POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa nr SA.26500 (ex 227/2008) - Port lotniczy Altenburg Nobitz - pomoc na rzecz Ryanair (skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V.)
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 149/02)
(Dz.U.UE C z dnia 25 maja 2012 r.)
Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
B-1049 Brussels
BELGIA
Faks: +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
Dnia 27 sierpnia 2008 r. do Komisji wpłynęła skarga złożona przez BDF - Bundesverband der Deutschen Fluggesellschaften e.V. (federalne stowarzyszenie niemieckich linii lotniczych) w sprawie domniemanej bezprawnej pomocy państwa udzielonej przedsiębiorstwom Altenburg-Nobitz GmbH oraz Ryanair plc. W dniu 9 sierpnia 2010 r. Komisja zwróciła się do władz niemieckich o udzielenie dodatkowych informacji. Władze niemieckie dostarczyły wymagane informacje w dniu 30 września 2010 r.
W dniu 8 kwietnia 2011 r. Komisja zażądała od przewoźników lotniczych Air Berlin oraz Ryanair dodatkowych informacji. Przewoźnik Air Berlin dostarczył wymagane informacje w dniu 10 maja 2011 r., natomiast Ryanair - w dniu 20 czerwca 2011 r. Przetłumaczona, poufna wersja tych uwag i załączników została przesłana władzom niemieckim w dniu 11 sierpnia 2011 r. Władze niemieckie oświadczyły w piśmie przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 28 września 2011 r., że na obecnym etapie nie zamierzają komentować sytuacji.
OPIS ŚRODKÓW POMOCY
Skarga dotyczy trzech środków: domniemanej pomocy na infrastrukturę oraz pomocy operacyjnej udzielonej przedsiębiorstwu Altenburg-Nobitz GmbH oraz obniżonych opłat z tytułu usług nakładanych na przewoźnika Ryanair.
Na podstawie dostępnych informacji Komisja postanowiła przeprowadzić również ocenę umów handlowych zawartych między przedsiębiorstwem Altenburg-Nobitz GmbH i przewoźnikiem Ryanair, a także dwóch umów o usługach marketingowych oraz jednego aneksu zawartego między przedsiębiorstwami Altenburg-Nobitz GmbH i Airport Marketing Services Limited.
Port lotniczy Leipzig-Altenburg (zwany dalej "AOC"), działający dawniej pod nazwą Altenburg-Nobitz, położony jest w południowej części Turyngii, w Niemczech. AOC ma zasięg regionalny; w 2009 r. obsłużył maksymalnie około 140 tys. pasażerów.
Operatorem AOC jest przedsiębiorstwo Altenburg-Nobitz GmbH, w którym większość udziałów należy do podmiotów publicznych.
Według informacji przekazanych przez władze niemieckie w latach 2000-2009 zrealizowano następujące płatności:
– dotacje na inwestycje: 4,5 mln EUR przyznane przez region Turyngii na budowę infrastruktury, np. na rozbudowę pasa startowego;
– dotacje na działalność operacyjną: 7,04 mln EUR udzielone przedsiębiorstwu Altenburg-Nobitz GmbH przez udziałowców publicznych;
– płatności w ramach umowy z dnia 3 marca 2003 r. zawartej między Altenburg-Nobitz GmbH i Ryanair: Ryanair uiszcza stałą opłatę za lądowanie w wysokości [...] EUR(*) za statek powietrzny oraz opłatę pasażerską w wysokości [...] EUR(*) za pasażera, która jest potrącana od "prowizji za sukces" w wysokości [...] EUR(*) za pasażera, którą na rzecz Ryanair wypłaca przedsiębiorstwo Flughafen Altenburg-Nobitz GmbH.
Wspomniane wyżej dwie umowy o usługach marketingowych zawarte między Flughafen Altenburg-Nobitz GmbH i Airport Marketing Services Limited w roku 2008 i 2010, zmienione w 2010 r., stanowią, że Altenburg-Nobitz GmbH, za wniesieniem ustalonej opłaty, otrzymuje link na stronie internetowej należącej do przewoźnika Ryanair jako środek marketingowy.
Ryanair obsługiwał loty z AOC w okresie od 1 maja 2003 r. do 31 marca 2011 r.
OCENA ŚRODKÓW
Jeśli chodzi o dotacje na inwestycje, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta przyczynia się do osiągnięcia wyraźnie określonego celu leżącego we wspólnym interesie i w jakim stopniu była ona konieczna, zważywszy, że AOC obecnie nie oferuje regularnej obsługi lotów.
Jeśli chodzi o dotacje na działalność operacyjną, na obecnym etapie Komisja uznaje je za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc tę można uznać za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym i czy spełnia ona wymogi określone w wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, gdyż beneficjent pomocy był najwyraźniej przedsiębiorstwem zagrożonym/znajdującym się w trudnej sytuacji.
Co się tyczy wysokości obniżonych opłat pasażerskich oraz opłat marketingowych, na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy ostrożny inwestor prywatny wprowadziłby tak niską opłatę pasażerską i wprowadziłby takie płatności za usługi marketingowe. Na obecnym etapie Komisja uznaje te dotacje za pomoc państwa. Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ta spełnia warunki pomocy na rozpoczęcie działalności zgodnie z wytycznymi w sprawie sektora lotnictwa z 2005 r.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1) wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta pomocy.
TEKST PISMA
grafika
______
(*) tajemnica handlowa
(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.