Opinia "Przegląd rozporządzenia EUWT".

Opinia Komitetu Regionów "Przegląd rozporządzenia EUWT"

(2012/C 113/06)

(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Wyraża zadowolenie z faktu, że wniosek Komisji Europejskiej wpisuje się w logikę przepisów rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 i przyczynia do poprawy tworzenia i funkcjonowania europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT).
- Proponuje, aby kryteria zatwierdzania konwencji lub odrzucania wniosku o utworzenie EUWT zostały jasno przedstawione.
- Proponuje dodanie do zadań Komitetu Regionów, który odpowiada za prowadzenie rejestru EUWT i moderowanie platformy EUWT, dbania o publikowanie informacji dotyczących nowych EUWT w Dzienniku Urzędowym UE w oparciu o formularz EUWT.
- Zwraca uwagę Komisji Europejskiej na fakt, że bardzo trudne, a wręcz niemożliwe jest sporządzenie ex ante, w konwencji, pełnego wykazu unijnych, krajowych i regionalnych przepisów, które będą mieć zastosowanie do działalności EUWT.
- Proponuje, by utworzone już EUWT mogły korzystać z przepisów nowego rozporządzenia, które są korzystniejsze od przepisów obowiązującego obecnie rozporządzenia 1082/2006 w sprawie EUWT.
- Nalega, by rozszerzyć kategorie przedsiębiorstw mogących uczestniczyć w EUWT o przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym.
Sprawozdawca Michel DELEBARRE (FR/PSE), Mer Dunkierki
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania
COM(2011) 610 final - 2011/0272 (COD)
I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1.
Wyraża zadowolenie z faktu, że wniosek Komisji Europejskiej wpisuje się w logikę przepisów rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 i przyczynia do poprawy tworzenia i funkcjonowania europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT).
2.
Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska zwróciła uwagę na włączenie dorobku Traktatu z Lizbony, a w szczególności celu spójności terytorialnej.
3.
Wyraża zadowolenie z faktu, że Komisja Europejska uwzględniła liczne zalecenia przedstawione we wcześniejszych opiniach Komitetu(1).

Podsumowanie sytuacji europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej

4.
Pragnie podkreślić, że w ciągu niecałych czterech lat utworzono dwadzieścia pięć EUWT, które łączą przeszło 550 jednostek samorządu lokalnego i regionalnego w 15 państwach członkowskich i dotyczą przeszło 22 milionów obywateli europejskich.
5.
Wyraża zadowolenie z faktu, że od 1 października 2011 r. ponad połowa państw członkowskich zezwoliła na tworzenie EUWT (Austria, Belgia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry i Włochy).
6.
Przypomina, że planuje się utworzenie dziesiątków EUWT bądź też państwa członkowskie analizują możliwość ich powstania.
7.
Uważa, że korzystanie z modelu EUWT musi odbywać się na zasadzie dobrowolności: jedynie te terytoria lub sieci, które dostrzegą w tworzeniu EUWT zdecydowane korzyści, stosują to narzędzie, aby utrwalić i sformalizować współpracę.
8.
Uważa, że inicjatywy w dziedzinie europejskiej współpracy terytorialnej powinny być zawsze wdrażane w oparciu o koordynację polityczną, techniczną i administracyjną partnerów projektu, prowadzoną przez "koordynatora projektu".
9.
Wzywa Komisję Europejską do lepszego uwzględnienia EUWT jako preferowanego instrumentu wdrażania polityki w zakresie europejskiej współpracy terytorialnej i lepszego włączenia EUWT do środków prawnych dotyczących polityki spójności na lata 2014-2020.
10.
Podkreśla różnorodność partnerstw, zadań i terenów działania utworzonych lub powstających EUWT, co wskazuje na duży potencjał i elastyczność tego narzędzia współpracy.
11.
Uważa, że zaletą wykorzystania EUWT podczas realizacji projektów z zakresu wielopoziomowego sprawowania rządów może być to, że pozwalają one na angażowanie wszystkich uprawnionych podmiotów w sprawowanie rządów na terenach pogranicza lub euroregionu.
12.
Podkreśla wielofunkcyjny charakter tego narzędzia i jego potencjał w zakresie zarządzania infrastrukturami i usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym na rzecz obywateli europejskich na terenach należących do kilku państw członkowskich.
13.
Ubolewa, że w dalszym ciągu rzadko wspomina się o EUWT w obszarach polityki sektorowej innych niż polityka spójności. Podkreśla potencjał EUWT jako narzędzia pozwalającego reagować na inicjatywy i odpowiadać na zaproszenia do składania ofert oraz umożliwiającego urzeczywistnianie programów Unii Europejskiej; podkreśla też konieczność uznania EUWT za strukturę kwalifikującą się do udziału w tych inicjatywach i zaproszeniach do składania ofert.
14.
Odnotowuje, że EUWT jest jedynie w niewielkim stopniu uwzględniony w europejskich i krajowych systemach prawnych.
15.
Określił 79 odpowiednich organów władz, wyznaczonych przez 27 państw członkowskich do przyjmowania i rozpatrywania wniosków o założenie EUWT.
16.
Stwierdza, że właściwe organy władzy mogą udzielać rozbieżnych odpowiedzi na pytania dotyczące interpretacji rozporządzenia (WE) nr 1082/2006, tak jak to widać w przypadku prawa właściwego dla personelu EUWT lub dla EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność.
17.
Zgadza się z wnioskami Komisji Europejskiej zawartymi w sprawozdaniu z wdrażania rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT).
18.
Jest świadomy tego, że wniosek dotyczący rozporządzenia powinien poprawić atrakcyjność i skuteczność EUWT w realizacji działań związanych ze współpracą terytorialną, ograniczając ryzyko prawne i finansowe przyszłych członków, pracowników i kontrahentów EUWT i zachowując neutralność wobec wyboru systemu prawa mającego zastosowanie do EUWT.
19.
Uważa, że należy kontynuować prace platformy EUWT Komitetu Regionów(2) (zob. www.cor.europa.eu/egtc), aby umożliwić monitorowanie ugrupowań EUWT i wymianę poglądów dotyczących sprawdzonych rozwiązań i problemów wspólnych dla istniejących i zakładanych EUWT, a także poszerzyć zastosowanie EUWT w polityce sektorowej UE. Proponuje, by od 2014 r. platforma EUWT odgrywała podobną rolę jak platforma na rzecz rozwoju obszarów miejskich zaproponowana przez Komisję we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
20.
Pragnie, aby działania te zawrzeć w umowie o współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów.
21.
Uważa za niezwykle istotne, by to szczególne rozporządzenie, które nie ma wpływu na budżet Unii Europejskiej, zostało przyjęte bez zwłoki i bez oczekiwania na przyjęcie całego pakietu legislacyjnego dotyczącego polityki spójności po 2013 r. Pozwoliłoby to na jego możliwie jak najszybsze wejście w życie i byłoby bodźcem do tworzenia nowych projektów EUWT w lepiej zabezpieczonych ramach prawnych.

Analiza wniosku dotyczącego rozporządzenia

22.
Podziela logikę przyświecającą wnioskom Komisji Europejskiej, które umożliwiają dostosowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1082/2006 do praktyki istniejących EUWT i poprawienie ich funkcjonowania.
23.
Podkreśla, że wnioski te pozwolą umocnić europejską podstawę prawną EUWT, proponując rozwiązania jednolite w skali europejskiej.
24.
Wyraża zadowolenie z rozszerzenia zakresu EUWT i jego partnerstw, zwłaszcza o przedsiębiorstwa publiczne w rozumieniu dyrektywy 2004/17/WE.
25.
W tym kontekście proponuje, by rozszerzyć kategorie przedsiębiorstw mogących uczestniczyć w EUWT o przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym, określone w rozumieniu decyzji(3) w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(4).
26.
Popiera wysuniętą przez Komisję Europejską propozycję uproszczenia procedury zakładania EUWT, opartej na zatwierdzeniu jednej konwencji w nieprzekraczalnym terminie sześciu miesięcy.
27.
Uważa, że złagodzenie zasady zgodności zadań EUWT z kompetencjami członków przyczyni się do powstawania nowych form wielopoziomowego sprawowania rządów.
28.
W związku z tym proponuje, aby kryteria zatwierdzania konwencji lub odrzucania wniosku o utworzenie EUWT zostały jasno przedstawione.
29.
Podkreśla, że EUWT realizuje zadania w imieniu swych członków, lecz nie wykonuje ich kompetencji. Nie służy do połączenia kompetencji swych członków, lecz do realizacji projektów lub programów współpracy.
30.
Wyraża zadowolenie z faktu, że wniosek dotyczący rozporządzenia zawiera postanowienia dotyczące przepisów prawa krajowego mających zastosowanie do personelu EUWT, co stanowi nadrzędną normę, która zyska pierwszeństwo przed różnymi systemami prawa krajowego istniejącymi w tej dziedzinie.
31.
Z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie szczegółowych przepisów dotyczących granic zewnętrznych UE i włączenia terytoriów zamorskich w partnerstwa EUWT.
32.
Popiera możliwość tworzenia "dwustronnych" EUWT składających się z członków pochodzących z jednego państwa członkowskiego i członków pochodzących z jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego.
33.
Uważa, że aby w pełni wdrożyć ten przepis, nie można pozostawiać tworzenia tego typu EUWT w całkowitej gestii danego państwa członkowskiego, lecz że w rozporządzeniu należy obiektywnie określić sytuacje, w których możliwe jest utworzenie takich EUWT.
34.
Za postęp uważa propozycję publikowania informacji dotyczących nowych EUWT w Dzienniku Urzędowym UE serii C (Informacje i zawiadomienia), w oparciu o formularz zamieszczony w załączniku do wniosku w sprawie rozporządzenia, a nie jak do tej pory w Dzienniku Urzędowym UE serii S (Ogłoszenia o zamówieniach).
35.
Przypomina jednak, że EUWT nie mogą samodzielnie zgłaszać wniosków o taką publikację.
36.
Proponuje zatem, by to Komitet Regionów, który odpowiada za prowadzenie rejestru EUWT i moderowanie platformy EUWT, dbał o tę publikację, a nie Komisja Europejska, jak zaproponowano we wniosku.
37.
Podobnie jak Komisja Europejska, uważa, że należy przewidzieć przepisy umożliwiające EUWT ustalanie stawek i opłat za korzystanie z zarządzanej przez nie infrastruktury.
38.
Uważa, że należy rozszerzyć ten przepis o usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, którymi EUWT być może będzie zarządzać lub które być może będzie świadczył.
39.
Pragnie znaleźć wspólne dla wszystkich EUWT rozwiązanie prawne dotyczące podpisywania konwencji o współpracy między EUWT usytuowanymi przy tej samej granicy lub na tym samym obszarze współpracy transnarodowej w celu realizacji wspólnych projektów.
40.
Uważa, że EUWT powinny mieć również możliwość podpisywania konwencji o współpracy z osobami prawnymi, które pragną nawiązać współpracę doraźną w ramach jednego projektu, nie przystępując jednak do EUWT w całym zakresie jego zadań.
41.
Zwraca uwagę Komisji Europejskiej na fakt, że bardzo trudne, a wręcz niemożliwe jest sporządzenie ex ante, w konwencji, pełnego wykazu unijnych, krajowych i regionalnych przepisów, które będą mieć zastosowanie do działalności EUWT.
42.
Popiera propozycje Komisji Europejskiej dotyczące wyjaśnienia przepisów odnoszących się do systemu odpowiedzialności EUWT, a zwłaszcza wprowadzenie systemu ubezpieczenia.
43.
Przypomina jednak, że pojęcie "ograniczonej odpowiedzialności" pochodzące od "spółek z ograniczoną odpowiedzialnością" istnieje tylko w mniejszości państw UE.
44.
Uważa, że jedynie w interesie potencjalnych wierzycieli EUWT leży uprzednia znajomość zakresu zaangażowania finansowego członków EUWT.
45.
Proponuje, by utworzone już EUWT mogły korzystać z przepisów nowego rozporządzenia, które są korzystniejsze od przepisów obowiązującego obecnie rozporządzenia 1082/2006 w sprawie EUWT.
46.
Zwraca się do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o zaproponowanie nieobowiązkowych wzorów konwencji i statutów do zamieszczenia w załączniku do rozporządzenia, aby ułatwić i przyspieszyć procedury zatwierdzania tworzenia EUWT.
II.
ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Art. 1 ust. 3 Dodać literę f)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
f) przedsiębiorstwa upoważnione do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym i finansowane z rekompensat z tytułu usług świadczonych w interesie ogólnym zgodnie z kryteriami określonymi we wniosku dotyczącym decyzji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym(1);
(1) COM(2011) 146 final

Uzasadnienie

Zob. pkt 24 niniejszej opinii.

Poprawka 2

Art. 1 ust. 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
2. W skład EUWT mogą wchodzić członkowie z terytorium tylko jednego państwa członkowskiego oraz z jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, jeżeli to państwo członkowskie uzna takie EUWT jest za zgodne z zakresem: 2. W skład EUWT mogą wchodzić członkowie z terytorium tylko jednego państwa członkowskiego oraz z jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, jeżeli przedmiot i zadania określone w przekazanym państwu członkowskiemu projekcie konwencji wchodzą w zakres to państwo członkowskie uzna takie EUWT jest za zgodne z zakresem:

a) swej współpracy terytorialnej państwa członkowskiego z państwem trzecim lub terytorium zamorskim lub

b) programu europejskiej współpracy terytorialnej z państwem trzecim lub terytorium zamorskim lub

c) stosunków dwustronnych państwa członkowskiego z państwem trzecim lub terytorium zamorskim.

Uzasadnienie

Kryteria udzielania lub odmawiania zgody na utworzenie EUWT, którego członkowie pochodzą z jednego państwa członkowskiego i jednego państwa trzeciego lub terytorium zamorskiego, muszą być obiektywne i odpowiadać jednej z trzech sytuacji określonych w poprawce. Nie można pozostawić tworzenia tego typu EUWT do wyłącznej decyzji poszczególnych państw członkowskich.

Poprawka 3

Art. 1 ust. 5 lit. a

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
3. Po powiadomieniu przez przyszłego członka zgodnie z ust. 2 dane państwo członkowskie zatwierdza konwencję, z uwzględnieniem swojej struktury określonej konstytucją, i wyraża zgodę na uczestnictwo przyszłego członka w EUWT, chyba że uzna ono, że takie uczestnictwo nie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, innymi unijnymi przepisami dotyczącymi działalności EUWT lub z przepisami krajowymi dotyczącymi kompetencji przyszłego członka lub że uczestnictwo to nie jest uzasadnione ze względu na interes publiczny lub porządek publiczny tego państwa członkowskiego. W takim przypadku państwo członkowskie uzasadnia powody nieudzielenia zgody lub proponuje niezbędne zmiany do konwencji, aby umożliwić uczestnictwo przyszłego państwa członkowskiego. 3. Po powiadomieniu przez przyszłego członka zgodnie z ust. 2 właściwy organ wyznaczony przez dane państwo członkowskie zatwierdza konwencję, z uwzględnieniem swojej struktury określonej konstytucją, i wyraża zgodę na uczestnictwo przyszłego członka w EUWT, chyba że uzna ono, w jednym z poniższych przypadków, że takie uczestnictwo:

a) nie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, innymi unijnymi przepisami dotyczącymi działalności EUWT lub

b) nie jest zgodne z przepisami krajowymi dotyczącymi kompetencji przyszłego członka, w poszanowaniu przepisów art. 7 ust. 2, lub

c) że uczestnictwo to nie jest uzasadnione ze względu na interes publiczny lub porządek publiczny tego państwa członkowskiego.

W takim przypadku właściwy organ wyznaczony przez dane państwo członkowskie uzasadnia powody nieudzielenia zgody lub proponuje niezbędne zmiany do konwencji, aby umożliwić uczestnictwo przyszłego państwa członkowskiego.

Uzasadnienie

Powiadomienie przesyłane jest jednemu z 79 właściwych organów w UE, wyznaczonych przez 27 państw członkowskich, które to organy powinny figurować w rozporządzeniu.

We wniosku dotyczącym rozporządzenia zakres kompetencji jednego członka z każdego państwa członkowskiego wystarczy do uzasadnienia przystąpienia wszystkich członków z tego samego państwa członkowskiego (art. 7 ust. 2). Należy zharmonizować przepisy art. 4 ust. 3 dotyczące kontroli zgodności kompetencji członków z działalnością EUWT z przepisami art. 7 ust. 2.

Warunek, że uczestnictwo musi być uzasadnione interesem publicznym jest redundantny w stosunku do analizy zgodności udziału członka z przepisami rozporządzenia, jako że w art. 1 ust. 2 rozporządzenia określono zakres działalności EUWT.

Poprawka 4

Art. 1 ust. 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Uzyskanie osobowości prawnej oraz publikacja w Dzienniku Urzędowym

1. Konwencja, statut i wszelkie ich późniejsze zmiany podlegają rejestracji lub publikacji zgodnie z właściwym prawem krajowym w państwie członkowskim, w którym znajduje się siedziba statutowa danego EUWT. EUWT uzyskuje osobowość prawną w dniu rejestracji lub publikacji, zależnie od tego, która z nich nastąpi wcześniej. Członkowie informują państwa członkowskie, których to dotyczy, Komisję i Komitet Regionów o rejestracji lub publikacji konwencji.

2. EUWT zapewnia przesłanie do Komisji, w terminie dziesięciu dni roboczych od rejestracji lub publikacji konwencji, wniosku zgodnego ze wzorem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Komisja przekazuje ten wniosek do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w celu opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C, ogłoszenia o utworzeniu EUWT zawierającego szczegółowe informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia."

Artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Uzyskanie osobowości prawnej oraz publikacja w Dzienniku Urzędowym

1. Konwencja, statut i wszelkie ich późniejsze zmiany podlegają rejestracji lub publikacji zgodnie z właściwym prawem krajowym w państwie członkowskim, w którym znajduje się siedziba statutowa danego EUWT, a następnie publikacji w pozostałych państwach członkowskich członków EUWT. EUWT uzyskuje osobowość prawną w dniu rejestracji lub publikacji w państwie członkowskim, w którym znajduje się jego siedziba statutowa, zależnie od tego, która z nich nastąpi wcześniej. Członkowie informują państwa członkowskie, których to dotyczy, Komisję i Komitet Regionów o rejestracji lub publikacji konwencji.

2. EUWT zapewnia przesłanie do Komisji Komitetu Regionów, w terminie dziesięciu dni roboczych od rejestracji lub publikacji konwencji, wniosku zgodnego ze wzorem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Komisja Komitet Regionów przekazuje ten wniosek do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej w celu opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C, ogłoszenia o utworzeniu EUWT zawierającego szczegółowe informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia."

Uzasadnienie

Komitet Regionów odpowiada za prowadzenie rejestru EUWT i moderowanie platformy EUWT. Jego zadaniem jest zadbanie o publikację konwencji w serii C, jako że EUWT nie mogą samodzielnie występować o tę publikację.

Współpraca i wymiana informacji między Komitetem Regionów i Komisją Europejską powinna wpisywać się w ramy umowy o współpracy zawartej między tymi instytucjami.

Ponadto publikacja konwencji i statutów tylko w państwie członkowskim, w którym EUWT ma swoją siedzibę statutową, byłaby dyskryminująca i sprzeczna z wymogiem przejrzystości oraz prawem obywateli do informacji.

Poprawka 5

Art. 1 ust. 8 lit. b)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
b) w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Zgromadzenie EUWT, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), może jednak określić zasady i warunki korzystania z danego elementu infrastruktury zarządzanego przez EUWT, w tym także opłaty wnoszone przez użytkowników."

b) w ust. 4 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Zgromadzenie EUWT, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), może jednak określić zasady i warunki korzystania z danego elementu infrastruktury zarządzanego przez EUWT lub z usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, w tym także opłaty wnoszone przez użytkowników."

Uzasadnienie

Należy umożliwić EUWT określanie stawek i opłat za te usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, które są organizowane z pominięciem zarządzania odpowiednią infrastrukturą.

Poprawka 6

Art. 1 ust. 8 Dodać lit. c)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
c) w ust. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

Każde EUWT może podpisać konwencję z innym EUWT lub każdym podmiotem mogącym stać się członkiem EUWT w celu realizacji projektu europejskiej współpracy terytorialnej mieszczącego się we wspólnym zakresie zadań odnośnych EUWT lub stronsygnatariuszy.

Konwencja zawiera co najmniej cele współpracy, podział zadań między sygnatariuszy, czas trwania i szacunkową wysokość zaangażowania finansowego sygnatariuszy, jak również prawo mające zastosowanie do konwencji.

Uzasadnienie

Wszystkie EUWT muszą mieć możliwość korzystania z europejskiej podstawy prawnej w celu nawiązywania partnerstw z innymi EUWT lub osobami prawnymi w celu realizacji wspólnych projektów współpracy.

Poprawka 7

Art. 1 ust. 9 lit. h)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
h) przepisy szczególne prawa unijnego lub krajowego właściwe dla jego działalności; tymi przepisami krajowymi może być prawo państwa członkowskiego, w którym organy statutowe wykonują swoje uprawnienia lub w którym EUWT prowadzi swoją działalność; h) przepisy szczególne prawa unijnego lub krajowego właściwe dla jego działalności; tymi przepisami krajowymi może być prawo państwa członkowskiego, w którym organy statutowe wykonują swoje uprawnienia lub w którym EUWT prowadzi swoją działalność;

Uzasadnienie

Niemal niemożliwe jest sporządzenie ex ante pełnego wykazu unijnych, krajowych i regionalnych przepisów, które EUWT powinno stosować podczas realizacji swoich zadań i na całym obszarze, na którym działa.

Poprawka 8

Art. 1 ust. 12 lit. b) (2a)

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
2a. Jeżeli odpowiedzialność przynajmniej jednego członka EUWT jest ograniczona lub wyłączona na mocy prawa krajowego, któremu podlega, pozostali członkowie mogą także ograniczyć swoją odpowiedzialność w konwencji.

Nazwa EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wymóg podania do publicznej wiadomości konwencji, statutu oraz sprawozdania finansowego EUWT, którego członkowie mają ograniczoną odpowiedzialność, jest co najmniej równy wymogowi obowiązującemu inne podmioty prawne, których członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność i które podlegają prawu państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa tego EUWT.

W przypadku EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, państwa członkowskie mogą wymagać zawarcia przez EUWT odpowiedniej umowy ubezpieczenia obejmującego rodzaje ryzyka charakterystyczne dla działalności EUWT."

2a. Jeżeli odpowiedzialność przynajmniej jednego członka EUWT jest ograniczona lub wyłączona na mocy prawa krajowego, któremu podlega, pozostali członkowie mogą także ograniczyć swoją odpowiedzialność w konwencji.

Nazwa Zaproszenia do składania ofert i umowy sporządzane przez EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, muszą zawierać informację, że EUWT ma zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiedzialność" lub że jego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, a także muszą zawierać informacje o ewentualnej umowie ubezpieczenia zawartej przez EUWT.

Wymóg podania do publicznej wiadomości konwencji, statutu oraz sprawozdania finansowego EUWT, którego członkowie mają ograniczoną odpowiedzialność, jest co najmniej równy wymogowi obowiązującemu inne podmioty prawne, których członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność i które podlegają prawu państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa tego EUWT.

W przypadku EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, państwa członkowskie mogą wymagać zawarcia przez EUWT odpowiedniej umowy ubezpieczenia obejmującego rodzaje ryzyka charakterystyczne dla działalności EUWT."

Uzasadnienie

Jedynie w interesie potencjalnych wierzycieli EUWT leży uprzednia znajomość zakresu zaangażowania finansowego członków EUWT. Dlatego też termin "z ograniczoną odpowiedzialnością" dodany w nazwie EUWT nie oddaje zakresu zaangażowania finansowego członków i mechanizmów ubezpieczeniowych, z których ewentualnie korzysta EUWT.

Poprawka 9

Art. 1 Dodać nowy ustęp po ust. 14

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja Europejska uprawnia platformę EUWT pod kierownictwem Komitetu Regionów do monitorowania działań utworzonych lub powstających EUWT, organizowania wymiany sprawdzonych rozwiązań, wskazywania wspólnych wyzwań i proponowania lepszego włączenia EUWT do poszczególnych obszarów polityki sektorowej UE.

Uzasadnienie

Proponuje się dodanie nowego artykułu do rozporządzenia w sprawie EUWT nr 1082/2006 (będzie to artykuł 17 tego rozporządzenia), co jest zgodne z poprawką zaproponowaną do punktu 19.

Poprawka 10

Art. 2 Dodać nowy ustęp po ust. 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
2. Kiedy EUWT utworzone przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zmieniają swoje konwencje i/lub statuty, mogą wybrać przepisy niniejszego rozporządzenia umieszczając zapis w tej sprawie w sprawozdaniu z debaty organu właściwego do zmiany konwencji i statusu EUWT.

Uzasadnienie

Utworzone już EUWT powinny móc skorzystać z przepisów omawianego rozporządzenia, korzystniejszych niż przepisy rozporządzenia (WE) nr 1082/2006.

Poprawka 11

ZAŁĄCZNIK

Zaproponowane zmiany są zaznaczone i podkreślone w tekście zaproponowanym przez Komisję Europejską.

Poprawka

ZAŁĄCZNIK

Wzór informacji, które należy przekazać zgodnie z art. 5 ust. 2

UTWORZENIE EUROPEJSKIEGO UGRUPOWANIA WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ (EUWT)

Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r.

(Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 219)

Nazwa EUWT, którego członkowie ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, zawiera słowa "z ograniczoną odpowiedzialnością" (art. 12 ust. 2)

Gwiazdka * oznacza pola obowiązkowe.

grafika

Bruksela, 15 lutego 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) CdR 308/2007 fin i CdR 100/2010 fin.

(2) 127. posiedzenie Prezydium Komitetu Regionów, 26 stycznia 2011 r., punkt 6, sygn. CdR 397/2010.

(3) C(2011) 9380 final, przyjęta 20 grudnia 2011 r..

(4) Ten artykuł dotyczy pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej niektórym przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024