Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/38.636 - Rambus.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające(1)w sprawie COMP/38.636 - Rambus

(2010/C 30/08)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2010 r.)

Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag:

1. Kontekst sprawy

Niniejszy projekt decyzji przygotowany zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 dotyczy niektórych praktyk stosowanych przez Rambus, amerykańskie przedsiębiorstwo, które projektuje i wdraża technologie łączenia układów o wysokiej przepustowości na potrzeby komputerów, urządzeń elektroniki konsumenckiej i produktów komunikacyjnych oraz udziela na te technologie licencji. Zarzuty dotyczą w szczególności domagania się opłat o potencjalnie szkodliwej wysokości za wykorzystanie niektórych patentów na układy na układy pamięci dynamicznej (ang. Dynamic Random Access Memory, zwanej dalej DRAM) wynikające z rzekomo celowo wprowadzającego w błąd postępowania w kontekście procesu standaryzacji, polegającego na zatajeniu istnienia patentów i wniosków patentowych, co do których przedsiębiorstwo Rambus następnie zadeklarowało, że są one naruszane przez przyjęty standard. Komisja wstępnie ustaliła, że praktyki te mogą stanowić nadużycie pozycji dominującej, zgodnie z art. 82 Traktatu WE.

2. Wstępna ocena i dalsze procedury

Sprawę zapoczątkowała wspólna skarga złożona przez przedsiębiorstwa Infineon (Niemcy) i Hynix (Korea Południowa) w dniu 18 grudnia 2002 r., zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady nr 17. Przedsiębiorstwo Infineon wycofało swoją skargę w dniu 5 kwietnia 2005 r. w wyniku indywidualnej ugody z przedsiębiorstwem Rambus.

Przedsiębiorstwo Rambus otrzymało oczyszczoną z danych poufnych wersję tej skargi w dniu 28 lipca 2003 r. i przekazało swoje komentarze w tej sprawie w dniu 8 października 2003 r.

W dniu 27 lipca 2007 r. Komisja wydała pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które stanowi wstępną ocenę zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003. Przedsiębiorstwo Rambus otrzymało je w dniu 30 lipca 2007 r. Dnia 10 sierpnia 2007 r. przedsiębiorstwu Rambus przyznano dostęp do akt.

Na wniosek przedsiębiorstwa Rambus przedłużono termin na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń do dnia 31 października 2007 r. Przedsiębiorstwo Rambus odpowiedziało na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w terminie.

Kilka przedsiębiorstw złożyło wnioski o formalne dopuszczenie do postępowania w charakterze zainteresowanych osób trzecich. W odpowiedzi na te wnioski dopuszczono w dniu 5 września 2007 r. przedsiębiorstwa IBM, Hewlett Packard i Micron Technology, Inc.; Cray Inc. w dniu 17 września 2007 r., a Samsung Electronics Corp i BT Group PLC odpowiednio w dniach 17 października 2007 r. i 25 października 2007 r. Wszystkie te przedsiębiorstwa złożyły wnioski, na podstawie których otrzymały wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń bez klauzuli poufności. Przedsiębiorstwa Cray Inc., Hewlett Packard, IBM i Hynix przedstawiły pisemne komentarze odnoszące się do tej wersji w październiku 2007 r.

Na wniosek przedsiębiorstwa Rambus w dniach 4 i 5 grudnia 2007 r. odbyło się ustne spotkanie wyjaśniające z udziałem pięciu zainteresowanych stron (Cray Inc., Hynix, IBM, Micron Technology, Inc., i Samsung Electronics Corp.) oraz przedstawiciela Federalnej Komisji Handlu, który uczestniczył w nim w charakterze obserwatora.

W dniu 23 lutego 2009 r. Komisja przesłała przedsiębiorstwu Rambus opis stanu faktycznego, w którym przedsiębiorstwo to poinformowano: i) o sposobie w jaki Komisja może wykorzystać niektóre dokumenty będące już w posiadaniu przedsiębiorstwa Rambus; ii) o zebranych dodatkowych dowodach i o tym, w jaki sposób Komisja może je wykorzystać wydając ewentualną decyzję na mocy art. 82. Dowody, o których była mowa w opisie stanu faktycznego, dostarczono przedsiębiorstwu Rambus na zapieczętowanym dysku CD-ROM. Przedsiębiorstwo Rambus przedstawiło swoje uwagi dotyczące opisu stanu faktycznego w dniu 30 marca 2009 r.

3. Przedłożone zobowiązania i test rynkowy

W dniu 8 czerwca 2009 r. przedsiębiorstwo Rambus zaproponowało Komisji zobowiązania, będące odpowiedzią na zastrzeżenia opisane w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, chociaż zadeklarowało również, że nie zgadza się ze wstępnymi ustaleniami Komisji.

W dniu 12 czerwca 2009 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003, Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, w którym streszczono sprawę, podsumowano zobowiązania oraz wezwano zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca. W dniu 23 lipca 2009 r. Komisja przekazała przedsiębiorstwu Rambus uwagi otrzymane od zainteresowanych stron trzecich otrzymane po opublikowaniu zawiadomienia. W dniu 14 sierpnia 2009 r. przedsiębiorstwo Rambus przedstawiło zmienioną wersję propozycji zobowiązań.

4. Dostęp do akt sprawy i test rynkowy

Przedsiębiorstwo Rambus uzyskało dostęp do akt po wydaniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń. Ponadto, po opublikowaniu opisu stanu faktycznego, przedsiębiorstwo Rambus uzyskało dostęp do dowodów w nim opisanych. Po przeprowadzeniu testu rynkowego przedsiębiorstwu Rambus udzielono też dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności odpowiedzi uzyskanych w wyniku testu rynkowego.

W piśmie z dnia 2 marca 2009 r. przedsiębiorstwo Rambus złożyło skargę, że nie otrzymało pełnego dostępu do akt po opublikowaniu opisu stanu faktycznego oraz że nie otrzymało kompletnego wykazu dokumentów znajdujących się w aktach. Ponadto przedsiębiorstwo Rambus złożyło inne skargi proceduralne, dotyczące w szczególności rzekomo błędnego uznania niektórych komentarzy stron trzecich za "komentarze spontaniczne" oraz wykluczenia z akt niektórych dowodów świadczących na jego rzecz. Po konsultacjach z odpowiednimi służbami w DG ds. Konkurencji uznano, że przedsiębiorstwo Rambus otrzymało wszystkie istotne dokumenty, z wyjątkiem jednego dokumentu, który został nieumyślnie wyłączony z akt i następnie dostarczony przedsiębiorstwu Rambus w dniu 11 marca 2009 r. wraz z kompletnym wykazem dokumentów znajdujących się w aktach po wydaniu opisu stanu faktycznego. Inne zastrzeżenia zgłoszone przez przedsiębiorstwo Rambus zostały uznane za pozbawione podstaw i w związku z tym odrzucone.

W dniu 31 sierpnia 2009 r. przedsiębiorstwo Rambus przedłożyło Komisji oświadczenie, że otrzymało odpowiedni dostęp do informacji uznanych przez nie za niezbędne do zaproponowania zobowiązań w odpowiedzi na obawy wyrażone przez Komisję.

5. Wniosek

Stwierdza się, że w niniejszej sprawie prawo stron do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela, dnia 29 września 2009 r.

Karen WILLIAMS

______

(1) Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 162 z 19.6.2001, s. 21).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024