Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w 2008 roku - Sekcja II - Rada.

Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w 2008 roku

Sekcja II - Rada

(2009/C 105/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 maja 2009 r.)

1. WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie przedstawia, zgodnie z art. 122 rozporządzenia finansowego i art. 185 przepisów wykonawczych, zarys zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do budżetu Rady w 2008 roku.

Rozdział 2 niniejszego sprawozdania przedstawia podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2008. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2008 roku.

Wykonanie budżetu na rok 2008 w podziale na poszczególne pozycje budżetowe zostało przedstawione w tabeli w załączniku 1.

2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2008

2.1. Główne cele administracyjne

Główne cele administracyjne Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na rok 2008 były następujące:

- dalsza konsolidacja organizacji SGR po rozszerzeniach UE w 2004 i 2007 roku,

- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej. Sekretariat Generalny opracował ambitny program służący poprawie jakości jego organizacji. Rozmaite inicjatywy mają lub będą miały wpływ na budżet (koszty inwestycji, a także oszczędności wynikające z większej wydajności),

- zawarcie umowy z Belgią dotyczącej budowy Residence Palace.

2.2. Uchwalenie budżetu SGR w 2008 roku

Budżet Rady w 2008 roku opierał się na ambitnym założeniu, by nie zwiększać budżetu (środków) w ujęciu realnym ani planu zatrudnienia. Podejście to oznaczało, że środki na nowe inicjatywy, takie jak utworzenie zdolności w zakresie zarządzania kryzysowego (w następstwie spotkania w Hampton Court), będzie trzeba zabezpieczyć w granicach istniejących ram.

Budżet Rady został uchwalony na ogólną kwotę 594,7 mln EUR, co stanowi wzrost o 1,2 mln EUR (0,2 %) w stosunku do budżetu na rok 2007. Wzrost ten kształtuje się następująco:

- wzrost nominalny w kwocie 19,8 mln EUR (2,5 % (1)),

- zmniejszenie w budżecie w ujęciu realnym o kwotę 18,6 mln EUR (- 2,3 %).

Zestawienie budżetu według kategorii na rok 2008 przedstawiono w tabeli 1.

Tabela 1

Budżet Rady na 2008 rok w porównaniu z rokiem 2007 (według kategorii, kwoty w EUR)

(EUR)(1)
Kategoria Budżet 2007 Budżet 2008 Różnica, w %
1 2 3 = 2/1
Plan zatrudnienia 307.086.000 303.098.000 - 1,3 %
Inne wydatki związane z personelem 22.294.000 21.442.000 - 3,8 %
Budynki (tytuł II) 51.302.212 38.856.000 - 24,3 %
Systemy komputerowe (tytuł II) 29.369.000 33.021.268 12,4 %
Koszty tłumaczenia ustnego 85.510.000 89.500.000 4,7 %
Koszty podróży służbowych 34.637.000 35.295.000 1,9 %
Dziennik Urzędowy 8.786.000 8.314.000 - 5,4 %
Tytuł III 40.392.000 36.707.000 - 9,1 %
Różne (tytuł II) 11.302.000 10.982.000 - 2,8 %
Rezerwa 2.850.000 17.500.000 514,0 %
Ogółem 593.528.212 594.715.268 0,2 %
(1) W 2008 roku w kategorii "Rezerwa" przewidziano kwotę 15 mln EUR na płatności zaliczkowe dotyczące budynku Residence Palace.

Tabela 2 pokazuje zmiany w budżecie Rady w ostatnich pięciu latach. Należy zauważyć, że rozwój budżetu w latach 2004-2006 odpowiadał średniemu rozwojowi działu 5 perspektywy finansowej, w której udział Rady pozostawał na poziomie 8,8 %.

W wyniku ostrożnego zarządzania budżetem w latach 2007 i 2008 udział Rady zmniejszył się w istotnym stopniu: udział Rady w wydatkach w ramach działu 5 zmniejszył się z 8,8 % w 2004 roku do 8 % w roku 2008.

Tabela 2

Budżet Rady a dział 5 perspektywy finansowej w latach 2004-2008

2004 2005 2006 2007 2008
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 5 6.157 6.360 3,3 % 6.708 5,5 % 7.115 6,1 % 7.457 4,8 %
Budżet Rady 542 563 3,9 % 592 5,2 % 594 0,3 % 595 0,2 %
Udział Rady w dziale 5 8,8 % 8,9 % 1,1 % 8,8 % - 1,1 % 8,3 % - 5,7 % 8,0 % - 3,6 %

3. OGÓLNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2008 ROKU

3.1. Realizacja celów administracyjnych na 2008 rok

W kwestii realizacji celów określonych na rok budżetowy 2008 można stwierdzić, co następuje:

- Konsolidacja organizacji po rozszerzeniach w 2004 i 2007 roku

Jednym z istotnych wskaźników konsolidacji organizacji SGR może być element dotyczący rekrutacji: w 2008 roku zatrudniono 82 stałych urzędników z nowych państw członkowskich (UE-12). W tym samym czasie liczba pracowników zatrudnionych na czas określony, a zajmujących stałe stanowiska zmniejszyła się o 25 osób.

Organizacja SGR uległa również poprawie dzięki scentralizowaniu w 2008 roku wszystkich sekcji językowych w budynku LEX. Oprócz fizycznej integracji sekcji językowych zracjonalizowano i uproszczono metody pracy w dziedzinie tłumaczenia pisemnego.

- Modernizacja administracyjna

Jeżeli chodzi o modernizację administracyjną, dnia 1 stycznia 2008 r. SGR wprowadził nowy system zarządzania finansami. Modernizacja ta zapewniła nowoczesne i skuteczne środki zarządzania finansami stosowane przez SGR, a także przez partnerów SGR w tym projekcie (Trybunał Sprawiedliwości i Trybunał Obrachunkowy).

Kolejnym ważnym krokiem w zakresie modernizacji administracyjnej było wdrożenie elektronicznych procedur przetargowych (e-tendering), które zwiększają szybkość, przejrzystość i sprzyjają równemu traktowaniu oferentów.

W dniu 1 stycznia 2008 r. SGR wprowadził także elastyczny system czasu pracy, aby lepiej godzić wymogi pracy i godziny pracy z potrzebami życia prywatnego.

- Polityka w zakresie budynków

W dniu 19 marca 2008 r. Rada podpisała z rządem Belgii umowę w sprawie nabycia i renowacji budynku Residence Palace. Projekt ten jest bezpośrednim wynikiem decyzji Rady Europejskiej obradującej w dniach 25 i 26 marca 2004 r. w sprawie przyjęcia oferty rządu Belgii dotyczącej renowacji budynku Residence Palace z myślą o przekształceniu go w siedzibę Rady Europejskiej i Rady Ministrów.

Umowa między Radą a rządem Belgii umożliwia Radzie dokonywanie płatności zaliczkowych na rzecz projektu, co zmniejszy z kolei ogólny koszt nabycia.

3.2. Dochody

Tabela 3 przedstawia ogólny wynik operacji Rady dotyczących dochodów w 2008 roku. W 2008 roku ustalone prawa, tj. wystawione nakazy odzyskania środków (przeniesione z 2007 roku lub powstałe w 2008 roku), opiewały na kwotę 108.203.109 EUR. 89 % tej kwoty (96.166.694 EUR) odzyskano w trakcie roku budżetowego 2008, zaś 11 % (12.036.415 EUR) będzie trzeba odzyskać w 2009 roku lub później.

Tabela 3

Przegląd dochodów w 2008 roku (według tytułów, kwoty w EUR)

(EUR)
Tytuł Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
4 Różne podatki, obciążenia i opłaty wspólnotowe 55.945.078 54.545.529 1.399.549
5 Dochody z tytułu działalności administracyjnej itp. 51.778.472 41.143.289 10.635.183
6 Składki i zwroty w ramach porozumień wspólnotowych itp. 473.364 473.364
9 Dochody różne 6.195 4.512 1.683
Ogółem 108.203.109 96.166.694 12.036.415

3.2.1. Dochody zgromadzone w 2008 roku

Początkowo dochody w budżecie na rok 2008 szacowano na kwotę 50.447.000 EUR (tabela 4). W trakcie roku budżetowego kwota 102.921.762 EUR została zapisana jako ustalone prawa, z czego odzyskano kwotę 91.722.497 EUR, pozostawiając 11.199.266 EUR do odzyskania w roku 2009.

Tabela 4

Dochody zgromadzone w 2008 roku (według artykułów, kwoty w EUR)

(EUR)
Artykuł Początkowe szacowane dochody Ustalone prawa Dochody odzyskane Do odzyskania
400 Wpływy z podatków od uposażeń itp. 24.546.000 22.036.440 22.036.180 260
404 Wpływy z opłaty specjalnej od wynagrodzeń 1.731.000 2.805.093 2.805.086 7
410 Składki pracownicze na ubezpieczenia emerytalne i rentowe 24.170.000 23.387.507 23.374.468 13.039
411 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników 6.338.857 5.198.500 1.140.357
511 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 344.593 323.237 21.356
520 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek 766.100 766.100
550 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac itp. 173.216 82.500 90.716
551 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu świadczonych usług lub prac itp. 12.616 12.616
570 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 31.591.844 24.825.753 6.766.091
571 Dochody przeznaczone na określony cel itp. 31.994 31.994
573 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 14.955.626 11.832.796 3.122.830
631 Składki w ramach dorobku Schengen 473.364 473.364
900 Różne dochody 4.512 4.512
Ogółem 50.447.000 102.921.762 91.722.497 11.199.266

Dodatnia różnica między początkowymi szacunkami a ustalonymi prawami (52.474.762 EUR) wynika głównie z:

- odzyskania części z puli środków finansowych wypłaconych państwom członkowskim w poprzednich latach z tytułu finansowania kosztów podróży służbowych, zgodnie z ich oświadczeniami za rok 2007 (około 20.500.000 EUR),

- odzyskania płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (4.100.000 EUR) (art. 570),

- składek wpłaconych przez prezydencje na poczet finansowania zwyczajnych i nadzwyczajnych szczytów w 2008 roku (6.900.000 EUR) (art. 573),

- udziału innych instytucji i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (2.000.000 EUR) w 2008 roku (art. 573),

- przeniesienia uprawnień do świadczeń emerytalnych (150) urzędników (6.300.000 EUR). Kwota ta nie została uwzględniona w początkowych szacunkach dochodów (art. 411).

3.2.2. Dochody zgromadzone przed 2008 rokiem

Kwotę 5.281.347 EUR odnoszącą się do zaległych nakazów odzyskania środków (wystawionych przed 2008 rokiem) przeniesiono do odzyskania w 2008 roku. Jak pokazuje tabela 5, w 2008 roku odzyskano z tej kwoty 4.444.197 EUR (84 %), zaś kwotę 837.150 EUR przeniesiono na rok 2009.

Tabela 5

Dochody zgromadzone przed 2008 rokiem (według artykułów, kwoty w EUR)

(EUR)
Artykuł Prawa ustalone przed 2008 r. Dochody odzyskane Do odzyskania
411 Przeniesienie lub wykup uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników 1.377.182 1.131.294 245.887
511 Wpływy z najmu i podnajmu nieruchomości 153.216 153.216
520 Dochody z inwestycji, odsetek bankowych i innych odsetek 52.748 52.748
550 Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac itp. 15.997 15.997
551 Dochody pochodzące od osób trzecich z tytułu świadczonych usług lub prac itp. 2.729 2.729
570 Dochody pochodzące ze zwrotów kwot itp. 3.070.405 2.852.728 217.676
573 Inne składki i zwroty związane z działalnością administracyjną 598.555 228.335 370.220
580 Różne odszkodowania 8.834 7.150 1.684
900 Różne dochody 1.683 1.683
Ogółem 5.281.347 4.444.197 837.150

3.3. Wydatki w 2008 roku

Analiza wydatków w 2008 roku została przedstawiona łącznie, z uwzględnieniem 10 najistotniejszych kategorii wydatków.

3.3.1. Przegląd wykonania budżetu w latach 2004-2008

W ostatnich pięciu latach w wykonaniu budżetu SGR nie odnotowano żadnych istotnych zmian (zob. wykres 1). Ogólny wskaźnik wykonania budżetu wyniósł, z wyjątkiem 2006 roku, około 98 %. W tych latach około 79 % środków wypłacano w trakcie roku budżetowego, zaś średnio 19 % przenoszono na kolejny rok budżetowy.

Jak obrazuje wykres 1, środki przeniesione dzielą się na dwie główne kategorie: funkcjonowanie i budynki. Pierwsza kategoria związana jest ze zobowiązaniami należycie zaciągniętymi przed końcem roku budżetowego, które jednak nie zostały wypełnione lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

Druga kategoria dotyczy nabywania przez SGR budynków, takich jak LEX, żłobek i Residence Palace. W ostatnich kilku latach SGR mógł wykorzystać oszczędności poczynione w trakcie wykonywania swego budżetu w celu sfinansowania nabycia powyższych budynków. To z kolei w znacznym stopniu obniżyło ogólny koszt projektów związanych z budynkami, zwłaszcza w kontekście płatności odsetek.

Wykres 1: Ogólne wykonanie budżetu Rady w latach 2004-2008 (kwoty w EUR)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

3.3.2. Wykonanie środków według kategorii w 2008 roku

W tabeli 6 porównano - według kategorii wydatków - budżet początkowy (kolumna 1) z rozdziałem środków po przesunięciach (kolumna 2), jak również wykorzystanie budżetu (kolumna 3). Różnica między początkowym budżetem a zaciągniętymi zobowiązaniami odpowiada nadwyżkom lub deficytom budżetowym objętym przesunięciami dokonanymi w roku budżetowym 2008.

Wskaźnik wykonania budżetu na rok 2008 w odniesieniu do wydatków bieżących instytucji wynosi 85,7 %. Ogólne wykonanie, które obejmuje planowane płatności zaliczkowe na rzecz budynku Residence Palace, sięga 97,5 %. Kwota 15 mln EUR zostaje anulowana(2).

Tabela 6

Przegląd wykonania budżetu na rok 2008(1)

Kategoria Budżet 2008 Środki dostępne po przesunięciach Zobowiązania Wynik ogólny 2008 Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3 4 = 1 - 3 5 = 3/1 6 = 2 - 3
Plan zatrudnienia 303.098.000 288.621.000 283.897.820 19.200.180 93,7 % 4.723.180
Inne wydatki związane z personelem 21.442.000 21.159.000 20.441.341 1.000.659 95,3 % 717.659
Budynki (tytuł II) 38.856.000 38.911.000 35.816.323 3.039.677 92,2 % 3.094.677
Systemy komputerowe (tytuł II) 33.021.268 32.367.268 30.625.212 2.396.056 92,7 % 1.742.056
Koszty tłumaczenia ustnego 89.500.000 66.857.208 65.881.887 23.618.113 73,6 % 975.321
Koszty podróży służbowych 35.295.000 28.322.792 28.312.493 6.982.507 80,2 % 10.299
Dziennik Urzędowy 8.314.000 7.614.000 7.614.000 700.000 91,6 % -
Tytuł III 36.707.000 31.217.000 28.511.165 8.195.835 77,7 % 2.705.835
Różne (tytuł II) 10.982.000 9.582.000 8.591.647 2.390.353 78,2 % 990.353
Rezerwa 17.500.000 17.500.000 0,0 % -
Ogółem (z wyj. nabywania) 594.715.268 524.651.268 509.691.888 85.023.380 85,7 % 14.959.380
Nabywanie nieruchomości 70.064.000 70.064.000 - 70.064.000
Suma całkowita 594.715.268 594.715.268 579.755.888 14.959.380 97,5 % 14.959.380
(1) W kategorii "Rezerwa" przewidziano kwotę 15 mln EUR na płatności zaliczkowe dotyczące budynku Residence Palace.

Różnicę między szacunkami budżetowymi a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Różnica między początkowym budżetem dotyczącym planu zatrudnienia a wykonaniem wynika z niskiego wskaźnika obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia (średnio 90 % (3)). Ogólnie rzecz ujmując, wykorzystanie środków było o 19,2 mln EUR niższe niż przewidziano w budżecie na 2008 rok.

- Oszczędności w kwocie 1 mln EUR w kategorii "inne wydatki związane z personelem" pochodzą głównie z niepełnego wykorzystania środków związanych z pozostałymi pracownikami i ustaniem stosunku pracy.

- Jeżeli chodzi o wydatki związane z budynkami (wyłączając Residence Palace), należy zauważyć, że terminowe zawarcie i przedłużenie wszystkich odnośnych umów okazało się niemożliwe. W ujęciu globalnym anulowano kwotę 3 mln EUR (w tym 1,8 mln EUR na koszty związane z budynkami, łącznie z opóźnieniem odnowienia korytarzy w budynku Justus Lipsius, i 0,6 mln EUR na inne roboty związane z zagospodarowaniem i roboty instalacyjne).

- Budżet na systemy komputerowe (tytuł 2) zmniejszono o 0,7 mln EUR, głównie w wyniku mniejszego wykorzystania urządzeń służących komunikacji i transmisji danych. Ponadto na koniec roku budżetowego anulowano środki w wysokości 1,7 mln EUR, głównie z uwagi na niepełne wykorzystanie środków przeznaczonych na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania (0,9 mln EUR) oraz na konserwację instalacji informatycznych (0,6 mln EUR).

- Niepełne wykorzystanie środków przeznaczonych na tłumaczenia ustne ma dwie przyczyny:

- oszczędności w kwocie 4,8 mln EUR na ogólne tłumaczenia ustne (początkowy budżet wynosił 36,5 mln EUR, w tym 3,9 mln EUR na środki anulowane i rezerwy na nieprzewidziane wydatki);

- niepełne wykorzystanie środków w odniesieniu do puli środków "na żądanie" według języków sięgnęło ogółem 18,8 mln EUR (początkowy budżet wynosił 53 mln EUR(4)).

- Kwota dostępna na pokrycie kosztów podróży służbowych wyniosła po przesunięciach 47,7 mln EUR (początkowy budżet wynosił 35,3 mln EUR + przesunięcia w kwocie 12,4 mln EUR z oszczędności wynikających z tłumaczenia ustnego na żądanie). Jako że państwa członkowskie musiały zwrócić niewykorzystane kwoty z poprzedniego roku (poprzednich lat), tylko 28,3 mln EUR przeznaczono na późniejsze płatności w budżecie na 2008 rok.

- Wykonanie środków na Dziennik Urzędowy było o 0,7 mln EUR niższe niż przewidywano.

- W tytule III stosunkowo niski wskaźnik wykonania wyjaśniają poniższe czynniki:

- opóźnienie w realizacji projektu SESAME (4,2 mln EUR),

- zmniejszone zapotrzebowanie na usługi zewnętrzne w zakresie informatyki (0,7 mln EUR),

- zmniejszone zapotrzebowanie na pokrycie kosztów delegacji i podróży służbowych w ramach WPZiB/EPBiO.

- Ogólne niepełne wykorzystanie środków budżetowych (wskaźnik wykonania: 85,7 %) umożliwił udostępnienie kwoty 55 mln EUR na płatności zaliczkowe odnoszące się do budynku Residence Palace, w uzupełnieniu kwoty 15 mln EUR przewidzianej w rozdziale 100(5).

Tabela 7 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w 2008 roku.

Tabela 7

Zmiany w budżecie w 2008 roku

Zmiana Podstawa prawna Liczba
Budżety korygujące art. 29 rozp. fin. 0
Przesunięcie B z pozycji do pozycji 72
Przesunięcie C art. 22 rozp. fin. 3
Przesunięcie D art. 24 rozp. fin. 1
Ogółem 76

Tabela 8 przedstawia pozycje budżetowe, które zostały w istotny sposób (2) zmienione w 2008 roku.

Tabela 8

Pozycje budżetowe, które były przedmiotem znacznych przesunięć w 2008 roku

Pozycja/ Artykuł Treść Budżet początkowy Przesunięcia Środki ostateczne Różnica, w %
1100 Wynagrodzenie podstawowe 221.133.000,00 7.990.000,00 - 213.143.000,00 - 3,6 %
1101 Prawa wynikające z regulaminu, związane ze stanowiskiem 4.115.000,00 654.000,00 4.769.000,00 15,9 %
1102 Prawa wynikające z regulaminu, związane z osobistą sytuacją pracownika 55.764.000,00 950.000,00 - 54.814.000,00 - 1,7 %
1105 Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe 2.500.000,00 600.000,00 - 1.900.000,00 - 24,0 %
1106 Prawa wynikające z regulaminu, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem, ustaniem stosunku pracy 5.009.000,00 900.000,00 - 4.109.000,00 - 18,0 %
1111 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 3.600.000,00 838.000,00 - 2.762.000,00 - 23,3 %
1120 Rezerwy (urzędnicy i pracownicy czasowi) 4.451.000,00 4.451.000,00 - - 100,0 %
1200 Inni pracownicy 3.483.000,00 321.000,00 - 3.162.000,00 - 9,2 %
1203 Usługi zewnętrzne 1.005.000,00 325.000,00 1.330.000,00 32,3 %
133 Delegacje 5.100.000,00 550.000,00 5.650.000,00 10,8 %
2002 Nabywanie nieruchomości 70.064.000,00 70.064.000,00
2003 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 7.700.000,00 2.955.000,00 - 4.745.000,00 - 38,4 %
2004 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 1.000.000,00 1.365.000,00 2.365.000,00 136,5 %
2005 Wstępne wydatki związane z nabywaniem, budową i zagospodarowaniem budynków 690.000,00 310.000,00 - 380.000,00 - 44,9 %
2010 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 14.122.000,00 1.125.000,00 15.247.000,00 8,0 %
2011 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 3.956.000,00 760.000,00 4.716.000,00 19,2 %
2100 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9.300.000,00 1.384.650,00 - 7.915.350,00 - 14,9 %
2101 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 14.240.000,00 987.015,00 15.227.015,00 6,9 %
2102 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 4.277.268,00 1.038.095,00 5.315.363,00 24,3 %
2103 Telekomunikacja 5.204.000,00 1.294.460,00 - 3.909.540,00 - 24,9 %
2120 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 1.950.000,00 1.615.000,00 - 335.000,00 - 82,8 %
2200 Koszty podróży służbowych 35.295.000,00 6.972.208,00 - 28.322.792,00 - 19,8 %
2202 Koszty tłumaczenia ustnego 89.500.000,00 22.642.792,00 - 66.857.208,00 - 25,3 %
2211 Dziennik Urzędowy 8.314.000,00 700.000,00 - 7.614.000,00 - 8,4 %
2213 Informacje i akcje o charakterze publicznym 1.198.000,00 280.000,00 - 918.000,00 - 23,4 %
2236 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600.000,00 345.000,00 945.000,00 57,5 %
3010 Delegacje 1.400.000,00 300.000,00 - 1.100.000,00 - 21,4 %
3200 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 7.996.000,00 4.698.000,00 - 3.298.000,00 - 58,8 %
3300 Koszty podróży służbowych 847.000,00 342.500,00 - 504.500,00 - 40,4 %
100 Środki rezerwowe 15.000.000,00 15.000.000,00 - - 100,0 %
101 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 2.500.000,00 2.500.000,00 - - 100,0 %

3.3.3. Wykonanie środków przeniesionych z 2007 roku

Jak pokazano w tabeli 9, ogólne wykorzystanie środków przeniesionych z 2007 roku na rok 2008 wynosi 91,8 %.

Tabela 9

Przegląd wykonania środków przeniesionych z 2007 roku

Kategoria Środki przeniesione z 2007 r. Płatności w 2008 r. Wskaźnik wykonania Anulowane środki
1 2 3 = 2/1 4 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 621.141 543.607 87,5 % 77.534
Inne wydatki związane z personelem 2.917.003 2.509.367 86,0 % 407.637
Budynki (tytuł II) 13.923.671 11.886.054 85,4 % 2.037.617
Systemy komputerowe (tytuł II) 13.900.848 11.564.649 83,2 % 2.336.199
Koszty tłumaczenia ustnego 8.944.284 8.944.284 100,0 % -
Koszty podróży służbowych 42.395 0,0 % 42.395
Dziennik Urzędowy 5.771.410 2.523.390 43,7 % 3.248.020
Tytuł III 5.681.483 3.888.073 68,4 % 1.793.410
Różne (tytuł II) 3.412.912 2.614.277 76,6 % 798.635
Rezerwa - - -
Ogółem (z wyj. nabywania) 55.215.148 44.473.701 80,5 % 10.741.446
Nabywanie nieruchomości 75.123.830 75.123.830 100,0 % -
Suma całkowita 130.338.978 119.597.531 91,8 % 10.741.446

Wskaźnik wykonania środków na wydatki bieżące przeniesionych z 2007 roku wyniósł 80,5 %, tj. o 5,5 % punktu procentowego mniej niż w roku poprzednim. Główne przyczyny niskiego wskaźnika wykonania są następujące:

- częściowy lub całkowity brak dostarczenia zamówionych towarów/usług w trakcie roku. Za przykład może posłużyć Dziennik Urzędowy,

- brak otrzymania faktur za wykonane roboty/usługi/dostarczone towary. Należy zauważyć, że taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnych latach.

3.3.4. Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009

Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009 przedstawiono w tabeli 10. Przeniesiono kwoty (z wyłączeniem Residence Palace) w wysokości 46,6 mln EUR, co stanowi 9 % kwot, na które zaciągnięto zobowiązania na koniec roku 2008 (w 2007 roku wartości te wyniosły, odpowiednio, 55,2 mln EUR i 10,9 %).

Tabela 10

Środki przeniesione z roku 2008 na rok 2009

Kategoria Budżet 2008 Środki dostępne po przesunięciach Zobowiązania Środki przeniesione na 2009 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5 = 4/3
Plan zatrudnienia 303.098.000 288.621.000 283.897.820 281.391 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 21.442.000 21.159.000 20.441.341 1.340.383 6,6 %
Budynki (tytuł II) 38.856.000 38.911.000 35.816.323 11.532.944 32,2 %
Systemy komputerowe (tytuł II) 33.021.268 32.367.268 30.625.212 12.145.935 39,7 %
Koszty tłumaczenia ustnego 89.500.000 66.857.208 65.881.887 7.344.120 11,1 %
Koszty podróży służbowych 35.295.000 28.322.792 28.312.493 44.274 0,2 %
Dziennik Urzędowy 8.314.000 7.614.000 7.614.000 2.952.576 38,8 %
Tytuł III 36.707.000 31.217.000 28.511.165 8.290.807 29,1 %
Różne (tytuł II) 10.982.000 9.582.000 8.591.647 2.626.433 30,6 %
Rezerwa 17.500.000 -
Ogółem (z wyj. nabywania) 594.715.268 524.651.268 509.691.888 46.558.864 9,1 %
Nabywanie nieruchomości 70.064.000 70.064.000 70.064.000
Suma całkowita 594.715.268 594.715.268 579.755.888 116.622.864 20,1 %

3.3.5. Wykonanie zgromadzonych dochodów przeznaczonych na określony cel

Tabele 11a i 11b obrazują wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel w trakcie roku budżetowego 2008.

Tabela 11a przedstawia przegląd wykonania dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed rokiem 2008. Na koniec roku budżetowego 2008 wciąż była dostępna kwota 3,4 mln EUR.

Tabela 11a

Przegląd wykonania przeniesionych dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed rokiem 2008

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2008 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 1.485.022 1.485.022 -
Inne wydatki związane z personelem 342.087 258.305 83.782
Budynki (tytuł II) 3.515.033 2.794.545 720.488
Systemy komputerowe (tytuł II) 2.541.813 2.344.269 197.544
Koszty tłumaczenia ustnego 5.940.555 5.940.555 -
Koszty podróży służbowych 14.664.027 14.664.027 -
Dziennik Urzędowy 547.062 547.062
Tytuł III 647.136 581.583 65.552
Różne (tytuł II) 2.956.618 1.169.422 1.787.197
Rezerwa - - -
Ogółem 32.639.353 29.237.727 3.401.625

Należy zauważyć, że kwota 1,8 mln EUR w ramach Wydatków różnych w tytule II dotyczy niewykorzystanych środków udostępnionych przez poszczególne prezydencje w latach 2005-2007. Kwota ta zostanie wykorzystana na pokrycie ograniczonej liczby zaległych zobowiązań finansowych lub zwrócona stosownym prezydencjom po ostatecznym zamknięciu zdarzeń.

Tabela 11b pokazuje wykonanie środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w roku 2008.

Tabela 11b

Przegląd wykonania dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w roku 2008

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel na 2008 r. Zobowiązania Dostępne dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 = 1 - 2
Plan zatrudnienia 924.394 924.394
Inne wydatki związane z personelem 2.773.706 958.327 1.815.379
Budynki (tytuł II) 1.710.458 1.273.329 437.129
Systemy komputerowe (tytuł II) 1.362.985 580.933 782.051
Koszty tłumaczenia ustnego 4.892.897 4.892.897
Koszty podróży służbowych 21.781.230 3.538.711 18.242.519
Dziennik Urzędowy 506.956 506.956
Tytuł III 824.217 231.319 592.897
Różne (tytuł II) 6.020.962 3.062.482 2.958.480
Rezerwa - - -
Ogółem 40.797.805 9.645.101 31.152.703

Dochody przeznaczone na określony cel otrzymane w 2008 roku wyniosły 40,8 mln EUR. Z tej kwoty środki w wysokości 9,6 mln EUR wykorzystano w 2008 roku, w związku z czym środki przeniesione opiewały na kwotę 31,2 mln EUR.

3.3.6. Działalność Rady

Tabele 12 i 13 przedstawiają w zarysie główne przedmioty działalności Rady w latach 2003-2008.

Tabela 12

Rozwój działań w latach 2003-2008: posiedzenia

2003 2004 2005 2006 2007 2008
Szczyty 6 5 3 3 3 5
Posiedzenia Rady 77 76 80 76 68 81
COREPER 134 128 123 120 106 144
Grupy robocze 4.333 3.971 3.918 4.037 4.183 4.480
Ogółem 4.550 4.180 4.124 4.236 4.360 4.710

Tabela 13

Rozwój działań w latach 2003-2008: akty prawne opublikowane w Dz.U.

2003 2004 2005 2006 2007 2008
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1.045 1.118 1.056 1.317 1.000 1.274

______

(1) Inflacja 2007-2008: 1,9 %; wzrost płac 2007-2008: 3,0 %; zwiększenie puli środków na tłumaczenia ustne: 4,7 %.

(2) Wskaźnik wykonania budżetu na rok 2007 wyniósł 98,3 % (bez planowanych płatności zaliczkowych na rzecz budynku Residence Palace: 86,1 %); przy czym anulowano środki w kwocie 10 mln EUR.

(3) W 2007 roku średni wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 86 %. W obu latach do związanych z tym środków zastosowano ryczałtową redukcję w wysokości 7 %.

(4) Zgodnie z decyzją 111/07 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot do puli środków na wydatki związane z podróżami delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2008 roku kwota ta sięgnęła 12,4 mln EUR.

(5) Jako że w chwili przyjęcia budżetu na rok 2008 umowa na budynek Residence Palace nie była jeszcze podpisana, w rozdziale 100 przewidziano rezerwę w wysokości 15 mln EUR na płatności zaliczkowe odnoszące się do budynku Residence Palace (środki rezerwowe).

(6) Kwota > 250.000 EUR.

ZAŁĄCZNIK  I

RADA - WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2008
Pozycja w budżecie Początkowe środki Przesunięcia/korekty Ostateczne środki Zobowiązania Płatności Przeniesienie na podstawie uprawnienia Przeniesienie na podstawie decyzji Środki anulowane
2008 2008 2008 2008 2008 2009 2009
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1100 Wynagrodzenie podstawowe 221.133.000,00 7.990.000,00 213.143.000,00 210.170.031,02 210.170.031,02 281.391,42 2.972.968,98
1101 Prawa wynikające z regulaminu, związane ze stanowiskiem 4.115.000,00 654.000,00 4.769.000,00 4.633.782,34 4.633.782,34 135.217,66
1102 Prawa wynikające z regulaminu, związane z osobistą sytuacją pracownika 55.764.000,00 950.000,00 54.814.000,00 53.937.142,09 53.937.142,09 876.857,91
1103 Zabezpieczenie społeczne 9.512.000,00 110.000,00 9.402.000,00 9.165.863,09 9.165.863,09 236.136,91
1104 Wskaźniki korygujące 614.000,00 130.000,00 484.000,00 424.063,07 424.063,07 59.936,93
1105 Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe 2.500.000,00 600.000,00 1.900.000,00 1.628.976,60 1.628.976,60 271.023,40
1106 Prawa wynikające z regulaminu, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem, ustaniem stosunku pracy 5.009.000,00 900.000,00 4.109.000,00 3.937.961,90 3.656.570,48 171.038,10
110 Wynagrodzenie i inne należności 298.647.000,00 10.026.000,00 288.621.000,00 283.897.820,11 283.616.428,69 281.391,42 4.723.179,89
1110 Świadczenia w przypadku przejścia na emerytur ę w interesie służby 341.000,00 170.000,00 511.000,00 471.430,07 471.430,07 39.569,93
1111 Świadczenia w przypadku ostatecznego ustania stosunku pracy 3.600.000,00 838.000,00 2.762.000,00 2.617.865,12 2.617.865,12 144.134,88
1112 Prawa byłych sekretarzy generalnych 229.000,00 5.000,00 234.000,00 231.724,04 231.724,04 2.275,96
111 Ustanie stosunku pracy 4.170.000,00 663.000,00 3.507.000,00 3.321.019,23 3.321.019,23 185.980,77
1120 Rezerwy (urzędnicy i pracownicy czasowi) 4.451.000,00 4.451.000,00 4.000,00
1121 Rezerwy (emeryci i uprawnieni do odpraw) 63.000,00 59.000,00 4.000,00
112 Rezerwy 4.514.000,00 4.510.000,00 4.000,00 4.000,00
Ogółem rozdział 11 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 307.331.000,00 15.199.000,00 292.132.000,00 287.218.839,34 286.937.447,92 281.391,42 4.913.160,66
1200 Inni pracownicy 3.483.000,00 321.000,00 3.162.000,00 2.973.535,28 2.968.535,28 5.000,00 188.464,72
1201 Oddelegowani eksperci krajowi 1.563.000,00 170.000,00 1.393.000,00 1.311.447,54 1.295.145,70 16.301,84 81.552,46
1202 Staże 476.000,00 476.000,00 452.618,10 414.938,35 37.679,75 23.381,90
1203 Usługi zewnętrzne 1.005.000,00 325.000,00 1.330.000,00 1.281.327,59 847.513,35 433.814,24 48.672,41
120 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 6.527.000,00 166.000,00 6.361.000,00 6.018.928,51 5.526.132,68 492.795,83 342.071,49
122 Rezerwy 35.000,00 35.000,00
Ogółem rozdział 12 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 6.562.000,00 201.000,00 6.361.000,00 6.018.928,51 5.526.132,68 492.795,83 342.071,49
1300 Różne wydatki związane z zatrudnianiem personelu 210.000,00 93.000,00 210.000,00 134.566,76 121.670,78 12.895,98 75.433,24
1301 Doskonalenie zawodowe 1.526.000,00 1.619.000,00 1.569.419,20 932.896,43 636.522,77 49.580,80
130 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 1.736.000,00 93.000,00 1.829.000,00 1.703.985,96 1.054.567,21 649.418,75 125.014,04
1310 Pomoc w szczególnych przypadkach 25.000,00 9.000,00 34.000,00 31.426,38 29.109,66 2.316,72 2.573,62
1311 Kontakty towarzyskie między pracownikami 120.000,00 38.000,00 158.000,00 156.950,00 156.665,00 285,00 1.050,00
1312 Dodatkowa pomoc dla osób niepełnosprawnych 112.000,00 112.000,00 112.000,00 88.318,72 23.681,28
1313 Inne wydatki socjalne 46.000,00 46.000,00 45.305,65 45.305,65 694,35
131 Zapomogi dla personelu instytucji 303.000,00 47.000,00 350.000,00 345.682,03 319.399,03 26.283,00 4.317,97
1320 Służ ba medyczna 362.000,00 50.000,00 312.000,00 311.995,00 280.965,48 31.029,52 5,00
1321 Restauracje i stołówki 1.000.000,00 1.000.000,00 977.485,44 969.918,03 7.567,41 22.514,56
1322 Żłobki i świetlice 2.146.000,00 2.146.000,00 2.146.000,00 2.146.000,00
132 Działalność dotyczą ca wszystkich osób związanych z instytucją 3.508.000,00 50.000,00 3.458.000,00 3.435.480,44 3.396.883,51 38.596,93 22.519,56
133 Delegacje 5.100.000,00 550.000,00 5.650.000,00 5.616.245,04 5.482.956,54 133.288,50 33.754,96
Ogółem rozdział 13 - Inne wydatki dotyczące pracowników związanych z instytucją 10.647.000,00 640.000,00 11.287.000,00 11.101.393,47 10.253.806,29 847.587,18 185.606,53
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby związane z instytucją 324.540.000,00 14.760.000,00 309.780.000,00 304.339.161,32 302.717.386,89 1.621.774,43 5.440.838,68
2000 Czynsze 4.006.000,00 4.006.000,00 3.970.324,84 3.891.119,99 79.204,85 35.675,16
2002 Nabywanie nieruchomości 70.064.000,00 70.064.000,00 70.064.000,00 70.064.000,00
2003 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 7.700.000,00 2.955.000,00 4.745.000,00 4.113.312,73 1.410.801,57 2.702.511,16 631.687,27
2004 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 1.000.000,00 1.365.000,00 2.365.000,00 2.238.658,62 117.945,77 2.120.712,85 126.341,38
2005 Wstępne wydatki związane z nabywaniem, budową i zag gospodarowaniem budynków 690.000,00 310.000,00 380.000,00 230.127,42 9.344,95 220.782,47 149.872,58
200 Budynki 13.396.000,00 68.164.000,00 81.560.000,00 80.616.423,61 5.429.212,28 75.187.211,33 943.576,39
2010 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 14.122.000,00 1.125.000,00 15.247.000,00 13.416.215,54 8.850.315,48 4.565.900,06 1.830.784,46
2011 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 3.956.000,00 760.000,00 4.716.000,00 4.545.772,54 3.697.364,80 848.407,74 170.227,46
2012 Ochrona i nadzór nad budynkami 6.637.000,00 90.000,00 6.727.000,00 6.640.021,95 5.827.682,49 812.339,46 86.978,05
2013 Ubezpieczenie 310.000,00 110.000,00 200.000,00 185.657,73 185.597,34 60,39 14.342,27
2014 Inne wydatki związane z budynkami 435.000,00 90.000,00 525.000,00 476.231,20 293.206,30 183.024,90 48.768,80
201 Wydatki związane z budynkami 25.460.000,00 1.955.000,00 27.415.000,00 25.263.898,96 18.854.166,41 6.409.732,55 2.151.101,04
Ogółem rozdział 20 - Budynki i koszty dodatkowe 38.856.000,00 70.119.000,00 108.975.000,00 105.880.322,57 24.283.378,69 81.596.943,88 3.094.677,43
2100 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 9.300.000,00 1.384.650,00 7.915.350,00 6.973.686,68 3.331.456,04 3.642.230,64 941.663,32
2101 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 14.240.000,00 987.015,00 15.227.015,00 15.084.452,27 9.530.749,53 5.553.702,74 142.562,73
2102 Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego 4.277.268,00 1.038.095,00 5.315.363,00 4.709.062,40 3.760.631,71 948.430,69 606.300,60
2103 Telekomunikacja 5.204.000,00 1.294.460,00 3.909.540,00 3.858.010,72 1.856.439,62 2.001.571,10 51.529,28
210 Systemy komputerowe i telekomunikacja 33.021.268,00 654.000,00 32.367.268,00 30.625.212,07 18.479.276,90 12.145.935,17 1.742.055,93
2111 Zakup i wymian a mebli 990.000,00 128.000,00 1.118.000,00 1.067.395,56 611.851,46 455.544,10 50.604,44
2112 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 20.000,00 20.000,00 15.740,07 14.231,81 1.508,26 4.259,93
211 Umeblowanie 1.010.000,00 128.000,00 1.138.000,00 1.083.135,63 626.083,27 457.052,36 54.864,37
2120 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 1.950.000,00 1.615.000,00 335.000,00 187.235,65 104.627,10 82.608,55 147.764,35
2121 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową instalacji i wyposażenia technicznego 30.000,00 5.000,00 35.000,00 34.892,98 32.457,98 2.435,00 107,02
2122 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa instalacji i wyposażenia technicznego 421.000,00 150.000,00 271.000,00 200.372,13 149.684,94 50.687,19 70.627,87
212 Wyposażenie i instalacje techniczne 2.401.000,00 1.760.000,00 641.000,00 422.500,76 286.770,02 135.730,74 218.499,24
2131 Zakup i wymian a parku samochodowego 70.000,00 50.000,00 20.000,00 230.490,48 196.179,67 34.310,81 20.000,00
2132 Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samo-chodowego 181.000,00 50.000,00 231.000,00 509,52
213 Transport 251.000,00 251.000,00 230.490,48 196.179,67 34.310,81 20.509,52
Ogółem rozdział 21 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 36.683.268,00 2.286.000,00 34.397.268,00 32.361.338,94 19.588.309,86 12.773.029,08 2.035.929,06
2200 Koszty podróży służbowych 35.295.000,00 6.972.208,00 28.322.792,00 28.312.493,00 28.268.219,18 44.273,82 10.299,00
2201 Inne koszty podróży służbowych 168.000,00 85.000,00 253.000,00 232.212,80 132.180,73 100.032,07 20.787,20
2202 Koszty tłumaczenia ustnego 89.500.000,00 22.642.792,00 66.857.208,00 65.881.887,00 58.537.766,80 7.344.120,20 975.321,00
2203 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 990.000,00 30.000,00 1.020.000,00 1.000.349,58 919.944,04 80.405,54 19.650,42
2204 Wydatki różne na posiedzenia wewnętrzne 561.000,00 561.000,00 527.868,00 312.099,50 215.768,50 33.132,00
2205 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 50.000,00 50.000,00 46.364,00 1.364,00 45.000,00 3.636,00
220 Posiedzenia i konferencje 126.564.000,00 29.500.000,00 97.064.000,00 96.001.174,38 88.171.574,25 7.829.600,13 1.062.825,62
2210 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 783.000,00 100.000,00 883.000,00 810.730,72 637.434,75 173.295,97 72.269,28
2211 Dziennik Urzędowy 8.314.000,00 700.000,00 7.614.000,00 7.614.000,00 4.661.423,88 2.952.576,12
2212 Publikacje ogólne 550.000,00 70.000,00 480.000,00 477.890,49 163.972,54 313.917,95 2.109,51
2213 Informacje i akcje o charakterze publicznym 1.198.000,00 280.000,00 918.000,00 760.180,52 456.307,01 303.873,51 157.819,48
221 Informacja 10.845.000,00 950.000,00 9.895.000,00 9.662.801,73 5.919.138,18 3.743.663,55 232.198,27
2221 Nowy Jork 385.000,00 385.000,00 301.891,73 266.777,36 35.114,37 83.108,27
2222 Genewa 115.000,00 115.000,00 95.691,37 84.240,09 11.451,28 19.308,63
222 Biura łącznikowe 500.000,00 500.000,00 397.583,10 351.017,45 46.565,65 102.416,90
2230 Materiał y biurowe 1.270.000,00 1.270.000,00 1.061.878,16 795.071,98 266.806,18 208.121,84
2231 Opłaty pocztowe 150.000,00 20.000,00 130.000,00 128.814,88 97.343,69 31.471,19 1.185,12
2232 Koszty badań, analiz i konsultacji 40.000,00 40.000,00 31.688,53 31.688,53 8.311,47
2234 Przeprowadzki 55.000,00 20.000,00 75.000,00 65.313,19 41.503,19 23.810,00 9.686,81
2235 Obciążenia finansowe 80.000,00 80.000,00 60.000,00 47.237,94 12.762,06 20.000,00
2236 Koszty postępowa ń sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 600.000,00 345.000,00 945.000,00 943.220,47 606.011,98 337.208,49 1.779,53
2237 Inne wydatki operacyjne 325.000,00 22.000,00 347.000,00 311.425,37 263.003,52 48.421,85 35.574,63
223 Wydatki różne 2.520.000,00 367.000,00 2.887.000,00 2.602.340,60 1.881.860,83 720.479,77 284.659,40
Ogółem rozdział 22 - Wydatki operacyjne 140.429.000,00 30.083.000,00 110.346.000,00 108.663.899,81 96.323.590,71 12.340.309,10 1.682.100,19
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 215.968.268,00 37.750.000,00 253.718.268,00 246.905.561,32 140.195.279,26 106.710.282,06 6.812.706,68
3000 Świadczenia dla oddelegowanych krajowych ekspertów wojskowych 6.679.000,00 16.000,00 6.695.000,00 6.606.271,56 6.530.346,38 75.925,18 88.728,44
3001 Świadczenia dla ekspertów krajowych oddelegowanych w ramach EPBiO/WPZiB 2.518.000,00 200.000,00 2.318.000,00 2.003.585,78 1.967.197,11 36.388,67 314.414,22
3002 Doradcy specjalni w zakresie EPBiO/WPZiB 184.000 184.000,00 162.045,02 148.392,82 13.652,20 21.954,98
300 Inni pracownicy i osoby z zewnątrz 9.197.000,00 9.197.000,00 8.771.902,36 8.645.936,31 125.966,05 425.097,64
3010 Delegacje 1.400.000,00 300.000,00 1.100.000,00 1.072.557,08 954.224,30 118.332,78 27.442,92
3011 Doskonalenie zawodowe 25.000,00 25.000,00 12.001,00 8.042,45 3.958,55 12.999,00
301 Inne wydatki związane z personelem 1.425.000,00 300.000,00 1.125.000,00 1.084.558,08 962.266,75 122.291,33 40.441,92
Ogółem rozdział 30 - Personel 10.622.000,00 300.000,00 10.322.000,00 9.856.460,44 9.608.203,06 248.257,38 465.539,56
3100 Czynsze 4.480.000,00 246.000,00 4.726.000,00 4.717.293,80 4.597.434,75 119.859,05 8.706,20
3103 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 320.000,00 4.000,00 324.000,00 123.235,15 22.316,60 100.918,55 200.764,85
3104 Prace związane z zabezpieczeniem 250.000,00 60.000,00 190.000,00 136.901,32 48.726,67 88.174,65 53.098,68
3105 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i wyposażeniem budynków 10.000,00 10.000,00 10.000,00
310 Budynki 5.060.000,00 190.000,00 5.250.000,00 4.977.430,27 4.668.478,02 308.952,25 272.569,73
3110 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 880.000,00 10.000,00 870.000,00 775.870,41 557.452,98 218.417,43 94.129,59
3111 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 430.000,00 60.000,00 490.000,00 468.000,00 311.842,65 156.157,35 22.000,00
3112 Ochrona i nadzór nad budynkami 1.860.000,00 10.000,00 1.850.000,00 1.810.000,00 1.351.140,31 458.859,69 40.000,00
3113 Ubezpieczenie 18.000,00 18.000,00 9.265,90 9.265,90 8.734,10
3114 Inne wydatki związane z budynkami 35.000,00 20.000,00 55.000,00 42.934,12 19.021,99 23.912,13 12.065,88
311 Wydatki związane z budynkami 3.223.000,00 60.000,00 3.283.000,00 3.106.070,43 2.248.723,83 857.346,60 176.929,57
Ogółem rozdział 31 - Budynki i koszty dodatkowe 8.283.000,00 250.000,00 8.533.000,00 8.083.500,70 6.917.201,85 1.166.298,85 449.499,30
3200 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 7.996.000,00 4.698.000,00 3.298.000,00 2.259.643,67 570.865,04 1.688.778,63 1.038.356,33
3201 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 5.397.000,00 100.000,00 5.297.000,00 5.188.205,78 1.546.203,38 3.642.002,40 108.794,22
3202 Serwisowanie i utrzymanie sprzętu i oprogramowania 763.000,00 48.000,00 811.000,00 703.471,43 601.483,92 101.987,51 107.528,57
3203 Telekomunikacja 2.100.000,00 200.000,00 1.900.000,00 1.569.409,15 355.795,50 1.213.613,65 330.590,85
320 Systemy komputerowe i telekomunikacja 16.256.000,00 4.950.000,00 11.306.000,00 9.720.730,03 3.074.347,84 6.646.382,19 1.585.269,97
321 Umeblowanie 200.000,00 150.000,00 50.000,00 19.721,00 5.697,68 14.023,32 30.279,00
Ogółem rozdział 32 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 16.456.000,00 5.100.000,00 11.356.000,00 9.740.451,03 3.080.045,52 6.660.405,51 1.615.548,97
3300 Koszty podróży służbowych 847.000,00 342.500,00 504.500,00 497.229,00 344.836,00 152.393,00 7.271,00
3301 Inne koszty podróży służbowych 15.000,00 2.500,00 17.500,00 15.000,00 12.219,11 2.780,89 2.500,00
3303 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 25.000,00 25.000,00 22.996,44 21.746,44 1.250,00 2.003,56
3304 Wydatki administracyjne związane z podróżami 100.000,00 100.000,00 100.000,00
3305 Różne wydatki związane z posiedzeniami 20.000,00 20.000,00 20.000,00 8.367,46 11.632,54
330 Posiedzenia i konferencje 1.007.000,00 340.000,00 667.000,00 555.225,44 387.169,01 168.056,43 111.774,56
3310 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 179.000,00 179.000,00 145.059,38 143.355,55 1.703,83 33.940,62
3311 Publikacje ogólne 90.000,00 90.000,00 71.956,20 31.952,18 40.004,02 18.043,80
3312 Informacje i akcje o charakterze publicznym 50.000,00 50.000,00 41.408,40 39.288,40 2.120,00 8.591,60
331 Informacja 319.000,00 319.000,00 258.423,98 214.596,13 43.827,85 60.576,02
3322 Inne wydatki operacyjne 20.000,00 20.000,00 17.103,60 13.142,50 3.961,10 2.896,40
332 Wydatki różne 20.000,00 20.000,00 17.103,60 13.142,50 3.961,10 2.896,40
Ogółem rozdział 33 - Wydatki operacyjne 1.346.000,00 340.000,00 1.006.000,00 830.753,02 614.907,64 215.845,38 175.246,98
OGÓŁEM TYTUŁ 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję zadań specjalnych 36.707.000,00 5.490.000,00 31.217.000,00 28.511.165,19 20.220.358,07 8.290.807,12 2.705.834,81
100 Środki rezerwo we 15.000.000,00 15.000.000,00
101 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 2.500.000,00 2.500.000,00
TYTUŁ 10 - Inne wydatki 17.500.000,00 17.500.000,00
BUDŻET OGÓŁEM 594.715.268,00 594.715.268,00 579.755.887,83 463.133.024,22 116.622.863,61 14.959.380,17

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024