Rezolucja w sprawie promowania nowych, skutecznych form uczestnictwa wszystkich młodych ludzi w życiu demokratycznym Europy.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania nowych, skutecznych form uczestnictwa wszystkich młodych ludzi w życiu demokratycznym Europy

(2011/C 169/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2011 r.)

RADA ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE:

1. PRZYPOMINAJĄC O POLITYCZNYM TLE PRZEDMIOTOWEJ KWESTII PRZEDSTAWIONYM W ZAŁĄCZNIKU, A ZWŁASZCZA O TYM, CO NASTĘPUJE:

1. Artykuł 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że działania Unii Europejskiej zmierzają do zachęcania młodzieży do uczestnictwa w demokratycznym życiu Europy.

2. Rezolucja w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018)(1) wymienia promowanie aktywności obywatelskiej młodych ludzi wśród celów ogólnych i wyznacza zaangażowanie jako jeden z ośmiu obszarów działań. W rezolucji stwierdzono, że traktowanie wszystkich młodych ludzi jako bogactwa społecznego i szanowanie ich prawa do uczestnictwa w wypracowywaniu strategii ich dotyczących w drodze stałego, usystematyzowanego dialogu z nimi i z organizacjami ich reprezentującymi to jedne z zasad przewodnich, które należy uwzględniać we wszystkich strategiach i działaniach dotyczących młodzieży.

2. MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:

1. Artykuł 2 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że "Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, państwa prawnego, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości". Artykuł 10 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej uznaje prawo każdego obywatela Unii Europejskiej do uczestnictwa w jej życiu demokratycznym.

2. Artykuły 11 i 12 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej stwierdzają, że każdy ma prawo do wolności wypowiedzi, pokojowego zgromadzania się i stowarzyszania się. Artykuł 24 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej stwierdza, że dzieci mogą swobodnie wyrażać swoje poglądy i że ich poglądy są brane pod uwagę w sprawach, które ich dotyczą, stosownie do wieku i stopnia dojrzałości dziecka.

3. UZNAJĄ, ŻE:

1. Młodzi ludzie stają dziś przed wieloma wyzwaniami związanymi z bezrobociem, które łączy się z zagrożeniem ubóstwem, oraz - w konkretnych obszarach - niższym poziomem wykształcenia i przedwczesnym kończeniem nauki(2). W niektórych państwach członkowskich uczestnictwo młodych ludzi w wyborach jest poniżej średniej.

2. Młodzi ludzie mogą w wartościowy sposób przyczyniać się do rozwoju społeczeństwa. Udział młodzieży w szukaniu odpowiedzi na problemy i wyzwania społeczne ma zasadnicze znaczenie, gdyż pozwoli wszystkim młodym ludziom wykorzystać swoje możliwości i pozwoli znaleźć wykonalne, merytoryczne i trwałe rozwiązania.

3. Wyniki konsultacji społecznych i sprawozdania UE na temat młodzieży wskazują, że młodzi ludzie uważają swój wkład w kształtowanie rozwoju społecznego - przy użyciu kanałów i narzędzi demokracji uczestniczącej - za kluczowy priorytet (3). Konieczne jest dostrzeżenie głosu młodych ludzi we wszystkich procesach kształtowania polityki i procesach decyzyjnych, które ich dotyczą.

4. Konieczne jest lepsze zrozumienie przyczyn zmniejszenia się tradycyjnie rozumianej przynależności do organizacji i niskiego średniego uczestnictwa młodych ludzi w mechanizmach demokracji przedstawicielskiej.

5. Rosnące zaangażowanie młodzieży może przyczynić się do rozwoju społecznego, politycznego, kulturalnego i gospodarczego; ponadto gdy w sferze publicznej pojawi się więcej obywateli i więcej idei, decyzje będą miały lepsze podstawy.

6. Zarówno w demokracji przedstawicielskiej, jak i w demokracji uczestniczącej rosnące znaczenie ma wykorzystanie mediów i e-uczestnictwo, które mogą poprawić dostęp do wyczerpujących informacji i zwiększyć możliwość włączania coraz większej liczby osób w działania opiniotwórcze i proces decyzjny, a także stworzyć coraz większej grupie młodych ludzi sposobność tworzenia informacji, a nie po prostu korzystania z nich.

4. UZNAJĄ, ŻE:

1. Uczestnictwo młodych ludzi w życiu demokratycznym stwarza faktyczne możliwości zaangażowania się w proces decyzyjny. Zmusza decydentów do brania pod uwagę opinii wyrażanych przez młodych ludzi i sprzyja ogólnemu klimatowi dialogu w społeczeństwie, obejmującego sprawiedliwość społeczną, myślenie krytyczne, aktywny wkład i wyrażanie opinii przy użyciu narzędzi, środków i możliwości oferowanych przez demokrację przedstawicielską i uczestniczącą na wszystkich szczeblach społeczeństwa.

2. Zapewnianie młodym ludziom wsparcia i zachęty, indywidualnie i kolektywnie, poprzez organizacje młodzieżowe, nieformalne grupy młodzieży oraz działania i inicjatywy innego typu ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia pełnego uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym.

3. Program "Młodzież w działaniu" stanowi cenne narzędzie promowania uczestnictwa młodzieży, zwłaszcza wśród młodzieży o mniejszych szansach, poprzez stymulowanie jej zaangażowania w lokalne, regionalne i międzynarodowe projekty, odzwierciedlanie jej potrzeb i idei i rozwijanie jej poczucia odpowiedzialności.

5. UWAŻAJĄ, ŻE:

1. Aby móc doprowadzić do aktywnego i należytego uczestnictwa młodzieży w życiu społecznym, należy upowszechniać wiedzę na temat tego, jak w nim uczestniczyć, a także na temat poszanowania praw człowieka i niestosowania przemocy.

2. Wolontariat, jako jedna z form zaangażowania, odgrywa kluczową rolę w społeczeństwie i stwarza możliwości i narzędzia doskonalenia umiejętności osobistych oraz zwiększania poczucia solidarności i odpowiedzialności społecznej.

3. W celu zwiększenia zaangażowania młodzieży należy zapewniać jej odpowiednie informacje oraz możliwości uczenia się w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej. Takie zaangażowanie musi być postrzegane jako proces rozpoczynający się we wczesnym wieku i kontynuowany przez całe życie. A zatem zaangażowanie powinno występować we wszystkich dziedzinach życia, np. w życiu rodzinnym, w edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej oraz w szkoleniu, w zajęciach pozaszkolnych i w środowisku pracy.

4. Po to, by zaangażowanie młodych ludzi było skuteczne, muszą oni nabyć kompetencji kluczowych niezbędnych w procesie uczenia się przez całe życie, rozwijając te

kompetencje, w szczególności umiejętności porozumiewania się, umiejętności informatyczne, umiejętności uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie oraz świadomość i ekspresja kulturowa; zaangażowanie sprzyja również nabywaniu kompetencji kluczowych. Społeczeństwo powinno kłaść ogromny nacisk na promowanie równego i otwartego dostępu do uczenia się przez całe życie dla wszystkich młodych ludzi.

5. Uczestnictwo w życiu demokratycznym to proces wzajemny i ciągły. Młodzi ludzie powinni brać udział w kształtowaniu, wdrażaniu i ocenie polityk, które ich dotyczą. Zasadnicze znaczenie ma regularne informowanie młodzieży o wynikach zorganizowanego dialogu, konsultacji publicznych lub innych form zaangażowania. Ważne jest również dostarczanie informacji o procesie podejmowania decyzji i wdrażaniu środków w obszarach, które młodzi ludzie uważają za istotne.

6. PODKREŚLAJĄ, ŻE:

1. Dostęp do informacji ma dla zaangażowania znaczenie kluczowe. Mimo że istnieją różne europejskie struktury, sieci i kanały informacyjne, wielu młodych ludzi nie ma dostępu do informacji potrzebnych im do uczestnictwa w życiu demokratycznym. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne są narzędziem, które mogłoby posłużyć włączaniu młodych ludzi w życie ich społeczności i struktury demokratyczny oraz wspieraniu ich zaangażowania.

2. Nowe media mogą uzupełniać tradycyjne sposoby uczestnictwa i kanały informacyjne i mogą być z nimi powiązane. Mogą one zaoferować młodym ludziom szybkie, atrakcyjne i przyjazne narzędzia służące nie tylko codziennemu porozumiewaniu się, ale również wspieraniu ich uczestnictwa w życiu demokratycznym. Jako że wielu młodych ludzi regularnie posługuje się w życiu codziennym nowymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, właściwym sposobem na dostosowanie się do potrzeb młodzieży może być wykorzystanie nowych lub tradycyjnych mediów do przesyłania informacji - do młodych ludzi i przez młodych ludzi - mających związek z udziałem w życiu społeczności i w demokracji przedstawicielskiej.

3. Z uwagi na fakt, że duża liczba obywateli ma dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych i umie się nimi posługiwać, technologie te sprawiają, że masowe konsultacje, międzynarodowe debaty na wielką skalę czy też szerokie zaangażowanie stają się możliwe i, w zależności od zastosowanych metod, mogą przyczynić się do tego, że zaangażowanie w demokratyczny proces decyzyjny będzie bardziej przejrzyste w całej Europie.

4. Właściwemu zaangażowaniu młodych ludzi w życie demokratyczne służy przede wszystkim doskonalenie ich kompetencji kluczowych i umiejętności korzystania z mediów, tak aby mogli oni media lepiej rozumieć, korzystać z nich, wpływać na nie i je kształtować. Zasadniczą rolę odgrywają tutaj zarówno formalne systemy edukacji, jak i uczenie pozaformalne; ustanowienie dalszych kontaktów pomiędzy tymi dwoma obszarami byłoby zatem korzystne dla nich obu. Praca z młodzieżą jest istotna dla przekazywania informacji i rozwijania umiejętności korzystania z mediów i umiejętności informatycznych, co ma zwiększać faktyczne zaangażowanie młodzieży.

7. WZYWAJĄ ZATEM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

a) wykorzystywały strategię "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz inicjatywę "Mobilna młodzież", będącą jedną z jej inicjatyw przewodnich, do wzmacniania obywatelskiego zaangażowania i udziału młodych ludzi w życiu demokratycznym. Umiejętności nabywane przez młodych ludzi w tym kontekście, takie jak: zdolności przywódcze, komunikowanie się, samodzielność, rozwiązywanie problemów i wykazywanie inicjatywy są użyteczne przy wchodzeniu na rynek pracy i angażowaniu się w funkcjonowanie demokracji przedstawicielskiej i uczestniczącej;

b) wzmacniały znaczenie polityki na rzecz młodzieży, rolę pracy z młodzieżą i zaangażowania młodzieży w ramach strategii "Europa 2020" i inicjatywy przewodniej "Mobilna młodzież", a także poszerzały koncepcję mobilności młodzieży na wszystkich młodych ludzi i wszystkie osoby pracujące z młodzieżą, ułatwiając w ten sposób doskonalenie ich umiejętności osobistych i motywując je do pełnego uczestnictwa w systemie edukacji, rynku pracy i życiu społeczności;

c) nadal opracowywały kluczowe działania służące promowaniu zaangażowania młodych ludzi ustalonego w rezolucji na temat odnowionych ram europejskiej współpracy w dziedzinie młodzieży (2010-2018);

d) doskonaliły kształcenie w zakresie korzystania z technologii cyfrowych i z mediów - zarówno w ramach uczenia się pozaformalnego, jak i edukacji formalnej - w celu zapewnienia młodym ludziom umiejętności niezbędnych do coraz aktywniejszego e-uczestnictwa, o czym wspomina się w inicjatywnie przewodniej "Europejska agenda cyfrowa" towarzyszącej strategii "Europa 2020";

e) zapewniały dzieciom i młodym ludziom szersze informacje generalnie na temat ich praw demokratycznych i wartości demokratycznych, promując prawa człowieka przedstawione w Traktacie z Lizbony, Karcie praw podstawowych UE, Konwencji ONZ o prawach dziecka i konwencjach międzynarodowych;

f) zapewniały i ułatwiały wszystkim dzieciom i młodym ludziom dostęp do życia demokratycznego na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, np. poprzez zapewnienie szerszych informacji na temat możliwości zaangażowania, poprzez motywowanie ich do uczestnictwa i rozwijanie obecnych i nowych forów uczestnictwa młodzieży, i zwróciły szczególną uwagę na młodych ludzi o mniejszych szansach i tych, którzy nie należą do zorganizowanych grup (stowarzyszenia, organizacje pozarządowe);

g) propagowały możliwości uczenia się o demokracji, zaangażowaniu i prawach człowieka wśród osób zawodowo zajmujących się dziećmi i młodzieżą i pracujących na ich rzecz; oraz wspierały decydentów na wszystkich szczeblach poprzez dostarczanie im istotnych informacji i wiedzy na temat dobrych wzorców z zakresu innowacyjnego zaangażowania młodzieży;

h) poszerzały zakres i stwarzały więcej okazji do tego, by zainteresowane strony działające w ramach edukacji formalnej i uczenia się pozaformalnego mogły ze sobą współpracować na rzecz większego zaangażowania i aktywności obywatelskiej młodych ludzi oraz wspierały różne rodzaje "uczenia się uczestnictwa" od wczesnych lat życia;

i) wzięły pod uwagę - przy tworzeniu koncepcji, strategii, polityk i narzędzi propagujących aktywne i odpowiedzialne zaangażowanie młodzieży - podejście przekrojowe oraz horyzontalny charakter polityk mających wpływ na warunki życia młodych ludzi poprzez potraktowanie dowodów i badań dotyczących młodzieży jako podstawy polityk odnoszących się do aktywności obywatelskiej i uczestnictwa, a także by uwzględniały opinie młodych ludzi;

j) zastanowiły się nad kwestią uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym w nowym sprawozdaniu na temat młodzieży, które ma się ukazać w 2012 r., analizując ewentualne różnice między zaangażowaniem młodych kobiet i młodych mężczyzn oraz modele zaangażowania się młodych ludzi o mniejszych szansach;

k) badały, monitorowały i oceniały metody już wykorzystywane na rzecz zaangażowania dzieci i młodzieży, a w razie konieczności dalej rozwijały dostępne narzędzia bądź wprowadzały standardy jakości, wytyczne, nowe technologie i metody odnoszące się do zaangażowania;

l) opracowały proces wzajemnego uczenia się z wykorzystaniem otwartej metody koordynacji w kwestiach dotyczących młodzieży;

m) promowały włączanie młodzieży i organizacji młodzieżowych w opracowywanie koncepcji, strategii lub planów działania dotyczących uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym w Europie;

n) zastanowiły się jak zachęcać wszystkich młodych ludzi do aktywnego zainteresowania się procesem demokratycznym i, w przypadku tych, którzy są uprawnieni do głosowania, do skorzystania z tego prawa;

o) dostarczały wsparcia organizacjom i inicjatywom młodzieżowym na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim, promując oddolne idee i możliwości uczestnictwa młodych ludzi w życiu demokratycznym;

p) ułatwiały mobilność wszystkich młodych ludzi poprzez takie środki, jak wzmożona realizacja zalecenia w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w UE. Zwiększałoby to osobiste i zawodowe umiejętności i kompetencje młodych ludzi oraz ich szanse na zatrudnienie.

8. ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

– przeprowadziła analizę i konsultacje oraz dokonała refleksji na temat uczestnictwa młodych ludzi w demokratycznym życiu Europy;

– nadal pracowała nad wskaźnikami statystycznymi odnoszącymi się do uczestnictwa młodych ludzi w życiu demokratycznym w ramach zestawu wskaźników dotyczących młodzieży;

– przeorganizowała Europejski Portal Młodzieżowy zgodnie z potrzebami młodych ludzi, tak aby informacje były łatwo dostępne;

– zadbała o to, by opinie młodych ludzi nadal były brane pod uwagę przy opracowywaniu kolejnej edycji programu UE "Młodzież".

______

(1) Dz.U. C 311 z 19.12.2009, s. 1.

(2) SEC(2009) 549, rozdział 2.1.

(3) SEC(2009) 549, rozdział 3.1.5.

ZAŁĄCZNIK 

1. Rezolucja Rady z dnia 25 listopada 2003 r. w sprawie uczynienia ze szkół otwartego środowiska nauczania w celu zapobiegania wczesnemu porzucaniu nauki i niezadowoleniu wśród młodych ludzi oraz zwalczania tych zjawisk, a także sprzyjania włączeniu społecznemu młodzieży (2003/C 295/02)(1). W rezolucji Rada zatwierdziła wspólne cele i stwierdziła, że zaangażowanie młodzieży i jej informowanie są kwestiami kluczowymi.

2. Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie z dnia 24 maja 2005 r. w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie informowania młodzieży (2005/C 141/03)(2).

3. Decyzja nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiająca program "Młodzież w działaniu" na okres 2007-2013, który zdecydowanie wspiera zaangażowanie młodzieży, w tym różne formy wolontariatu(3).

4. Rezolucja w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania wśród młodych ludzi aktywnego obywatelstwa europejskiego, przyjęta przez ministrów ds. młodzieży w listopadzie 2006 r.(4).

5. Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie integracji społecznej młodych ludzi o mniejszych szansach(5).

6. Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym(6).

7. Europa 2020: strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu(7).

8. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Mobilna młodzież": inicjatywa na rzecz uwolnienia potencjału młodzieży ku inteligentnemu, trwałemu i sprzyjającemu włączeniu społecznemu wzrostowi gospodarczemu w Unii Europejskiej(8).

9. Konkluzje Rady z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie inicjatywy "Mobilna młodzież" - zintegrowane podejście będące odpowiedzią na wyzwania stojące przed młodymi ludźmi(9).

10. Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 19 listopada 2010 r. na temat pracy z młodzieżą(10).

11. Zalecenie Rady z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej(11).

______

(1) Dz.U. C 295 z 5.12.2003, s. 6.

(2) Dz.U. C 141 z 10.6.2005, s. 5.

(3) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, s. 30.

(4) Dz.U. C 297 z 7.12.2006, s. 6.

(5) Dz.U. C 141 z 7.6.2008, s. 1.

(6) Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 8.

(7) COM(2010) 2020.

(8) COM(2010) 477 wersja ostateczna.

(9) Dz.U. C 326 z 3.12.2010, s. 9.

(10) Dz.U. C 327 z 4.12.2010, s. 1.

(11) Dz.U. C 319 z 13.12.2008, s. 8.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024