Opinia w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako (CON/2011/8).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 11 lutego 2011 r.

w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako

(CON/2011/8)

(2011/C 60/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2011 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 9 lutego 2011 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie zalecenia dotyczącego decyzji Rady w sprawie uzgodnień dotyczących renegocjacji układu monetarnego z Księstwem Monako(1) (zwanej dalej "projektem decyzji").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 219 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

EBC przyjmuje z zadowoleniem projekt decyzji, która - po 10 latach od wprowadzenia euro - zmierza do zmiany układu monetarnego z Księstwem Monako, zapewniając bardziej konsekwentne podejście do stosunków pomiędzy Unią a państwami trzecimi.

W szczególności EBC z zadowoleniem przyjmuje zmianę metody wyliczania pułapów emisji monet euro dla Monako oraz ustalenie minimalnej proporcji monakijskich monet euro wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %.

EBC odnotowuje jednak, że terminologia użyta w projekcie decyzji, a w konsekwencji również w układnie monetarnym, powinna zostać dostosowana do zmian przepisów w tym zakresie.

Propozycje zmian w projekcie decyzji wraz z ich uzasadnieniem zamieszczono w załączniku.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 11 lutego 2011 r.

Vítor CONSTÂNCIO
Wiceprezes EBC

______

(1) COM(2011) 23 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Propozycje zmian

Tekst proponowany przez Komisję Zmiany proponowane przez EBC(1)
Zmiana nr 1

Artykuł 2 lit. a projektu decyzji

"a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską, a Księstwem Monako;" "a) Układ powinien być zawarty między Unią, reprezentowaną przez Republikę Francuską i Komisję Europejską w ścisłym powiązaniu z EBC, a Księstwem Monako."
Uzasadnienie

Jako że jednym z celów renegocjacji układu z Monako jest zapewnienie podejścia bardziej spójnego z innymi układami monetarnymi, EBC zaleca użycie w odniesieniu do pełnionej przez siebie roli sformułowania zawartego w układzie monetarnym pomiędzy Unią Europejską a Państwem Watykańskim (podpisanym 17 grudnia 2009 r.(2)). Co więcej, proponowane sformułowanie jest zgodne z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiającego środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem(3), zgodnie z którym Komisja współpracuje z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi w ścisłym powiązaniu z Europejskim Bankiem Centralnym.

Zmiana nr 2

Artykuł 2 lit. b projektu decyzji

"b) Metoda określania pułapu emisji monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 %." "b) Metoda określania pułapu emisji monakijskich monet euro dla Monako powinna zostać zmieniona. Nowy pułap powinien być wyliczany za pomocą metody łączącej część stałą, służącą zapobieganiu nadmiernej spekulacji monakijskimi monetami Monako na rynku numizmatycznym poprzez zaspokojenie popytu na rynku kolekcjonerów monet i część zmienną, wyliczaną na podstawie średniej emisji monet euro we Francji w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku n-1, pomnożonej przez liczbę mieszkańców Monako. Bez uszczerbku dla praw emisji monet kolekcjonerskich, układ powinien ustalić minimalną proporcję monakijskich monet euro Monako wprowadzanych do obiegu według ich wartości nominalnej na poziomie 80 % monet euro emitowanych w każdym roku."
Uzasadnienie

EBC uważa za istotne użycie precyzyjnej terminologii prawa monetarnego w upoważnieniu do zawarcia układu monetarnego, a następnie w samym układzie. W szczególności należy należycie uwzględnić ustalenia zaprezentowane w raporcie przygotowanym przez grupę roboczą składającą się z przedstawicieli ministerstw finansów oraz krajowych banków centralnych strefy euro (grupa robocza do spraw euro jako prawnego środka płatniczego), zgodnie z którymi konieczne jest wprowadzenie rozróżnienia pomiędzy "wprowadzeniem do obiegu"(4) a "emisją"(5) monet euro.

(1) Pogrubienie w tekście wskazuje, w którym miejscu EBC proponuje umieszczenie nowego tekstu. Przekreślenie w tekście oznacza, że EBC proponuje wykreślenie fragmentu tekstu.

(2) Dz.U. C 28 z 4.2.2010, s. 13.

(3) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6.

(4) Wprowadzenie do obiegu jest czynnością faktyczną o charakterze operacyjnym, która może zostać zlecona agentowi.

(5) Proces emisji, na który składa się zarówno wprowadzenie do obiegu jak i ujęcie w bilansie podmiotu dokonującego emisji, jest działaniem podmiotu publicznego, które nie może zostać zlecone.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024