Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001.

Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001

(2010/C 60/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2010 r.)

Nr pomocy: XA 244/09

Państwo członkowskie: Austria

Region: Austria

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną:

Sonderrichtlinie des Bundesministers für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft zur Förderung der Landwirtschaft aus nationalen Mitteln

Punkt 1 - Allgemeiner Teil

Punkt 2.2 und 2.3 - Beratung und Bildung - Personal und Umsetzung

Punkt 3 - Biologische Landwirtschaft (Bioverbände)

Punkt 6 - Landtechnische Maßnahmen

Punkt 7 - Pflanzenbau und Saatgutwirtschaft

Punkt 8 - Integrierter Pflanzenschutz

Punkt 9 - Garten-, Gemüse-, Obst- und Weinbau

Punkt 10 - Qualitätsverbesserung in der Tierhaltung

Podstawa prawna: Landwirtschaftsgesetz 1992

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie: około 10.200.000 EUR rocznie

Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych): około 1.400.000 EUR rocznie

Punkt 6 - Technika rolna: około 6.300.000 EUR rocznie

Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion: około 200.000 EUR rocznie

Punkt 8 - Zintegrowana ochrona roślin: około 300.000 EUR rocznie

Punkt 9 - Ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli: około 125.000 EUR rocznie

Punkt 10: Poprawa jakości hodowli zwierząt: około 16.000.000 EUR rocznie

Maksymalna intensywność pomocy:

Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % lub 100 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych): dotacja w wysokości maksymalnie 70 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 6 - Inżynieria rolna: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 8 - Zintegrowana ochrona przed szkodnikami: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 9 - Środek: ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli: dotacja w wysokości maksymalnie 80 % dla działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006

Punkt 10 - Środek: poprawa jakości hodowli zwierząt: dotacja w wysokości maksymalnie 70 % dla działań zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 dotacja w wysokości maksymalnie 100 % na działania zgodnie z art. 10 i 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

Data realizacji: Dnia 1 stycznia 2010 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy:

Cele finansowania

Środki, o których mowa w wyżej wymienionych wytycznych specjalnych (niem. Sonderrichtlinie) służą przede wszystkim następującym celom i ich wykładnia oraz wykonanie mają być dokonywane w kontekście tychże wytycznych:

1) zachowywanie i zabezpieczanie rolnictwa opartego na strukturze gospodarstw rolnych z należytym uwzględnieniem wymogów społecznych, ekologicznych i ekonomicznych;

2) podnoszenie kwalifikacji rolników, ich rodzin i pracowników, zwłaszcza w dziedzinie technicznej, ekonomicznej i ekologicznej oraz związanych z tym umiejętności osobistych, społecznych i komunikacyjnych;

3) opracowywanie i rozpowszechnianie wiedzy, umiejętności, procedur i informacji;

4) rozpowszechnianie rolniczych metod produkcji, umożliwiających zmniejszanie intensywności produkcji przy szczególnym uwzględnieniu wymogów ekologicznych;

5) poprawa produkcji roślinnej i zwierzęcej;

6) wprowadzanie alternatywnych form produkcji i produktów;

7) optymizacja zasobów wykorzystanych w produkcji;

8) lepsze przystosowanie do wymogów rynku.

Przedmiot finansowania

Punkt 2.2 i 2.3 - Doradztwo i kształcenie - personel i wykonanie:

1) Personel doradczy zgodnie z umową o doradztwo

Korzystanie z usług personelu doradczego dla celów doradztwa i dodatkowego kształcenia osób pracujących w sektorze rolnym i sektorach powiązanych oraz ich rodzin w rozumieniu celów ustawy rolnej i norm Unii Europejskiej w zakresie WPR (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

2) Osoby w instytucjach szkolnictwa rolnego

Korzystanie z usług osób posiadających wykształcenie rolniczo-pedagogiczne lub praktyczne w placówkach edukacyjnych w celach kształcenia zawodowego lub dokształcania na rzecz osób pracujących w sektorze rolnym (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

3) Opracowywanie i zakup pomocy naukowych, sprzętu i środków pomocniczych, dokształcanie zawodowe oraz fora dla młodzieży (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)

4) Przygotowywanie, przeprowadzanie i prowadzenie działań następczych w odniesieniu do usług doradczych oraz fora o tematyce zawodowej dla młodzieży (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)

5) Organizowanie forów dla młodzieży, np. dotyczących dokształcania, na tematy informacyjne, seminariów młodzieżowych, projektów młodzieżowych, konkursów, wystaw, wyjazdów szkoleniowych w kraju i - w razie konieczności - zagranicą (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)

6) Organizowanie kursów, programów nauki i wyjazdów szkoleniowych w ramach kształcenia zawodowego zgodnie z ustawą o kształceniu zawodowym w dziedzinie rolnictwa i gospodarki leśnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)

7) Organizowanie pozazawodowych zajęć dokształcających dla pracowników w sektorze rolnym i gospodarki leśnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006)

Punkt 3 - Rolnictwo ekologiczne (związki rolników ekologicznych)

1) Świadczenie usług doradczych zwłaszcza poprzez pracę indywidualną i w grupach (prowadzenie seminariów, wizyt w przedsiębiorstwach, udostępnianie poradników etc., art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

2) Praca informacyjno-publikacyjna (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– praca z mediami (np. artykuły prasowe, konferencje),

– publikacje (np. gazety, broszury),

– fora techniczne i fora podnoszące poziom świadomości społecznej,

– utworzenie punktów usługowych udzielającym odpowiedzi na pytania konsumentów w sposób na tyle bezpośredni na ile to możliwe.

3) Wydatki związane z organizacją w odniesieniu do pkt 1 i 2 (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

Punkt 6 - Inżynieria rolna:

1) Szkolnictwo i kształcenie w dziedzinie inżynierii rolnej (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– kursy techniczne w dziedzinie obsługi i naprawy maszyn rolniczych i urządzeń technicznych oraz organizacji pracy, tematyczne kursy TIK, indywidualne programy nauki rzemiosła,

– opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i środków pomocniczych w dziedzinie inżynierii rolnej oraz aplikacji IT w zakresie nowych metod pracy i rozwoju techniki.

2) Inne instytucje inżynierii rolnej o specjalnej funkcji informacji zawodowej, koordynacji i budowania sieci kontaktów (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– planowanie i przeprowadzanie for oraz branie udziału w forach gromadzenia wiedzy i wymiany informacji,

– rozpowszechnianie wiedzy fachowej w sposób ogólnie zrozumiały (np. poprzez publikacje, takie jak katalogi lub witryny internetowe zawierające wiedzę fachową podaną w neutralnej formie).

Punkt 7 - Uprawa roślin i produkcja nasion:

1) Fora fachowe i celowe w dziedzinie uprawy roślin i produkcji nasion, o ile nie mogą być wspierane w ramach austriackich programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

2) W dziedzinie uprawy roślin (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– badania i kontrole służące przygotowywaniu fachowych poradników,

– rozpowszechnianie wiedzy naukowej za pomocą demonstracji na niewielką skalę, służących wprowadzeniu nowych środków produkcji, kultur i odmian,

– materiał wyjaśniający w tym materiały edukacyjne.

3) Środki ochrony zdrowia ziarna siewnego na rozmnażanie i roślin rozsadowych (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

Punkt 8 - Zintegrowana ochrona przed szkodnikami:

1) Środki ochrony roślin (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– zwalczanie wirusów i chorób wirusopodobnych oraz ich wektorów na obszarach produkcji nasion i sadzonek,

– badanie nicieni, a zwłaszcza niszczyka ziemniaczka na obszarach produkcji nasion i sadzonek,

– zwalczanie nieprzewidzianego lub epidemijnego wystąpienia szkodników, które mogą powodować miejscami duże straty zbiorów i plenienie się danego szkodnika.

2) Szkolnictwo i kształcenie w dziedzinie zintegrowanej ochrony roślin (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– fora techniczne i celowe w dziedzinie zintegrowanej ochrony roślin, o ile nie mogą być wspierane

w ramach austriackich programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013,

– opracowywanie i zakup fachowych materiałów edukacyjnych,

– badania i kontrole konieczne do przygotowywania fachowych wydawnictw szkoleniowych.

Punkt 9 - Środek: ogrodnictwo, uprawa warzyw, sadownictwo i uprawa winorośli:

1) Rozpowszechnianie wiedzy naukowej za pomocą demonstracji na niewielką skalę, służących wprowadzeniu nowych środków produkcji, kultur i odmian (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

2) Organizowanie seminariów specjalistycznych, kursów, forów informacyjnych, sympozjów, specjalistycznych posiedzeń doradczych i wizyt edukacyjnych wraz z koniecznymi materiałami edukacyjnymi (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

3) Udział w forach technicznych i seminariach wyjazdowych stosownych specjalistów w celach kształcenia zawodowego lub dokształcania (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

Punkt 10 - Środek: poprawa jakości hodowli zwierząt:

1) Hodowla (art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– opracowywanie, koordynacja, przeprowadzenie lub współdziałanie przy przeprowadzeniu programów hodowlanych (zwłaszcza prowadzenie ksiąg stadnych, kontroli wyników i oceny zwierząt hodowlanych, ocena danych dot. osiągnięć i szacowanie wartości hodowli, publikacja wyników),

– informacje w kwestiach dotyczących hodowli,

– wyróżnianie osiągnięć w zakresie hodowli; organizowanie w Austrii forów i posiedzeń o tematyce hodowlanej.

2) Wystawy i prezentacje (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– organizacja i patronat nad wystawami bydła oraz udział w targach zagranicznych, a także wysyłanie na nie zwierząt hodowlanych,

– prezentacje i środki wspomagające dotyczące przygotowania i realizacji projektów na rzecz państw trzecich w celu rozwoju i zabezpieczenia zbytu zwierząt hodowlanych.

3) Współpraca ponadregionalna (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006):

– działalność koordynacyjna ogólnokrajowych austriackich związków organizacji producentów w tym ponadregionalna działalność informacyjna w zakresie podnoszenia jakości i wydajności produkcji rolnej,

– sporządzanie opracowań i konceptów,

– organizowanie forów i posiedzeń w Austrii.

4) Opracowywanie, koordynacja, przeprowadzenie lub współdziałanie przy przeprowadzeniu programów zabezpieczenia i zachowania dorobku genetycznego zagrożonych krajowych ras i odmian zwierząt użytkowych w tym środki wspomagające (zwłaszcza organizowanie forów i seminariów, wyróżnienie i przedstawienie szczególnych właściwości tych ras w kontekście trwałych praktyk rolniczych) (art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

5) Zwalczanie chorób zwierzęcych, zwłaszcza poprzez badania kontrolne oraz środki profilaktyczne i doradcze w tym konieczne systemy ostrzegawcze (art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

Sektor(-y) gospodarki: Wszystkie sektory rolnictwa

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und

Wasserwirtschaft

Stubenring 1

1012 Wien

ÖSTERREICH

Adres internetowy:

http://www.landnet.at/filemanager/download/53356/

Inne informacje:

Pomoc musi być dostępna dla wszystkich kwalifikujących się podmiotów na danym obszarze, na podstawie obiektywnie określonych warunków.

Środek pomocy nie przewiduje żadnych bezpośrednich wypłat dla producentów.

Nr pomocy: XA 250/09

Państwo członkowskie: Hiszpania

Region: Comunidad Autónoma de Andalucía

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: ayudas para constitución y puesta en marcha de Consejos Reguladores, fomento de la producción de productos agrícolas de calidad y asistencia técnica al sector agrario

Podstawa prawna: Proyecto de Orden por la que se establecen las bases reguladoras para la concesión de ayudas para constitución y puesta en marcha de Consejos Reguladores, fomento de la producción de productos agrícolas de calidad y asistencia técnica al sector agrario, y se efectúa su convocatoria para el año 2009

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

2.000.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

Zgodnie z przepisami wymienionego projektu zarządzenia pomoc opiewać będzie na następujące kwoty:

1) Rozpoczęcie działalności:

Przez okres 5 lat wyniesie nie więcej niż 400.000 EUR.

2) Zachęta do produkcji produktów rolnych wysokiej jakości:

Maksymalna wysokość pomocy nie przekroczy 100 % kwoty wskazanej w wytycznych i wyniesie 60 % z górnym pułapem wynoszącym 100.000 EUR pomocy.

3) Pomoc techniczna:

Maksymalna wysokość pomocy nie przekroczy 100 % kwoty wskazanej w wytycznych i wyniesie 60 % z górnym pułapem wynoszącym 100.000 EUR pomocy.

Data realizacji: Począwszy od dnia publikacji numeru, pod którym zarejestrowano wniosek o wyłączenie przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1857/2006, na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:

Okres przyznawania pomocy: 2009-2013.

Płatności do 2014 r.

Cel pomocy:

Pomoc dla grup producentów. Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006. Pomoc wspierająca produkcję produktów rolnych wysokiej jakości. Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006. Wsparcie techniczne w sektorze rolnym. Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

1) Celem pomocy jest ustanowienie podstaw prawnych dla pomocy udzielanej z myślą o utworzeniu i uruchomieniu rad zarządzających, o wspieraniu produkcji produktów rolnych wysokiej jakości oraz o pomocy technicznej dla sektora rolnego.

2) Pomoc może obejmować:

1) Koszty poniesione z tytułu utworzenia i uruchomienia rad zarządzających, takie jak:

a) wynajem biura;

b) wyposażenie biura;

c) roczny koszt zatrudnienia pracowników sekretariatu i pracowników technicznych;

d) roczny koszt zatrudnienia pracowników administracyjnych;

e) roczne koszty usług doradztwa w zakresie księgowości, prawa i zatrudnienia świadczonych przez podmioty zewnętrzne.

2) Koszty poniesione z tytułu wspierania produkcji produktów rolnych wysokiej jakości, takie jak:

a) koszty działań w zakresie opracowania badań rynku, w tym przygotowania wniosków o uznanie chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw pochodzenia;

b) koszty wdrożenia programów zapewnienia jakości;

c) koszty szkolenia personelu wdrażającego programy i systemy zapewnienia jakości;

d) koszty opłat wymaganych przez organy zatwierdzające z tytułu wstępnej certyfikacji systemów zapewniania jakości.

3) Koszty działań w zakresie pomocy technicznej dla sektora rolnego, takie jak:

a) szkolenie rolników, koszty opracowania programu szkolenia, w tym koszty podróży i utrzymania wykładowców;

b) usługi doradcze świadczone przez strony trzecie, wynagrodzenia za usługi, które nie stanowią działalności ciągłej lub okresowej i nie mają związku ze zwykłymi wydatkami operacyjnymi przedsiębiorstwa, takie jak: rutynowe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawne czy reklama;

c) organizacja forów służących wymianie wiedzy między przedsiębiorstwami, konkursów, wystaw, targów oraz uczestnictwo w nich; opłaty za uczestnictwo, koszty podróży, koszty publikacji, wynajem przestrzeni wystawowych, symboliczne nagrody (o maksymalnej wartości wynoszącej 250 EUR na nagrodę i jej zwycięzcę);

d) publikacje, w tym katalogi lub strony internetowe przedstawiające udokumentowane informacje dotyczące producentów z danego regionu lub producentów danego produktu, pod warunkiem że informacja oraz jej prezentacja są neutralne oraz że wszyscy zainteresowani producenci mają takie same szanse na zaprezentowanie się w publikacji.

Sektor(-y) gospodarki:

Za beneficjentów pomocy uważa się rady zarządzające ds. oznaczeń jakości, od momentu ich uznania z chwilą publikacji własnego regulaminu przez cały czas trwania przejściowego okresu ochrony na rynku krajowym.

Niezależnie od powyższego, w przypadku pomocy na rzecz wsparcia produkcji produktów rolnych wysokiej jakości oraz pomocy technicznej dla sektora rolnego, wnioskodawcy -rady zarządzające - powinni dopilnować, aby docelowymi beneficjentami pomocy były małe i średnie gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją podstawową produktów rolnych.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Consejería de Agricultura y Pesca (Dirección General de Industrias y Calidad Agroalimentaria)

C/ Tabladilla s/n

Edificio 8. Planta baja

41071 Sevilla

ESPAÑA

Adres internetowy:

http://www.juntadeandalucia.es/agriculturaypesca/portal/opencms/portal/DGIndustrias/DESARROLLO_ORDENES?entrada=tematica&tematica=360

Inne informacje: Sewilla dnia 21 października 2009 r.

Nr pomocy: XA 252/09

Państwo członkowskie: Republika Słowacka

Region: Wszystkie regiony Republiki Słowackiej, tj. Bratislavský kraj, Západné Slovensko, Stredné Slovensko i Východné Slovensko

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Schéma štátnej pomoci na úhradu strát na hospodárskych zvieratách v dôsledku nariadených veterinárnych opatrení

Podstawa prawna:

Prawną podstawą udzielenia pomocy są:

– artykuł 10 ust. 2-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji"),

– § 10 nariadenia vlády SR č. 264/2009 Z. z. o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov (ďalej len "nariadenie vlády č. 264/2009 Z. z."),

– § 45 zákona č. 39/2007 Z. z. z 12. decembra 2006 o veterinárnej starostlivosti v znení zákona č. 299/2009 Z. z. (ďalej len "zákon č. 299/2009 Z. z."),

– zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej pomoci").

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Kwota środków przeznaczonych na wdrożenie programu zostanie opublikowana przez podmiot udzielający pomocy na stronie internetowej: http://www.land.gov.sk

Przewidywane środki finansowe w ramach programu na 2009 r.: 1.000.000 EUR.

Przewidywane roczne środki finansowe w ramach programu począwszy od 2010 r.: 1.000.000 EUR.

Przewidywany całkowity budżet pomocy na zrekompensowanie strat w zakresie zwierząt gospodarskich poniesionych w wyniku zarządzonych środków w latach 2009-2013 wynosi: 5.000.000 EUR.

Maksymalna intensywność pomocy:

Straty wylicza się jako:

a) iloczyn liczby zwierząt gospodarskich i ich wartości rynkowej w momencie zgonu lub uboju zgodnie z załącznikiem 12 do rozporządzenia rządu nr 264/2009; wszelkie kwoty otrzymywane w ramach roszczeń ubezpieczeniowych odlicza się od strat wyliczonych w ten sposób,

b) iloczyn liczby rojów i ich wartości rynkowej w momencie zgonu lub likwidacji zgodnie z załącznikiem 12 do rozporządzenia rządu nr 264/2009; wszelkie kwoty otrzymywane w ramach roszczeń ubezpieczeniowych odlicza się od strat wyliczonych w ten sposób.

Intensywność pomocy brutto nie przekroczy 100 % wyliczonej straty.

Maksymalna kwota pomocy wypłaconej jednemu hodowcy zwierząt gospodarskich wynosi 200.000 EUR w danym roku kalendarzowym.

Data realizacji:

a) program wejdzie w życie w dniu nadania numeru identyfikacyjnego wnioskowi o wyłączenie i opublikowania zestawienia informacji na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej oraz na stronie internetowej ministerstwa: http://www.mpsr.sk

b) zmian w programie można dokonać w formie pisemnych uzupełnień. O zmianach innych niż o charakterze formalnym lub administracyjnym należy powiadomić Komisję Europejską w formie zestawienia informacji. Wejdą one w życie po opublikowaniu zestawienia informacji na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej;

c) zmiany w prawodawstwie europejskim wymienione w punkcie b) przedmiotowego programu oraz w aktach powiązanych muszą zostać uwzględnione w programie w ciągu sześciu miesięcy od ich wejścia w życie.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:

Realizacja programu zakończy się w dniu 31 grudnia 2013 r.

Termin składania wniosków o przyznanie pomocy upływa dnia 31 grudnia 2013 r.

Termin zatwierdzenia wniosków upływa dnia 31 grudnia 2013 r.

Cel pomocy: Celem pomocy jest wspieranie zarządzania ryzykiem dotyczącym pierwotnej produkcji produktów rolnych i rekompensata z tytułu strat poniesionych przez hodowców zwierząt gospodarskich w następstwie wprowadzenia obowiązkowych środków weterynaryjnych.

Sektor(-y) gospodarki:

Sekcja A - rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo (zgodnie z NACE Rev. 2)

Klasa

Dział 01 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, w tym działalność usługowa

Produkcja pierwotna produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu WE

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Pomoc przyznana przez:

Ministerstvo pôdohospodárstva SR (ďalej len "ministerstvo")

Dobrovičova 12.

812 66 Bratislava

SLOVENSKO/SLOVAKIA

Tel. +421 259266111

Adres internetowy: http://www.land.gov.sk "Dotácie"

Kompetencje ministerstwa określa ustawa nr 575/2001 o organizacji działań rządu i o organizacji organów administracji państwowej, z późniejszymi zmianami.

Vykonávateľ schémy:

Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len "platobná agentúra")

Dobrovičova 12.

815 26 Bratislava

SLOVENSKO/SLOVAKIA

Tel. +421 259266111

Adres internetowy: http://www.apa.sk "Sekcia štátnej pomoci"

Agencja płatnicza jest organizacją budżetową ministerstwa, która została utworzona w dniu 1 grudnia 2003 r. na mocy ustawy nr 473/2003 o rolniczej agencji płatniczej, o wsparciu dla działalności gospodarczej w rolnictwie oraz o zmianie niektórych ustaw. Zarządza ona mechanizmami wsparcia w sektorze rolnictwa.

Adres internetowy:

http://www.land.gov.sk "Dotácie"

http://www.land.gov.sk/sk/index.php?navID=161&id=1918

Inne informacje:

Program dotyczy zapewnienia pomocy państwa dla średnich i małych przedsiębiorstw, będących gospodarstwami hodowli zwierząt gospodarskich, które zajmują się pierwotną produkcją produktów rolnych z siedzibą w Republice Słowackiej. Pomoc ma formę rekompensat za straty poniesione w wyniku wprowadzenia obowiązkowych środków weterynaryjnych przez słowacki urząd ds. weterynarii i żywności.

Zatem pomoc musi wchodzić w zakres publicznego programu na poziomie wspólnotowym, krajowym lub regionalnym odnośnie do zapobiegania danej chorobie, jej kontroli bądź zwalczania. Choroby należy jasno określić w programie (w indywidualnych lub krajowych programach zapobiegania i zwalczania), a program musi uwzględniać opis odpowiednich środków.

Pomoc można przyznać jako jednorazową płatność w formie dotacji lub rekompensaty gotówkowej na rzecz hodowcy zwierząt gospodarskich.

Koszty kwalifikowalne to straty poniesione przez hodowców zwierząt gospodarskich z tytułu padniętych zwierząt gospodarskich z powodu choroby lub ich uboju na mocy decyzji administracyjnej.

Pomoc można przyznać, aby zrekompensować straty poniesione po dniu 1 października 2009 r.

Zatwierdził: Alexander ČARNÝ

Dyrektor, Departament Pomocy Państwa i Krajowych Środków Wsparcia Ministerstwo Rolnictwa Republiki Słowackiej

Nr pomocy: XA 253/09

Państwo członkowskie: Włochy

Region: -

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Aiuti al settore apistico

Podstawa prawna:

Legge 24 dicembre 2004, n. 313.

D.M. 20026 del 10 gennaio 2007

D.M. 25055 del 29 ottobre 2009

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Pomoc indywidualna. Maksymalne przewidywane wydatki to 1.200.000 EUR, podzielone w następujący sposób na poszczególne działania:

1) kwestie ochrony środowiska i żywieniowe: 300.000 EUR;

2) walka z chorobami pszczół: 300.000 EUR;

3) dynamika rynku i produkcji: 300.000 EUR;

4) ochrona Apis mellifera ligustica e sicula: 300.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: Maksymalna intensywność pomocy wynosi 99 %, z wyjątkiem działań wspierających sektor produkcji zwierzęcej (badanie w celu określenia jakości genetycznej), dla których maksymalna intensywność wynosi 70 % zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006.

Data realizacji: Od dnia opublikowania numeru rejestracji wniosku w sprawie wyłączenia na stronie internetowej Komisji Europejskiej - Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Pomoc zostanie przyznana w latach 2009-2013.

Cel pomocy: Celem pomocy jest wspieranie różnych form spółdzielczości na poziomie krajowym na potrzeby realizacji działań promujących produkty rolne wysokiej jakości (art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006), zapewniających pomoc techniczną (art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006) oraz wspierających sektor produkcji zwierzęcej (art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006).

Sektor(-y) gospodarki: Sektor rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa, w szczególności pszczelarstwo

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Ministero delle politiche agricole alimentari e forestali

Dipartimento delle politiche di sviluppo economico e rurale

Via XX Settembre 20

00187 Roma RM

ITALIA

Adres internetowy:

http://www.politicheagricole.it/ConcorsiGare/default

Inne informacje: -

Nr pomocy: XA 255/09

Państwo członkowskie: Republika Słowacka

Region: Wszystkie regiony Republiki Słowackiej, tj. Bratislavský kraj, Západné Slovensko, Stredné Slovensko i Východné Slovensko

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Schéma štátnej pomoci na eradikáciu a prevenciu ochorení zvierat v znení dodatku č. 1

Podstawa prawna:

Podstawę prawną niniejszej pomocy stanowią:

– zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej pomoci"),

– § 28 nariadenia vlády SR č. 264/2009 Z. z. zo 17. júna 2009 o podporných opatreniach v pôdohospodárstve v znení neskorších predpisov (ďalej len "nariadenie vlády č. 264/2009 Z. z."),

– artykuł 10 ust. 1 i 3-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji"),

– § 10 ods. 3, 4 a 5, § 46 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti, ktorý sa mení a dopĺňa zákonom č. 299/2009 Z. z. (ďalej len "zákon č. 39/2007 Z. z."),

– § 4 ods. 4, § 8 ods. 2, § 8a) a § 21 až 23 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtoyych pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z. z.").

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi:

Kwota środków przeznaczonych na realizację programu zostanie opublikowana przez ministerstwo na stronie internetowej: http://www.land.gov.sk

Przewidywane środki finansowe w ramach programu na 2009 r. nie przekroczą: 6.638.784 EUR.

Przewidywane roczne środki finansowe w ramach programu począwszy od 2010 r. nie przekroczą: 6.638.784 EUR.

Przewidywany całkowity budżet na przyznanie pomocy na zapobieganie chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczanie tych chorób w latach 2009-2013 nie przekroczy: 33.193.920 EUR.

Maksymalna intensywność pomocy: Wartość brutto pomocy dla hodowców nie może przekroczyć 100 % kosztów kwalifikowalnych.

Data realizacji: Program opisany w załączniku I wejdzie w życie w dniu opublikowania zestawienia informacji na stronie internetowej DG AGRI.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej:

Do dnia 31 grudnia 2013 r.

Termin składania wniosków upływa w dniu opublikowania planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej, tj. w dniu 31 grudnia 2013 r.

Decyzje o przyznaniu pomocy zostaną podjęte najpóźniej do dnia 31 grudnia 2013 r., tj. do dnia wygaśnięcia programu, lub w terminie przewidzianym w planie profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz w planach zwalczania na dany rok obrotowy.

Cel pomocy:

Celem pomocy jest udzielenie wsparcia małym i średnim gospodarstwom w zapobieganiu chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczaniu tych chorób w danym roku kalendarzowym w formie rekompensaty kosztów kwalifikowalnych.

Przy realizacji przedmiotowego programu stosuje się postanowienia art. 10 ust. 1 i 3-8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji").

Dla celów tego programu koszty kwalifikowalne obejmują wartość towarów i usług zapewnianych przez ŠVPS SR (państwowy organ administracyjny ds. weterynarii i żywności Republiki Słowackiej) hodowcom za pośrednictwem urzędowych lub prywatnych lekarzy weterynarii, którzy realizują środki weterynaryjne zgodnie z planem profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz planami zwalczania w danym roku obrotowym lub budżetowym.

Koszty kwalifikowalne obejmują wartość świadczonych usług i towarów wykorzystanych przy realizacji planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa oraz planów zwalczania.

Sektor(-y) gospodarki:

Sekcja A - rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo (zgodnie z NACE Rev. 2)

Sekcja

Dział 01 - Uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo, włączając działalność usługową

Grupa 01.6 - Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach

Klasa 01.62 - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt

Podklasa 01.62.0 - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt

Sektor produkcji pierwotnej produktów rolnych związanej z utrzymywaniem: bydła, trzody chlewnej, owiec i kóz, drobiu oraz koni

Produkcja pierwotna produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu WE

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Pomoc przyznana przez:

Ministerstvo pôdohospodárstva SR (Ministerstwo Rolnictwa Republiki Słowackiej, dalej: "ministerstwo")

Dobrovičova 12

812 66 Bratislava

SLOVENSKO/SLOVAKIA

Tel. +421 259266111

Adres internetowy: http://www.land.gov.sk zakładka "Dotácie"

Program realizowany przez:

Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky (zwana dalej "ŠVPS SR")

Botanická 17

842 13 Bratislava

SLOVENSKO/SLOVAKIA

Tel. +421 260257212

Adres internetowy: http://www.svps.sk

Adres internetowy:

http://www.land.gov.sk zakładka "Dotácie"

http://www.land.gov.sk/sk/index.php?navID=161&id=1937

Inne informacje:

Pomoc państwa przyznawana jest w formie dotowanych usług i towarów przez ŠVPS SR jako upoważnioną instytucję.

Pozycja w budżecie ministerstwa obejmuje prognozowane wydatki obowiązkowe z budżetu na dany rok kalendarzowy w celu zapewnienia funkcjonowania instytucji budżetowych i dotowanych w obrębie ministerstwa, w tym ŠVPS SR.

Środki przewidziane dla ŠVPS SR zostały przyznane w ramach planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa Republiki Słowackiej oraz planów zwalczania w ramach programu "Bezpieczeństwo żywności, ochrona zdrowia, zwierząt i roślin". Środki te są przeznaczone na pokrycie wydatków bieżących i kapitałowych ŠVPS SR oraz instytucji budżetowych, które ustanowił, mianowicie regionalnego organu administracyjnego ds. weterynarii i żywności (KVPS SR) oraz okręgowego organu administracyjnego ds. weterynarii i żywności (RVPS SR). Budżet KVPS SR i RVPS SR jest rozpisywany, a w razie potrzeby również dostosowywany przez ŠVPS SR. Zgodnie z ustawą nr 291/2002 ŠVPS SR i organizacje budżetowe, które ustanowił (KVPS i RVPS), muszą wykonywać swój budżet wyłącznie za pośrednictwem skarbu państwa.

ŠVPS SR wskaże określone choroby, działania, jakie należy podjąć, oraz badania, jakie należy wykonać w ramach programu pomocy państwa w celu zapobiegania chorobom zwierząt hodowlanych i zwalczania tych chorób jako część planu profilaktyki weterynaryjnej i ochrony terytorium państwa na dany rok obrotowy lub budżetowy, oraz opublikuje te informacje w Dzienniku Urzędowym na początku danego roku kalendarzowego.

Dany organ RVPS zawrze umowy z upoważnionymi urzędowymi lekarzami weterynarii z Izby Lekarzy Weterynarii Republiki Słowackiej (prywatnymi lekarzami weterynarii) na podstawie wymogów określonych przez ŠVPS SR. Raz w miesiącu i najpóźniej do końca następnego miesiąca, po wykonaniu wymaganych działań prywatni lekarze weterynarii przedstawią danemu organowi RVPS faktury obejmujące wykonane czynności.

Do faktur powinien zostać dołączony szczegółowy wykaz czynności i kosztów podróży oraz, jeśli zajdzie potrzeba, kopie faktur na zakupione materiały. Zwrot wydatków nastąpi dopiero po dokonaniu przez personel RVPS kontroli eksperckich pod kątem merytorycznym i liczbowym.

Jeśli chodzi o pomoc państwa na zakup szczepionek, zostaną one zakupione przez ŠVPS SR w formie zamówienia publicznego, a następnie przekazane hodowcom przez prywatnych lekarzy weterynarii.

Badania laboratoryjne, których koszt pokryje pomoc państwa, zostaną przeprowadzone przez poszczególne państwowe instytuty weterynarii i żywności oraz Państwowy Instytut Weterynaryjny w Zwoleniu na podstawie wniosków o analizy laboratoryjne od poszczególnych RVPS. Po zakończeniu badań dany instytut wyśle określonemu organowi RVPS szczegółowy wykaz przeprowadzonych czynności oraz dokładną należną kwotę w oparciu o cennik badań diagnostyki laboratoryjnej. Poszczególne instytuty mogą naliczać kwotę wyszczególnioną w oświadczeniu dotyczącym środków finansowanych z budżetu Ministerstwa Rolnictwa dopiero po przeprowadzeniu przez dany RVPS kontroli eksperckich pod kątem merytorycznym i liczbowym.

Dotacja może pokryć do 100 % wydatków na:

a) szczepionki;

b) inne preparaty medyczne;

c) podawanie szczepionek;

d) podawanie innych preparatów medycznych;

e) badania w celu wykrycia lub analizy choroby;

f) pobieranie próbek do analizy;

g) analizę pobranych próbek;

h) ubój zwierząt mogących przenosić chorobę;

i) środki zwalczania i zapobiegania określone w planach postępowania na wypadek zagrożenia lub w krajowych planach zwalczania.

Pomoc może zostać udzielona zgodnie z krajowym planem postępowania na wypadek zagrożenia lub krajowym planem zwalczania.

Zatwierdził: Inż. Alexander ČARNÝ

riadite odboru štátnej pomoci a národných podpôr

Ministerstvo pôdohospodárstva SR

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.60.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez państwa członkowskie, dotyczące pomocy państwa przyznanej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1857/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001.
Data aktu: 11/03/2010
Data ogłoszenia: 11/03/2010