IASCF: przegląd statutu - odpowiedzialnośc publiczna i skład IASB - propozycje zmian.

IASCF: przegląd statutu - odpowiedzialnośc publiczna i skład IASB - propozycje zmian

P6_TA(2008)0469

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2008 r. w sprawie Fundacji Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowościa(IASCF), przeglądu statutu, odpowiedzialności publicznej iskładu Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB): propozycje zmian

(2010/C 9 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając konkluzje Rady z dnia 8 lipca 2008 r. w szczególności w odniesieniu do zarządzania przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB),

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie międzynarodowych standardów rachunkowości(1),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (IFRS) oraz zarządzania przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB)(2),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1358/2007 z dnia 21 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące niektóre międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1606/2002 w odniesieniu do międzynarodowego standardu sprawozdawczości finansowej (IFRS) 8(3) dotyczącego ujawniania segmentów operacyjnych oraz uwzględniając rezolucję Parlamentu z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji(4),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 809/2004 w odniesieniu do standardów rachunkowości, zgodnie z którymi sporządza się historyczne informacje finansowe zawarte w prospektach emisyjnych oraz w sprawie projektu decyzji Komisji w sprawie korzystania przez emitentów papierów wartościowych z krajów trzecich z informacji przygotowanych zgodnie z przyjętymi międzynarodowymi standardami rachunkowości(5),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 24 października 2006 r. w sprawie standardów rachunkowości używanych przez emitentów z krajów trzecich i ich równoważności z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej (IFRS), tak jak to zostało określone w projekcie środków wykonawczych dyrektywy dotyczącej projektu emisyjnego oraz dyrektywy w sprawie przejrzystości(6), w której określono warunki, na jakich UE zgodziła się na proces konwergencji i równoważności w odniesieniu do IFRS przyjętych przez UE i zasad rachunkowości powszechnie przyjętych w Stanach Zjednoczonych (US GAAP),

– uwzględniając sprawozdanie Fundacji Komitetu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASCF) zatytułowane "Przegląd statutu - publiczna odpowiedzialność i skład Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB) - propozycje zmian" z lipca 2008 r.,

– uwzględniając decyzję Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. w sprawie ustalenia zasad wykonywania kompetencji wykonawczych przyznanych Komisji(7),

– uwzględniając art. 108 ust. 5 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że emitenci z UE mają obowiązek stosowania w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych międzynarodowych standardów rachunkowości,

1. odnotowuje, że ISCAF zaproponowała utworzenie grupy monitorującej; jest zdania, że ta grupa monitorująca powinna mieć prawo rekomendowania kandydatów na członków zarządu (Trustees) i odpowiadać za zatwierdzanie ich wyboru po uzgodnionym procesie nominacji;

2. domaga się, aby grupa monitorująca uczestniczyła w ustalaniu agendy ISAB w celu zagwarantowania przejrzystości i odpowiedzialności; uznaje, że idący za tym proces ustalania standardów rachunkowości powinien pozostać wolny od zbędnej ingerencji i przebiegać w pełnej konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, w tym inwestorami;

3. wyraża wątpliwość co do celowości powołania grupy monitorującej na tym etapie, przed rozpoczęciem drugiej fazy procesu konsultacji dotyczącego przeglądu zarządzania ISAB i wobec braku w statucie IASCF jasnego przeglądu stosunków, jakie mają zostać nawiązane przez grupę monitorującą i tę fundację;

4. uważa, że grupa monitorująca powinna w sposób zrównoważony odzwierciedlać najważniejsze światowe obszary walutowe, różnorodność kulturową, interes zarówno krajów o gospodarce rozwiniętej, jak i wschodzącej oraz instytucji międzynarodowych, które określają wymogi rachunkowości wobec organów publicznych; uważa także, że grupa monitorująca powinna odgrywać czynną rolę w promowaniu przejrzystości sprawozdawczości finansowej oraz w rozwoju i skutecznym funkcjonowania rynków kapitałowych, jak również w unikaniu procykliczności i zapewnianiu stabilności rynków finansowych oraz zapobieganiu ryzyku systemowemu; uważa, że do grupy monitorującej należy również włączyć Komitet Bazylejski; przyjmuje do aprobującej wiadomości propozycję następującego początkowego składu grupy monitorującej:

– odpowiedzialny członek Komisji,

– przewodniczący Komitetu Rynków Wschodzących Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO),

– przewodniczący Komitetu Technicznego IOSCO (lub wiceprzewodniczący, lub też wyznaczony przewodniczący komisji papierów wartościowych w przypadkach, gdy przewodniczący Komitetu Technicznego IOSCO jest również przewodniczącym organu nadzoru papierów wartościowych UE, komisarzem japońskiej Agencji Usług Finansowych (FSA) lub przewodniczącym amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC)),

– komisarz japońskiej Agencji Usług Finansowych (FSA),

– przewodniczący amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oraz

– przewodniczący Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego;

5. z ubolewaniem stwierdza, że nie zasięgnięto opinii Parlamentu w sprawie utworzenia międzynarodowej grupy doradczej ds. rachunkowości;

6. stwierdza, że w grupie monitorującej powinny być również reprezentowane unijne organy nadzoru rynków finansowych; podkreśla, że żadna organizacja nie powinna być reprezentowana w grupie monitorującej przez więcej niż jednego delegata;

7. podkreśla złożony skład instytucjonalny grupy monitorującej; podkreśla fakt, że grupa ta musi dysponować skutecznymi mechanizmami współpracy celem zapewnienia jej zdolności operacyjnych i realizacji głównych zadań; podkreśla w tym kontekście, że członkowie grupy monitorującej muszą posiadać dostateczne kompetencje, aby można ich było pociągnąć do odpowiedzialności politycznej;

8. wyraża zaniepokojenie, że niektórzy z proponowanych członków grupy monitorującej nie żądają od krajowych emitentów stosowania międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (IFRS); stoi na stanowisku, że członkostwo w tej grupie powinno mieć miejsce dopiero po podjęciu zobowiązania o wprowadzeniu IFRS jako standardu krajowego; podkreśla, że żaden kraj nie powinien być reprezentowany w grupie monitorującej przez więcej niż jednego delegata;

9. przyjmuje do wiadomości, że propozycja IASCF przewiduje powiększenie składu IASB z 14 do 16 członków; uznaje powiększenie tego składu do 16 członków za do przyjęcia, gdyż może to doprowadzić do bardziej zrównoważonego składu IASB, zwłaszcza jeżeli propozycja IASCF zostanie zmieniona w sposób gwarantujący równomierne traktowanie najważniejszych światowych obszarów walutowych;

10. wzywa Parlament, Radę i Komisję do podpisania protokołu ustaleń w celu określenia warunków włączenia legislatorów do prac grupy monitorującej, jeśli takowa ma być na tym etapie powołana;

11. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Komitetowi Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1.

(2) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0183.

(3) Dz.U. L 304 z 22.11.2007, s. 9.

(4) Teksty przyjęte, P6_TA(2007)0526.

(5) Teksty przyjęte, P6_TA(2007)0527.

(6) Dz.U. C 313 E z 20.12.2006, s. 116.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.9E.26

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: IASCF: przegląd statutu - odpowiedzialnośc publiczna i skład IASB - propozycje zmian.
Data aktu: 09/10/2008
Data ogłoszenia: 15/01/2010