Sprawozdania Komisji dotyczącego polityki konkurencji za rok 2006 i 2007 (2008/2243(INI)).

Sprawozdania Komisji dotyczącego polityki konkurencji za rok 2006 i 2007

P6_TA(2009)0099

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 2009 r. w sprawie sprawozdań Komisji dotyczącego polityki konkurencji za rok 2006 i 2007 (2008/2243(INI))

(2010/C 87 E/10)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji na temat polityki konkurencji za rok 2006 z dnia 25 czerwca 2007 r. (COM(2007)0358) oraz sprawozdanie na temat polityki konkurencji za rok 2007 z dnia 16 czerwca 2008 r. (COM(2008)0368),

– uwzględniając sporządzony przez Komisję plan działań w zakresie pomocy państwa - gorzej i lepiej ukierunkowana pomoc państwa: mapa drogowa reformy pomocy państwa na lata 2005-2009 (COM(2005)0107) z dnia 7 czerwca 2005 r.,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 lutego 2006 r. w sprawie reformy pomocy państwa na lata 2005-2009(1),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis(2),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych)(3),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1400/2002 z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze motoryzacyjnym(4) (rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze motoryzacyjnym),

– uwzględniając wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013(5),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1627/2006 z dnia 24 października 2006 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 w odniesieniu do standardowych formularzy służących do zgłaszania pomocy(6),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej(7),

– uwzględniając wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa na rzecz badań, rozwoju i innowacji(8),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie aspektów sektorowych planu działania w zakresie pomocy państwa: pomoc na rzecz innowacji(9),

– uwzględniając wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego(10),

– uwzględniając wspólnotowe wytyczne w sprawie pomocy państwa promującej inwestycje kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach(11),

– uwzględniając komunikat Komisji w sprawie przedłużenia zasad ramowych dotyczących pomocy państwa dla przemysłu stoczniowego(12),

– uwzględniając obwieszczenie Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji(13),

– uwzględniając komunikat Komisji w sprawie zmiany metod ustalania stopy referencyjnej i stopy dyskontowej(14),

– uwzględniając dyrektywę Komisji 2006/111/WE z dnia 16 listopada 2006 r. w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi i przedsiębiorstwami publicznymi, a także w sprawie przejrzystości finansowej wewnątrz określonych przedsiębiorstw(15),

– uwzględniając swoje oświadczenie z dnia 19 lutego 2008 r. w sprawie zbadania przypadków nadużywania władzy przez duże supermarkety prowadzące działalność w Unii Europejskiej oraz przeciwdziałania im(16),

– uwzględniając badania sektorowe Komisji w sektorze energetycznym i w sektorze bankowości detalicznej,

– uwzględniając wytyczne Komisji w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) 1/2003(17),

– uwzględniając obwieszczenie Komisji w sprawie zwalniania z grzywien i zmniejszania grzywien w sprawach kartelowych(18),

– uwzględniając białą księgę Komisji z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie roszczeń o naprawienie szkody wynikłej z naruszenia wspólnotowego prawa ochrony konkurencji (COM(2008)0165),

– uwzględniając białą księgę Komisji z dnia 11 lipca 2007 r. na temat sportu (COM(2007)0391),

– uwzględniając art. 45 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A6-0011/2009),

1. z zadowoleniem przyjmuje opublikowane przez Komisję sprawozdanie dotyczące polityki konkurencji za rok 2006 i 2007;

2. w dalszym ciągu popiera bardziej aktywne zaangażowanie Parlamentu w rozwijanie polityki konkurencji poprzez nadanie uprawnień w ramach procedury współdecyzji;

3. gratuluje Komisji, że skutecznie zakwestionowała działające wbrew prawu najbardziej szkodliwe kartele (ang. hardcore cartels) i nałożyła rekordowe kary na uczestników tych karteli;

4. wzywa Komisję i Radę, aby w związku z przygotowaniem przeprowadzanym przez Komisję przeglądem funkcjonowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003(19) włączyły do rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zasady nakładania kar pieniężnych oraz udoskonaliły i sprecyzowały te zasady w celu zapewnienia ich zgodności z wymogami ogólnych zasad prawnych;

5. popiera korzystanie z uaktualnionego obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar celem zachęcania do udzielania informacji na temat działających wbrew prawu najbardziej szkodliwych karteli;

6. z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie białej księgi w sprawie roszczeń o odszkodowanie za naruszenie przepisów wspólnotowego prawa ochrony konkurencji, jednak wzywa do dalszego przeprowadzania reformy w sposób zapobiegający wystąpieniu w Unii Europejskiej negatywnych skutków systemu przyjętego przez Stany Zjednoczone;

7. wzywa Komisję, aby w przyszłości lepiej informowała w swoich sprawozdaniach o roli i zaangażowaniu w sprawy dotyczące naruszenia konkurencji prowadzone przez urzędnika łącznikowego Komisji ds. konsumentów;

8. wyraża troskę o to, by przeciwdziałać nadużywaniu pozycji rynkowej przez duże korporacje oraz wzywa Komisję do przeprowadzenia analizy wpływu na konkurencję nierównych relacji wśród dostawców, tzn. producentów żywności i sprzedawców detalicznych, mając na uwadze możliwe nadużywanie pozycji dominującej; oczekuje na sprawozdanie grupy roboczej Komisji dotyczące siły nabywczej;

9. wzywa Komisję, aby rozważyła rewizję stosowania nieuczciwych praktyk w sektorze usług, które mogą uniemożliwiać małym przedsiębiorstwom udział w zamówieniach publicznych; zauważa problem osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz wykonujących zlecenia, którym czasem odmawia się możliwości stosowania standardowych taryf w przypadkach ich całkowitego ekonomicznego uzależnienia od jednego lub kilku dużych użytkowników korzystających z ich zasobów i wzywa Komisję do zbadania, w jaki sposób można zorganizować, negocjować i zawierać układy zbiorowe zgodne z zasadami prawa konkurencji;

10. zachęca Komisję do dokonania przeglądu wewnętrznych procedur wyboru tematów analiz sektorowych;

11. wzywa Komisję, aby rozważyła przeprowadzenie sektorowej analizy reklam on-line;

12. wzywa Komisję do przeprowadzenia analizy ewentualnych różnic w stosowaniu zasad zamówień publicznych w poszczególnych państwach i wynikających stąd ewentualnych zakłóceń konkurencji;

13. zauważa, że Komisja donosi o rekordowej aktywności w następujących trzech dziedzinach: grzywny nakładane na kartele, liczba połączeń zgłaszanych Komisji oraz liczba powiadomień Komisji o udzieleniu pomocy publicznej; wzywa w związku z tym Komisję do przeprowadzenia w trybie pilnym rewizji zasobów kadrowych, aby upewnić się, czy Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji posiada liczbę pracowników wystarczającą do uporania się z rosnącym obciążeniem pracą;

14. podkreśla, że stosowanie reguł konkurencji dotyczących fuzji i przejęć należy oceniać z perspektywy całego rynku wewnętrznego, a nie jedynie jego części;

15. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komisji dotyczące polityki konkurencji za 2006 r. i 2007 r. świadczące o skutecznej restrukturyzacji działu kontroli połączeń w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji według sektorów działalności, przy jednoczesnym wzmocnieniu analiz ekonomicznych oraz kontroli wzajemnych;

16. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź rozpoczęcia przeglądu rozporządzenia w sprawie łączenia przedsiębiorstw(20); ponownie wyraża pogląd, że obecne przepisy są niewystarczające z uwagi na fakt, że rynki UE są coraz bardziej zintegrowane i złożone oraz że należy przeprowadzić przegląd z uwagi na potrzebę zachowania spójnego podejścia podczas dokonywania oceny porównywalnych operacji fuzji;

17. odnotowuje rekordową liczbę powiadomień o udzieleniu pomocy publicznej i z zadowoleniem przyjmuje objęcie zakresem ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), pomocy na działalność badawczo-rozwojową MŚP, pomocy w zakresie zatrudnienia i szkoleń oraz pomocy regionalnej;

18. ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje możliwość udzielania dotacji pracodawcom na pokrycie ponoszonych przez pracowników kosztów związanych z opieką nad dziećmi i z opieką rodzicielską;

19. jest zaniepokojony wzrostem koncentracji rynkowej i konfliktami interesów w sektorze bankowym; ostrzega przed możliwością wystąpienia globalnego ryzyka systemowego wynikającego z konfliktów interesów i koncentracji;

20. z zadowoleniem przyjmuje tabelę wyników w dziedzinie pomocy państwa, jednak wzywa Komisję do przeprowadzenia analizy skuteczności pomocy państwa i wzywa do zidentyfikowania podczas rewizji tabeli państw członkowskich, które nie przeprowadziły odpowiednio procesów odzyskania udzielonej wbrew prawu pomocy państwa;

21. z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie uaktualnionych wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska naturalnego, gwarantujących możliwość udzielenia pomocy przez państwa członkowskie na rzecz wytwarzania energii za źródeł odnawialnych oraz energooszczędnej kogeneracji poprzez przyznanie pomocy operacyjnej pokrywającej w pełni różnicę między kosztami produkcji a ceną rynkową;

22. ponownie wzywa do dalszych postępów zarówno w zakresie wyjaśniania obowiązujących reguł konkurencji, jak i ich praktycznego stosowania w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, mając na względzie znaczne różnice w polityce poszczególnych państw członkowskich;

23. wyraża ubolewanie, że konsumenci w Unii Europejskiej w dalszym ciągu odczuwają boleśnie skutki nieproporcjonalnie dużych podwyżek cen oraz zakłóceń na rynku energii, który to rynek, jak stwierdzono w analizie sektorowej Komisji, nie działa należycie; ponownie podkreśla, jak ważne jest zakończenie tworzenia wewnętrznego rynku energii i jego prawidłowe funkcjonowanie;

24. popiera Komisję w jej staraniach o rozwój rynków gazu i energii elektrycznej UE, przy czym kluczowym elementem jest oddzielenie sieci przesyłowych z jednej strony od działalności produkcyjnej i dystrybucyjnej z drugiej strony;

25. wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości w kształtowaniu cen paliwa na rynkach UE; zwraca się do Komisji o zapewnienie bacznej obserwacji konkurencyjnych zachowań na tych rynkach;

26. apeluje o wprowadzenie mechanizmów gwarantujących, że przyjęcie systemu handlu emisjami nie spowoduje zakłóceń konkurencji zarówno na rynku wewnętrznym, jak i wobec podmiotów zewnętrznych;

27. zauważa, że już dnia 9 października 2007 r. Rada zwróciła się do Komisji o rozważenie procedur usprawniających, które pozwoliłyby na szybkie rozpatrywanie wniosków dotyczących pomocy państwa w sytuacjach krytycznych;

28. z zadowoleniem przyjmuje szybką reakcję Komisji i jej wyjaśnienia dotyczące zarządzania kryzysem finansowym i gospodarczym oraz wykorzystania pomocy państwa; odnotowuje rosnącą wysokość pomocy państwa i z zadowoleniem przyjmuje dalsze szczegółowe wytyczne mające na celu udzielanie przez państwo lepiej ukierunkowanej pomocy;

29. uznaje, że art. 87 ust. 3 lit. b Traktatu ma zastosowanie do obecnej sytuacji gospodarczej państw członkowskich spowodowanej zawirowaniami na rynkach finansowych; uważa jednak za konieczne, aby Komisja zachowała wyjątkową czujność wobec finansowych pakietów ratunkowych w celu zagwarantowania zgodności działań interwencyjnych z zasadami uczciwej konkurencji;

30. przestrzega przed faktycznym zawieszeniem reguł konkurencji; podkreśla konieczność drobiazgowej kontroli operacji ratunkowych i zapewnienia ich zgodności z postanowieniami Traktatu; zwraca się do Komisji o przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i parlamentom w państwach członkowskich szczegółowego sprawozdania ex-post na temat stosowania reguł konkurencji w każdym z poszczególnych przypadków w ramach przyszłorocznego sprawozdania w sprawie polityki konkurencji;

31. wyraża zaniepokojenie trwającym zmniejszaniem się aktywności gospodarczej w Unii Europejskiej, które według prognoz utrzyma się w 2009 r.; uważa za właściwe, aby w ramach reguł konkurencji uruchomione zostały odpowiednie mechanizmy reagowania, takie jak pomoc restrukturyzacyjna lub Fundusz Dostosowania do Globalizacji, w celu przeciwdziałania skutkom kryzysu kredytowego wpływającym na wzrost i zatrudnienie;

32. ponagla Komisję do uznania konieczności wprowadzenia mechanizmów, które zminimalizują zaburzenia konkurencji i potencjalne nadużycie preferencyjnego traktowania beneficjentów objętych gwarancjami państwa;

33. wzywa Komisję do wyegzekwowania ograniczeń działania instytucji finansowych korzystających z pomocy państwa celem dopilnowania, aby takie instytucje nie angażowały się w agresywną ekspansję dzięki uzyskanym gwarancjom, ze szkodą dla pomiotów konkurencyjnych;

34. z zadowoleniem przyjmuje znaczne zmniejszenie różnic w cenach nowych samochodów na terenie Unii Europejskiej obserwowane od momentu wdrożenia rozporządzenia w sprawie wyłączenia grupowego pojazdów mechanicznych i oczekuje na przeprowadzenie przez Komisję oceny skuteczności odnośnego rozporządzenia;

35. z zadowoleniem przyjmuje działania Komisji na rzecz zmniejszenia opłat telekomunikacyjnych za roaming; zauważa jednak, że ceny utrzymują się tylko niewiele poniżej ustalonego limitu cenowego; apeluje o podjęcie środków wspierających konkurencję cenową zamiast regulowania cen detalicznych;

36. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji na rzecz białej księgi na temat sportu, która między innymi zwraca uwagę na ugruntowane orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich oraz praktykę podejmowania decyzji przez Komisję, jeżeli chodzi o stosowanie art. 81 i 82 Traktatu WE w sektorze sportu;

37. zachęca Komisję do szerszego uwzględnienia międzynarodowego wymiaru jej polityki w odniesieniu do konkurencyjności Unii Europejskiej na szczeblu światowym oraz do żądania poszanowania i stosowania zasady wzajemności w negocjacjach handlowych;

38. uważa, że sprawą o zasadniczym znaczeniu jest odpowiednie uwzględnianie polityki konkurencji w ramach negocjowania dwustronnych umów handlowych; wzywa Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji do aktywnego zaangażowania w te negocjacje celem zagwarantowania wzajemnego uznawania praktyk konkurencyjnych, zwłaszcza w dziedzinie pomocy państwa, zamówień publicznych, usług, inwestycji i ułatwień w handlu;

39. wzywa Komisję do rewizji sposobu uczestnictwa w międzynarodowej sieci konkurencji oraz zaangażowania w europejski dzień konkurencji celem zapewnienia szerszego i lepszego poinformowania społeczeństwa na temat kluczowego znaczenia polityki konkurencji dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia;

40. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz Komisji.

______

(1) Dz.U. C 290 E z 29.11.2006, s. 97.

(2) Dz.U. L 379 z 28.12.2006, s. 5.

(3) Dz.U. L 214 z 9.8.2008, s. 3.

(4) Dz.U. L 203 z 1.8.2002, s. 30.

(5) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.

(6) Dz.U. L 302 z 1.11.2006, s. 10.

(7) Dz.U. L 302 z 1.11.2006, s. 29.

(8) Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1.

(9) Dz.U. C 296 E z 6.12.2006, s. 263.

(10) Dz.U. C 82 z 1.4.2008, s. 1.

(11) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.

(12) Dz.U. C 173 z 8.7.2008, s. 3.

(13) Dz.U. C 155 z 20.6.2008, s. 10.

(14) Dz.U. C 14 z 19.1.2008, s. 6.

(15) Dz.U. L 318 z 17.11.2006, s. 17.

(16) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0054.

(17) Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

(18) Dz.U. C 298 z 8.12.2006, s. 17.

(19) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1, 4.1.2003, s. 1).

(20) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s.1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024