Opinia w sprawie uzupełnienia do zaktualizowanego programu stabilności na lata 2008-2012 przedstawionego przez Belgię.

OPINIA RADY

z dnia 2 grudnia 2009 r.

w sprawie uzupełnienia do zaktualizowanego programu stabilności na lata 2008-2012 przedstawionego przez Belgię

(2010/C 47/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

PRZEDSTAWIA NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu (2 grudnia 2009 r.) Rada zbadała uzupełnienie do aktualizacji programu stabilności Belgii z kwietnia 2009 roku (zwane dalej "uzupełnieniem") na lata 2008-2012(2), przedstawione przez władze belgijskie w odpowiedzi na wezwanie Rady zawarte w jej opinii z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie programu z kwietnia 2009 roku. Niniejsza opinia aktualizuje opinię z lipca, uwzględniając informacje zawarte w uzupełnieniu do programu z kwietnia 2009 roku.

(2) Załamanie się światowej wymiany handlowej, a także spadek zaufania i zamożności społeczeństwa oraz zaostrzenie warunków udzielania kredytów doprowadziły do gwałtownego skurczenia się gospodarki w ostatnim kwartale 2008 roku i w pierwszym kwartale roku 2009. W drugim kwartale gospodarka kurczyła się w mniejszym stopniu, a w drugim półroczu, w związku z poprawą otoczenia międzynarodowego, przewidywany jest nieznacznie dodatni kwartalny wzrost. Zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2009 roku przewidywany jest spadek rocznego PKB o ok. 3 % w 2009 roku, a następnie powrót do dodatniego wzrostu (0,6 %) w 2010 roku. W 2011 roku przewidywane jest zwiększenie się wzrostu do 1,5 %, który tym samym nieco wyprzedzi wzrost potencjalny, ograniczony na skutek spadku inwestycji i wzrostu stopy bezrobocia w związku z kryzysem. Pogorszenie koniunktury będzie miało również poważny negatywny wpływ na stan finansów publicznych; zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2009 roku deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ma się pogorszyć z 1,2 % PKB w 2008 roku do ok. 6 % PKB w 2009 roku. W latach 2010 i 2011 przewidywane jest ustabilizowanie się deficytu w związku z: (i) utrzymaniem się wpływu na budżet środków stymulacyjnych przyjętych pod koniec 2008 roku w odpowiedzi na Europejski plan naprawy gospodarczej, odpowiadającemu w 2010 roku 0,5 % PKB, co wynika z faktu, że pakiet zawiera środki o charakterze trwałym oraz (ii) środkami konsolidacyjnymi przyjętymi przez poszczególne szczeble administracji w kontekście ich budżetów na 2010 rok (0,75 % PKB) i na 2011 rok (0,25 % PKB). Przewiduje się jednak, że niekorzystna struktura wzrostu gospodarczego w 2010 roku w połączeniu z dalszym wysokim wzrostem bezrobocia, wyższymi wydatkami z tytułu odsetek oraz wzrostem wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa (odzwierciedlających również podjęte w ostatnich latach działania zwiększające świadczenia społeczne, w tym świadczenia emerytalne), całkowicie zniwelują wpływ działań konsolidacyjnych na saldo nominalne.

(3) Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą uzupełnienia przewiduje, że po wzroście o 1,1 % w 2008 roku realny PKB spadnie o 3,1 % w roku 2009, a następnie powróci na ścieżkę wzrostu w 2010 roku (0,4 %). Przewiduje się, że wzrost PKB wyniesie następnie 1,9 % w 2011 roku i 2,4 % w 2012 roku. W porównaniu z aktualizacją programu z kwietnia 2009 roku wzrost został skorygowany w dół, zwłaszcza w odniesieniu do 2009 roku. W oparciu o ocenę dokonaną na podstawie dostępnych obecnie informacji(3) ten nowy scenariusz wydaje się być zasadniczo wiarygodny - może być cokolwiek ostrożny w odniesieniu do lat 2009-2010, ale także nieco optymistyczny w odniesieniu do końcowych lat, w zestawieniu z najnowszymi szacunkami dotyczącymi produktu potencjalnego. Chociaż prognoza służb Komisji z jesieni 2009 roku również przewiduje stopniowe domykanie luki produktowej po ustąpieniu pogorszenia koniunktury, to jednak tempo domykania luki prognozowane w uzupełnieniu wydaje się dosyć optymistyczne. Struktura wzrostu jest zasadniczo prawdopodobna w całym okresie objętym uzupełnieniem. Prognozę dotyczącą inflacji zawartą w uzupełnieniu można uznać za realistyczną. Z drugiej strony, przewidywany wzrost wynagrodzeń wydaje się zawyżony w przypadku całego okresu, ponieważ mniejszy wzrost kosztów pracy za granicą może wywierać większą presję na spadek wynagrodzeń w Belgii w kontekście wysokiego bezrobocia w tym kraju. Prognozowany w uzupełnieniu wzrost zatrudnienia w 2011 roku może być również nieco optymistyczny.

(4) W uzupełnieniu przyjęto docelową wartość deficytu w 2009 roku na poziomie 5,9 % PKB (zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2009 roku). Wzrost deficytu w 2009 roku w porównaniu z 1,2 % PKB w 2008 roku odzwierciedla głównie wpływ automatycznych stabilizatorów. Wpływ ten jest znacznie większy niż wynikałoby z zastosowania standardowych elastyczności i obejmuje w szczególności ostry spadek dochodów z tytułu podatku od przedsiębiorstw. Środki o charakterze ekspansywnym zawarte w budżecie na 2009 rok (0,5 % PKB) i pakiety budżetowych środków stymulacyjnych przyjęte przez rząd federalny i rządy regionalne (0,5 % PKB) były stosunkowo ograniczone w związku z zawężonym polem manewru wynikającym z wysokiego poziomu zadłużenia. Pogorszenie sytuacji budżetowej jest ponadto związane z działaniami jednorazowymi mającymi ujemny wpływ na budżet, odpowiadającymi ok. 0,5 % PKB, wynikającymi głównie z dwóch wyroków sądowych(4). Na skutek tych działań jednorazowych i większego niż przewidywanego wpływu automatycznych stabilizatorów obecny docelowy deficyt na 2009 rok jest o 2,5 % PKB wyższy niż deficyt zawarty w aktualizacji programu stabilności z kwietnia 2009 roku, chociaż nie zostały podjęte żadne dodatkowe środki o charakterze ekspansywnym. Na podstawie informacji przedstawionych w uzupełnieniu oraz ponownych obliczeń wykonanych przez służby Komisji zgodnie ze wspólnie przyjętą metodyką przewiduje się, że deficyt strukturalny (tj. saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe) wzrośnie do 4,7 % PKB w 2009 roku z 2,3 % PKB w roku 2008. W prognozie służb Komisji z jesieni 2009 roku przewidywany jest nieco mniejszy wzrost deficytu strukturalnego w 2009 roku (o 2 punkty procentowe, a nie o 2,4 punktu procentowego), głównie dlatego, że w uzupełnieniu nie uwzględniono w 2009 roku wpływu decyzji sądowych odpowiadających 0,5 % PKB jako działań jednorazowych.

(5) Głównym celem średniookresowej strategii budżetowej zawartej w uzupełnieniu jest zapewnienie stopniowego powrotu do zrównoważonego budżetu do 2015 roku. W uzupełnieniu nie jest wyraźnie wskazany średniookresowy cel budżetowy, ani nie jest uwzględniony pierwotny średniookresowy cel budżetowy Belgii (tj. nadwyżka w wysokości 0,5 % PKB w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe), który należałoby osiągnąć w okresie objętym uzupełnieniem. Deficyt nominalny ma ustabilizować się w 2010 roku na poziomie ok. 6 % PKB dzięki środkom korygującym odpowiadającym 0,5 % PKB, a następnie stopniowo zmniejszać się, osiągając 4,4 % PKB do 2012 roku (za sprawą działań konsolidacyjnych odpowiadających 1 % PKB w 2011 roku i 1,25 % w 2012 roku). W uzupełnieniu wskazany jest rok 2013 jako termin docelowy sprowadzenia deficytu do poziomu poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB, ale brakuje w nim szczegółowo opracowanego scenariusza odnoszącego się do tego roku(5). Wskazany w uzupełnieniu deficyt strukturalny, ponownie obliczony zgodnie ze wspólnie przyjętą metodyką, ma poprawić się o ok. 0,25 punktu procentowego zarówno w 2010 roku, jak i w 2011 roku oraz o 0,5 punktu procentowego w 2012 roku. Ponieważ w uzupełnieniu nie uwzględniono w 2009 roku wpływu decyzji sądowych odpowiadających 0,5 % PKB jako działań jednorazowych, saldo strukturalne w 2010 roku pogorszy się w rzeczywistości o 0,25 % PKB (z - 4,2 % PKB w 2009 roku do - 4,4 % PKB w 2010 roku). Dostosowania strukturalne przewidziane w uzupełnieniu są znacznie mniejsze niż wysokość planowanych środków, o których mowa powyżej. Jest to odzwierciedleniem faktu, że przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki saldo strukturalne pogorszy się automatycznie średnio o 0,5 % PKB rocznie w wyniku niekorzystnej struktury wzrostu gospodarczego w 2010 roku, wyższych wydatków z tytułu odsetek oraz wyższych wydatków związanych ze starzeniem się społeczeństwa (odzwierciedlających również podjęte w ostatnich latach działania zwiększające świadczenia społeczne, w tym świadczenia emerytalne). Zgodnie z uzupełnieniem, planowane działania konsolidacyjne opierają się w równym stopniu na wzroście dochodów podatkowych (w szczególności podatków dochodowych i majątkowych) oraz na ograniczeniu wydatków (w szczególności na spożycie pośrednie, wynagrodzenia pracowników i rzeczowe transfery socjalne). W uzupełnieniu oszacowano dług sektora instytucji rządowych i samorządowych na 89,6 % PKB w 2008 roku, w porównaniu z 84 % PKB w 2007 roku; wzrost ten jest spowodowany głównie znacznym dostosowaniem stan-przepływy wynikającym z operacji ratowania banków (6 % PKB). W uzupełnieniu przewiduje się, że dług w relacji do PKB dalej wzrośnie do poziomu ok. 104 % w 2011 roku, na którym to poziomie zasadniczo ustabilizuje się. Wartość ta jest znacznie wyższa niż w aktualizacji z kwietnia (głównie z powodu wyższych deficytów). W prognozie służb Komisji z jesieni 2009 roku przewiduje się porównywalny wzrost wskaźnika zadłużenia.

(6) Istnieją zagrożenia dla realizacji celów budżetowych, głównie po 2011 roku. Po pierwsze, otoczenie makroekonomiczne jest niepewne i nie można wykluczyć, że wyniki w latach 2011 i 2012 będą gorsze niż przewidziano w uzupełnieniu. Po drugie, wymienione w uzupełnieniu działania konsolidacyjne, które mają wesprzeć te cele, nie są w dostatecznym stopniu sprecyzowane. W przypadku roku 2010 z projektów budżetu poszczególnych szczebli administracji na 2010 rok uzgodnionych po przedłożeniu uzupełnienia wynika, że wartość środków korygujących przekracza 0,5 % PKB przewidziane w uzupełnieniu, ponieważ środki, które zostały w dostatecznym stopniu opisane, odpowiadają obecnie ok. 0,75 % PKB, natomiast w odniesieniu do lat późniejszych dostępnych jest niewiele informacji na temat charakteru planowanych działań. Rząd zaoferował także duże gwarancje dla sektora bankowego, które w przypadku ich wykorzystania mogą przyczynić się w przyszłości do wzrostu deficytu i długu, chociaż część kosztów wsparcia rządowego na rzecz sektora finansowego mogłaby także zostać odzyskana w przyszłości. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę większy niż przewidywano spadek dochodów w 2009 roku, nie można wykluczyć, że dochody podatkowe mogą zmieniać się bardziej dynamicznie niż wynikałoby to z elastyczności standardowych. W świetle zagrożeń dla realizacji celów budżetowych wskaźnik zadłużenia może również kształtować się mniej korzystnie niż przewidziano w uzupełnieniu.

(7) Na podstawie ponownie obliczonej zmiany salda strukturalnego wskazanej w uzupełnieniu i biorąc pod uwagę powyższe zagrożenia, kurs polityki budżetowej w 2009 roku ma charakter ekspansywny -zgodnie z Europejskim planem naprawy gospodarczej - i zasadniczo neutralny w pozostałych latach okresu objętego programem. Biorąc pod uwagę zagrożenia związane z długookresową stabilnością finansów publicznych, w tym wysoki poziom długu sektora instytucji rządowych i samorządowych, który w dodatku nie obniża się w wystarczającym tempie do wartości referencyjnej w okresie objętym programem, oraz znaczne zobowiązania warunkowe związane ze środkami na rzecz stabilizacji systemu finansowego, od 2011 roku należy wyraźnie wzmocnić ścieżkę konsolidacyjną.

(8) Jeżeli chodzi o wymagania w zakresie danych określone w kodeksie postępowania dotyczącym programów stabilności i konwergencji, chociaż w uzupełnieniu poprawiono zgodność z wymogami kodeksu postępowania, to jednak odnotowano dalszy brak pewnych danych obowiązkowych i opcjonalnych(6).

Podsumowując, ekspansywny kurs polityki budżetowej w 2009 roku jest zgodny z Europejskim planem naprawy gospodarczej. W połączeniu z działaniem automatycznych stabilizatorów uznaniowe środki wspierające spowodują wzrost deficytu nominalnego do prawie 6 % PKB. Dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych w relacji do PKB, który wzrósł w 2008 roku w następstwie podjęcia środków na rzecz stabilizacji systemu finansowego, będzie nadal wykazywać tendencję zwyżkową, osiągając w 2012 roku poziom 104 %. Ma to miejsce po jego imponującym obniżeniu z poziomu 134 % w 1993 roku do 84 % w roku 2007, które nastąpiło dzięki osiąganiu zrównoważonych budżetów. Celem ścieżki konsolidacyjnej wskazanej w uzupełnieniu jest stopniowe ograniczenie deficytu nominalnego do 4,4 % w 2012 roku, po czym budżet dalej zmniejszałby się do 2,8 % PKB w 2013 roku, a w 2015 roku osiągnięty zostałby zrównoważony budżet. Od 2011 roku istnieją zagrożenia dla realizacji ścieżki, wynikające z faktu niedostatecznego sprecyzowania związanych z nią środków oraz z dość optymistycznych założeń makroekonomicznych. W świetle dynamiki zadłużenia i z uwagi na długoterminową stabilność finansów publicznych, począwszy od 2011 roku planowana konsolidacja powinna zostać w znacznym stopniu wzmocniona, aby zdecydowanie sprowadzić deficyt poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

W świetle powyższej oceny oraz jako uzupełnienie wcześniejszych wezwań wystosowanych w opinii Rady z dnia 7 lipca 2009 r. dotyczących poprawy jakości i długookresowej stabilności finansów publicznych, wzywa się ponadto Belgię do zrealizowania w 2010 roku środków konsolidacyjnych w takiej wysokości, jak przewidziano w projekcie budżetu na 2010 rok, oraz do znacznego wzmocnienia działań dostosowawczych od 2011 roku za pomocą wskazanych środków strukturalnych, w celu zdecydowanego sprowadzenia deficytu poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

Porównanie głównych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2007 2008 2009 2010 2011 2012
Realny PKB (zmiana w %) PS wrzesień 2009 2,8 1,1 - 3,1 0,4 1,9 2,4
KOM jesień 2009 2,9 1,0 - 2,9 0,6 1,5 nd.
PS kwiecień 2009 2,8 1,1 - 1,9 0,6 2,3 2,3
Inflacja HICP (%) PS wrzesień 2009 1,8 4,5 0,0 1,5 1,6 1,6
KOM jesień 2009 1,8 4,5 0,0 1,3 1,5 nd.
PS kwiecień 2009 1,8 4,5 0,7 1,8 1,8 1,7
Luka produktowa(1) (% potencjalnego PKB) PS wrzesień 2009 2,6 2,0 - 2,3 - 2,9 - 2,3 - 1,5
KOM jesień 2009 2,4 1,7 - 2,3 - 2,8 - 2,4 nd.
PS kwiecień 2009 2,3 1,5 - 1,9 - 2,7 - 1,9 - 1,2
Wierzytelności/zadłużenie netto wobec reszty świata (% PKB) PS wrzesień 2009 2,1 - 1,6 - 1,9 - 2,1 - 2,3 nd.
KOM jesień 2009 3,5 - 0,2 0,1 0,4 0,3 nd.
PS kwiecień 2009 nd. nd. nd. nd. nd. nd.
Dochody sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS wrzesień 2009 nd. 48,7 47,9 48,1 48,5 49,2
KOM jesień 2009 48,2 48,8 47,7 48,0 48,2 nd.
PS kwiecień 2009 48,1 48,6 48,2 nd. nd. nd.
Wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS wrzesień 2009 nd. 49,9 53,8 54,1 53,9 53,6
KOM jesień 2009 48,4 50,0 53,6 53,8 54,0 nd.
PS kwiecień 2009 48,3 49,8 51,6 nd. nd. nd.
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS wrzesień 2009 nd. - 1,2 - 5,9 - 6,0 - 5,5 - 4,4
KOM jesień 2009 - 0,2 - 1,2 - 5,9 - 5,8 - 5,8 nd.
PS kwiecień 2009 - 0,2 - 1,2 - 3,4 - 4,0 - 3,4 - 2,6
Saldo pierwotne (% PKB) PS wrzesień 2009 nd. 2,5 - 2 - 1,9 - 1,2 - 0,1
KOM jesień 2009 3,6 2,6 - 2,0 - 1,8 - 1,7 nd.
PS kwiecień 2009 3,6 2,5 0,4 - 0,1 0,6 1,5
Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne(2) (% PKB) PS wrzesień 2009 - 1,6 - 2,3 - 4,7 - 4,4 - 4,2 - 3,6
KOM jesień 2009 - 1,5 - 2,1 - 4,6 - 4,3 - 4,5 nd.
PS kwiecień 2009 - 1,5 - 2,0 - 2,4 - 2,6 - 2,4 - 1,9
Saldo strukturalne(3) (% PKB) PS wrzesień 2009 - 1,5 - 2,3 - 4,7 - 4,4 - 4,2 - 3,6
KOM jesień 2009 - 1,4 - 2,2 - 4,2 - 4,4 - 4,5 nd.
PS kwiecień 2009 - 1,3 - 2 - 2,4 - 2,6 - 2,4 - 1,9
2007 2008 2009 2010 2011 2012
Dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) PS wrzesień 2009 nd. 89,7 97,5 101,9 103,9 104,3
KOM jesień 2009 84,2 89,8 97,2 101,2 104,0 nd.
PS kwiecień 2009 84,0 89,6 93,0 95,0 94,9 93,9
Uwagi:

(1) Podane w programie wartości luki produktowej oraz salda w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne zostały przeliczone przez służby Komisji na podstawie informacji zawartych w uzupełnieniu.

(2) W oparciu o szacowany potencjalny wzrost w wysokości - odpowiednio - 1,9 %, 1,7 %, 1,1 %, 1,0 % i 1,2 % w latach 2007-2011.

(3) Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe. Zgodnie z uzupełnieniem działania jednorazowe i tymczasowe wynoszą 0 w całym okresie. Zgodnie z prognozą służb Komisji z jesieni 2009 roku działania jednorazowe zmniejszają deficyt zarówno w 2008 roku, jak i w 2010 roku (0,1 % PKB), natomiast w 2009 roku zwiększają deficyt (0,5 % PKB).

Źródło:

Uzupełnienie z września 2009 roku do aktualizacji programu stabilności (PS) z kwietnia 2009 roku; prognozy służb Komisji z jesieni 2009 roku (KOM); obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1. Dokumenty wspomniane w niniejszym tekście są dostępne na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

(2) Aktualizacja programu stabilności z kwietnia 2009 roku obejmowała lata 2008-2013.

(3) Ocena ta uwzględnia w szczególności prognozę służb Komisji z jesieni 2009 roku.

(4) W pierwszym wyroku Trybunał Sprawiedliwości orzekł o zwrocie podatków od przedsiębiorstw, ponieważ belgijski system odliczania otrzymanych dywidend był niezgodny z dyrektywą Rady 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich. W drugim wyroku belgijski trybunał konstytucyjny orzekł, że aby zagwarantować równość traktowania, należy zwrócić osobom bezrobotnym żyjącym w konkubinacie i w małżeństwach nienależnie zapłacone podatki od dochodów osób fizycznych.

(5) W programie wskazano wartości deficytu nominalnego na lata 2013-2015 (2,8 % PKB w 2013 roku, 1,3 % PKB w 2014 roku i 0 % PKB w 2015 roku), ale nie wskazano danych w dalszym rozbiciu ani scenariusza makroekonomicznego na poparcie tych celów.

(6) Nie dostarczono w szczególności tabeli ze zmianami cyklicznymi.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024