Sprawozdanie końcowe w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529.

Sprawozdanie końcowe(1)w sprawie Oracle/Sun Microsystems COMP/M.5529

(2010/C 91/04)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2010 r.)

Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag:

Wprowadzenie

W dniu 30 lipca 2009 r. Komisja otrzymała zgłoszenie zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw(2), na mocy którego przedsiębiorstwo Oracle Corporation, Stany Zjednoczone, ("Oracle") zgłosiło planowane przejęcie kontroli nad Sun Microsystems Inc., Stany Zjednoczone, ("Sun") w drodze zakupu akcji (art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Etap II postępowania

W dniu 3 września 2009 r. Komisja rozpoczęła postępowania i rozpoczęła etap II dochodzenia zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Komisja przyjęła pogląd, że koncentracja budzi poważne obawy co do zgodności ze wspólnym rynkiem. Następnie w dniu 9 listopada 2009 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Wyraziła w nim swój wstępny pogląd, iż nabycie MySQL (należącego do Sun), największej bazy danych należącej do otwartego oprogramowania, przez Oracle - przedsiębiorstwo będące największym i najsilniejszym sprzedawcą komercyjnych baz danych, znacząco ograniczyłoby rzeczywistą konkurencję na globalnym rynku baz danych.

Po wysłaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i przed złożeniem ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym Komisja wysłała dwa pisma z opisem stanu faktycznego. Pierwsze z nich zostało wysłane w dniu 30 listopada 2009 r., a drugie dnia 8 grudnia 2009 r. Termin nadsyłania uwag do tych pism upływał odpowiednio w dniach 7 i 11 grudnia 2009 r. Przedsiębiorstwo Oracle przedstawiło pisemne uwagi do zgłoszenia zastrzeżeń po uzyskaniu przedłużenia terminu na składanie uwag oraz do pierwszego pisma z opisem stanu faktycznego, odpowiednio w dniach 3 i 8 grudnia 2009 r., pozostawiło jednak drugie pismo bez komentarza.

O możliwość udziału w postępowaniu w sprawie połączenia przedsiębiorstw wnioskowały inne podmioty. Sześć z nich dopuszczono do udziału w spotkaniu wyjaśniającym, w trakcie którego przedstawiły one prezentacje, trzy z nich dopuszczono, ale nie uczestniczyły one w spotkaniu wyjaśniającym, a jedno przedsiębiorstwo nie zostało dopuszczone. Podmiot ten nie był konkurentem, konsumentem lub dostawcą, ale firmą inwestycyjną posiadającą udziały w firmach sprzedających oprogramowanie. Nie posiada on bezpośredniej wiedzy na temat rynku analizowanego w ramach postępowania.

Spotkanie wyjaśniające

Przedsiębiorstwo Oracle skorzystało ze swojego prawa do złożenia ustnych wyjaśnień w trakcie spotkania wyjaśniającego, które odbyło się w dniu 10 grudnia 2009 r. (cały dzień) i w godzinach porannych dnia 11 grudnia 2009 r. Sun i sześć innych zainteresowanych podmiotów także uczestniczyły w spotkaniu wyjaśniającym. W spotkaniu uczestniczyło duże grono osób, w tym wielu wysokich urzędników Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i gabinetu komisarz Neelie Kroes.

Oprócz dopuszczonych do spotkania zainteresowanych podmiotów w trakcie spotkania prezentacje wygłosili także niektórzy pracownicy klientów przedsiębiorstwa Oracle. Klienci nie wnioskowali o dopuszczenie do spotkania wyjaśniającego w charakterze strony trzeciej, a zatem nie wykazali wystarczającego zainteresowania. Stąd ich pracownicy wygłaszali opinie we własnym imieniu, a ich wypowiedzi mogły stanowić jedynie części prezentacji wygłaszanych przez strony uczestniczące w koncentracji.

Spotkanie wyjaśniające pozwoliło na zgromadzenie dużej ilości wiedzy. Wywiązała się żywa dyskusja z udziałem stron uczestniczących w koncentracji, stron trzecich, służb Komisji i zaangażowanych państw członkowskich.

Projekt decyzji

W projekcie decyzji stwierdza się, na podstawie najbardziej prawdopodobnego scenariusza wydarzeń, że proponowana transakcja nie doprowadzi do znacznego naruszenia rzeczywistego poziomu konkurencji na żadnym z rynków, których dotyczy postępowanie. Opinia ta uwzględnia specyficzne cechy MySQL jako produktu należącego do kategorii otwartego oprogramowania, publiczne zobowiązania ze strony przedsiębiorstwa Oracle, które zadeklarowało, że nadal będzie oferować MySQL jako produkt konkurencyjny na rynku baz danych po przejęciu przedsiębiorstwa Sun. Wzięto również pod uwagę fakt w jakim stopniu bazy danych należące do kategorii otwartego oprogramowania mogą stanowić ograniczenie dla Oracle, jak również inne informacje zgromadzone przez Komisję. Ponieważ Komisja doszła do wniosku, że połączenie przedsiębiorstw nie pociąga za sobą możliwości zakłócenia konkurencji, jak również nie złożono żadnych wniosków o wszczęcie procedur odwoławczych zgodnie z obwieszczeniem o środkach odwoławczych(3), w niniejszej sprawie nie istnieje wymóg przeprowadzenia przez Komisję badania rynku.

W związku z tym i uwzględniając powyższe uwagi, stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo stron postępowania do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela dnia 12 stycznia 2010 r.

Michael ALBERS

______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r., Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

(3) Obwieszczenie Komisji o środkach odwoławczych dopuszczalnych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004, Dz.U. C 267 z 22.10.2008, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024