświadczyły w piśmie przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 28 września 2011 r., że na obecnym etapie nie zamierzają komentować sytuacji.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

Skarga dotyczy trzech środków: domniemanej pomocy na infrastrukturę oraz pomocy operacyjnej udzielonej przedsiębiorstwu Altenburg-Nobitz GmbH oraz obniżonych opłat z tytułu usług nakładanych na przewoźnika Ryanair.

Na podstawie dostępnych informacji Komisja postanowiła przeprowadzić również ocenę umów handlowych zawartych między przedsiębiorstwem Altenburg-Nobitz GmbH i przewoźnikiem Ryanair, a także dwóch umów o usługach marketingowych oraz jednego aneksu zawartego między przedsiębiorstwami Altenburg-Nobitz GmbH i Airport Marketing Services Limited.

Port lotniczy Leipzig-Altenburg (zwany dalej "AOC"), działający dawniej pod nazwą Altenburg-Nobitz, położony jest w południowej części Turyngii, w Niemczech. AOC ma zasięg regionalny; w 2009 r. obsłużył maksymalnie około 140 tys. pasażerów.

Operatorem AOC jest przedsiębiorstwo Altenburg-Nobitz GmbH, w którym większość udziałów należy do podmiotów publicznych.

Według informacji przekazanych przez władze niemieckie w latach 2000-2009 zrealizowano następujące płatności:

– dotacje na inwestycje: 4,5 mln EUR przyznane przez region Turyngii na budowę infrastruktury, np. na rozbudowę pasa startowego;

– dotacje na działalność operacyjną: 7,04 mln EUR udzielone przedsiębiorstwu Altenburg-Nobitz GmbH przez udziałowców publicznych;

– płatności w ramach umowy z dnia 3 marca 2003 r. zawartej między Altenburg-Nobitz GmbH i Ryanair: Ryanair uiszcza stałą opłatę za lądowanie w wysokości [...] EUR(*) za statek powietrzny oraz opłatę pasażerską w wysokości [...] EUR(*) za pasażera, która jest potrącana od "prowizji za sukces" w wysokości [...] EUR(*) za pasażera, którą na rzecz Ryanair wypłaca przedsiębiorstwo Flughafen Altenburg-Nobitz GmbH.

Wspomniane wyżej dwie umowy o usługach marketingowych zawarte między Flughafen Altenburg-Nobitz GmbH i Airport Marketing Services Limited w roku 2008 i 2010, zmienione w 2010 r., stanowią, że Altenburg-Nobitz GmbH, za wniesieniem ustalonej opłaty, otrzymuje link na stronie internetowej należącej do przewoźnika Ryanair jako środek marketingowy.

Ryanair obsługiwał loty z AOC w okresie od 1 maja 2003 r. do 31 marca 2011 r.

OCENA ŚRODKÓW

Jeśli chodzi o dotacje na inwestycje, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta przyczynia się do osiągnięcia wyraźnie określonego celu leżącego we wspólnym interesie i w jakim stopniu była ona konieczna, zważywszy, że AOC obecnie nie oferuje regularnej obsługi lotów.

Jeśli chodzi o dotacje na działalność operacyjną, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc tę można uznać za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi określone w wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, gdyż beneficjent pomocy był najwyraźniej przedsiębiorstwem zagrożonym/znajdującym się w trudnej sytuacji.

Co się tyczy wysokości obniżonych opłat pasażerskich oraz opłat marketingowych, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy ostrożny inwestor prywatny wprowadziłby tak niską opłatę pasażerską i wprowadziłby takie płatności za usługi marketingowe. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności zgodnie z wytycznymi w sprawie sektora lotnictwa z 2005 r.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1) wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.

TEKST PISMA

grafika

______

(*) tajemnica handlowa

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.149.5

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa nr SA.26500 (ex 227/2008) - Port lotniczy Altenburg Nobitz - pomoc na rzecz Ryanair (skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V.) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 25/05/2012
Data ogłoszenia: 25/05/2012