Streszczenie decyzji Komisji z dnia 14 października 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG (w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 14 października 2009 r.

dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG

(w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków)

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 7796 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 2/05)

(Dz.U.UE C z dnia 6 stycznia 2010 r.)

W dniu 14 października 2009 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz w art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym publikuje tę decyzję, mając na uwadze prawnie uzasadniony interes przedsiębiorstw związany z ochroną ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/competition/antitrust/cases/index/by_nr_78.html#i39_416

1. Niniejsza decyzja na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 skierowana jest do przedsiębiorstw International Association of Classification Societies (Międzynarodowe Zrzeszenie Towarzystw Klasyfikacyjnych) oraz do International Association of Classification Societies Limited (dalej zwane łącznie "IACS"). Zgodnie z tą decyzją zobowiązania przedstawione przez IACS w celu zakończenia niniejszej sprawy stają się wiążące.

2. Przedmiotem postępowania jest traktowanie przez IACS innych Towarzystw Klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS. We wstępnej ocenie Komisja wyraziła wstępne stanowisko, że decyzje IACS podjęte w odniesieniu do: (i) kryteriów członkostwa i procedur stosowanych w związku z członkostwem w IACS oraz zawieszaniem lub wycofywaniem tego członkostwa i sposobem stosowania wymienionych kryteriów i procedur; oraz (ii) opracowywania i dostępności rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej dla towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS, mogły prowadzić do ograniczenia konkurencji na właściwym rynku usług w zakresie klasyfikacji statków. Biorąc pod uwagę wstępną opinię Komisji, zgodnie z którą dziesięciu członków IACS zajmuje silną pozycję na rynku, a towarzystwa klasyfikacyjne niebędące członkami IACS mogą doświadczać poważnych ograniczeń w zakresie konkurencyjności, we wstępnej ocenie Komisji uznano, że wymienione decyzje budzą wątpliwości odnośnie do ich zgodności z art. 81 ust. 1 Traktatu WE oraz art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto zgodnie ze wstępnym stanowiskiem Komisji decyzje te nie spełniają wymogów kumulacyjnych niezbędnych do dokonania wyłączenia na mocy art. 81 ust. 3 Traktatu WE oraz art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG.

3. IACS zaproponował następujące zobowiązania, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji:

– ustanowienie obiektywnych i przejrzystych wymogów członkostwa oraz stosowanie ich w jednolity i niedyskryminujący sposób. Zobowiązania zawierają szczegółowe zasady dotyczące poszczególnych etapów dopuszczenia do członkostwa, zawieszenia lub wycofania takiego członkostwa, łącznie z konkretnymi terminami,

– zapewnienie, że towarzystwa klasyfikacyjne, niebędące członkami IACS, będą mogły uczestniczyć w posiedzeniach technicznych grup roboczych IACS,

– zadbanie o upublicznienie obecnych i przyszłych rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej w tym samym czasie i na warunkach, na jakich dokumenty te udostępniane są członkom IACS,

– ustanowienie niezależnego organu odwoławczego umożliwiającego odwołanie się od decyzji dotyczących dopuszczenia do członkostwa, zawieszenia lub wycofania członkostwa w IACS, dostępu do technicznych grup roboczych IACS oraz dostępności rezolucji IACS, a także powiązanej dokumentacji technicznej.

4. Komisja stwierdza, że zobowiązania zaproponowane przez IACS, będące odpowiedzią na zastrzeżenia zawarte we wstępnej ocenie, są wystarczające i odpowiednie, aby rozwiązać problemy w zakresie konkurencji wskazane w ocenie wstępnej. Potwierdzone zostało to również przez odpowiedzi na zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.

5. W zakresie zaproponowanych wymogów członkostwa w IACS, zobowiązania zachowują odpowiednią równowagę pomiędzy, z jednej strony utrzymaniem surowych wymogów członkostwa w IACS, z drugiej strony usunięciem zbędnych barier ograniczających członkostwo w IACS. Nowe wymogi zapewniają także, że wszystkie towarzystwa klasyfikacyjne spełniające wymogi kompetencji technicznych będą mogły ubiegać się o członkostwo w IACS, zapewniając również, że skuteczność i jakość działań IACS nie zostanie nadmiernie ograniczona ze względu na zbyt łagodne wymogi uczestnictwa w pracach IACS. Jednocześnie dzięki nowym wymogom, towarzystwa klasyfikacyjne spełniające wymogi kompetencji technicznych, i wyrażające wolę zostania członkiem IACS, będą mogły bez przeszkód to uczynić.

6. Nowy system uczestnictwa towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS w procesie ustanawiania standardów technicznych, przeprowadzanym przez techniczne grupy robocze IACS, zapewni z jednej strony towarzystwom klasyfikacyjnym niebędących członkami IACS odpowiednie możliwości uczestnictwa w opracowywaniu rezolucji technicznych IACS, gwarantując jednocześnie właściwe funkcjonowanie technicznych grup roboczych IACS. Zobowiązania zapewniają dodatkowo również pełny dostęp do wyników końcowych procesu tworzenia standardów technicznych dla towarzystw klasyfikacyjnych niebędących członkami IACS.

7. Niniejszą decyzją stwierdza się, że w świetle omówionych powyżej zobowiązań nie ma już podstaw do podjęcia przez Komisję dalszych działań. Decyzja jest wiążąca do października 2014 r.

8. Na posiedzeniu w dniu 28 września 2009 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominującej wydał przychylną opinię.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.2.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 14 października 2009 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 81 Traktatu WE oraz art. 53 Porozumienia EOG (w sprawie COMP/39.416 - Klasyfikacja statków).
Data aktu: 06/01/2010
Data ogłoszenia: 06/01/2010