Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 16 grudnia 2009 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana))

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 10033)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny) (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 36/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2010 r.)

W dniu 16 grudnia 2009 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji. Tekst omawianej decyzji dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/

(1) Sprawa dotyczy przedsiębiorstwa Microsoft Corporation (dalej "Microsoft") oraz domniemanej niezgodnej z prawem sprzedaży wiązanej dotyczącej przeglądarki internetowej Internet Explorer oraz systemu operacyjnego Windows, który jest dominującym systemem tego rodzaju przeznaczonym do komputerów osobistych.

1. Wstępne wątpliwości dotyczące konkurencji

(2) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń z dnia 14 stycznia 2009 r. Komisja wstępnie stwierdziła, że w omawianej sprawie(2) spełnione zostały kryteria wskazujące na sprzedaż wiązaną:

(i) Microsoft nie zaprzeczył, że jego system Windows zajmuje pozycję dominującą na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów osobistych.

(ii) Komisja wstępnie uznała przeglądarkę Internet Explorer i system Windows za odrębne produkty.

(iii) Komisja wstępnie stwierdziła, że zanim wprowadzono na rynek system operacyjny Windows 7, producenci komputerów i ich użytkownicy ostateczni nie mieli technicznej ani prawnej możliwości nabycia systemu Windows bez przeglądarki Internet Explorer. Ani producenci oryginalnego sprzętu ("producenci OEM"), ani użytkownicy ostateczni z powodów technicznych nie mieli możliwości usunięcia przeglądarki Internet Explorer z systemu Windows, zaś umowy licencyjne uniemożliwiały producentom OEM sprzedaż systemu Windows bez tej przeglądarki.

(iv) Komisja wstępnie stwierdziła również, że sprzedaż wiązana mogła wykluczać konkurencję w oparciu o zalety różnych przeglądarek internetowych.

(3) Komisja wstępnie stwierdziła istnienie znacznej przewagi przeglądarki Internet Explorer nad innymi przeglądarkami w zakresie dystrybucji oraz utrudnienia w zakresie pobierania przeglądarek z Internetu. Komisja wstępnie uznała również, że oprócz wzmocnienia pozycji Microsoftu na rynku systemów operacyjnych przeznaczonych do komputerów osobistych wiązana sprzedaż przeglądarki Internet Explorer i systemu Windows tworzyła sztuczne zachęty dla programistów internetowych i projektantów oprogramowania, aby dostosowywali swoje produkty przede wszystkim do wymogów przeglądarki Internet Explorer.

2. Decyzja w sprawie zobowiązań

(4) Microsoft przedstawił zobowiązania w związku ze wstępnymi wątpliwościami Komisji dotyczącymi konkurencji.

(5) Decyzją z dnia 16 grudnia 2009 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja nadała poniższym zobowiązaniom Microsoftu charakter wiążący. Najważniejsze zobowiązania można podsumować w następujący sposób:

(6) Po pierwsze, Microsoft zgodził się na udostępnienie w systemie Windows w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) mechanizmu umożliwiającego producentom OEM i użytkownikom wyłączanie i włączanie przeglądarki Internet Explorer.

(7) Po drugie, zgodnie z zobowiązaniami zaproponowanymi przez Microsoft producenci OEM będą mogli sami zdecydować, którą przeglądarkę fabrycznie zainstalują na komputerze osobistym i ustawią jako przeglądarkę domyślną. Microsoft nie będzie próbował w jakikolwiek sposób obejść przyjętych zobowiązań i nie będzie podejmował działań odwetowych przeciwko producentom OEM za instalowanie konkurencyjnych przeglądarek internetowych.

(8) Microsoft zaproponował udostępnienie aktualizacji oprogramowania zawierającej ekran wyboru przeglądarki za pomocą usługi Windows Update dla użytkowników komputerów osobistych z systemem Windows w ramach EOG. Użytkownicy systemów Windows XP, Vista i Windows 7, którzy mają - jako domyślną - ustawioną przeglądarkę Internet Explorer (bez względu na to, skąd pochodzi takie ustawienie) i którzy wykupili usługę Windows Update, otrzymają możliwość wyboru przeglądarki internetowej wraz z linkami do stron, na których mogą znaleźć więcej informacji o przeglądarkach przedstawionych w polu wyboru.

(9) Niniejszą decyzją stwierdza się, że w świetle omówionych wyżej zobowiązań uznanych za wiążące dla Microsoftu Komisja nie ma podstaw do dalszych działań. Decyzja jest wiążąca dla Microsoftu w okresie pięciu lat od daty przyjęcia.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Zob. sprawa T-201/04 Microsoft przeciwko Komisji z dnia 17 września 2007 r., Zb. Orz. str. II-3601, pkt 842, 869 i 1058. Zob. również komunikat Komisji - wytyczne w sprawie priorytetów, którymi Komisja będzie się kierować przy stosowaniu art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do szkodliwych działań o charakterze praktyki wyłączającej, podejmowanych przez przedsiębiorstwa dominujące, Dz.U. C 45 z 24.2.2009, pkt 50.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.36.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 16 grudnia 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 54 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/39.530 - Microsoft (sprzedaż wiązana)).
Data aktu: 13/02/2010
Data ogłoszenia: 13/02/2010