Notyfikacja na podstawie art. 114 ust. 4, 5 i 6 TFUE - upoważnienie do utrzymania w mocy lub wprowadzenia środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący UE.

Notyfikacja na podstawie art. 114 ust. 4, 5 i 6 TFUE - upoważnienie do utrzymania w mocy lub wprowadzenia środków krajowych bardziej rygorystycznych niż przepisy przewidziane przez środek harmonizujący UE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 159/11)

(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2011 r.)

1. W dniu 20 stycznia 2011 r. rząd federalny Niemiec wystąpił do Komisji z wnioskiem na podstawie art. 114 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej o zezwolenie na utrzymanie w mocy obowiązujących przepisów niemieckiego prawa w odniesieniu do następujących pięciu pierwiastków: ołowiu, arsenu, rtęci, baru i antymonu, a także w odniesieniu do nitrozoamin oraz substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin, uwalnianych z materiałów zabawek, po dniu wejścia w życie części III załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE(1) (zwanej dalej "dyrektywą").

2. W niemieckim rozporządzeniu w sprawie towarów konsumpcyjnych (Bedarfsgegenständeverordnung) określono wymagania dotyczące nitrozoamin oraz substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin.

3. Rozporządzenie w sprawie towarów konsumpcyjnych (Bedarfsgegenständeverordnung) zawiera wymóg, aby w przypadku nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin w zabawkach wykonanych z gumy naturalnej lub syntetycznej przeznaczonych dla dzieci poniżej 36 miesiąca życia i przeznaczonych do wkładania do ust lub takich, które prawdopodobnie będą wkładane do ust, zawartość tej substancji uwalniana w wyniku migracji była na tyle mała, żeby nie można jej było wykryć metodami laboratoryjnymi.

4. Zgodnie z wymienionym powyżej rozporządzeniem obowiązuje wymóg, aby migracja nitrozoamin nie przekraczała 0,01 mg/kg, a migracja substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin nie przekraczała 0,1 mg/kg.

5. Szczegółowe przepisy dotyczące nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin określono w pkt 1.b załącznika 4 i pkt 6 załącznika 10 do rozporządzenia w sprawie towarów konsumpcyjnych (Bedarfsgegenständeverordnung) opublikowanego w dniu 23 grudnia 1997 r. i ostatnio zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 marca 2007 r.

6. Drugie rozporządzenie w sprawie ustawy o bezpieczeństwie sprzętu i produktów (Zweite Verordnung zum Geräte- und Produktsicherheitsgesetz (Verordnung über die Sicherheit von Spielzeug) (2. GPSGV)) dotyczy w szczególności następujących pierwiastków: ołowiu, arsenu, rtęci, baru i antymonu. Dopuszczalne limity wymienionych powyżej pierwiastków objętych drugim rozporządzeniem w sprawie ustawy o bezpieczeństwie sprzętu i produktów (Verordnung über die Sicherheit von Spielzeug - 2. GPSGV) określono w dyrektywie 88/378/EWG(2). Maksymalne dzienne poziomy przyswajalności wynoszą: 0,7 μg dla ołowiu, 0,1 μg dla arsenu, 0,5 μg dla rtęci, 25 μg dla baru i 0,2 μg dla antymonu.

7. Szczegółowe przepisy dotyczące wymienionych powyżej pierwiastków określono w paragrafie 2 drugiego rozporządzenia w sprawie ustawy o bezpieczeństwie sprzętu i produktów (Verordnung über die Sicherheit von Spielzeug - 2. GPSGV), ostatnio zmienionego rozporządzeniem z dnia 6 marca 2007 r.

8. W dyrektywie określono zasady dotyczące bezpieczeństwa zabawek i ich swobodnego przepływu we Wspólnocie. Zgodnie z art. 54 państwa członkowskie wprowadzają w życie krajowe przepisy zgodne z dyrektywą w terminie do dnia 20 stycznia 2011 r. i stosują te przepisy od dnia 20 lipca 2011 r. Część III załącznika II do dyrektywy będzie obowiązywać od dnia 20 lipca 2013 r.

9. W części III pkt 8 załącznika II do dyrektywy zawarto szczegółowe wartości dla nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin. Stosowanie tych substancji jest zabronione w zabawkach przeznaczonych do używania przez dzieci poniżej 36 miesiąca życia lub w innych zabawkach przeznaczonych do wkładania do ust, jeżeli migracja substancji jest równa lub wyższa niż 0,05 mg/kg w odniesieniu do nitrozoamin i 1 mg/kg w odniesieniu do substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin.

10. W części III pkt 13 załącznika II do dyrektywy zawarto szczegółowe limity migracji w odniesieniu do wielu pierwiastków, w tym ołowiu, arsenu, rtęci, baru i antymonu. Istnieją trzy różne limity migracji w zależności od rodzaju materiału zabawki: suchy, kruchy, sproszkowany lub elastyczny materiał zabawki, płynny lub lepki materiał zabawki oraz zeskrobany materiał zabawki. Nie przekracza się następujących limitów: 13,5, 3,4 i 160 mg/kg dla ołowiu, 3,8, 0,9 i 47 mg/kg dla arsenu, 7,5, 1,9 i 94 mg/kg dla rtęci, 4 500, 1 125 i 56 000 mg/kg dla baru oraz 45, 11,3 i 560 mg/kg dla antymonu.

11. Obowiązujące surowsze przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu zawarte w niemieckich rozporządzeniach są zatem bardziej rygorystyczne niż przepisy, które zaczną być stosowane na poziomie UE od dnia 20 lipca 2013 r.

12. Rząd federalny Niemiec twierdzi, że utrzymanie w mocy obowiązujących przepisów jest konieczne, aby chronić zdrowie dzieci, które potrzebują odpowiedniej ochrony przed narażeniem na szkodliwe substancje chemiczne.

13. W przypadku nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin rząd federalny Niemiec uważa, że limity zawarte w dyrektywie (0,05 mg/kg dla nitrozoamin i 1 mg/kg substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin) są odpowiednie tylko w odniesieniu do baloników. Baloniki są wkładane do ust tylko na krótko podczas ich nadmuchiwania, natomiast przewidywany kontakt z innymi zabawkami wykonanymi z gumy naturalnej lub syntetycznej przeznaczonymi dla dzieci poniżej 36 miesiąca życia i przeznaczonymi do wkładania do ust lub takimi, które prawdopodobnie będą wkładane do ust, jest dłuższy. Z tego względu narażenie na nitrozoaminy w balonikach jest mniej istotne. W przypadku zabawek wykonanych z gumy naturalnej lub syntetycznej przeznaczonych dla dzieci poniżej 36 miesiąca życia i przeznaczonych do wkładania do ust lub takich, które prawdopodobnie będą wkładane do ust, limity powinny być ustalane zgodnie z zasadą ALARA (jak najniższego rozsądnie osiągalnego poziomu), aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Rząd federalny Niemiec uważa zatem, że utrzymanie limitów wykrywalności na poziomie nieprzekraczającym 0,01 mg/kg dla nitrozoamin i 0,1 mg/kg dla substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin zapewni odpowiedni poziom ochrony dla dzieci używających zabawek gumowych przeznaczonych do wkładania do ust lub takich, które prawdopodobnie będą wkładane do ust.

14. W odniesieniu do niektórych pierwiastków rząd federalny Niemiec twierdzi, że limity dla ołowiu, arsenu, rtęci, baru i antymonu ustalone w dyrektywie są zbyt wysokie i mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci. Władze Niemiec są świadome, że limity te ustalono na podstawie dostępnych wartości tolerowanego dziennego pobrania przedstawionych przez środowisko naukowe. Zastosowanie tolerowanego dziennego pobrania doprowadziło jednak do zwiększenia limitów dla wyżej wymienionych pierwiastków ciężkich, co zdaniem rządu federalnego Niemiec jest niepotrzebne. W przypadku ołowiu i arsenu tylko zasada ALARA może zapewnić odpowiedni poziom ochrony dla dzieci. W przypadku rtęci, baru i antymonu rząd federalny Niemiec twierdzi, że niższe limity zawarte w drugim rozporządzeniu w sprawie ustawy o bezpieczeństwie sprzętu i produktów (Verordnung über die Sicherheit von Spielzeug - 2. GPSGV), uważane za dobrą praktykę wytwarzania, powinny zostać utrzymane dla zapewnienia dzieciom wyższego poziomu ochrony.

15. Niniejsza notyfikacja będzie oceniana w świetle dyrektywy 2009/48/WE oraz zgodnie z art. 114 ust. 4 TFUE. Komisja ma sześć miesięcy na zatwierdzenie lub odrzucenie zgłoszonych środków, w czasie których sprawdzi, czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji lub ukrytym ograniczeniem w handlu i czy nie stanowią one niepotrzebnej i nieproporcjonalnej przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

16. Wszelkie komentarze dotyczące niniejszej notyfikacji powinny być przesłane do Komisji w ciągu 30 dni od opublikowania niniejszego zawiadomienia. Wszelkie komentarze nadesłane po upływie owych 30 dni nie będą brane pod uwagę.

17. Dodatkowych informacji na temat przedłożonej przez Niemcy notyfikacji udziela:

European Commission

Directorate-General for Enterprise and Industry

DG ENTR. F3 - International Regulatory Agreements and Toys' Safety

Ms Florina-Andreea Pantazi

Tel. +32 22975791

E-mail: florina-andreea.pantazi@ec.europa.eu

______

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1.

(2) Dyrektywa Rady 88/378/EWG z dnia 3 maja 1988 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich dotyczących bezpieczeństwa zabawek, Dz.U. L 187 z 16.7.1988, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024