Pomoc państwa - Łotwa - Pomoc państwa SA.30704 (12/C) (ex NN 53/10) - Dodatkowe środki pomocy dla łotewskiego banku hipotecznego i ziemi – Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - ŁOTWA

Pomoc państwa SA.30704 (12/C) (ex NN 53/10) - Dodatkowe środki pomocy dla łotewskiego banku hipotecznego i ziemi Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 130/03)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2012 r.)

Pismem z dnia 26 stycznia 2012 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Łotwę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja

wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następu-

jącego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds.

Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom łotewskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

(1)
Dnia 19 listopada 2009 r. Komisja zatwierdziła dwa środki służące dokapitalizowaniu na rzecz łotewskiego banku hipotecznego i ziemi (zwanego dalej MLB lub "bankiem"). W dniu 6 kwietnia 2010 r. Łotwa poinformowała o trzecim środku służącym dokapitalizowaniu, który został zrealizowany dnia 23 marca 2010 r. W dniu 15 kwietnia 2011 r. Łotwa przekazała plan restrukturyzacji, oparty na planie politycznym, przewidujący przekształcenie banku w bank rozwoju poprzez sprzedaż jego pozostałych aktywów komercyjnych do dnia 31 grudnia 2011 r. Plan wiązał się z kolejnymi środkami pomocy na rzecz grupy MLB.
(2)
Dnia 23 sierpnia 2011 r. Komisja została poinformowana, że według szacunków cały proces sprzedaży części komercyjnej zostanie skutecznie zakończony nie wcześniej niż w sierpniu 2012 r. Oznaczało to opóźnienie w stosunku do wcześniejszych zobowiązań zakończenia sprzedaży do 31 grudnia 2011 r. W dniu 2 listopada 2011 r., zgodnie z decyzją łotewskiego rządu z dnia 1 listopada 2011 r., Łotwa oficjalnie przekazała strategię sprzedaży w celu stopniowego zakończenia (sprzedaży lub ograniczenia w zależności od rodzaju działalności) działalności komercyjnej banku oraz (osobnym pismem) wniosła o tymczasowe zatwierdzenie dodatkowych środków pomocy przewidzianych w podstawowym scenariuszu w strategii sprzedaży. W pismach z dnia 8 i 9 grudnia 2011 r. władze łotewskie przedstawiły dalsze informacje o dodatkowych planowanych środkach, w tym podział kwot między pionem komercyjnym i pionem rozwoju MLB, harmonogram realizacji środków oraz zapewnienie, że do środków przyznanych po dniu 1 stycznia 2012 r. zastosowany zostanie komunikat Komisji w sprawie stosowania od dnia 1 stycznia 2012 r. reguł pomocy państwa w odniesieniu do środków wsparcia na rzecz banków w kontekście kryzysu finansowego(1).

II. FAKTY

(3)
Beneficjent pomocy, bank MLB, został założony przez rząd łotewski dnia 19 marca 1993 r. jako bank państwowy. Łotewskie Ministerstwo Finansów posiada 100% udziałów banku. Na dzień 30 czerwca 2011 r. bank posiadał 10 oddziałów i 24 pododdziały. Pod względem aktywów był to ósmy największy bank na Łotwie, a jego udział w rynku wynosił 3,6%. Pod względem wartości portfela kredytowego był to siódmy co do wielkości bank z udziałem w rynku w wysokości 4,2%. Pod względem wartości depozytów bank plasował się na dziesiątym miejscu z udziałem w rynku równym 4,2%.
(4)
MLB ma dwojaką rolę - działa zarówno jako bank rozwoju, jak i bank komercyjny. Jednak w ostatnich latach bank stał się głównym kanałem wspieranych przez państwo programów kredytowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, nowo powstających przedsiębiorstw, obszarów rolniczych i wiejskich oraz działalności gospodarczej słabszych społecznie grup ludności. Obecnie bank jest w trakcie procesu restrukturyzacji, tj. stopniowo stanie się wyłącznie bankiem rozwoju, równocześnie wycofując się z działalności komercyjnej, którą zakończy całkowicie najpóźniej do grudnia 2013 r.
(5)
W czerwcu 2009 r. agencja Moody's obniżyła ranking siły finansowej banku do E+ (tj. bardzo niewielka wewnętrzna siła finansowa, z wyższym prawdopodobieństwem okresowego wsparcia zewnętrznego); ranking ten pozostał taki sam zgodnie z najnowszym sprawozdaniem MLB z 22 czerwca 2011 r.
(6)
W tym kontekście władze łotewskie postanowiły interweniować w MLB w interesie stabilności finansowej. Dzięki temu MLB skorzystał z dwóch środków służących dokapitalizowaniu o łącznej wysokości 102,48 mln EUR, które zostały zatwierdzone przez Komisję dnia 19 listopada 2009 r. W dniu 23 marca 2010 r. Łotwa wdrożyła trzeci środek służący dokapitalizowaniu w wysokości 100 mln EUR. W przeciwieństwie do zatwierdzonych środków służących dokapitalizowaniu, które zostały przyznane na działalność banku związaną z rozwojem i miały korzystny uboczny wpływ na działalność komercyjną, wyżej wymieniony środek ma na celu wzmocnienie kapitału własnego działalności komercyjnej banku.
(7)
W dniu 20 lipca 2010 r. podpisano trzeci uzupełniający protokół ustaleń między UE a Łotwą, aby udostępnić Łotwie średnioterminową pomoc finansową. Oprócz innych kwestii, opracowanie i wdrożenie procesu restrukturyzacji i sprzedaży komercyjnej części banku MLB jest uznawane za jeden z jego szczególnych warunków.
(8)
Zgodnie z uzupełniającym protokołem ustaleń opracowanie planu przekształcenia banku powierzono niezależnemu doradcy, który otrzymał instrukcje, aby przygotować scenariusze przekształcenia banku pozwalające rozdzielić aktywa i pasywa związane z finansowaniem rozwoju, umożliwiając prywatyzację działalności komercyjnej banku lub ewentualnie przekształcenie banku w taki sposób, aby działalność komercyjna mogła zostać wystawiona na sprzedaż niezależnie od pionu rozwoju. W dniu 13 kwietnia 2011 r. rząd łotewski podjął decyzję o zatwierdzeniu przekształcenia MLB w oparciu o scenariusz zakładający "sprzedaż aktywów", co oznaczało albo sprzedaż zintegrowanej puli aktywów i pasywów komercyjnych w dużym portfelu lub w osobnych mniejszych pakietach do końca 2011 r.
(9)
Dnia 2 listopada 2011 r. Łotwa oficjalnie przekazała Komisji strategię sprzedaży służącą stopniowemu zakończeniu (sprzedaży lub ograniczeniu w zależności od rodzaju działalności) działalności komercyjnej banku. Łotwa poprosiła również o tymczasowe zatwierdzenie następujących dodatkowych środków pomocy:
rezerwowy instrument wsparcia płynności w wysokości do 250 mln LVL, który miałby zostać udostępniony od 1 stycznia 2012 r. do zakończenia procesu(2) (obecnie spodziewanego w sierpniu 2012 r.), przyznawany w formie depozytów - wymaganych w przypadku nagłych problemów z płynnością;
gwarancje w wysokości do 32 mln LVL dla pionu komercyjnego do czasu zakończenia procesu;
środek wsparcia płynności w wysokości do [30-75](*) mln LVL zostanie przekształcony w kapitał i udostępniony pionowi komercyjnemu banku jeszcze w 2011 r.
zastrzyk kapitałowy do kapitału MLB w wysokości 25 mln LVL - potrzebny do pokrycia części strat ze sprzedaży aktywów, oparty na szacowanych teoretycznych obniżkach, w celu zapewniania minimalnego wymaganego współczynnika adekwatności kapitałowej - którego przyznanie przewiduje się na początku 2012 r.;
60 mln LVL na wsparcie płynności podmiotu państwowego ("agencja prywatyzacyjna" JSC) nabywającego pakiet aktywów o obniżonej jakości, wymagane w przypadku, gdyby pakiet nie został sprzedany; ich przyznanie przewiduje się począwszy od sierpnia 2012 r.

III. OCENA

(10)
Oceniając, czy środki stanowią pomoc państwa, Komisja dokonała rozróżnienia pomiędzy dwoma różnymi rodzajami działalności MLB: obecną i przyszłą działalnością MLB w ramach jego publicznych zadań jako banku rozwoju, a z drugiej strony pozostałą działalnością komercyjną prowadzoną przez MLB w okresie przejściowym (w okresie stopniowego zakończenia działalności).
(11)
Jeśli chodzi o pion rozwoju MLB, uprasza się Łotwę o przekazanie dodatkowych informacji co do tego, w jaki sposób w praktyce zagwarantowana zostanie zgodność działalności rozwojowej MLB z zasadami pomocy państwa. W szczególności władze Łotwy proszone są o przekazanie informacji dotyczących procedur stosowanych przez bank podczas przyznawania pożyczek uprzywilejowanych/ wspieranych przez państwo beneficjentom końcowym, które gwarantują, że bank nie będzie udzielać pożyczek, które mogłyby zostać przyznane również przez banki komercyjne.
(12)
Jeśli chodzi o pion komercyjny MLB, Komisja uważa, że pomoc państwa na rzecz MLB, składająca się z dokapitalizowania w wysokości 70,2 mln LVL przyznanego w kwietniu 2010 r., środków służących dokapitalizowaniu planowanych na przełomie 2011 r. i 2012 r. (m.in. zamiana długu na kapitał własny w wysokości do [30-75] mln LVL oraz zastrzyk kapitałowy w wysokości do 25 mln LVL), rezerwowego instrumentu wsparcia płynności w wysokości do 250 mln LVL, gwarancji na rzecz pionu komercyjnego MLB w wysokości do 32 mln LVL oraz wsparcia płynności w wysokości 60 mln LVL na likwidację aktywów o obniżonej jakości w ramach Hipo-NIA, została tymczasowo zatwierdzona do czasu podjęcia ostatecznej decyzji, a wszystkie te środki zostały uznane za tymczasowo zgodne z rynkiem wewnętrznym w myśl art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE.
(13)
Obecnie Komisja nie posiada wystarczających informacji, aby stwierdzić zgodność pomocy na rzecz zakończenia komercyjnej działalności MLB. W szczególności Komisja potrzebuje większej pewności co do celów pośrednich przewidzianych w procesie sprzedaży działalności, jak również dalszych informacji dotyczących likwidacji działalności, która nie może zostać sprzedana w perspektywie

krótkoterminowej (tzw. alternatywny scenariusz w strategii sprzedaży). Łotwa proszona jest o przekazanie dodatkowych informacji i zobowiązań w tym względzie.

(14)
Ponadto Komisja wątpi, czy plan przekształcenia spełnia wszystkie warunki określone w komunikacie o restrukturyzacji. W szczególności na podstawie otrzymanych informacji Komisja nie może stwierdzić, czy działalność gospodarcza prowadzona nadal po sprzedaży będzie rentowna i wzywa Łotwę do dostarczenia odpowiednich dowodów. Ponadto Komisja zwraca się do Łotwy z prośbą o przekazanie dodatkowych informacji dotyczących środków podjętych w celu uniknięcia nieuzasadnionych zakłóceń konkurencji w odniesieniu do sprzedaży, jak również likwidacji niesprzedanej działalności komercyjnej. Komisja stwierdza jednak wstępnie, że środki wyrównawcze wydają się być odpowiednie w odniesieniu do Hipolizings i Hipo Fondi.
(15)
Podsumowując, na obecnym etapie Komisja musi dokładniej zbadać warunki planu przekształcenia oraz procesu sprzedaży pionu komercyjnego, aby zapewnić ich zgodność z rynkiem wewnętrznym.
(16)
Komisja wzywa zainteresowane strony do przedstawienia swoich uwag odnośnie do niniejszej decyzji.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 356 z 6.12.2011, s. 7

(2) Wsparcie płynności w wysokości do 125 mln LVL planowane jest dla banku rozwoju począwszy od stycznia 2012 r., jako rekompensata za wcześniejszy kredyt udzielony przez pion komercyjny banku pionowi rozwoju.

(*) Fragmenty tekstu zostały zastąpione jawnymi przybliżonymi zakresami wartości, aby nie ujawniać poufnych informacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.130.42

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Łotwa - Pomoc państwa SA.30704 (12/C) (ex NN 53/10) - Dodatkowe środki pomocy dla łotewskiego banku hipotecznego i ziemi – Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 04/05/2012
Data ogłoszenia: 04/05/2012