(2010/C 120/01)
(Dz.U.UE C z dnia 7 maja 2010 r.)
WPROWADZENIE
| Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
| Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli. |
| Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami. |
| Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej. |
1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2009 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.
2. W załącznikach do niniejszego sprawozdania (załączniki I-IV) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.
DOCHODY
Należności ustalone za rok 2009 oraz należności przeniesione z roku 2008
3. Należności ustalone za rok budżetowy 2009 wyniosły 18.791.087 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego oraz zmian ich wysokości, które nastąpiły w roku 2009 - 522.520 EUR (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 19.313.607 EUR.
Tabela 1
Należności ustalone za rok 2009 r.
| (w EUR) | |||
| Tytuł | Należności ustalone za 2009 r. | Środki odzyskane ogółem za 2009 r. | % ogółem |
| 4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 18 461 549 | 18 066 531 | 97,86 |
| 5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 273 002 | 273 002 | 100,00 |
| 9 - Różne dochody | 56 536 | 56 284 | 99,55 |
| Ogółem | 18 791 087 | 18 395 817 | 97,90 |
Tabela 2
Należności przeniesione z 2008 r.
| (w EUR) | |||
| Tytuł | Należności przeniesione(1) | Środki odzyskane ogółem | % ogółem |
| 4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji | 521 556 | 417 244 | 80,00 |
| 5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji | 826 | 826 | 100,00 |
| 9 - Różne dochody | 138 | 138 | 100,00 |
| Ogółem | 522 520 | 418 208 | 80,04 |
| (1) Po korektach w 2009 r. | |||
4. Należności ustalone za rok budżetowy 2009 (18.791.087 EUR) stanowią 98,38 % szacowanych dochodów w wysokości 19.100.000 EUR, podczas gdy w 2008 r. stanowiły one 99,78 % (17.815.985 EUR).
5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosła 18.814.025 EUR, z czego 18.395.817 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2009 r. (tabela 1), a 418.208 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).
6. Z 18.814.025 EUR odzyskanych dochodów kwota 18.483.775 EUR (98,24 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne dochody odzyskane w roku budżetowym wyniosły 330.250 EUR. Dochody z tytułu odsetek bankowych wyniosły w 2009 r. w sumie 58.973 EUR. Dla porównania, w roku 2008 odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 97,26 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 489.628 EUR, z czego dochody z tytułu odsetek bankowych - 189.314 EUR.
7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 499.582 EUR, tj. 2,59 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych. W 2008 r. kwota ta wyniosła 522.620 EUR, tj. 2,85 %.
WYDATKI W CIĄGU ROKU
Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów
8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2009, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, płatności dokonane w ciągu roku oraz pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2010.
9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi dotyczącymi poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 5-8.
Tabela 3
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów
| (w EUR) | |||
| Tytuł | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 114 283 296 | 100 186 176 | 87,66 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 73 361 000 | 73 169 447 | 99,74 |
| Tytuły 1 i 2 - ogółem | 187 644 296 | 173 355 623 | 92,39 |
Tabela 4
Zobowiązania i płatności według tytułów
| (w EUR) | |||||
| Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % | |
| Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem | 100 186 176 | 98 538 452 | 98,36 | 1 647 724 | 1,64 |
| Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem | 73 169 447 | 13 619 582 | 18,61 | 59 549 865 | 81,39 |
| Tytuły 1 i 2 - ogółem | 173 355 623 | 112 158 034 | 64,70 | 61 197 589 | 35,30 |
Przesunięcia budżetowe
10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 15 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 56.541.063 EUR. Jedno przesunięcie - na kwotę 55.000.000 EUR - było związane z nabyciem nieruchomości (budynek K3). Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Poza projektem budowy budynku K3, w związku z którym przesunięto 55.000.000 EUR z rezerwy do budżetu operacyjnego, przesunięcia wyniosły łącznie 1.541.063 EUR. Efekty tych przesunięć przedstawiono w załączniku II.
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji
11. W tabeli 5 i tabeli 6 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2009 w tytule 1.
Tabela 5
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 11 718 000 | 11 317 658 | 96,58 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 91 986 296 | 79 902 739 | 86,86 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 4 597 000 | 3 800 467 | 82,67 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 5 982 000 | 5 165 312 | 86,35 |
| Tytuł 1 - ogółem | 114 283 296 | 100 186 176 | 87,66 |
12. W 2009 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 87,66 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 89,31 %).
13. Środki w rozdziale 1 2 ("Urzędnicy i pracownicy czasowi") zostały wykorzystane w 2009 r. w 86,86 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 88,64 %). Kwoty 12.083.557 EUR nie wykorzystano z powodu utrzymujących się skutków odnotowanych w ostatnich latach opóźnień w zakresie planowanej rekrutacji. Liczba rekrutowanych laureatów konkursów znacznie wzrosła pod koniec 2009 r., czego skutki będą widoczne w 2010 r.
14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 ("Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne") na poziomie 82,67 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 81,05 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 273.686 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 0 ("Pracownicy kontraktowi") oraz 405.837 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 4 (dotyczącej głównie krajowych i międzynarodowych urzędników oraz pracowników sektora prywatnego oddelegowanych do Trybunału Obrachunkowego).
Tabela 6
Zobowiązania i płatności w tytule 1
| (w EUR) | |||||
| Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 11 317 658 | 11 204 857 | 99,00 | 112 801 | 1,00 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 79 902 739 | 79 743 886 | 99,80 | 158 853 | 0,20 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 3 800 467 | 3 763 223 | 99,02 | 37 244 | 0,98 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 5 165 312 | 3 826 486 | 74,08 | 1 338 826 | 25,92 |
| Tytuł 1 - ogółem | 100 186 176 | 98 538 452 | 98,36 | 1 647 724 | 1,64 |
15. W 2009 r. płatności wyniosły łącznie 98.538.452 EUR i stanowiły 86,22 % ostatecznych środków oraz 98,36 % całkowitych zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 86,80 % oraz 97,19 %).
16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2010 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 1.647.724 EUR, tj. 1,44 % ostatecznych środków oraz 1,64 % całkowitych zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 2,51 % oraz 2,81 %).
17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy podróży służbowych pracowników i wynosi 703.000 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych, które miały miejsce w 2009 r., nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozpatrzone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2009 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Doskonalenie zawodowe" (350.648 EUR) oraz "Centrum Małego Dziecka" (145.668 EUR).
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne
18. W tabeli 7 i tabeli 8 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2009 w tytule 2.
Tabela 7
Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Ostateczne środki | Środki, na które zaciągnięto zobowiązania | % |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 62 443 400 | 62 424 700 | 99,97 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 170 000 | 7 107 335 | 99,13 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 423 600 | 389 305 | 91,90 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 878 000 | 870 159 | 99,11 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 446 000 | 2 377 949 | 97,22 |
| Tytuł 2 - ogółem | 73 361 000 | 73 169 448 | 99,74 |
19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2009 r. sięgnął 99,74 % (w porównaniu z 98,28 % w 2008 r.).
Tabela 8
Zobowiązania i płatności w tytule 2
| (w EUR) | |||||
| Rozdziały | Zobowiązania | Płatności | % | Środki przeniesione | % |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 62 424 700 | 7 313 480 | 11,72 | 55 111 220 | 88,28 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 7 107 335 | 4 321 674 | 60,81 | 2 785 661 | 39,19 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 389 305 | 274 501 | 70,51 | 114 804 | 29,49 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 870 159 | 654 968 | 75,27 | 215 191 | 24,73 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 2 377 948 | 1 054 958 | 44,36 | 1 322 990 | 55,64 |
| Tytuł 2 - ogółem | 73 169 447 | 13 619 581 | 18,61 | 59 549 866 | 81,39 |
20. Płatności wyniosły łącznie 13.619.581 EUR (z czego płatności na budynek K3 - 738.153 EUR) i stanowiły 18,57 % ostatecznych środków oraz 18,61 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 56,60 % oraz 57,59 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2010 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 59.549.866 EUR, tj. 81,17 % ostatecznych środków oraz 81,39 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 41,69 % oraz 42,41 %).
Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2008 r.
21. Pierwsza transza finansowania w wysokości 55 mln EUR przeznaczona na projekt budowy budynku K3 została wpisana w budżet na 2009 r. Na tę kwotę zostały zaciągnięte zobowiązania i część środków wypłacono w 2009 r. Pozostała część środków, przeniesiona na rok 2010, zostanie przeznaczona na umowy podpisane przez kierownika projektu w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi i zostanie wykorzystana zgodnie z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego w dniu 13 stycznia 2009 r. Prace budowlane rozpoczną się w marcu 2010 r. Projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i w ramach przewidzianych środków budżetowych.
22. Projekt budowy budynku K3 zniekształca przedstawione w pkt 20 wskaźniki wykorzystania środków i utrudnia porównanie z rokiem 2008. Aby móc lepiej porównać te wskaźniki z danymi za rok 2008, konieczne jest pominięcie efektów tego projektu. Jeżeli nie uwzględni się projektu budowy budynku K3, płatności w ramach tytułu 2 wynoszą łącznie 12.881.428 EUR i stanowią 70,16 % ostatecznych środków oraz 70,90 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 56,60 % oraz 57,59 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2009 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 5.288.019 EUR, tj. 28,80 % ostatecznych środków oraz 29,10 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 41,69 % oraz 42,41 %).
23. Z kwoty 55.111.220 EUR środków przeniesionych w rozdziale 2 0 ("Budynki i koszty dodatkowe"), 54.261.847 EUR dotyczy projektu budowy budynku K3. Pozostałe istotne kwoty w rozdziale 2 0, na które zaciągnięto zobowiązania, ale na które do końca roku nie otrzymano faktur, występują w pozycjach: "Zużycie energii" (246.715 EUR), "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (191.333 EUR) oraz "Ochrona" (124.965 EUR).
24. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.785.661 EUR ("Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"), to pozycja budżetowa 2 1 0 0 ("Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego") na kwotę 766.688 EUR oraz pozycja budżetowa 2 1 0 2 ("Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych") na kwotę 1.719.418 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku (2.619.659 EUR, z czego 2.573.646 EUR wypłacono w roku 2009).
25. W rozdziale 2 7 ("Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie") środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2 7 4 0 - "Dziennik Urzędowy" oraz pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje". Kwota środków przeniesionych w wysokości 735.995 EUR dotycząca pozycji 2 7 4 0 obejmuje publikacje w Dzienniku Urzędowym z ostatnich miesięcy 2009 r., które zostaną zafakturowane dopiero w 2010 r.(1). W przypadku pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje" - środki przeniesione w wysokości 278.358 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych). To samo dotyczy pozycji budżetowej 2 7 0 0 - "Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze" - w której 288.548 EUR środków zostało przeniesionych głównie w związku z usługami eksperckimi w dziedzinie audytu.
ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2008 r.
26. W tabeli 9 przedstawiono środki przeniesione z 2008 r.
Tabela 9
Środki przeniesione z 2008 r. na rok 2009
| (w EUR) | |||
| Rozdziały | Środki przeniesione z 2008 na 2009 r. | Płatności z przeniesień | Środki anulowane |
| 1 0 - Członkowie instytucji | 140 348 | 85 943 | 54 405 |
| 1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi | 570 637 | 73 183 | 497 454 |
| 1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne | 483 674 | 451 762 | 31 912 |
| 1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji | 1 560 996 | 1 056 530 | 504 466 |
| Tytuł 1 - ogółem | 2 755 655 | 1 667 418 | 1 088 237 |
| 2 0 - Budynki i koszty dodatkowe | 5 504 660 | 5 430 274 | 74 386 |
| 2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie | 2 619 659 | 2 573 646 | 46 013 |
| 2 3 - Bieżące wydatki administracyjne | 99 127 | 69 537 | 29 590 |
| 2 5 - Posiedzenia i konferencje | 305 172 | 202 752 | 102 420 |
| 2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie | 1 016 012 | 822 370 | 193 642 |
| Tytuł 2 - ogółem | 9 544 630 | 9 098 579 | 446 051 |
| Tytuły 1 i 2 - ogółem | 12 300 285 | 10 765 997 | 1 534 288 |
27. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2008 na rok budżetowy 2009 na całkowitą kwotę 12.300.285 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 10.765.997 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 87,53 % (89,59 % w 2008 r.).
______
(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.120.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2009. |
| Data aktu: | 07/05/2010 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2010 |