Rezolucja w sprawie wzoru umowy o powołaniu wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego (JIT).

REZOLUCJA RADY

z dnia 26 lutego 2010 r.

w sprawie wzoru umowy o powołaniu wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego (JIT)

(2010/C 70/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC art. 13 Konwencji o wzajemnej pomocy w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2000 r.(1) (zwanej dalej "konwencją") oraz decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r.(2) w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych (zwaną dalej "decyzją ramową");

UWZGLĘDNIAJĄC zalecenie Rady w sprawie wzoru umowy o powołaniu JIT(3), zatwierdzone w 2003 roku, aby wesprzeć ekspertów w początkowym wdrażaniu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,

MAJĄC NA UWADZE fakt, że wówczas niemożliwe było opieranie wzoru umowy na najlepszych praktykach wynikających z rzeczywistych doświadczeń ze względu na ograniczoną liczbę funkcjonujących w tym czasie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych, choć stał się on podstawą późniejszych umów o JIT,

ŚWIADOMA, że od 2003 roku powołano znaczną liczbę wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych i że obecnie istnieje o wiele większa gotowość do ich powoływania niż kilka lat temu,

MAJĄC NA UWADZE, że taki wzór umowy powinien być szczegółowy, ale również elastyczny, aby zagwarantować właściwym organom możliwość dostosowania go do szczególnych okoliczności każdego przypadku,

PRZEKONANA, że profesjonaliści potrzebują uaktualnionego wzoru opartego na najlepszych praktykach przy powoływaniu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,

MAJĄC NA UWADZE wnioski sieci ekspertów JIT powołanej w 2005 roku(4), w szczególności konkluzje wypracowane na jej trzecim, czwartym i piątym posiedzeniu, które miały miejsce w listopadzie 2007 roku(5), grudniu 2008 roku(6) i grudniu 2009 roku(7), jak również najlepsze praktyki i doświadczenia Eurojustu i Europolu,

MAJĄC NA UWADZE, że odkąd rozwinięto praktyki w powoływaniu i działaniu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych - z odpowiednim uwzględnieniem problemów i trudności dotychczas napotkanych - uznano za konieczne, by zastąpić wzór umowy opracowany na podstawie zalecenia Rady z 2003 roku wzorem uaktualnionym,

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że potrzeba ta została również wyrażona w programie sztokholmskim, w którego pkt 4.3.1 stwierdzono, że należy uaktualnić wzór umowy o powołaniu wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych,

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że głównym celem JIT jest uzyskanie informacji i dowodów dotyczących dochodzenia w sprawie przestępstwa, do którego celów JIT został powołany,

ZACHĘCA właściwe organy państw członkowskich, które pragną powołać wspólny zespół dochodzeniowo-śledczy zgodnie z decyzją ramową i konwencją wraz z odnośnymi organami z innych państw członkowskich, by posługiwały się, w odpowiednich przypadkach, wzorem umowy przedstawionym w załączniku do niniejszej rezolucji w celu uzgodnienia sposobu funkcjonowania wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2010 r.

W imieniu Rady
F. CAAMAÑO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 197 z 12.7.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 162 z 20.6.2002, s. 1.

(3) Dz.U. C 121 z 23.5.2003, s. 1.

(4) Dok. 11037/05 Crimorg 67 Enfopol 88.

(5) Dok. 5526/08 Crimorg 14 Enfopol 13 Eurojust 7 Copen 10.

(6) Dok. 17512/08 Crimorg 217 Enfopol 265 Eurojust 118 Copen 262.

(7) Dok. 17161/09 Crimorg 180 Eurojust 73 Enfopol 310 EJN 39 Copen 243 Enfocustom 137.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

DODATEK I

DO WZORU UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

DODATEK  II

DO WZORU UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

Umowa o przedłużeniu działania wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Konwencji o wzajemnej pomocy w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2000 r.(1) oraz art. 1 ust. 1 decyzji ramowej Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych(2):

Strony uzgodniły przedłużenie działania wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego (zwanego dalej "JIT") powołanego umową z [wprowadzić datę] sporządzoną w [wprowadzić miejsce podpisania], której kopia jest załączona do niniejszej umowy.

Strony uważają, że działanie JIT należy przedłużyć poza okres, na który został on powołany [wprowadzić datę zakończenia okresu], jako że jego cel określony w art. [wprowadzić artykuł dotyczący celu JIT] nie został jeszcze osiągnięty.

Okoliczności wymagające przedłużenia działania JIT zostały dokładnie przeanalizowane przez wszystkie strony. Przedłużenie działania JIT uważa się za konieczne do osiągnięcia celu, w którym ten JIT został powołany.

JIT będzie zatem nadal prowadził działalność do [wprowadzić datę zakończenia nowego okresu]. Powyższy okres może ulec dalszemu przedłużeniu przez strony za porozumieniem.

Data/podpis

______

(1) Dz.U. C 197 z 12.7.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 162 z 20.6.2002, s. 1.

DODATEK  III

DO WZORU UMOWY O POWOŁANIU WSPÓLNEGO ZESPOŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO

sugerowane brzmienie zmian innych niż okres, na który powołano JIT

Zgodnie z art. 13 ust. 1 Konwencji o wzajemnej pomocy w sprawach karnych pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej z dnia 29 maja 2000 r.(1) oraz art. 1 ust. 1 decyzji ramowej Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych(2), na których mocy powołano wspólny zespół dochodzeniowo-śledczy:

Strony uzgodniły, że zmienią pisemną umowę o powołaniu wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego (zwanego dalej "JIT") z dnia [wprowadzić datę] sporządzoną w [wprowadzić miejsce], której kopia jest załączona do niniejszej umowy.

Sygnatariusze uzgodnili, że powyższą umowę należy zmienić w następujący sposób:

1) (Zmiana ...)

2) (Zmiana ...)

Okoliczności wymagające zmiany umowy o JIT zostały dokładnie przeanalizowane przez wszystkie strony. Zmianę(-y) do umowy o JIT uważa się za konieczną(-e), by osiągnąć cel, w którym ten JIT został powołany.

Data/podpis

______

(1) Dz.U. C 197 z 12.7.2000, s. 3.

(2) Dz.U. L 162 z 20.6.2002, s. 1.

DODATEK  IV

Propozycja listy kontrolnej planu działania operacyjnego(1)

Strony mogą odnieść się do następujących punktów:

Wprowadzenie - opisać cel JIT. Tekst wykorzystany w ramach "celu JIT" w umowie o JIT powinien zwykle wystarczyć

Procedura operacyjna - określić prawdopodobne miejsce(-a) działań JIT, opisać sposób zarządzania JIT i prowadzone dochodzenia, uwzględniając prawodawstwo krajowe, wytyczne i procedury

Rola członków i/lub osób uczestniczących w JIT - określić i opisać różne role i zadania operacyjne każdego członka i/lub osoby uczestniczącej w JIT (Sztab Wojskowy UE, Europol, Eurojust, OLAF) o ile nie zostało to jeszcze opisane w porozumieniui JIT

Specjalne lub konkretne środki, które należy wdrożyć - określić i opisać działanie dochodzeniowo-śledcze wymagające specjalnych środków lub procedur np. dzieci będące podejrzanymi, ofiary, niebezpieczne lub wrogie środowisko pracy

Operacje i uprawnienia dochodzeniowo-śledcze - określić i opisać specjalne techniki operacyjne lub dochodzeniowo-śledcze, które zostaną zastosowane podczas dochodzenia np. obserwacja niejawna, informatorzy, tajni funkcjonariusze, przechwytywanie łączności itd. oraz powiązane prawodawstwo/procedury

Wymiana informacji i łączność - opisać sposób wymiany informacji i procedury łączności oraz określić właściwego partnera lub agencję np. Europol, Eurojust, OLAF, SECI, Interpol; konieczne może okazać się uzgodnienie języka używanego do łączności; rozważyć wykorzystanie bezpiecznych środków łączności Europolu (SIENA) oraz plików roboczych do celów analizy jako sposobów stworzenia bezpiecznego środowiska do przechowywania informacji szczególnie chronionych

Ocena danych wywiadowczych i zadania - opisać proces gromadzenia i opracowywania danych wywiadowczych oraz wszelkie powiązane wytyczne

Dochodzenia finansowe - rozważyć potrzebę śledzenia "śladu pieniężnego"

Gromadzenie dowodów - określić według jurysdykcji wszelkie prawodawstwo, wytyczne, procedury itd., które należy brać pod uwagę, w tym właściwą agencję lub jednostkę, wymóg przetłumaczenia materiałów dowodowych

Ściganie przestępstw - określić właściwy organ w każdym kraju/jurysdykcji i wszelkie wytyczne związane z decyzjami o ściganiu przestępstw, w tym rolę Eurojustu w tym procesie

Składanie zeznań - określić prawdopodobieństwo i obowiązujące procedury w każdej jurysdykcji w związku z wymogiem przedstawiania dowodów przez członków JIT

Ujawnianie - opisać zasady i procedury dla wszystkich jurysdykcji, w których prawdopodobnie będzie działać JIT

Posiedzenia operacyjne i strategiczne - określić i opisać posiedzenia, które będą miały miejsce, ich częstotliwość i uczestników

Administracja i logistyka - wszelkie kwestie dotyczące administracji, sprzętu (takie jak wyposażenie biur, pojazdy, sprzęt informatyczny i każdy inny sprzęt techniczny), zasobów, personelu, mediów, kwestii poufności itd. należy zamieścić w tym punkcie:

– tłumaczenia,

– wyposażenie biur,

– pojazdy,

– inny sprzęt techniczny.

______

(1) Treść planu działania operacyjnego podlega zmianom odzwierciedlającym kwestie praktyczne związane z JIT. Plan działania operacyjnego powinien być spójny z sekcją 13 "Konkretne ustalenia" umowy o JIT. Niektóre elementy sekcji 13 można zamieścić w planie działania operacyjnego.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024