Rezolucja w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej.

REZOLUCJI RADY

z dnia 16 marca 2009 r.

w sprawie unijnego planu działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

(2009/C 71/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 marca 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC:

1. sprawozdanie strategiczne(1) przygotowane przez Komisję oraz nowy etap odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2008-2010) zapoczątkowany na posiedzeniu Rady Europejskiej z dnia 14 marca 2008 r.;

2. komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej;

3. rozporządzenie Rady (WE) nr 1383/2003 dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej oraz środków podejmowanych w odniesieniu do towarów, co do których stwierdzono, że naruszyły takie prawa;

4. rezolucję Rady z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem;

PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI:

5. rosnące zagrożenie, jakie podrabianie towarów stanowi dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz dla środowiska;

6. najnowsze tendencje w dziedzinie podrabiania towarów i piractwa, zwłaszcza nowe wyzwania związane z globalizacją światowego handlu i ze sprzedażami internetowymi;

7. potrzebę, by organy celne skuteczniej zajęły się tymi kwestiami, co wymaga wzmożonej współpracy administracyjnej i ściślejszej współpracy między organami celnymi a podmiotami gospodarczymi;

ZATWIERDZA:

8. unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej przedstawiony w załącz niku; został on przygotowany przez prezydencję we współ pracy z państwami członkowskimi i Komisją w związku z rezolucją Rady, o której mowa w pkt 4;

ZACHĘCA:

9. państwa członkowskie i Komisję, by skutecznie zrealizowały ten plan;

10. Komisję, by w porozumieniu z prezydencją co rok przeprowadzała przegląd realizacji planu działań;

11. Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi w 2012 roku przedłożyła Radzie sprawozdanie końcowe z realizacji planu działań.

______

(1) Komunikat Komisji do Rady Europejskiej "Sprawozdanie strategiczne na temat odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: rozpoczęcie nowego etapu (2008-2010). Utrzymanie tempa zmian", COM(2007) 803 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK 

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wprowadzenie

Komisja i państwa członkowskie dokonały przeglądu działań odnoszących się do egzekwowania przez organy celne w UE praw własności intelektualnej w latach 2005-2008, czyli w okresie objętym poprzednim planem działań organów celnych na rzecz zwalczania podrabiania(1). Uznano, że wdrożenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 oraz działania zawarte w planie działań okazały się właściwą odpowiedzią na handel podrabianymi towarami. Roczne statystyki opublikowane przez Komisję pokazują, że działania organów celnych mają tendencję wzrostową i że zwiększa się współpraca z posiadaczami praw.

Niemniej jednak uznano, że rosnąca różnorodność przechwyconych towarów i nowe tendencje, takie jak przywóz niewielkich partii będących wynikiem sprzedaży internetowych, wskazują, że konieczne są dalsze środki i że nie należy popadać w samozadowolenie. Potrzebę reagowania na ten rosnący problem podkreślono, gdyż handel podrobionymi towarami jest rzeczywistym zagrożeniem zarówno dla poszczególnych obywateli, jak i całego społeczeństwa.

Komisja uznała, że starania podejmowane przez organy celne, by chronić interesy gospodarcze oraz zdrowie i bezpieczeństwo obywateli, muszą być kontynuowane, i zaleciła sporządzenie planu działań na dalszy okres. Plan taki powinien obejmować główne dziedziny zawarte w poprzednim planie, tj. prawodawstwo, wyniki operacyjne, współpracę z podmiotami gospodarczymi, współpracę międzynarodową i komunikację. Nowy plan powinien również uwzględniać istotne zmiany w dziedzinie ceł, np. zmodernizowany wspólnotowy kodeks celny, a także czynniki zewnętrzne, np. większą liczbę sprzedaży przez Internet. Nowy unijny plan działań powinien w szczególności skupiać się na:

– ulepszeniu, a w razie potrzeby zmianie obowiązujących przepisów w dziedzinie praw własności intelektualnej,

– usprawnieniu współpracy z posiadaczami praw,

– wzmocnieniu współpracy operacyjnej między organami celnym w UE i między nimi a państwami trzecimi,

– rozwinięciu współpracy międzynarodowej w zakresie egzekwowania praw własności intelektualnej,

– zwiększeniu dostępu do informacji i poszerzeniu świadomości społecznej; oraz

– zaradzeniu problemowi sprzedaży internetowych i na świadczeniu doraźnych szkoleń dla funkcjonariuszy organów celnych.

Nowy plan powinien również uwzględniać inne nowe tendencje w dystrybucji podrobionych towarów, które są niebezpieczne dla społeczeństwa, i nowe jej formy wynikające z globalizacji światowego handlu, a także rosnący udział przestępczości zorganizowanej w tym procederze.

Państwa członkowskie i Komisja ściśle współpracowały w przypadku szeregu zagadnień związanych z analizą obecnych ram działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej. Wszystkie państwa członkowskie stwierdziły, że ochrona praw własności intelektualnej jest dla nich jednoznacznym priorytetem, a wiele z nich uznało, że by działania organów celnych w dziedzinie praw własności intelektualnej były jeszcze skuteczniejsze, należałoby opracować i zacząć użytkować wspólną bazę informacji zawierającą zatwierdzone wnioski o podjęcie działania.

W rezolucji z dnia 25 września 2008 r. w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem Rada zachęciła Komisję i państwa członkowskie, by przedstawiły nowy plan walki służb celnych z podrabianiem towarów przeznaczony na lata 2009-2012.

Wnioski z seminarium wysokiego szczebla poświęconego walce z podrabianiem

Uwieńczeniem analizy działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej było seminarium wysokiego szczebla, które zostało zorganizowane w Paryżu w dniach 25-26 listopada 2008 r. pod koniec sprawowania przez Francję przewodnictwa w Radzie.

Celem tego seminarium było zastanowienie się, w jaki sposób organy celne powinny włączyć się w walkę z podrabianiem towarów. Dyrektorzy naczelni służb celnych państw członkowskich i Komisja stwierdzili, że w przyszłym planie działań przeznaczonym dla organów celnych należy zaproponować rozwiązania dla czterech głównych problemów wynikających z podrabiania towarów:

1. Niebezpieczne podrabiane towary

Konsument powinien zostać poinformowany o konsekwencjach, nieraz dramatycznych, wiążących się z podrabianymi towarami, dzięki kampaniom uświadamiającym na szczeblu UE; w kampanie te należy włączyć organy celne. Prawodawstwo i procedury zarówno na szczeblu Wspólnoty, jak i poszczególnych państw członkowskich należy w razie potrzeby zmienić tak, by zwiększyć możliwości organów celnych w zakresie przechwytywania podrabianych towarów. Szczególną uwagę należy poświęcić harmonizacji środków odnoszących się do procedur uproszczonych i małych ilości towarów naruszających przepisy.

2. Przestępczość zorganizowana

Europejskie obserwatorium, któremu organy celne mogłyby dostarczać istotnych informacji i za pośrednictwem którego można by wymieniać sprawdzone rozwiązania, umożliwiłoby regularną ocenę i analizę rosnącego udziału przestępczości zorganizowanej w podrabianiu towarów. Współpracę między zainteresowanymi stronami należy wzmocnić przez rozwój systemów wymiany informacji drogą elektroniczną. Analiza ryzyka na szczeblu Wspólnoty jest konieczna i należy ją rozwijać, wykorzystując istniejące mechanizmy. Wspólne działania europejskich organów celnych będą rozwijane z naciskiem na poszczególne zagadnienia lub sektory. Wzmocniona zostanie kluczowa partnerska współpraca między organami celnymi a przemysłem.

3. Globalizacja podrabiania towarów

Plan działań organów celnych dotyczący Chin, którego opracowywanie zakończyły służby Komisji, umożliwiłby wymienianie z tym państwem informacji, a także funkcjonariuszy, aby walczyć z podrabianiem towarów. Państwa członkowskie i Komisja nadal będą pracować nad przyjęciem skutecznych środków kontroli na granicach w ramach obecnych negocjacji dotyczących proponowanej umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów. Zacieśniona zostanie współpraca międzynarodowa w postaci wymiany informacji i wspólnych operacji z kluczowymi państwami partnerskimi.

4. Sprzedaż podróbek przez Internet

Wszystkie państwa członkowskie powinny uważnie przeanalizować zjawisko sprzedaży przez Internet i wymienić się sprawdzonymi rozwiązaniami. Organizowane będą seminaria i grupy robocze w celu zawierania protokołów ustaleń z platformami internetowymi i instytucjami finansowymi pośredniczącymi w płatnościach drogą elektroniczną, by wymieniać informacje i dzielić się rozwiązaniami w zakresie monitorowania i identyfikowania osób zawodowo trudniących się sprzedażą podróbek.

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej

Wiadomo, że pewne kwestie wpływają na pracę i skuteczność organów celnych, jako że administracje celne są przynajmniej w pewnym stopniu zależne od wydarzeń w innych obszarach polityki, zwłaszcza harmonizacji prawodawstwa odnoszącego się do praw własności intelektualnej, a także sankcji mających zastosowanie do handlu towarami naruszającymi te prawa. Ponadto konieczne jest zacieśnienie współpracy z innymi organami egzekwującymi prawo na szczeblu krajowym. Warunkiem wstępnym spełnienia tych wymogów jest uznanie przez państwa członkowskie zagrożeń wynikających z podrabiania towarów i uznanie, że zwalczanie tych zagrożeń w skoordynowany i zharmonizowany sposób leży w ich wspólnym interesie. Powinna ponadto istnieć możliwość łatwego wykorzystania nowego unijnego planu działań jako dobrej podstawy przy opracowywaniu krajowego planu działań służących zwalczaniu naruszeń praw własności intelektualnej w każdym z państw członkowskich.

Trzeba również zauważyć, że Komisja i administracje celne państw członkowskich muszą znacznie przyczynić się do tego, by europejskie obserwatorium ds. walki z podrabianiem towarów mogło zwalczać handel podrobionymi towarami. Obserwatorium, gdy już zostanie ustanowione, powinno otrzymywać odpowiednie informacje na temat działań organów celnych w dziedzinie egzekwowania praw własności intelektualnej podczas kontroli granicznych.

Mechanizm przeglądu

Komisja uznała także, że by monitorować realizację działań przedstawionych w planie, należy wprowadzić mechanizm przeglądu. W tym celu pod koniec każdego roku objętego planem działań Komisja we współpracy z prezydencją Rady będzie przedstawiać wyniki przeglądu. W ostatnim roku objętym planem działań Komisja wraz z państwami członkowskimi przedstawi bardziej szczegółowe sprawozdanie.

Podsumowanie

Unijny plan działań przewidzianych do podjęcia przez organy celne w latach 2009-2012 w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej znajduje się w załączniku; stanowi on odpowiedź na wniosek Rady i przewiduje szerokie działania organów celnych w celu zwalczania handlu towarami naruszającymi prawa własności intelektualnej.

______

(1) W niniejszym dokumencie terminu "podrabianie" używa się jako ogólnego określenia naruszeń praw własności intelektualnej objętych przepisami rozporządzenia Rady nr 1383/2003.

ZAŁĄCZNIK 

Działanie Podmiot odpowiedzialny Osiągnięte postępy
1. Prawodawstwo i narzędzia gromadzenia danych
1.1 Przegląd rozporządzenia Rady (WE) nr 1383/2003 i właściwych przepisów wykonawczych zawartych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1891/2004 w celu wyjaśnienia i ujednolicenia wykładni, w szczególności jeśli chodzi o: Komisja Europejska
- tranzyt zewnętrzny, przeładunek - ten punkt należy przeanalizować, biorąc pod uwagę inne przepisy, tak by możliwe było ustalenie, że nastąpiło naruszenie, w przypadkach gdy sfałszowane towary znaleziono w trakcie tranzytu;
- przepisy dotyczące małych partii, w tym przewożonych przez pasażerów i dostarczanych jako przesyłki pocztowe lub kurierskie - ten punkt może wymagać analizy z uwzględnieniem innych przepisów;
- przepisy dotyczące stosowania procedury uproszczonej (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1383/2003);
- koszty składowania i niszczenia oraz podnoszone przez posiadaczy praw zastrzeżenia dotyczące ponoszenia przez nich kosztów finansowych na mocy obecnych przepisów;
- przekazywanie podrobionych towarów organizacjom charytatywnym i recykling jako alternatywa dla niszczenia;
- zdefiniowane towarów podrobionych w związku z ewentualnym rozszerzeniem zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1383/2003;
- przekazywanie dodatkowych statystyk odnoszących się do wartości przechwyconych towarów, by zapewnić gromadzenie danych wysokiej jakości, i stosowanie tej procedury przy sporządzaniu profili ryzyka;
- wprowadzenie możliwości zawieszenia wniosku o podjęcie działania i inne środki z powodu bezczynności lub niewłaściwego wykorzystywania informacji przez posiadaczy praw;
- wprowadzenie wszelkich wymaganych dodatkowych przepisów w odniesieniu do rozwoju elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania.
1.2 Przygotowanie wniosku w sprawie zmiany prawodawstwa WE w zakresie ceł, zgodnie z efektami przeglądu prawodawstwa. Komisja Europejska
1.3 Rozwój i wprowadzenie na szczeblu Wspólnoty elektronicznego systemu składania wniosków o podjęcie działania, tak by zastąpić stosowaną obecnie dystrybucję wniosków na papierze. Komisja Europejska
1.4 Rozwój i wprowadzenie bazy danych zawierającej informacje o przejęciach towarów przez organy celne i związane z tym statystyki. Komisja Europejska
2. Wyniki operacyjne
2.1 Rozwijanie działań służących wymianie sprawdzonych rozwiązań, np. przez ćwiczenia porównawcze, wizyty szkoleniowe i wymianę, które ekspertom z poszczególnych państw członkowskich pozwolą w większym stopniu przekazywać istotne informacje i dzielić się nimi. Komisja Europejska lub państwa członkowskie
2.2 Działania na szczeblu UE, w oparciu o wspólnotowy system zarządzania ryzykiem, w celu zwiększenia skuteczności kontroli służących walce z podrabianiem, zwłaszcza kontroli na zewnętrznej granicy UE. Komisja Europejska
2.3 Koordynowane na szczeblu UE działania dotyczące: Komisja Europejska
- produktów niebezpiecznych, np. lekarstw, stwarzających największe zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów oraz dla środowiska;
- wspólne ukierunkowane operacje służące egzekwowaniu praw własności intelektualnej, skupiające się na walce z podrabianiem związanym z najważniejszymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi i sportowymi (np. igrzyskami olimpijskimi itd.).
2.4 Promowanie stosowania formularza informującego o zagrożeniu (RIF) w celu powszechniejszego i skuteczniejszego wykorzystania go w ramach egzekwowania praw własności intelektualnej: Komisja Europejska
- powołanie wyspecjalizowanej grupy użytkowników RIF;
- promowanie i ustanowienie krajowej sieci ekspertów na szczeblu operacyjnym.
2.5 Przeanalizowanie skutków rosnącego problemu, jakim jest handel towarami podrabianymi prowadzony za pośrednictwem Internetu: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- stworzenie grupy roboczej złożonej z ekspertów, którzy zbadają, w jaki sposób podrobione towary są rozprowadzane za pośrednictwem Internetu, i będą promować współpracę między państwami członkowskimi nad tym zagadnieniem;
- organizowanie seminariów dla organów celnych i zainteresowanych podmiotów, ze szczególnym naciskiem na szczegółowe analizy zjawiska sprzedaży przez Internet i na określenie sprawdzonych rozwiązań w tej dziedzinie.
2.6 Opracowanie materiałów szkoleniowych na temat egzekwowania praw własności intelektualnej, w tym prowadzenie nauczania o prawach własności intelektualnej za pośrednictwem nośników elektronicznych i organizowanie odpowiednich kursów szkoleniowych. Komisja Europejska i państwa członkowskie
2.7 Sporządzenie i stałe aktualizowanie listy ekspertów w dziedzinie praw własności intelektualnej zatrudnionych w organach celnych w państwach członkowskich. Komisja Europejska
3. Współpraca z podmiotami gospodarczymi
3.1 Promowanie składania przez posiadaczy praw wniosków o podjęcie działania, by zwiększyć wśród nich wiedzę na temat istnienia takiej możliwości. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.2 Promowanie zawierania specjalnych porozumień z posiadaczami praw i innymi zainteresowanymi stronami dotyczących współpracy i wymiany informacji: Komisja Europejska, państwa członkowskie i posiadacze praw
- zawieranie protokołów ustaleń z odpowiednimi zainteresowanymi stronami, takimi jak dostawcy usługi dostępu do Internetu;
- współpraca z Komisją w celu usprawnienia wymiany informacji i doświadczeń.
3.3 Organizowane dla przedstawicieli podmiotów gospodarczych/posiadaczy praw: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- ukierunkowanych seminariów (np. szkoleniowych, regionalnych i operacyjnych), podczas których nacisk kładziony jest na nowe tendencje i formy dystrybucji podrobionych towarów, szczególnie produktów niebezpiecznych, oraz na sprzedaże internetowe;
- regularnych posiedzeń zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym, organizowanych zgodnie z konkretnymi wymogami i potrzebami.
3.4 Promowanie wprowadzenia wymiany informacji z sektorem prywatnym w formie elektronicznej, w możliwie największym zakresie. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.5 Promowanie formularzy o ostrzeżeniach/tendencjach, by organy celne były informowane o najnowszych tendencjach i zagrożeniach związanych z podrabianiem towarów. Komisja Europejska i państwa członkowskie
3.6 Przekazywanie posiadaczom praw informacji dotyczących procedur celnych odnoszących się do egzekwowania praw własności intelektualnej. Komisja Europejska i państwa członkowskie
4. Współpraca międzynarodowa
4.1 Wspieranie negocjacji dotyczących umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem towarów: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- wprowadzenie ambitnych przepisów dotyczących egzekwowania prawa w ramach kontroli granicznych
- stworzenie grupy ekspertów ds. celnych, która będzie czuwać nad realizacją środków dotyczących kontroli celnych.
4.2 Wspieranie planu działań dotyczącego Chin: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zawarcie konkretnego planu działań;
- wdrożenie kluczowych działań w jego ramach;
- coroczny przegląd poziomu realizacji planu.
4.3 Zacieśnienie współpracy z kluczowymi partnerami (np. USA, Japonią i innymi): Komisja Europejska i państwa członkowskie
- zwiększenie wymiany informacji (danych statystycznych, sprawdzonych rozwiązań itd.);
- organizowanie wspólnych działań np. wspólnych operacji organów celnych;
- prowadzenie przez WE koordynacji na forach międzynarodowych, w tym WTO i WCO;
- prowadzenie przez WE koordynacji działań w zakresie budowania zdolności.
5. Poszerzanie świadomości społecznej i komunikacja
5.1 Rozwijanie działań uświadamiających: Komisja Europejska i państwa członkowskie
- kampanie na temat wyników osiąganych przez organy celne w dziedzinie praw własności intelektualnej na szczeblu UE i krajowym związanych z aspektami zdrowotnymi i aspektami bezpieczeństwa, np. dotyczących branży farmaceutycznej. Konsumentom należy uświadomić zagrożenia związane z zakupem podrobionych towarów;
- ulotki i plakaty na lotniskach, w portach, na stacjach kolejowych i przejściach granicznych. Reklamy telewizyjne; ogłoszenia informacyjne; ostrzeżenia w postaci wyskakujących okien przy korzystaniu ze stron internetowych; środki masowego przekazu i wystawy;
- zwalczanie sprzedaży za pośrednictwem Internetu przez kładzenie nacisku na zagrożenie z nią związane.
5.2 Promowanie współpracy w zakresie komunikacji z innym organami egzekwującymi prawo. Państwa członkowskie
5.3 Koordynowanie działań w zakresie komunikacji na szczeblu UE, w tym: Komisja Europejska
- coroczne publikowanie statystyk;
- dni poświęcone przedmiotowemu zagadnieniu (dni otwarte, dni walki z podrabianiem towarów itd.);
- komunikaty prasowe;
- nagłaśnianie konkretnych przypadków (zajęcia towarów, nowych tendencji itd.).
5.4 Zamieszczenie na stronach internetowych Komisji i na stronach krajowych szerszych informacji na temat egzekwowania praw własności intelektualnej Komisja Europejska i państwa członkowskie

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024