Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 14/08 (ex NN 1/08) - Pomoc na restrukturyzację dla Northern Rock - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 14/08 (ex NN 1/08) - Pomoc na restrukturyzację dla Northern Rock

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 149/09)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2009 r.)

Pismem z dnia 7 maja 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Fax +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

I. PROCEDURA

1. Dnia 2 kwietnia 2008 r. Komisja wszczęła postępowanie określone w art. 88 ust. 2 WE w odniesieniu do planu restrukturyzacji Northern Rock, przedstawionego przez władze Zjednoczonego Królestwa. W dniu 2 maja 2008 r. Komisja otrzymała uwagi władz Zjednoczonego Królestwa, zaś w dniu 15 lipca 2008 r. przekazała Zjednoczonemu Królestwu uwagi pozostałych zainteresowanych stron. Władze Zjednoczonego Królestwa odpowiedziały na otrzymane uwagi w dniu 28 sierpnia 2008 r. Następnie Komisja kilkakrotnie otrzymywała od władz Zjednoczonego Królestwa dodatkowe informacje. Na początku 2009 r. władze Zjednoczonego Królestwa poinformowały Komisję, że zamierzają wprowadzić zmiany do planu restrukturyzacji. W dniach 20 lutego 2009 r., 31 marca 2009 r. oraz 2 kwietnia 2009 r. przedstawiły informacje na temat nowego planu.

II. FAKTY

2. Beneficjentem pomocy jest NR, który był piątym co do wielkości bankiem hipotecznym w Zjednoczonym Królestwie i którego suma bilansowa na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosiła 101 mld GBP. Główny obszar działalności NR stanowią mieszkaniowe kredyty hipoteczne. W ciągu ostatnich ośmiu lat bank zwiększył swój udział w brytyjskim rynku hipotecznym mniej więcej trzykrotnie. Wzrost aktywności kredytowej NR finansował ze środków pozyskanych z finansowania hurtowego, a także poprzez sekurytyzację aktywów. Spowodowało to problemy w momencie, gdy w wyniku zawirowań na światowych rynkach finansowych rynki sekurytyzacji papierów hipotecznych praktycznie zamarły, natomiast pozyskanie środków na hurtowym rynku pieniężnym stało się bardzo trudne, gdyż banki coraz mniej chętnie udzielały sobie nawzajem pożyczek.

3. Po udzieleniu gwarancji na wypłatę istniejących depozytów detalicznych i hurtowych oraz nowych depozytów detalicznych, a także po zapewnieniu NR instrumentu wsparcia płynności władze Zjednoczonego Królestwa znacjonalizowały NR w lutym 2008 r. W dniu 17 marca 2008 r. władze Zjednoczonego Królestwa zgłosiły Komisji plan restrukturyzacji, którego najważniejszymi elementami były: (i) zmniejszenie sumy bilansowej ze 101 mld GBP o około [...](*)% do końca 2011 r., (ii) stabilizacja bilansu poprzez zwiększenie bazy depozytów detalicznych, (iii) zamknięcie działalności w Danii oraz ograniczenie aktywności w Irlandii i Guernsey. Realizacja planu miała zostać wsparta pomocą na restrukturyzację, która w dużej mierze miała polegać na przedłużeniu okresu obowiązywania środków udzielonych w ramach pomocy na ratowanie. Władze Zjednoczonego Królestwa zobowiązały się do zastosowania szeregu środków wyrównawczych w celu ograniczenia ewentualnych zakłóceń konkurencji, w tym do: a) zmniejszenia sumy bilansowej, b) ograniczenia liczby nowo udzielanych kredytów hipotecznych, c) zamknięcia działalności NR w Danii oraz wprowadzenia pułapów w ramach działalności w Irlandii i Guernsey, a także do d) przestrzegania "Karty o konkurencji" określającej podstawy konkurowania przez NR na rynku.

4. W związku z zaostrzającym się kryzysem finansowym oraz jego niekorzystnym wpływem na sytuację kapitałową NR władze Zjednoczonego Królestwa wraz z NR wprowadziły zmiany do planu restrukturyzacji. Zgodnie z nowym planem NR ma zostać podzielony na dwa podmioty:

(i) "BankCo", do którego przeniesione zostaną następujące aktywa Northern Rock: depozyty detaliczne (około 19,5 mld GBP), wraz z odpowiednimi aktywami gotówkowymi o wartości około [...] mld GBP, a także [...] nieobciążonymi aktywami hipotecznymi Northern Rock o wartości około [...] mld GBP; depozyty hurtowe, obecnie o łącznej wartości około [...] mld GBP, wraz z odpowiednimi aktywami gotówkowymi; platforma udzielania i obsługi kredytów hipotecznych Northern Rock, jej oddziały, pracownicy i systemy oraz rachunki GIC(1) wraz z aktywami gotówkowymi o równoważnej wartości (około [...] mld GBP);

(ii) "AssetCo" będzie kontynuacją istniejącej spółki, Northern Rock plc, i przejmie pozostałą część mieszkaniowych kredytów hipotecznych, a także instrumenty finansowania hurtowego Northern Rock (udział w instrumencie sekurytyzacji "Granite" oraz zobowiązania z tytułu programów emisji listów zastawnych i średnioterminowych papierów dłużnych na rynku europejskim - EMTN - wraz z odpowiednim zabezpieczeniem) oraz związane z tym zobowiązania. AssetCo przejmie również zobowiązania z tytułu udzielonej Northern Rock pożyczki rządowej, której kwota zostanie podwyższona o [...]-[...] mld GBP (zależnie od wartości aktywów i pasywów w momencie podziału), tak aby umożliwić przeprowadzenie restrukturyzacji, a także otrzyma linię kredytową na finansowanie środków obrotowych w wysokości nieprzekraczającej [...] mld GBP w celu zapewnienia spółce wystarczającej płynności w trakcie jej [...]. Instrument ten będzie oprocentowany według stopy rynkowej.

5. W nowym planie restrukturyzacji przewidziano także dokapitalizowanie BankCo i AssetCo odpowiednio kwotą [...] mld GBP i [...] mld GBP według scenariusza wyjściowego, zmianę strategii kredytowej, wycofanie się z programu zachęcania do wcześniejszej spłaty kredytu oraz zmiany w zakresie warunków konkurencji, umożliwiające NR zwiększenie akcji kredytowej w 2009 r. i 2010 r. łącznie o kwotę 14 mld GBP.

III. OCENA

6. W odniesieniu do pomocy na restrukturyzację zgłoszonej w dniu 31 marca 2009 r. Komisja postanowiła wszcząć szczegółowe postępowanie, kierując się poniższymi względami.

– Po pierwsze Komisja stwierdziła, że nowy plan restrukturyzacji zwolni BankCo z konieczności pozyskiwania - obciążonego wysokimi kosztami - finansowania z rynku w celu pokrycia strat z tytułu ryzykownych kredytów udzielonych przez NR. Wydaje się, że jest to forma pomocy związanej z aktywami o obniżonej jakości, ponieważ rząd Zjednoczonego Królestwa w praktyce przejmuje większość takich aktywów zgromadzonych przez NR i objętych przez BankCo. BankCo zostanie także zwolniony ze spłaty pożyczki rządowej, otrzymując jednocześnie [...] aktywa NR, jak również znaczną ilość gotówki. W efekcie BankCo stanie się najwyraźniej bankiem wysoce konkurencyjnym. Nie jest natomiast pewne, czy wysokość wkładu własnego BankCo spełnia wymogi zawarte w wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji. Komisja ma zatem wątpliwości, czy pomoc została ograniczona do minimum oraz czy BankCo zapewnia odpowiedni wkład własny.

– Po drugie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy ograniczono na tyle, na ile to możliwe, niekorzystne skutki uboczne środka pomocy oddziałujące na konkurencję. Zgodnie z powyższym BankCo w wyniku działań restrukturyzacyjnych najwyraźniej stanie się bankiem niezwykle konkurencyjnym i dobrze skapitalizowanym. Dzięki udzielonej pomocy będzie mógł rozszerzyć udzielanie kredytów hipotecznych, a przez to zwiększyć udział w rynku kosztem swych konkurentów, przy czym w przeciwieństwie do nich nie będzie musiał dźwigać ciężaru strat z tytułu aktywów o obniżonej jakości. Komisja zwraca także uwagę, że BankCo będzie w dalszym ciągu zarządzał kredytami przejętymi przez AssetCo, co wiąże się z dodatkową korzyścią w postaci zachowania kontaktu z dotychczasowymi klientami. Mając na uwadze wysokość pomocy, Komisja ma wątpliwości co do tego, czy w omawianym przypadku zakłócenie konkurencji może zostać zrównoważone przez środki podjęte w celu jego ograniczenia.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Mowa tu o rachunkach bankowych prowadzonych przez NR w ramach programu sekurytyzacyjnego "Granite".

(*) Informacja poufna; dane liczbowe zostały w miarę możliwości zastąpione odpowiednimi zakresami podanymi w nawiasach kwadratowych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024