Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2009.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2009

(2010/C 124/01)

(Dz.U.UE C z dnia 12 maja 2010 r.)

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2009

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

1. WSTĘP

Niniejsze sprawozdanie, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, dołączone do rozliczenia finansowego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za 2009 r., podaje w szczególności stopień wykorzystania środków. Zawiera ono również syntetyczne zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi, dokonanych w roku budżetowym 2009.

Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia ogólny przegląd wykonania budżetu w 2009 r., a rozdział 3 bardziej szczegółowo bada ewolucję linii budżetowych dla każdego rozdziału budżetu. Wreszcie w załącznikach zamieszczone są tabele zestawiające szczegółowe dane liczbowe odnoszące się do wykonania budżetu za 2009 r.

Co się tyczy działalności sądowniczej sensu stricto, informacje na jej temat zawarte zostały w umieszczonym na stronie internetowej Curia (http://curia.europa.eu) sprawozdaniu rocznym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej za rok 2009, które dostarcza szczegółowych danych i statystyk odnoszących się do działalności sądowniczej Trybunału Sprawiedliwości, Sądu i Sądu do spraw Służby Publicznej.

2. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU ZA 2009 r.

2.1. Dochody

Prognozowane dochody Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 wynosiły 38.338.000 EUR.

Jak pokazuje tabela 1, należności ustalone podczas roku budżetowego 2009 wynoszą 40.712.090 EUR i są wyższe o 6,19 % od prognozowanych(1).

Tabela 1

Prognozowane dochody i ustalone należności

(w EUR)
Tytuł Prognozowane dochody w 2009 r. Należności ustalone w 2009 r. % całości
4. Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi 38 198 000,00 39 716 317,26 97,55
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji 130 000,00 995 772,29 2,45
9. Dochody różne 10 000,00 0,00 0
Ogółem 38 338 000,00 40 712 089,55 100,00
% 100 % 106,19 %

Należy zauważyć, że stosunek dochodów do należności ustalonych w tytule 4 (głównie potrącenia w ramach pozycji dotyczących wynagrodzeń członków i personelu z tytułu podatków i składek na ubezpieczenie społeczne) stanowi bardzo duży procent całości dochodów (97,55 %), podczas gdy dochody w tytułach 5 i 9 (pochodzące przede wszystkim ze sprzedaży publikacji, wypłat świadczeń z ubezpieczenia, zwrotów opłat telekomunikacyjnych i produktów finansowych) stanowią mniej niż 2,45 % całości.

Załączniki II i III podają uzupełniające dane liczbowe dotyczące całości przepływu dochodów (stosunek dochodów do należności przeniesionych, stosunek dochodów do należności ustalonych, stosunek dochodów do należności zebranych).

Trzeba stwierdzić, że należności pokryte (40.695.081 EUR) stanowią 99,96 % należności ustalonych w 2009 r. (wobec 99,88 % w 2008).

Jeśli chodzi o dochody z należności przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego, tabela 2 wskazuje, że dochody tytułu 5 stanowią największą część ogółu dochodów z należności przeniesionych uzyskanych w 2009 r. (79,43 %). Kwoty pozostałe do ściągnięcia w ramach tytułu 4 odpowiadają zasadniczo kwotom do ściągnięcia od krajowych organów emerytalnych w ramach transferu praw emerytalnych.

Tabela 2

Dochody z należności przeniesionych

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie z 2008 r. na 2009 r. Dochody z należności przeniesionych % całości
4. Dochody pochodzące od osób związanych z instytucjami i innymi organami wspólnotowymi 49 387,01 8 453,26 20,57
5. Dochody z działalności administracyjnej instytucji 33 244,39 32 650,28 79,43
9. Dochody różne 0,00 0,00 0,00
Ogółem 82 631,40 41 103,54 100,00
% 100 % 49,74 %

2.2. Wydatki

2.2.1. Środki na rok budżetowy

Środki zapisane w budżecie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 wynosiły 314.954.433 EUR.

Jak przedstawia to tabela 3, wykonanie budżetu za rok budżetowy 2009 osiągnęło kwotę 311.345.642,44 EUR, odzwierciedlającą bardzo wysoki stopień wykorzystania ostatecznych środków, równy 98,85 %, co dowodzi polepszenia wykorzystania środków w stosunku do roku 2008 (98,74 %).

Należy zauważyć również, że podobnie jak w latach poprzednich, prawie trzy czwarte budżetu wykonanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeznaczone jest na wydatki na personel (wydatki tytułu 1).

Tabela 3

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł Środki budżetowe na 2009 r. Zobowiązania budżetowe w 2009 r. % całości
1. Osoby związane z instytucją 232 698 820,00 229 708 402,19 73,78
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 82 215. 613,00 81 605 809,16 26,21
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 40 000,00 31 431,09 0,01
10. Inne wydatki 0,00 0,00 -
Ogółem 314 954 433,00 311 345 642,44 100,00
% 100 % 98,85 %

Załączniki IV, V i VI podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków zapisanych na rok budżetowy 2009 (porównanie względem roku 2008, stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.2. Środki przeniesione

Tabela 4 pokazuje, że środki przeniesione z roku budżetowego 2008 na rok budżetowy 2009, które ogółem wyniosły 14.617.407,12 EUR, zostały w bardzo dużej części wykorzystane (86,30 %).

Tabela 4

Wykorzystanie środków przeniesionych

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie środków z 2008 r. na 2009 r. Płatności ze środków przeniesionych Anulowane środki
1. Osoby związane z instytucją 3 700 338,19 2 828 230,26 872 107,93
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 10 917 026,93 9 787 148,26 1 129 878,67
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 42,00 0,00 42,00
10. Inne wydatki 0,00 0,00 0,00
Ogółem 14 617 407,12 12 615 378,52 2 002 028,60
% 100 % 86,30 % 13,70 %

Załączniki V i VI podają uzupełniające szczegółowe dane liczbowe dotyczące wykorzystania środków przeniesionych z roku budżetowego 2008 na rok budżetowy 2009 (stopień wykorzystania całości oraz szczegóły wykorzystania według linii budżetowych).

2.2.3. Środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel

Należy wspomnieć, że zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego niektóre dochody mogą zostać przeznaczone na finansowanie szczególnych wydatków. Takie dochody przeznaczone na określony cel stanowią więc dodatkowe środki, które mogą zostać wykorzystane przez instytucję.

Tabela 5 wyszczególnia, według rozdziałów, kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z jednego roku budżetowego na drugi oraz dochody przeznaczone na określony cel ustalone i uzyskane podczas roku budżetowego.

Tabela 5

Wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel

(w EUR)
Tytuł Przeniesienie dochodów

przeznaczonych na określony cel z 2008 r. na 2009 r.

(1)

Dochody przeznaczone na określony

cel w 2009 r.

(2)

Płatności w 2009 r.

(3)

Przeniesienie dochodów przeznaczonych na określony cel z 2009 r. na 2010 r.

(4) = (1) + (2) - (3)

1. Osoby związane z instytucją 338 269,24 182 035,41 392 823,42 127 481,23
2. Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 1 307 261,00 784 271,43 1 062 188,25 1 029 344,18
3. Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań 3 985,25 3 050,00 0,00 7 035,25
10. Inne wydatki 0,00 0,00 0,00 0,00
Ogółem 1 649 515,49 969 356,84 1 455 011,67 1 163 860,66

Jak pokazuje tabela 5, środki z dochodów przeznaczonych na określony cel ustalonych w roku budżetowym 2009 wynoszą 969.356 EUR, przy czym ponad 86 % tej kwoty pochodzi z następujących źródeł:

- wypłat świadczeń z ubezpieczenia w niektórych przypadkach nieobecności z powodu choroby lub wypadku (122.078 EUR),

- zwrotu wydatków związanych z budynkami z tytułu powierzchni udostępnionych innym instytucjom (219.263 EUR),

- zwrotu opłat za połączenia telefoniczne lub przesyłki pocztowe (123.837 EUR),

- sprzedaży publikacji Trybunału, takich jak Zbiory Orzecznictwa (371.409 EUR).

2.2.4. Przesunięcia środków

W roku budżetowym 2009 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej dokonał na podstawie przepisów art. 22 i 24 rozporządzenia finansowego 25 przesunięć środków budżetowych na ogólną kwotę 9.345.304 EUR, zatem niższą od kwoty tego rodzaju przesunięć dokonanych w 2008 r. (10.931.540 EUR).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 24 ust. 2, 3 i 4 rozporządzenia finansowego 9 przesunięć środków stało się przedmiotem zawiadomienia organu budżetowego. Opiewają one łącznie na kwotę 7.948.000 EUR (wobec 8.695.500 EUR w 2008 r.) i odpowiadają prawie 85 % łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym. Podobnie jak w 2008 r. znaczna część tych przesunięć (prawie 5 mln EUR) pozwoliła zwiększyć wcześniejsze spłaty dokonane w odniesieniu do projektu z zakresu nieruchomości obejmującego renowację i rozbudowę budynków Trybunału, w celu zmniejszenia przyszłych obciążeń budżetowych w ramach zawartej z władzami luksemburskimi umowy najmu z opcją wykupu.

Ponadto bez zawiadamiania organu budżetowego, jak to przewidują przepisy art. 22 ust. 4 rozporządzenia finansowego, dokonano 16 przesunięć w ramach artykułów na łączną kwotę 1.397.304 EUR (wobec 2.236.040 EUR w 2008 r.), stanowiącą prawie 15 % łącznej kwoty przesunięć środków w roku budżetowym.

Załącznik I przedstawia szczegóły wszystkich tych przesunięć środków oraz danych linii budżetowych.

3. WYKONANIE BUDŻETU NA 2009 R. WEDŁUG ROZDZIAŁÓW

3.1. TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją

Jak wskazuje tabela 6, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 1 na rok budżetowy 2009 wynoszą 232.698.820 EUR i stanowią prawie 74 % całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 229.708.402,19 EUR, co odpowiada bardzo wysokiemu stopniowi wykorzystania wynoszącemu 98,71 % (wobec 98,46 % w 2008 r.).

Tabela 6

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 1 Środki budżetowe na 2009 r. Zobowiązania budżetowe w 2009 r. % wykorzystania
1 0. Członkowie instytucji 29 967 000,00 29 104 251,06 97,12
1 2. Urzędnicy i pracownicy czasowi 183 069 520,00 181 156 824,21 98,96
1 4. Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne 14 952 300,00 14 879 938,92 99,52
1 6. Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją 4 710.000,00 4 567 388,00 96,97
Ogółem 232 698 820,00 229 708 402,19 98,71

3.1.1. Rozdział 1 0 - Członkowie instytucji

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 29.967.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 29.104.251 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 97,12 % (wobec 97,60 % w 2008 r.).

Należy zauważyć, że największa część środków wnioskowanych na rok 2009 dla rozdziału 1 0 uwzględniała współczynnik wzrostu wynagrodzeń i świadczeń z nimi związanych w wysokości 3,3 % na dzień 1 stycznia 2009 r., podczas gdy rzeczywisty wzrost ustalony w grudniu 2008 r. wyniósł jedynie 3 %. Podobnie, współczynnik wzrostu wynagrodzeń ustalony na dzień 1 lipca 2009 r. wynosił 3,2 %, jednak decyzją Rady z końca grudnia 2009 r. został on ograniczony do 1,85 %. Te dwie różnice (w wysokości 0,3 % w odniesieniu do okresu 12 miesięcy wynagrodzenia oraz 1,35 % w odniesieniu do okresu 6 miesięcy) pozwoliły na oszczędność środków względem pierwotnych przewidywań.

Pewne oszczędności wykazane zostały ponadto w ramach pozycji budżetowych obejmujących statutowe wydatki związane z odnowieniem mandatów członków trzech sądów (dodatki przejściowe, świadczenia związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i zaprzestaniem pełnienia obowiązków). Powstałe różnice są wynikiem normalnego procesu przygotowywania budżetu, który wymaga, by przewidywania co do odnowienia składu członków były ustalane z bardzo znacznym wyprzedzeniem (około półtora roku przed datą odnowienia) i oparte na ostrożnych założeniach, podczas gdy rzeczywiste odnowienie mandatów członków jest następnie wypadkową decyzji państw członkowskich oraz indywidualnych decyzji członków sądów.

Możliwe było również dokonanie pewnych przesunięć środków wpisanych do rozdziału 1 0 do innych rozdziałów budżetu; przesunięcia te zostały wyszczególnione w załączniku I. Poza zasileniem należącej do rozdziału 1 4 pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń" (0,35 mln EUR), wspomniane przesunięcia środków zasiliły w szczególności należącą do rozdziału 2 0 tytułu 2 pozycję 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" (1,6 mln EUR) (zob. poniżej komentarze na temat środków zapisanych w rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe").

3.1.2. Rozdział 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 183.069.520 EUR zostały zaangażowane w wysokości 181.156.824 EUR, co odpowiada wysokiemu współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,96 % i stanowiącemu nieznaczną poprawę względem roku budżetowego 2008 (98,72 %).

Te zadowalające wyniki są owocem bardzo aktywnej polityki rekrutacyjnej realizowanej przez wszystkie służby Trybunału. Poziom zatrudnienia w zakresie etatów przyznanych w związku z rozszerzeniem w 2004 r. jest niezmiernie satysfakcjonujący, a w odniesieniu do ostatniego rozszerzenia EU-2 - bardzo optymistyczny. Biorąc pod uwagę również etaty niezwiązane z rozszerzeniem, współczynnik obsadzenia stanowisk na dzień 31 grudnia 2009 r. osiągnął 98 % - procent godny uwagi, zważywszy na konsekwencje zwyczajowej rotacji personelu w skali całego stanu liczebnego personelu instytucji (1931 etatów).

Zasadniczej przyczyny niepełnego wykorzystania środków wpisanych do rozdziału 1 2 należy upatrywać w okoliczności, że środki wnioskowane dla pozycji dotyczących wynagrodzeń i świadczeń z nimi związanych na rok 2009 zostały obliczone na podstawie współczynnika wzrostu wynagrodzeń w wysokości 3,3 %, podczas gdy rzeczywisty wzrost ustalony w grudniu 2008 r. wyniósł jedynie 3 %. Podobnie, współczynnik wzrostu wynagrodzeń ustalony na dzień 1 lipca 2009 r. wynosił 3,2 %, jednak decyzją Rady z końca grudnia 2009 r. został on ograniczony do 1,85 %. Te dwie różnice (w wysokości 0,3 % w odniesieniu do okresu 12 miesięcy wynagrodzenia oraz 1,35 % w odniesieniu do okresu 6 miesięcy) pozwoliły na oszczędność środków względem pierwotnych przewidywań.

Należy podkreślić, że stwierdzona nadwyżka jest stosunkowo niskiej wysokości, biorąc pod uwagę pełny zakres rozdziału 1 2 (prawie 60 % całości budżetu Trybunału) oraz trudności związane z przewidywaniami budżetowymi opracowywanymi prawie 12 miesięcy naprzód przy użyciu pewnych kryteriów prognozowania, które dostarczają w sposób nieunikniony rozwiązań szacunkowych (współczynnik wzrostu wynagrodzeń, współczynnik inflacji, tempo rekrutacji, rotacja personelu itd.). Stałe wysiłki Trybunału w ostatnich latach (w zakresie jakości jego przewidywań budżetowych i rocznego zarządzania budżetem) pozwoliły jednak ograniczyć stwierdzone nadwyżki, a tendencja ta została utrzymana w roku 2009.

Możliwe było więc dokonanie pewnych przesunięć środków wpisanych do rozdziału 1 2 do innych rozdziałów budżetu; przesunięcia te zostały wyszczególnione w załączniku I. Wspomniane przesunięcia środków pozwoliły, w największym stopniu, na zasilenie należącej do rozdziału 2 0 pozycji 2 0 0 1 "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" (3,15 mln EUR), a w niewielkim zakresie - na zasilenie należącej do rozdziału 2 1 tytułu 2 pozycji 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" (0,53 mln EUR) (odpowiednie komentarze zostały zamieszczone poniżej w odniesieniu do poszczególnych rozdziałów).

3.1.3. Rozdział 1 4 - Pozostały personel i zamówienia zewnętrzne

Ogólnie rzecz ujmując, ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 14.952.300 EUR zostały zaangażowane w wysokości 14.879.939 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania bliskiemu 100 % i stanowiącemu wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2008 r. (97 %).

Ostateczne środki wpisane do rozdziału 1 4 przyporządkowane są - prawie w całości - dwóm pozycjom budżetowym. Blisko jedna trzecia tych środków należy do pozycji 1 4 0 0 "Pozostali pracownicy", w której utrzymał się bardzo wysoki stopień ich wykorzystania (98,64 % wobec 99,73 % w 2008 r.). Co się tyczy pozostałych dwóch trzecich środków, wpisane zostały do pozycji 1 4 0 6 "Usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń", której stopień wykorzystania osiągnął 100 %, co stanowi wyraźną poprawę względem roku budżetowego 2008 r. (96,98 %).

Jeśli chodzi o tę ostatnią pozycję, która obejmuje usługi zewnętrzne w zakresie tłumaczeń pisemnych i ustnych, poprawę stopnia wykorzystania środków należy tłumaczyć koniecznością odpowiedzi na wzrost obciążenia pracą w kontekście ograniczonej liczby personelu wewnętrznych służb tłumaczeniowych (prawnicy lingwiści i tłumacze ustni) instytucji.

Należy stwierdzić w szczególności, że pomimo podjęcia przez Trybunał w ostatnich latach różnych środków organizacyjnych w celu ograniczenia potrzeb w dziedzinie tłumaczeń pisemnych, natężenie pracy w tym zakresie wzrosło w 2009 r. o 6,7 % i spowodowało wzmożone korzystanie z zewnętrznego podwykonawstwa. Stąd środki przeznaczone na pokrycie świadczeń tłumaczy zewnętrznych musiały zostać zasilone kwotą 350.000 EUR, uzyskaną z przesunięcia środków z rozdziału 1 0.

3.1.4. Rozdział 1 6 - Pozostałe wydatki dotyczące osób związanych z instytucją

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 4.710.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 4.567.388 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 96,97 % (wobec 98,5 % w 2008 r.).

Dwie pozycje tego rozdziału obejmują prawie 78 % ostatecznych środków. Chodzi tu o pozycję 1 6 1 2 "Doskonalenie zawodowe", której stopień wykorzystania wynosi 97,40 % (wobec 97,8 % w 2008 r.), oraz o pozycję 1 6 5 4 "Centrum Małego Dziecka (żłobek)", której stopień wykorzystania osiągnął - podobnie jak w roku poprzednim - 100 %.

3.2. TYTUŁ 2 - Budynki, umeblowanie, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

Jak wskazuje tabela 7, ostateczne środki budżetowe dla tytułu 2 na rok budżetowy 2009 wynoszą 82.215.613 EUR, co stanowi niewiele więcej niż jedną czwartą całego budżetu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Środki te zostały zaangażowane w wysokości 81.605.809 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania bardzo bliskiemu 100 %, podobnie jak w 2008 r.

Tabela 7

Wykorzystanie środków w roku budżetowym

(w EUR)
Tytuł 2 Środki budżetowe na 2009 r. Zobowiązania budżetowe w 2009 r. % całości
2 0. Budynki i koszty dodatkowe 59 732 500,00 59 710 997,33 99,96
2 1. Informatyka, wyposażenie i umeblowanie: nabycie, najem i utrzymanie 15 868 113,00 15 636 608,20 98,54
2 3. Bieżące wydatki operacyjne 2 335 500,00 2 059 426,98 88,18
2 5. Zebrania i konferencje 796 500,00 743 014,77 93,28
2 7. Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie 3 483 000,00 3 455 761,88 99,22
Ogółem 82 215 613,00 81 605 809,16 99,26

3.2.1. Rozdział 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 59.732.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 59.710.997 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,96 % (wobec 99,68 % w 2008 r.).

Ostateczne środki z artykułów 2 0 0 - "Budynki" oraz 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami", stanowią odpowiednio 73,6 % (43.980.000 EUR) i 26,4 % (15.752.500 EUR) ogółu środków dla tego rozdziału. Ogólnie rzecz ujmując, środki te wykazują silny wzrost (+ 33 %) względem roku 2008, związany z ukończeniem i oddaniem do użytku kompleksu budynków nowego Pałacu (obejmującego odnowiony dawny Pałac, otaczający go pierścień, dwa wieżowce i galerię łączącą dawne i nowe budynki).

W odniesieniu do artykułu 2 0 0 "Budynki", wydatki z pozycji 2 0 0 0 - "Czynsze" - wyniosły 10.542.297 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i zostały poniesione z tytułu najmu czterech budynków (Allegro, Geos, budynku T i budynku T bis), których zajmowanie pozostaje nadal konieczne, zważywszy na liczbę pracowników i wyłączenie z użytku budynków A, B i C, poddanych szeroko zakrojonym pracom renowacyjnym mającym na celu dostosowanie ich do różnego rodzaju norm krajowych, które weszły w życie po ich wybudowaniu (lata 1986-1993).

Z kolei wydatki z pozycji 2 0 0 1 - "Opłata z tytułu najmu z opcją wykupu" wyniosły prawie 32 mln EUR (współczynnik wykorzystania 100 %), co stanowi istotny wzrost (+ 51 %) w stosunku do 2008 r. (21 mln EUR). Środki zaangażowane w 2008 r. odpowiadały bowiem jedynie pewnym częściowym wcześniejszym spłatom dokonanym w oczekiwaniu na ukończenie budowy nowego Pałacu, podczas gdy środki przewidziane na 2009 r. są przeznaczone na pokrycie nowych transz opłat z tytułu najmu z opcją wykupu (obliczonych zgodnie z umową podpisaną w dniu 13 czerwca 2007 r. z luksemburskimi władzami) wymagalnych w związku z oddaniem do użytku, pod koniec 2008 r., kompleksu budynków nowego Pałacu. Należy zauważyć, że w trosce o skuteczne zarządzanie finansami, i jak już zostało wspomniane powyżej, niektóre nadwyżki środków uzyskane w ramach rozdziałów 1 0 i 1 2 budżetu mogły zostać przeznaczone na wcześniejsze spłaty dodatkowe względem spłat uprzednio dokonanych w latach 2007 i 2008. Taka operacja jest w pełni zgodna z pożądanym przez oba organy władzy budżetowej kierunkiem działań w zakresie przedsięwzięć budowlanych instytucji wspólnotowych w celu jak największego ograniczenia przyszłego ciężaru budżetowego tych przedsięwzięć.

Jeśli chodzi o wydatki z artykułu 2 0 2 - "Koszty związane z budynkami" - wyniosły one 15.748.248 EUR (współczynnik wykorzystania 100 %) i odpowiadają, prawie w całości, kosztom sprzątania i utrzymania budynków, zużycia energii, a także zapewnienia bezpieczeństwa i nadzoru nad budynkami, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania zespołu budynków Trybunału. Znaczący wzrost tych wydatków (+ 50 %) jest bezpośrednio związany z oddaniem do użytku kompleksu budynków nowego Pałacu. Należy zwrócić uwagę, że pierwotnie przewidziane środki musiały zostać zasilone (poprzez przesunięcia środków wewnątrz rozdziału 2 0), aby uwzględnić rzeczywiste uwarunkowania eksploatacji w porównaniu do założeń jej dotyczących przyjętych w ramach opracowywania w lutym 2008 r. preliminarza budżetu na 2009 r.

3.2.2. Rozdział 2 1 - Informatyka, wyposażenie i umeblowanie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 15.868.113 EUR zostały zaangażowane w wysokości 15.636.608 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 98,54 % (wobec 99,74 % w 2008 r.).

Ostateczne środki wpisane do rozdziału 2 1 dotyczą w przeważającej części (88 %) wydatków na informatyzację i umeblowanie.

Odmiennie niż w przypadku wydatków z rozdziału 2 0, wydatki z rozdziału 2 1 wykazują znaczący spadek (- 22,50 % w stosunku do 2008 r.). Część środków na 2008 r. przeznaczona była bowiem na inwestycje w sprzęt informatyczny (w szczególności instalacje sieci telefonicznej i sieci danych multimedialnych) i umeblowanie niezbędne do oddania do użytku kompleksu budynków nowego Pałacu.

Co się tyczy artykułu 2 1 0 "Wyposażenie, koszty eksploatacji i usług związanych z informatyką i telekomunikacją", bieżące zasoby zostały, podobnie jak w poprzednich latach, przeznaczone na regularną wymianę sprzętu, utrzymanie istniejących systemów, na bieżące operacje pomocy oraz na nowe projekty rozwoju informatycznego w dziedzinie sądowniczej lub administracyjnej.

W tym kontekście pozycja 2 1 0 2 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, opracowaniem i utrzymaniem oprogramowania i systemów" musiała zostać zasilona kwotą 535.000 EUR (pochodzącą z rozdziału 1 2), w celu sprostania pewnym tymczasowym trudnościom związanym z rekrutacją na stanowiska informatyków poprzez skorzystanie z podwykonawstwa zewnętrznego, co pozwoliło zachować priorytety programu prac na 2009 r.

W odniesieniu do artykułu 2 1 2 "Umeblowanie", środki do niego wpisane zostały zaangażowane w 100 %. Przeznaczeniem tych środków były, zgodnie z założeniem, zakup dodatkowego umeblowania oraz wymiana części umeblowania (nabytego przed ponad 15 laty).

3.2.3. Rozdział 2 3 - Bieżące wydatki operacyjne

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 2.335.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 2.059.427 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 88,18 % (wobec 99,18 % w 2008 r.).

Wydatki z rozdziału 2 3 wykazują znaczący spadek (- 23,50 % w stosunku do 2008 r.), co wynika z faktu, że część środków na 2008 r. (1,2 mln EUR) została przeznaczona na szeroko zakrojoną operację przeprowadzki członków i personelu do budynków oddanych do użytku pod koniec 2008 r.

W roku budżetowym 2009 ponad 78 % środków tego rozdziału zostało przeznaczonych na dwa typy wydatków:

- wydatki artykułu 2 3 0 "Materiały papiernicze i piśmienne, artykuły biurowe i inne zużywalne artykuły", które wyniosły 988.425 EUR (stopień wykorzystania 80,75 % wobec 99,85 % w 2008 r.),

- i wydatki artykułu 2 3 6 "Opłaty pocztowe", które wyniosły 577.530 EUR (stopień wykorzystania 95,22 % wobec 99,92 % w 2008 r.).

W ramach wymienionych powyżej dwóch artykułów zostały osiągnięte istotne oszczędności środków, będące rezultatem między innymi wysiłków instytucji podjętych w zakresie elektronicznej wymiany dokumentów.

Wreszcie, wydatki artykułu 2 3 8 "Inne wydatki operacyjne", które obejmują wydatki związane z przeprowadzką, wykazują bardzo silny spadek względem 2008 r. (- 63 %) z powodów wyjaśnionych powyżej. Niemniej, konieczne było zasilenie tego artykułu o 132.000 EUR (pochodzące z rozdziału 2 0) w celu sfinalizowania kilku przeprowadzek na mniejszą skalę (personelu i archiwów), których nie można było dokonać w 2008 r. ze względu na kalendarz zakończenia poszczególnych prac.

3.2.4. Rozdział 2 5 - Zebrania i konferencje

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 796.500 EUR zostały zaangażowane w wysokości 743.015 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 93,28 % (wobec 96,71 % w 2008 r.).

Środki te w znacznej części przeznaczone są na wydatki związane z działalnością protokolarną Trybunału oraz wizytami w tej instytucji.

Pod względem działalności protokolarnej rok 2009 odznaczył się trzema istotnymi wydarzeniami:

- sympozjum "Rozważania na temat postępowania prejudycjalnego" z udziałem prezesów trybunałów konstytucyjnych i sądów najwyższych państw członkowskich Unii Europejskiej, 30-31 marca,

- obchody dwudziestej rocznicy utworzenia Sądu - "Od 20 lat, zmierzając ku 2020 r.", 25 września,

- uroczyste posiedzenie w związku z częściowym odnowieniem składu członków Trybunału i podjęciem obowiązków przez nowych członków Sądu oraz Sądu do spraw Służby Publicznej, 6 października 2009 r.

Co się tyczy wizyt w Trybunale Sprawiedliwości, ich organizowanie stanowi wyraz troski o zapewnienie praktykom i studentom prawa najlepszych informacji o instytucji sądowniczej i orzecznictwie Unii Europejskiej. Organizując spotkania z przedstawicielami krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości (zjazdy i seminaria), Trybunał kontynuuje realizację celu, którym jest, po pierwsze, zapoznanie sędziów krajowych z funkcjonowaniem instytucji, mechanizmem odesłania prejudycjalnego oraz praktyką w zakresie prawa Unii Europejskiej, oraz, po drugie, stworzenie dla przedstawicieli krajowych systemów wymiaru sprawiedliwości forum spotkań. W 2009 r. zainicjowana została nowa formuła polegająca na organizacji specjalistycznych seminariów przeznaczonych dla sędziów krajowych trybunałów konstytucyjnych i sądów najwyższych.

Jako że przewidywania budżetowe dla tych dwóch typów działalności z natury podlegają fluktuacjom stosownie do okoliczności, poziom działalności w 2009 r. uczynił koniecznym dokonanie wewnątrz rozdziału 2 5 przesunięć środków w wysokości 60.000 EUR.

3.2.5. Rozdział 2 7 - Informacja: nabywanie, archiwizacja, wytwarzanie i rozpowszechnianie

Ostateczne środki z tego rozdziału w kwocie 3.483.000 EUR zostały zaangażowane w wysokości 3.455.762 EUR, co odpowiada współczynnikowi wykorzystania wynoszącemu 99,22 % (wobec 99,81 % w 2008 r.).

Środki tego rozdziału zostały przeznaczone na dwa typy wydatków, które w całości wspierają działalność sądowniczą:

- wydatki artykułu 2 7 2 "Wydatki na dokumentację, bibliotekę i archiwizację", które wyniosły 1.134.881 EUR (współczynnik wykorzystania 97,83 %). Należy przypomnieć, że ogół tych wydatków stanowi rzeczywistą inwestycję w prawidłowe funkcjonowanie trzech sądów i służb instytucji, oraz

- wydatki artykułu 2 7 4 "Wytwarzanie i rozpowszechnianie", które wyniosły 2.320.880 EUR (współ-czynnik wykorzystania 99,81 %). Wydatki te służą zasadniczo publicznemu udostępnianiu wyroków i opinii oraz Zbiorów Orzeczeń wszystkich trzech sądów.

3.3. TYTUŁ 3 - Wydatki wynikające z wykonywania przez instytucję szczególnych zadań

Rozdział 3 7 - Wydatki szczególne niektórych instytucji i niektórych organów

Ostateczne środki budżetowe w tytule 3 obejmują jedynie środki z rozdziału 3 7 dla pozycji 3 7 1 0 - "Koszty postępowania". W roku budżetowym 2009 środki te wyniosły 40.000 EUR i zostały zaangażowane w wysokości 31.431 EUR, co odpowiada stopniowi wykorzystania 78,58 %.

Mowa tu jest o wydatkach na pokrycie honorariów adwokackich i innych kosztów, spoczywających na instytucji w ramach pomocy w zakresie kosztów postępowania. Ich prognozowanie jest utrudnione ze względu na różny stopień wykonania budżetowego w zależności od roku.

3.4. TYTUŁ 10 - Inne wydatki Rozdział 10 0 - Środki rezerwowe

W roku budżetowym 2009 nie przewidziano żadnych środków dla tytułu 10.

______

(1) Różnica ta zmniejsza się do 1,5 % przy wzięciu pod uwagę dochodów przeznaczonych na określony cel zdatnych do ponownego przypisania, które zgodnie z praktyką budżetową przy tworzeniu pierwotnego budżetu są przedstawiane w formie zapisu symbolicznego ("p.m."), a następnie należycie uwzględniane w tymże budżecie poprzez potrącenie ich z odpowiednich pozycji budżetowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przesunięcia budżetowe dokonane w 2009 r. na podstawie art. 22 i 24 rozporządzenia finansowego

ZAŁĄCZNIK  II

Porównanie wykonania budżetu w zakresie dochodów w 2009 r. w stosunku do 2008 r. według rozdziałów

ZAŁĄCZNIK  III

Wykonanie budżetu w zakresie dochodów według tytułów

ZAŁĄCZNIK  IV

Porównanie wykonania budżetu w zakresie środków w 2009 r. w stosunku do 2008 r. według rozdziałów

ZAŁĄCZNIK  V

Wykonanie budżetu w zakresie środków według tytułów

ZAŁĄCZNIK  VI

Szczegóły wykorzystania środków w 2009 r. - wykazy 1 i 4

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024