Opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych- w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie utworzenia, działania i wykorzystania Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (COM(2005)230 wersja ostateczna);
- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia, eksploatacji i wykorzystania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS II) drugiej generacji (COM(2005)236 wersja ostateczna), oraz
- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępu służb odpowiedzialnych w Państwach Członkowskich za wydawanie świadectw rejestracji pojazdów do Systemu Informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) (COM(2005)237 wersja ostateczna)
(2006/C 91/11)
(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2006 r.)
EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 286,
uwzględniając Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności art. 8,
uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych, w szczególności art. 41,
uwzględniając wniosek w sprawie opinii zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 otrzymany od Komisji w dniu 17 czerwca 2005 r.;
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 października 2005 r.
|
Peter HUSTINX |
|
Europejski Inspektor Ochrony Danych |
______
(1) W tym kontekście należy zrobić odniesienie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Österreichischer Rundfunk i inni (sprawy połączone C-465/00, C-138/01 oraz C-139/01, wyrok z dnia 20 maja 2003 r., sąd w pełnym składzie, (2003) Zb.Orz. I- 4989). Trybunał zajął się austriacką ustawą dotyczącą transferu informacji o wynagrodzeniu pracowników w sektorze publicznym do austriackiego sądu obrachunkowego i ich późniejszą publikacją. W wyroku Trybunał ustala kryteria, opracowane na podstawie art. 8 europejskiej konwencji praw człowieka, do których należy się odwoływać przy stosowaniu dyrektywy 95/46/WE w takim zakresie, w jakim dyrektywa ta pozwala na pewne ograniczenia prawa do prywatności.
(2) (COM (2005) 475 wersja ostateczna).
(3) Zastąpi ona również ogólny system ochrony danych z konwencji z Schengen (art. 126-130 konwencji z Schengen). Ten system nie ma zastosowania do SIS.
(4) Państwo członkowskie wykorzystujące opcję ograniczenia praw może to zrobić tylko w zgodności z art. 8 EKPC, jak wspomniano wcześniej.
(5) Opinia EIOD w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Systemu Informacji Wizowej (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy Państwami Członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, 23 marca 2005 r., pkt 3.4.2.
(6) 27. Międzynarodowa Konferencja Rzeczników Ochrony Danych Osobowych i Prywatności, Montreux, 16 września 2005 r., Rezolucja w sprawie zastosowania danych biometrycznych w paszportach, dokumentach tożsamości oraz dokumentach podróży.
(7) Ocena mogłaby być oparta na tzw. siedmiu filarach wiedzy o danych biometrycznych omówionych w "Biometrics at the frontiers: Assessing the impact on Society" (Dane biometryczne na granicach: ocena oddziaływania społecznego) IPTS, DG-JRC, EUR 21585 EN, część 1.2, str. 32.
(8) W czerwcu 2004 r. prawnik z Portland (USA) został na dwa tygodnie pozbawiony wolności, gdyż FBI udało się połączyć odcisk jego palca z odciskiem znalezionym do ataku terrorystycznym w Madrycie (na plastikowej torbie, która zawierała detonator). Później dowiedziono, że proces wyszukiwania zawierał usterki i że wynik końcowy był błędny.
(9) Decyzja Rady 2005/211/WSiSW z dnia 24 lutego 2005 r. dotycząca wprowadzenia kilku nowych funkcji do Systemu Informacyjnego Schengen, w tym związanych z walką z terroryzmem, Dz.U. L 68/44 z 15.3.2005
(10) Sprawozdanie wspólnego organu nadzorczego Schengen dotyczące inspekcji stosowania wpisów na podstawie art. 96 w Systemie Informacyjnym Schengen, Bruksela, 20 czerwca 2005 r.
(11) Podobna kwestia w opinii EIOD w sprawie ustanowienia Systemu Informacji Wizowej, pkt 3.10.1.
(12) Organy nadzorcze Europolu i Eurojustu także uczestniczą w tym procesie, lecz w mniejszym zakresie.
(13) Analogiczna kwestia została omówiona w opinii EIOD w sprawie Systemu Informacji Wizowej, pkt 3.12, oraz w opinii EIOD na temat wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie zatrzymywania danych przetwarzanych w związku ze świadczeniem publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej wydanej dnia 26 września 2005 r., pkt 60.