Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym.

Protokół o współpracy między Komisją Europejską a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym

(2012/C 102/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2012 r.)

PREAMBUŁA

Komisja i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "Komitetem") uważają, iż w ich wspólnym interesie leży zintensyfikowanie stosunków poprzez wprowadzenie w życie niniejszego protokołu. Tryb wzmocnionej współpracy, który on przewiduje, zastępuje postanowienia protokołu z dnia 7 listopada 2005 r. wraz z uzupełnieniem z dnia 31 maja 2007 r.

Uzgodnienia te przyczyniają się do tworzenia warunków sprzyjających zwiększeniu uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, w procesie kształtowania polityk i podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, a także w rozwoju stałego uporządkowanego dialogu między tymi organizacjami a instytucjami Unii, zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

Komitet, z racji roli przypisanej mu w traktatach, ponosi szczególną odpowiedzialność za udział we wzmacnianiu demokratycznej legitymizacji i skuteczności instytucji i polityk Unii Europejskiej. W tym względzie Komitet, jako uprzywilejowany pośrednik pomiędzy organizacjami społeczeństwa obywatelskiego a instytucjami UE, zgodnie z art. 13, odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu przez te instytucje postanowień art. 11 TUE.

Komisja współpracuje z Komitetem w realizowaniu jego trzech podstawowych zadań, określonych w deklaracji misji Komitetu, którymi są:

doradzanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji oraz w ogólnym interesie Unii i jej obywateli,
propagowanie wartości leżących u podstaw Unii Europejskiej i tworzenie Unii Europejskiej opartej w większym stopniu na uczestnictwie i integracji, bliższej obywatelom,
wspomaganie zewnętrznego wymiaru działań Unii przez prowadzenie dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i popularyzowanie roli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego i demokracji uczestniczącej.

Komisja popiera wzmocnienie funkcji konsultacyjnej Komitetu w procesie tworzenia polityk i prawodawstwa unijnego, zarówno na etapach poprzedzających decyzje, jak i następujących po ich podjęciu. Komitet może wnieść wkład w ocenę wdrażania prawodawstwa UE, zwłaszcza w odniesieniu do klauzul horyzontalnych, zgodnie z postanowieniami art. 8-12 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

Komisja i Komitet współpracują w rozwijaniu demokracji uczestniczącej na poziomie Unii w celu wzmocnienia jej legitymacji demokratycznej.

Komisja uważa tę współpracę za wyjątkowe narzędzie organizacji otwartego, przejrzystego i regularnego dialogu ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim, do którego odnosi się art. 11 TUE.

Komisja popiera inicjatywy Komitetu mające na celu wspieranie i kształtowanie dialogu oraz konsultacji ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim w Europie, jak również zacieśnianie stosunków z siecią rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji w państwach członkowskich, by umożliwić Komitetowi wypełnianie w pełni roli pośrednika w przekazywaniu oczekiwań i aspiracji zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.

I. STOSUNKI INSTYTUCJONALNE I ADMINISTRACYJNE

1.
Co roku w pierwszym półroczu Komitet ogłasza swoje główne priorytety polityczne odnośnie do programu prac Komisji na kolejny rok.

Przynajmniej raz w roku, podczas przygotowywania programu prac Komisji, organizowane jest spotkanie przewodniczącego Komisji i/lub wiceprzewodniczącego odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem z przewodniczącym Komitetu w celu przeanalizowania kwestii interesujących obie strony.

Co roku Komitet organizuje debatę na temat przyszłości Unii Europejskiej. Przewodniczący Komisji lub wiceprzewodniczący odpowiedzialny za stosunki z Komitetem przedstawiają wówczas strategiczne priorytety Unii Europejskiej na następny rok.

2.
Na początku kadencji Komisji jej przewodniczący przedstawia Zgromadzeniu Plenarnemu swoje cele strategiczne.
3.
Komisja i Komitet współpracują na rzecz skutecznego przyczyniania się do lepszego stanowienia prawa.
4.
Członkowie Komisji są zapraszani do udziału w pracach Komitetu, szczególnie w ramach sesji plenarnych, by dyskutować o strategicznych wytycznych w zakresie ich dziedzin kompetencji, jak również o wszelkich innych kwestiach uprzednio określonych na drodze wspólnego porozumienia. Członkowie Komisji mogą również zwracać się o umożliwienie im wystąpienia przed Zgromadzeniem Plenarnym.

Członkowie Komisji lub, w wyjątkowych okolicznościach, wyżsi rangą urzędnicy Komisji mogą zwracać się o umożliwienie im udziału w debatach Prezydium Komitetu na temat inicjatyw Komisji.

Corocznie organizuje się spotkania między przewodniczącymi sekcji specjalistycznych a członkami Komisji odpowiedzialnymi za tę samą dziedzinę, w celu zanalizowania ich priorytetów i programów pracy.

5.
Przedstawiciele Komisji są włączani w prace Komitetu w dziedzinach, za które są odpowiedzialni, i w miarę możliwości uczestniczą w posiedzeniach, na które są zapraszani. Przedstawiają oni wnioski Komisji oraz wszelkie inne dokumenty, które mają być omawiane, i informują o postępie w ich rozpatrywaniu.

Ściśle współpracują z osobami pełniącymi analogiczne funkcje w Komitecie w sprawach wchodzących w zakres ich kompetencji.

6.
W szczególności koordynatorzy albo odpowiednie osoby wyznaczone przez każdą służbę Komisji oraz sekretariaty sekcji Komitetu regularnie wymieniają informacje, zwłaszcza na temat planowania prac przez dyrekcje generalne i realizowania priorytetów pracy sekcji.

Koordynatorzy spotykają się przynajmniej raz w roku z sekretariatem Komitetu w celu wymiany informacji o interesujących obie strony działaniach i najważniejszych inicjatywach podjętych lub zaplanowanych przez Komisję lub Komitet.

II. FUNKCJA DORADCZA EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO

7.
Na podstawie rocznego programu pracy Komisji oraz analizy priorytetów Komisji i Komitetu sekretarz generalny Komisji przekazuje Komitetowi listę wniosków, dla których przewidziano konsultację fakultatywną. W liście tej uwzględnia się również dokumenty o charakterze nieustawodawczym, w sprawie których Komisja zamierza zasięgnąć opinii Komitetu.

Podczas fazy planowania Komisja potwierdza wnioski o konsultację fakultatywną, w uzupełnieniu do programu prac bieżących i przed posiedzeniami Prezydium Komitetu.

Komitet czyni starania, by uwzględnić w organizacji swych własnych prac priorytety i terminy Komisji. W tym celu Komisja udziela Komitetowi dokładnych informacji dotyczących harmonogramu przedstawiania swoich wniosków.

8.
Zarówno Komisja, jak i Komitet powinny dokonywać większej selekcji, z należytym uwzględnieniem traktatów.

W związku z powyższym Komisja podejmuje decyzje, zwłaszcza w sprawie konsultacji fakultatywnej, według następujących kryteriów:

przedmiot opinii leży w ogólnym interesie i należy do dziedziny, w której opinia Komitetu mogłaby stanowić ważny przyczynek do procesu kształtowania polityk i decyzji Unii,
celem jest zainicjowanie dyskusji w sprawie celowości podjęcia przez Unię działania w danej dziedzinie lub w odniesieniu do danego zagadnienia.

Komitet kontynuuje starania mające na celu racjonalizację prac, by skupić się na tych opiniach, które mogą najskuteczniej przyczynić się do procesu kształtowania polityk i decyzji Unii.

9.
W ramach procesu kształtowania polityk Unii i planowania jej prac, Komisja może wnioskować do Komitetu o sporządzenie opinii rozpoznawczej w dziedzinach szczególnie ważnych dla zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, jeśli uważa, że Komitet posiada w tych dziedzinach kompetencje i specjalistyczną wiedzę. Takie wnioski są przekazywane Komitetowi przez wiceprzewodniczącego Komisji odpowiedzialnego za stosunki z Komitetem. Wnioski te opatrzone są dokładnymi wskazówkami dotyczącymi przedmiotu opinii i terminu opracowania dokumentu, jeśli taki został wyznaczony.

Komisja i Komitet starają się, by wnioski w sprawie opinii rozpoznawczych wpisywały się w ramy podejścia zintegrowanego gwarantującego jak najlepsze uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zainteresowanych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.

Komisja zapewni odpowiedni monitoring, co pozwoli oszacować wkład tych opinii w proces kształtowania polityk i decyzji Unii.

10.
Komisja przekazuje Komitetowi - w tym samym czasie, co Parlamentowi Europejskiemu i Radzie - wszystkie dokumenty i informacje konieczne do wypełnienia jego funkcji doradczej.
11.
Komitet, mając na uwadze lepszą czytelność swoich opinii, w szczególności stara się, aby:
lepiej uwidocznić szczegółowe zmiany, jakie pragnie wnieść do wniosków Komisji o charakterze ustawodawczym,
przygotowywać syntezę głównych zaleceń i propozycji, które formułuje.
12.
Komisja i Komitet uznają przydatność podejmowania działań następczych w związku z opinią. W tym celu Komisja systematycznie podaje powody uwzględnienia lub nie propozycji zmian i sugestii w kwestiach zasadniczych zawartych w opiniach Komitetu.

W odniesieniu do opinii rozpoznawczych Komisja stara się zapewnić monitoring o charakterze politycznym, zawierający - o ile jest to możliwe - informacje przygotowane przez właściwego członka Komisji na sesję plenarną następującą po sesji, na której przyjęto odnośną opinię.

Propozycje zmian w odniesieniu do dokumentów o charakterze ustawodawczym, o ile zostały przyjęte przez Komisję, są przez nią włączane, na ile jest to możliwe, do wniosków zmodyfikowanych.

Jeśli Komisja wprowadza znaczne zmiany we wniosku po przesłaniu początkowego wniosku do Komitetu, a traktaty przewidują konsultację obligatoryjną, to Komisja dba o to, by ponownie skonsultowano się z Komitetem.

III. EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY I ZORGANIZOWANE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE

13.
Komitet ponosi szczególną odpowiedzialność za urzeczywistnienie demokracji uczestniczącej, a Traktat o Unii Europejskiej uzupełnia zakres zadań Komitetu jako uprzywilejowanego pośrednika w dialogu między zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim a instytucjami Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 11 TUE Komisja i Komitet współpracują na rzecz zwiększenia uczestnictwa organizacji społeczeństwa obywatelskiego i poprawy dialogu z tymi organizacjami, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, a także na rzecz umożliwienia większego zaangażowania tych organizacji w proces kształtowania polityk i przygotowania prawodawstwa Unii.

Komisja i Komitet wspólnie propagują zorganizowany dialog europejskich organizacji i sieci społeczeństwa obywatelskiego oraz ich dialog z instytucjami europejskimi, zwłaszcza za pomocą Grupy Łącznikowej utworzonej przez Komitet.

W odniesieniu do polityki konsultacyjnej Komisja posiłkuje się wsparciem Komitetu tam, gdzie to właściwe, zwłaszcza w celu zacieśniania stosunków ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, zarówno w obrębie Unii, jak i poza jej granicami. W tym względzie Komitet wspiera Komisję poprzez organizowanie wspólnych wysłuchań, seminariów i konferencji z udziałem podmiotów obopólnie zainteresowanych konkretnymi aspektami polityki, w odniesieniu do których posiada odpowiednie kompetencje i wiedzę specjalistyczną.

14.
Komisja przyjmuje do wiadomości, że Komitet pragnie wspierać egzekwowanie prawa do inicjatywy obywatelskiej.

Art. 11 rozporządzenia (UE) nr 211/2011 stanowi, że podczas trzymiesięcznego okresu, w którym Komisja prowadzi refleksje nad udaną inicjatywą obywatelską, organizatorom inicjatywy umożliwia się jej przedstawienie na wysłuchaniu publicznym, organizowanym wspólnie z Parlamentem Europejskim, "w stosownych przypadkach z udziałem innych instytucji i organów Unii, które zgłoszą chęć udziału". Z tego tytułu Komisja ma zamiar zaproponować Parlamentowi Europejskiemu, by wówczas, kiedy to stosowne, zapraszać Komitet na takie wysłuchania publiczne.

Komisja przyjmuje do wiadomości, że Komitet może w każdej chwili wyrazić wolę sporządzenia opinii w sprawach, w odniesieniu do których uważa, że posiada odpowiednie kompetencje i wiedzę specjalistyczną i że mógłby wnieść wartość dodaną.

15.
Komitet, w ramach wywiązywania się z roli doradczej, organizuje - w formie wysłuchań, seminariów lub konferencji - uporządkowane konsultacje ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim, które mają na celu zgromadzenie jak najbardziej różnorodnych poglądów zainteresowanych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

Komisja pragnie współpracować przy organizowaniu i przeprowadzaniu takich konsultacji w sposób najbardziej odpowiedni, również poprzez pomoc logistyczną i/lub finansową.

16.
Komisja i Komitet będą w dalszym ciągu pogłębiać synergię między swymi działaniami i inicjatywami w dziedzinach, które w największym stopniu dotyczą zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności w zakresie strategii "Europa 2020", w tym w obszarze zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu, pogłębiania rynku wewnętrznego, zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego, imigracji oraz dostaw energii.

Co roku Komitet przedstawia sprawozdanie, w którym w ścisłej współpracy z siecią krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji ocenia zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w opracowanie krajowych programów reform. Sprawozdanie to jest omawiane na sesji plenarnej przed wiosennym szczytem Rady Europejskiej.

Komitet zaprasza odpowiedniego członka Komisji do udziału w debacie i przedstawienia rocznej analizy wzrostu gospodarczego.

17.
Komisja i Komitet starają się umacniać w obywatelach poczucie odpowiedzialności za polityki Unii. W tym celu Komisja z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komitetu, by kontynuować działania na rzecz angażowania sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.
18.
Komitet wnosi wkład w proces oceny wdrażania prawodawstwa Unii, zwłaszcza w odniesieniu do klauzul horyzontalnych, zgodnie z postanowieniami art. 8-12 TFUE.
19.
Komitet dąży do wspomagania zewnętrznego wymiaru działań Unii poprzez prowadzenie dialogu z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w krajach i regionach, z którymi Unia utrzymuje sformalizowane kontakty. Z tego względu Komisja wspiera inicjatywy mające na celu pogłębienie roli zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego poza granicami Unii oraz promowanie kultury dialogu i konsultacji, a także struktur związanych z tym procesem.

Komitet i Komisja działają wspólnie, by zachęcać do tworzenia wspólnych mechanizmów mających na celu monitorowanie przez społeczeństwo obywatelskie wdrażania umów handlowych oraz by dbać o zarządzanie tymi mechanizmami.

IV. PARTNERSKI PROCES KOMUNIKOWANIA NA TEMAT EUROPY

20.
Informowanie obywateli i organizacji społeczeństwa obywatelskiego o Unii Europejskiej i komunikowanie się z nimi na ten temat jest wspólnym obowiązkiem wszystkich instytucji i organów europejskich. Realizowanie przez Unię Europejską skutecznej polityki informowania i komunikacji należy uznać przede wszystkim za misję służby publicznej. Jej celem powinno być umożliwienie obywatelom i organizacjom społeczeństwa obywatelskiego pełnego uczestnictwa w debacie europejskiej i w demokratycznym procesie kształtowania polityk i decyzji Unii.
21.
Komisja i Komitet podzielają pogląd, że w ogólnym interesie Unii Europejskiej i jej obywateli leży zacieśnienie stosunków w dziedzinie informacji i komunikacji oraz bliska współpraca pod tym względem.
22.
Komisja i Komitet zgadzają się co do tego, że komunikowanie musi stać się nieodłącznym elementem procesu podejmowania decyzji. Komisja przyznaje, że Komitet, z racji swojego składu i roli przypisanej mu w traktatach, odgrywa kluczową rolę w tworzeniu rzeczywistego europejskiego obszaru publicznego dialogu i dyskusji na tematy, które najbardziej zajmują obywateli i które określą przyszłość integracji europejskiej.
23.
Komisja i Komitet będą współdziałać przy obsłudze medialnej organizowanych wspólnie imprez; w tym celu będą wykorzystywać dostępne platformy i narzędzia komunikacji. W skierowanych do opinii publicznej działaniach informacyjnych i komunikacyjnych Komisja i Komitet podkreślają swoje odpowiednie role.
24.
Komisja i Komitet zaktualizują swoje wykazy oficjalnych osób będących punktami kontaktowymi na poziomie centralnym i w państwach członkowskich oraz wymienią się tymi wykazami, z zachowaniem zasad związanych z ochroną danych.

Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich oraz punkt kontaktowy Komitetu dla każdego z państw członkowskich będą informować się wzajemnie o swoich planach dotyczących komunikacji oraz dokładać wspólnych starań, by uczestniczyć, gdy to właściwe, w organizowanych przez siebie wydarzeniach. Przedstawicielstwa Komisji w państwach członkowskich będą, za porozumieniem stron, udostępniać swoje pomieszczenia w związku z inicjatywami Komitetu wówczas, gdy jest to odpowiednie i możliwe pod względem logistycznym. W określonych przypadkach może także zajść potrzeba skonsultowania się z biurami informacyjnymi Parlamentu Europejskiego.

25.
Komitet, wraz ze swoimi członkami, organizacjami partnerskimi oraz krajowymi radami społeczno-gospodarczymi i podobnymi instytucjami tworzy istotną sieć komunikacyjno-informacyjną. Komisja uczestniczy, jeśli tylko to możliwe, w posiedzeniach organizowanych przez Komitet z udziałem jego członków, macierzystych organizacji tych członków oraz krajowych rad społeczno-gospodarczych i podobnych instytucji.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2012 r.

W imieniu Komisji Europejskiej W imieniu Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
José Manuel BARROSO Staffan NILSSON
Przewodniczący Przewodniczący

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024