Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej

COM(2010) 331 wersja ostateczna - 2010/0179 (CNS)

(2011/C 51/13)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lutego 2011 r.)

Sprawozdawca: Edgardo Maria IOZIA

Dnia 24 czerwca 2010 r. Rada, działając na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do okresu obowiązywania minimalnej stawki podstawowej

COM(2010) 331 wersja ostateczna - CNS 2010/0179.

Dnia 13 lipca 2010 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 466. sesji plenarnej w dniu 21 października 2010 r., Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Edgarda Marię IOZIĘ na sprawozdawcę generalnego oraz jednomyślnie przyjął następującą opinię:

1. Streszczenie i uwagi Komitetu

1.1 EKES przyjmuje do wiadomości potrzebę przedłużenia - w nadziei, że ma to miejsce po raz ostatni - o kolejne pięć lat tak zwanego systemu przejściowego - który przestanie obowiązywać zakończy się 31 grudnia 2010 r., a który przyjęty został w odległym 1992 roku - stosowania minimalnej stawki podstawowej VAT, ustalonej na poziomie 15 %, i popiera przyjęcie wniosku dotyczącego dyrektywy.

1.2 W rzeczywistości nieprzedłużenie mogłoby wywołać późniejsze zakłócenia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego. Już obecnie różnica między różnymi systemami stawek podstawowych wynosi w Europie 10 punktów procentowych. Oscylują one między 15 % na Cyprze i w Luksemburgu a 25 % w Danii, na Węgrzech i w Szwecji. Komisja już dwukrotnie słusznie zaproponowała wprowadzenie maksymalnych progów, ale Rada nie wyraziła na nie zgody, ponieważ w tej dziedzinie traktaty wymagają jednomyślności.

1.3 EKES ocenia bardzo pozytywnie decyzję Komisji opublikowania przed końcem bieżącego roku zielonej księgi w sprawie nowej strategii dotyczącej VAT oraz możliwość stopniowej harmonizacji stawek. Pragnieniem Komitetu, który w stosownym czasie będzie szczegółowo konsultowany w sprawie zielonej księgi, jest jak najszybsze utworzenie w pełni zharmonizowanego systemu w dziedzinie europejskich podatków oraz ostateczne odejście od systemu przejściowego.

1.4 EKES w wielu opiniach w tej sprawie utrzymywał, że konieczne jest utworzenie zharmonizowanego, prostego systemu podatków pośrednich, zmniejszającego obciążenia administracyjne, mającego oczywiste korzyści dla przedsiębiorstw i obywateli, który gwarantowałby sprawiedliwe opodatkowanie i pewny dochód dla finansów publicznych oraz zmniejszał ryzyko oszustw podatkowych i wspierał tworzenie oraz rozwój rynku wewnętrznego.

1.5 EKES jest świadomy, że utrzymanie zasady jednogłośnej decyzji w dziedzinie opodatkowania zablokowało możliwość szybkiego zatwierdzenia ostatecznego systemu, który uwzględnia opodatkowanie w kraju pochodzenia. Brak porozumienia w sprawie zmiany w traktatach będzie oznaczał uciążliwe wydłużenie okresu podejmowania decyzji w tej dziedzinie. Po czterdziestu trzech latach od rozpoczęcia procedury na rzecz europejskiego systemu opodatkowania pośredniego, z powodu zasady jednomyślności znajdujemy się w punkcie wyjścia.

1.6 "Jest aktem oskarżenia wobec państw członkowskich fakt, że realizacja koncepcji, zasadniczo przyjętej trzydzieści trzy lata temu, wydaje się nadal tak odległa, jak wtedy. Historia przepisów dotyczących VAT w Europie to seria porażek, nie z winy Komisji, która działała spójnie w godny pochwały sposób, nie szczędząc wysiłków w próbach posunięcia sprawy do przodu, ale z winy państw członkowskich, które ciągle niweczyły te wysiłki"(1). Powyższe słowa, użyte przez EKES w 2001 r. są nadal dramatycznie aktualne!

1.7 EKES uważa, że nie można już dalej odkładać przyjęcia nowego systemu opodatkowania, który zapewniałby skuteczną walkę z oszustwami podatkowymi, oznaczającą wzrost przychodów państw członkowskich i Unii, ograniczenie kosztów administracyjnych oraz rozwój rynku wewnętrznego.

2. Wprowadzenie

2.1 Rada na wniosek Komisji i po konsultacji z PE oraz EKES-em, zgodnie z art. 12 ust. 3 lit. a) akapit drugi dyrektywy 77/388/EWG, ustala jednomyślnie poziom stawek VAT.

2.2 Z braku koniecznej jednomyślności, Komisja została zmuszona do w sumie czterokrotnego przedłużenia systemu opartego na jedynym elemencie, który uzyskał jednomyślność - minimalnej stawki 15 % ustalonej w dyrektywie 92/77/EWG. Wszystkie wnioski zmierzające do osiągnięcia ostatecznej harmonizacji podatkowej nigdy nie uzyskały koniecznej jednomyślności.

3. Wniosek Komisji

3.1 W związku ze zbliżającym się terminem upłynięcia, w dniu 31 grudnia 2010 r., przedłużenia przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, Komisja proponuje kolejne przedłużenie, które ustala stawkę podstawową, która nie może być niższa niż 15 % od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

3.2 Komisja, w punkcie 9 omawianego wniosku planuje wkrótce opublikować zieloną księgę na temat nowej strategii dotyczącej VAT. Publikacja ta zainicjuje konsultacje w sprawie przyszłej harmonizacji podatków. W świetle wyników konsultacji z państwami członkowskimi sama Komisja będzie mogła podjąć właściwą decyzję w sprawie poziomu stawek podstawowych VAT w UE.

4. Uwagi Komitetu

4.1 W świetle obecnej sytuacji w 27 państwach członkowskich w dziedzinie podatków, a szczególnie w zakresie VAT-u, można jedynie zgodzić się z wnioskiem, uznając, jak już miało to miejsce w przeszłości, taki wniosek za "akt obowiązkowy".

4.2 Decyzja Komisji, by wydać zieloną księgę w sprawie całej tej kwestii, mająca na celu ostateczne odejście od systemu przejściowego oraz rozpoczęcie procesu harmonizacji w dżungli stawek, zwolnień, stawek obniżonych i parkingowych oraz w całej złożoności przepisów prawnych, wzbudza motywację Komitetu do wspierania realizacji takiego projektu, nawet jeśli minione doświadczenia w tej kwestii pokazały przewagę małych interesów krajowych, które w rzeczywistości stały się przeszkodą na drodze do uproszczenia i pełnej realizacji rynku wewnętrznego.

4.3 Wartość oszustw podatkowych na poziomie europejskim szacuje się na między 200 a 250 miliardów euro. Komitet zgadza się z Parlamentem Europejskim, że należy dużo skuteczniej przeciwdziałać oszustwom, które "nie tylko negatywnie wpływają na finansowanie budżetów państw członkowskich, lecz również na ogólną równowagę zasobów własnych Unii Europejskiej, gdyż zmniejszenie zasobów własnych opartych na podatku VAT należy kompensować zwiększeniem zasobów własnych opartych na produkcie narodowym brutto (PNB)"(2).

4.4 EKES uważa, że niezbędne są w tym celu skoordynowane i zbieżne działania państw członkowskich, które pozwolą wspólnie osiągnąć różne cele: uproszczenia administracyjne, wzrost przychodów pochodzących z podatków, dzięki skutecznej walce z unikaniem opodatkowania, harmonizacja stawek, które pozwalają na rozwój rynku wewnętrznego, nie dając nikomu korzyści lub strat na poziomie konkurencyjności wypływających z wysokości podatku.

Bruksela, 21 października 2010 r.

Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Staffan NILSSON

______

(1) Opinia EKES-u w sprawie poprawy działania systemu podatku od wartości dodanej na rynku wewnętrznym, Dz.U. C 193/45 z 10.7.2001.

(2) Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z 4 grudnia 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w celu zwalczania uchylania się od płacenia podatków związanego z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024