Pomoc państwa - Królestwo Hiszpanii - Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

POMOC PAŃSTWA - KRÓLESTWO HISZPANII

Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 8/12)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2010 r.)

Pismem z dnia 2 grudnia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Królestwo Hiszpanii o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

Rue de Spa 3

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Królestwu Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1. PROCEDURA

Dnia 22 czerwca 2009 r. Komisja otrzymała skargę, w której zwrócono uwagę na plany hiszpańskiego rządu dotyczące zmiany systemu finansowania krajowego nadawcy publicznego RTVE. Dnia 5 sierpnia 2009 r. Komisja zwróciła się do władz hiszpańskich o udzielenie informacji oraz o złożenie oficjalnego zgłoszenia. Dnia 1 września 2009 r. weszła w życie nowa ustawa (ustawa 8/2009). W dniach 21 września, 22 i 26 października 2009 r. Hiszpania przekazała Komisji informacje dotyczące nowego systemu, nie dokonała jednak zgłoszenia.

2. OPIS ŚRODKA

Nowa ustawa zmienia ustawę 17/2006, którą Komisja zatwierdziła w 2005 r.(1). Dotyczy ona powierzenia RTVE misji świadczenia usługi publicznej oraz definicji tej misji zawartej w ustawie 17/2006, a ponadto zawiera bardziej szczegółową definicję obowiązków w tym zakresie. Ustawa ta stanowi między innymi o wycofaniu ze skutkiem natychmiastowym wszelkich reklam, telezakupów, działań promocyjnych oraz emisji udostępnianych na życzenie. Hiszpania zamierza wyrównać brak przychodów z tego tytułu, zwiększając wkład własny w ramach ogólnej rocznej rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej, która wynosi 1,2 mld EUR i ma zostać nieco zwiększona w kolejnych latach.

Łączna kwota rekompensaty składać się będzie z wyrównania ze środków budżetowych, wypłacanego zgodnie z dotychczasowym systemem na mocy ustawy 17/2006 (około 500 mln EUR) oraz z nowych dochodów pochodzących z trzech nowych środków podatkowych wprowadzonych lub zmienionych nową ustawą:

– podatku w wymiarze 3 % przychodów komercyjnych nadawców programów niekodowanych oraz 1,5 % przychodów nadawców telewizji płatnej,

– podatku w wymiarze 0,9 % dochodów operatorów łączności elektronicznej,

– udziału w wysokości 80 % dotychczasowej opłaty za wykorzystanie widma radiowego, do kwoty 330 mln EUR.

Gdyby dochód z trzech nowych źródeł wpływów podatkowych okazał się niewystarczający do pokrycia różnicy między dotychczasową rekompensatą za świadczenie usługi publicznej a łącznymi kosztami działalności RTVE, które do tej pory były pokrywane ze źródeł komercyjnych, brakujące środki zostaną wypłacone z budżetu państwa zgodnie z ustawą 17/2006. Pierwsze środki z nowych podatków wpłyną dopiero w kwietniu 2010 r.

W celu uniknięcia nadmiernej kompensacji, w ustawie przewidziano stworzenie funduszu rezerwowego, na który wpłacana jest część planowanej łącznej kwoty przyznanej przez rząd, przewyższająca kwotę rzeczywistych kosztów netto związanych z obowiązkiem użyteczności publicznej. Rezerwa ta jest ograniczona do 10 % określonych wyżej kosztów, a ewentualne nadwyżki będą zwracane do Skarbu Państwa. Rezerwa zostanie wykorzystana na pokrycie ewentualnych strat z poprzednich lat. Środki nie wykorzystane w ciągu 4 lat zostaną przeznaczone na zmniejszenie rekompensaty z tytułu świadczenia usługi publicznej w roku następnym.

W 2009 r. Hiszpania zastosuje rozwiązania przejściowe, gdyż opisane wyżej nowe środki podatkowe nie zapewniają jeszcze dochodów, a przychody z reklam zaczną już spadać. Deficyt środków za pozostałą część 2009 r. szacowany jest na 165 mln EUR i zostanie pokryty z budżetu państwa.

3. OCENA ŚRODKA

Omawiany środek - przekazanie środków budżetowych na rzecz RTVE - stanowi pomoc państwa. Ocena zgodności tej pomocy ze wspólnym rynkiem opiera się na odstępstwie przewidzianym w art. 106 ust. 2 TFUE w odniesieniu do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, a w szczególności na zasadach stosowanych w obszarze radiofonii i telewizji publicznej, określonych w odpowiednim komunikacie Komisji w sprawie pomocy państwa dla nadawców publicznych z 2001 r.(2). Definicja obowiązków użyteczności publicznej RTVE oraz ich powierzenie tej spółce są zgodne ze wspomnianym komunikatem.

W kwestii proporcjonalności planowanej rocznej rekompensaty Komisja jest zdania, że Hiszpania zastosowała uzasadnione środki, aby uniknąć nadmiernej kompensacji oraz aby zapewnić proporcjonalność finansowania RTVE. Pragnąc się upewnić, że nie wystąpi możliwość nadmiernej kompensacji, Komisja zachęca do zgłaszania uwag na temat mechanizmu finansowania.

W przepisach ustawy 8/2009 najwyraźniej przyjęto jednak założenie, że wpływy z trzech wymienionych środków podatkowych przeznaczone będą na pomoc dla RTVE. W odnośnych przepisach zarezerwowano przynajmniej część dochodu na finansowanie RTVE oraz wyraźnie stwierdzono, że wpływy te są "przeznaczone na udział w finansowaniu RTVE". Gdyby nowe podatki stanowiły nieodłączną część środka pomocy, wymagałoby to dokonania oceny ich zgodności z Traktatem, a także wpływałoby na ogólną zgodność programu pomocy z przepisami prawa. Szczególne wątpliwości może wzbudzać zgodność jednego z nowych podatków z dyrektywą w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej(3). Komisja otrzymała również skargę ze strony właściwego sektora, w której podano w wątpliwość zgodność podatku z przepisami. Podobnie jak w przypadku postępowania dotyczącego nowego francuskiego systemu finansowania France Télévisions(4), który wykazuje wiele podobieństw w tym zakresie, ocena pomocy dla RTVE byłaby niepełna, gdyby nowe podatki nie zostały w niej uwzględnione.

Hiszpania nie przedstawiła argumentów, które rozwiałyby wątpliwości Komisji dotyczące przeznaczenia podatków oraz zgodności planowanych środków na rok 2010 i kolejne lata, a także pozwoliłyby jej stwierdzić, że środki te nie naruszają wspólnego interesu określonego w art. 106 ust. 2 TFUE. Zanim Komisja przyjmie ostateczną decyzję w sprawie wieloletniego finansowania RTVE, powinna zatem najpierw zapewnić zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia swojego stanowiska.

Źródła finansowania RTVE zostały zmienione w sposób, który wymaga nowej oceny zgodności tego finansowania z Traktatem. Dlatego też Komisja nie może uznać programu planowanego na 2010 r. i kolejne lata za istniejącą pomoc. Stanowi on nową pomoc, która powinna zostać zgłoszona zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE. Komisja wyraża ubolewanie z powodu faktu, że Hiszpania nie zgłosiła planowanych zmian i wdrożyła je, zanim Komisja mogła dokonać ich oceny.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(5) wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

______

(1) Sprawa E 8/05 (Dz.U. C 239 z 4.10.2006, s. 17).

(2) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, s. 5.

(3) Dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21).

(4) Sprawa C 27/09.

(5) Dz.U L 93 z 27.3.1999, s. 1.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.8.31

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Królestwo Hiszpanii - Pomoc państwa C 38/09 (ex NN 58/09) - Nowy system finansowania z podatków publicznego radia i telewizji w Hiszpanii - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.
Data aktu: 14/01/2010
Data ogłoszenia: 14/01/2010