Wakaty na stanowiskach Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy - COM/2008/10070.

Wakaty na stanowiskach Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy

COM/2008/10070

(2008/C 126 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 maja 2008 r.)

Informacje ogólne

Stanowiska Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy zostały utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (1). W rozporządzeniu określono zasady, którym podlega przetwarzanie danych osobowych przez instytucje i organy Wspólnoty. Ponadto ustanowiono w nim niezależny organ nadzorujący o nazwie Europejski Inspektor Ochrony Danych. Inspektorowi powierzono nadzorowanie stosowania tych przepisów rozporządzenia, które służą zagwarantowaniu przestrzegania przez instytucje i organy Wspólnoty podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności w zakresie przetwarzania danych osobowych. Inspektorowi w wykonywaniu obowiązków pomaga zastępca.

W budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2008 r. przewidziano do dyspozycji Inspektora budżet w łącznej wysokości 5,3 mln EUR(1) i około 30 pracowników.

Regulamin i ogólne warunki wykonywania obowiązków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy, a w szczególności ich uposażenia, dodatki i wszelkie inne świadczenia mające charakter wynagrodzenia, zostały określone w drodze wspólnego porozumienia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w decyzji nr 1247/2002/WE z dnia 1 lipca 2002 r.(2), na mocy której Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych przysługuje uposażenie równorzędne do uposażenia sędziego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, a jego zastępcy przysługuje uposażenie równorzędne do uposażenia sekretarza Trybunału Sprawiedliwości.

Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca mają siedzibę w Brukseli.

Obecny opis zadań Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy wynika z obowiązujących ram prawnych. Zadania te mogą ulec zmianie, jeśli zmienią się ramy prawne, szczególnie w wyniku możliwego wejścia w życie traktatu lizbońskiego.

Opis zakresu obowiązków

Europejski Inspektor Ochrony Danych i jego zastępca są odpowiedzialni za monitorowanie i stosowanie przepisów rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i w tym celu wykonują obowiązki w nim określone oraz korzystają z przyznanych na mocy rozporządzenia uprawnień. Ponadto zadaniem Inspektora i jego zastępcy jest udzielanie porad instytucjom i organom Wspólnoty oraz podmiotom, których dotyczą dane osobowe, we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych.

Ogólnie rzecz biorąc, Europejski Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za zagwarantowanie, aby instytucje i organy Wspólnoty przestrzegały podstawowych praw i wolności osób fizycznych, a w szczególności ich prawa do prywatności, w kontekście przetwarzania danych osobowych. Inspektor powinien monitorować i zapewniać realizację przepisów rozporządzenia i innych wspólnotowych aktów prawnych dotyczących ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w kontekście przetwarzania danych osobowych przez instytucję lub organ Wspólnoty.

Zastępca Inspektora pomaga mu w wykonywaniu obowiązków oraz zastępuje go, gdy Inspektor jest nieobecny lub gdy nie może wykonywać swoich obowiązków.

Zadania Inspektora i jego zastępcy obejmują:

– doradzanie instytucjom i organom Wspólnoty we wszystkich kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych, jak również śledzenie nowych trendów w dziedzinie technologii informacyjnokomunikacyjnych, w zakresie, w jakim mają one wpływ na ochronę danych osobowych,

– rozpatrywanie skarg: Inspektor przyjmuje i analizuje skargi oraz informuje podmioty, których dotyczą dane osobowe, o wynikach postępowań dotyczących ich skarg,

– prowadzenie postępowań zarówno z własnej inicjatywy, jak i na podstawie skarg, oraz informowanie podmiotów, których dotyczą dane osobowe, o wyniku tych postępowań,

– uczestnictwo we współpracy organów nadzoru: Inspektor współpracuje z krajowymi organami nadzoru w całym EOG w stopniu niezbędnym do wykonywania ich obowiązków oraz uczestniczy w działalności Grupy Roboczej ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych ustanowionej na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE(3). Inspektor współpracuje także z organami nadzoru ds. ochrony danych ustanowionymi w ramach współpracy policyjnej i współpracy organów wymiaru sprawiedliwości w Unii, szczególnie w celu poprawy spójności stosowania odpowiednich zasad i procedur ochrony danych,

– zarządzanie wyjątkami, gwarancjami prawnymi, zezwoleniami i warunkami przetwarzania danych,

– rejestrowanie i wcześniejsze sprawdzanie operacji przetwarzania danych,

– kontrolowanie przesyłania danych do odbiorców innych niż instytucje i organy Wspólnoty, które nie są objęte dyrektywą 95/46/WE (przewidującą ujednolicony poziom ochrony w całej Unii),

– reprezentowanie urzędu Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawach przed Trybunałem Sprawiedliwości,

– sprawowanie funkcji organu nadzorującego ds. ochrony danych osobowych dla systemu "Eurodac"(4), który pomaga państwom członkowskim ustalić, które z nich jest właściwe do rozpatrzenia wniosków o azyl, oraz ułatwianie stosowania konwencji dublińskiej, tzn. zagwarantowanie, że prawa podmiotów, których dotyczą dane, nie są naruszane w trakcie przetwarzania ani wykorzystywania danych, oraz monitorowanie zgodności z prawem procesu przekazywania danych osobowych państwom członkowskim przez jednostkę centralną,

– sprawowanie funkcji organu nadzoru ochrony danych w ramach Systemu Informacji Wizowej (VIS)(5) oraz systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II)(6).

Kryteria wyboru:

Od kandydatów wymaga się:

– doświadczenia i umiejętności niezbędnych do wykonywania obowiązków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, wynikających np. z zatrudnienia w organie nadzoru jednego z państw członkowskich odpowiedzialnym za monitorowanie stosowania dyrektywy 95/46/WE w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych,

– dobrej znajomości polityki wspólnotowej w dziedzinie ochrony danych osobowych, jak również praktycznego doświadczenia w ocenie ich wpływu na europejskich obywateli, przedsiębiorstwa i organy administracji publicznej,

– zdolności do działania z zachowaniem niezbędnej niezależności,

– doświadczenia w komunikowaniu się i budowaniu sieci kontaktów w celu reprezentowania urzędu Europejskiego Inspektora Danych Osobowych na najwyższym szczeblu oraz nawiązywania relacji z zainteresowanymi podmiotami w instytucjach UE, państwach członkowskich, krajach trzecich i innych organizacjach międzynarodowych.

Ponadto za dodatkowy atut uważane będą:

– praktyczne doświadczenie w zakresie wdrażania przepisów ochrony danych i zapewniania ich przestrzegania, najlepiej zdobyte w dużej organizacji sektora publicznego lub prywatnego,

– zdolność do przygotowania i przedstawienia wizji, do myślenia w skali globalnej o systemach i procesach oraz do proponowania konkretnych zaleceń i możliwych do wprowadzenia rozwiązań,

– doświadczenie na stanowisku kierowniczym wysokiego szczebla oraz niezbędne umiejętności przywódcze, pozwalające na zarządzanie wysoko wyspecjalizowanym zespołem ekspertów ds. ochrony danych i jego budżetem, jak również na współpracę z różnymi zainteresowanymi podmiotami,

– dobra znajomość angielskiego lub francuskiego ze względu na wymogi wewnętrznej i międzyinstytucjonalnej komunikacji.

Kryteria kwalifikacyjne

1. Obywatelstwo jednego z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej.

2. Dyplom ukończenia studiów wyższych, dającego prawo do podjęcia studiów podyplomowych.

3. Co najmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe liczone od daty uzyskania kwalifikacji opisanych w punkcie 2. Doświadczenie musi odpowiadać poziomowi wykształcenia. Wymagane jest ponadto przynajmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe na wyższym stanowisku kierowniczym(7).

4. Biegła znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej (język główny) oraz dobra znajomość przynajmniej jednego innego języka urzędowego UE (drugi język). Kandydaci muszą wskazać w swoich zgłoszeniach swój główny język oraz język, który chcą wybrać jako swój drugi język.

Polityka rekrutacyjna

Unia Europejska stosuje politykę równych szans.

Procedura naboru

Parlament Europejski i Rada powołują Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcę w drodze wspólnego porozumienia na okres pięciu lat, na podstawie listy sporządzonej przez Komisję po ogłoszeniu publicznego naboru dla kandydatów.

Kandydaci proszeni są o nadsyłanie zgłoszeń, zawierających dokładny życiorys i list motywacyjny (żaden z tych dokumentów nie powinien liczyć więcej niż cztery strony maszynopisu) oraz fotokopie dokumentów towarzyszących. Jeśli kandydaci nie wskażą inaczej, ich zgłoszenia będą traktowane jako zgłoszenia na obydwa stanowiska: Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i jego zastępcy. Wszystkie zgłoszenia zostaną przeanalizowane zgodnie z procedurą obsadzenia obydwu wymieniowych stanowisk. Wykaz kandydatów jest jawny.

Niektóre elementy procedury selekcyjnej zostaną przeprowadzone w jednym z języków roboczych Komisji (FR, EN, DE).

Końcowy termin nadsyłania zgłoszeń upływa dnia 24 czerwca 2008 r.

Kontakt: Renaud Denuit, renaud.denuit@ec.europa.eu

Adres do składania wniosków

Zgłoszenia należy dokonać na jednej z następujących stron:

http://ec.europa.eu/dgs/personnel_administration/working_senior_mgt_edps_en.htm http://ec.europa.eu/dgs/personnel_administration/working_senior_mgt_edps_fr.htm http://ec.europa.eu/dgs/personnel_administration/working_senior_mgt_edps_de.htm

Termin rejestrowania zgłoszeń upływa dnia 24 czerwca 2008 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu brukselskiego.

______

(1) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. (Dz.U. L 316 z 12.1.2001, s. 1).

(5) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, COM(2004) 835 wersja ostateczna.

(6) Zob. wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie utworzenia, działania i wykorzystania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II), COM(2005) 230 wersja ostateczna.

(7) Kandydaci powinni w swoim CV wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) zajmowane stanowiska kierownicze i pełnione funkcje; 2) liczbę podwładnych w czasie pełnienia tych funkcji; 3) wielkość budżetów, jakimi zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej oraz liczbę stanowisk równorzędnych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024