POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa C 7/10 (ex NN 5/10) - Program pomocy dotyczący fiskalnego przeniesienia strat ("Sanierungsklausel")
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 90/08)
(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2010 r.)
Pismem z dnia 24 lutego 2010 r., zamieszczonym w języku autentycznym na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: J-70, 3/225
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
I. PROCEDURA
Komisja wszczęła z urzędu sprawę dotyczącą przedmiotowego środka podatkowego w lipcu 2009 r., kiedy dowiedziała się o nim dzięki doniesieniom prasowym. Następnie zwróciła się w dniu 5 sierpnia 2009 r. do władz niemieckich z wnioskiem o udzielenie informacji. Władze niemieckie odpowiedziały w dniu 20 sierpnia 2009 r. W dniu 30 września 2009 r. władzom niemieckim przekazano kolejny zestaw pytań, na które udzieliły dodatkowych odpowiedzi w dniu 5 listopada 2009 r.
II. OPIS
Przedmiotowy środek dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku przedsiębiorstw, w których dochodzi do znaczących zmian w strukturze udziałów i nosi nazwę Sanierungsklausel. Środek odnosi się jedynie do przedsiębiorstw znaj-dujących się w trudnej sytuacji, które dysponują potencjałem reorganizacyjnym. Umożliwia on przedsiębiorstwom przesunięcie w czasie strat podatkowych, np. ewentualne zmniejszenie w kolejnych latach dochodów podlegających opodatkowaniu poprzez równoważenie nimi strat poniesionych w przeszłości. Zgodnie z ogólnymi zasadami tego typu przesunięcie w przypadku znaczących zmian w strukturze udziałów przedsiębiorstwa byłoby niemożliwe.
Przepisy Sanierungsklausel przyjęto w lipcu 2009 r. i obowiązują z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2008 r. Pierwotnie miały wygasnąć w dniu 31 grudnia 2009 r. Jednakże pod koniec 2009 r. rząd niemiecki przyjął przepisy nadające środkowi stały charakter.
III. OCENA
Na tym etapie Komisja jest zdania, że opisany wyżej środek może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Środek wydaje się być zwłaszcza selektywny, ponieważ wprowadzono w nim rozróżnienie pomiędzy przedsiębiorstwami znajdującymi się w trudnej sytuacji i przedsiębiorstwami zdrowymi. W rzeczywistości jedne i drugie mogą przynosić straty, lecz jedynie te pierwsze kwalifikują się do tego, by w ramach Sanierungsklausel przesunąć w czasie ponoszone straty. Do tej pory władze niemieckie nie dostarczyły wystarczających argumentów przemawiających za tym, że przepisy Sanierungsklausel są uzasadnione z uwagi na sam charakter i ogólną strukturę niemieckiego systemu podatkowego.
Jeśli wspomniany środek zostanie uznany za pomoc państwa, Komisja musi sprawdzić, czy pomoc taka mogłaby być zgodna z art. 107 ust. 2 lub 107 ust. 3 TFUE. W chwili obecnej Komisja ma wątpliwości co do zgodności Sanierungsklausel z zasadami rynku wewnętrznego.
IV. WNIOSEK
W świetle powyższych ustaleń Komisja musi wszcząć w związku z opisanym środkiem formalne postępowanie wyjaśniające przewidziane w art. 108 ust. 2 TFUE.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika