Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 9/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2006 r.)

Pismem z dnia 7 grudnia 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

SPA 3, 6/05

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

W lipcu 2005 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o programie pomocy inwestycyjnej na rzecz zwiększenia mocy produkcyjnych w zakresie papieru do druku i do pisania wytwarzanego z włókien odzyskanych.

1.

Opis środka

W Zjednoczony Królestwie makulatura z biur nie jest zbierana ani przetwarzana. Aby zmienić ten stan rzeczy, organ rządowy odpowiedzialny za program działania w zakresie odpadów i zasobów (WRAP) planuje przeprowadzić przetargi na dotacje dla papierni. Dotacje zwiększą popyt na zbieranie makulatury z biur poprzez współfinansowanie zwiększenia mocy przerobowych papierni w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego. W zamian za pomoc papiernie muszą zobowiązać się do wykorzystywania większej ilości makulatury, przy czym pewien minimalny odsetek lub pewną minimalną ilość ton musi stanowić papier zadrukowany i zapisany, odzyskany z biur. W celu jak najlepszego wykorzystania zebranego papieru zadrukowanego i zapisanego, zwiększone moce produkcyjne papieru będą wykorzystane do wytwarzania nowego papieru do drukowania i do pisania.

Procedura przetargu będzie brać pod uwagę wykorzystanie elementów nowej technologii, demonstrację i innowacje, które wspierają opracowanie zrównoważonego procesu w zakresie odzyskiwania odpadów, tj. elementów wykraczających poza obecny stan. Spodziewany budżet programu wynosi pomiędzy 6 mln GBP a 20 mln GBP. Ze względu na fakt, że poziomy pomocy zostaną określone w trakcie procedury przetargowej, intensywność pomocy nie jest jeszcze znana. Potencjalnymi beneficjentami jest mniej niż dziesięć papierni. Władze Zjednoczonego Królestwa spodziewają się przyznać pomoc do kwietnia 2006 r.

2.

Ocena środka pomocy

Odnośnie do wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska(1), Komisja ma wątpliwości, czy omawiany program wchodzi w zakres pkt 29 wytycznych, gdyż inwestycje w nowe moce produkcyjne papieru przy wykorzystaniu makulatury nie wpłyną na zmniejszenie zanieczyszczenia powodowanego przez własne zakłady. Beneficjenci będą wykorzystywać makulaturę pochodzącą od któregokolwiek producenta papieru.

Jeśli chodzi o inne zasady niż wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz ochorny środowiska, Komisja ma wątpliwości, czy inne zwolnienia, o których mowa w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, mają zastosowanie. Jednak beneficjenci nie zostali jeszcze wybrani, a zatem nie można ocenić, czy inwestycje zostaną poczynione w obszarach kwalifikujących się do pomocy regionalnej i czy wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej(2) będą miały zstosowanie w całości lub częściowo.

W przypadku, gdyby wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska nie miały zastosowania, Komisja musi dokonać oceny bezpośrednio w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. c). Komisja postępowała już podobnie w przeszłości, zwłaszcza w przypadku programu dotyczącego odzyskiwania odpadów(3) oraz w dwóch innych przypadkach dotyczących przemysłu papierowego.(4) Kryteria zastosowane przez Komisję opierały się na motywacyjnym aspekcie pomocy oraz na tym, czy inwestycje konieczne do uzyskania korzyści z tytułu ochrony środowiska wykraczają poza "obecny stan" na poziomie UE.

W innych sprawach, w których Komisja oceniała pomoc inwestycyjną na stworzenie mocy do przetwarzania papieru, kryteria zastosowane przez Komisję opierały się na motywacyjnym aspekcie pomocy oraz na tym, czy inwestycje konieczne do uzyskania korzyści z tytułu ochrony środowiska wykraczały poza "obecny stan" na poziomie UE. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy uzasadnienie użyte przez władze Zjednoczonego Królestwa, jakoby bardzo niski obecnie w UE poziom udziału papieru z odzysku w procesie produkcji papieru do druku i do pisania, było wystarczające do stwierdzenia, że wytwarzanie papieru do druku i do pisania z włókien odzyskanych wykracza poza "obecny stan" na poziomie UE.

Komisja ma wątpliwości odnośnie do aspektu motywacyjnego zbiórki papieru zadrukowanego i zapisanego w ramach omawianego programu.

Komisja ma także wątpliwości odnośnie do większych korzyści dla środowiska z wytwarzania papieru do drukowania i pisania z makulatury z papieru zadrukowanego i zapisanego w świetle faktu, że wykorzystanie makulatury z papieru zadrukowanego i zapisanego do wytwarzania innych rodzajów papierów jest podejściem powszechniejszym.

Komisja ma ponadto wątpliwości co do tego, czy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą będą ograniczały się do dodatkowych kosztów inwestycyjnych koniecznych do osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska, gdyż Zjednoczone Królestwo nie zamierza odliczyć od kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do przyznania pomocy kosztów inwestycji w porównywalne moce, które nie przyniosłyby takiej samej korzyści dla środowiska. Stąd też nie jest jasne, czy w przypadku przyznawania pomocy na inwestycje w nowe moce do wytwarzania papieru do drukowania i pisania przy wykorzystaniu papieru zadrukowanego i zapisanego odjęty zostanie koszt tradycyjnych urządzeń do wytwarzania papieru do druku i do pisania.

Komisja wątpi także, czy środek zaproponowany przez Zjednoczone Królestwo jest najmniej zakłócającym konkurencję środkiem do rozwiązania przedmiotowego problemu. Inne środki, np. środki skupiające się na zbiórce, mogą w mniejszym stopniu zakłócić sytuację na rynku makulatury i produktów końcowych.

3.

Podsumowanie

W świetle powyższych uwag, Komisja postanawia wszcząć postępowanie zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. Zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag zwłaszcza odniesieniu do 1) tego, co powinno zostać uznane za "stan obecny" w kontekście wykorzystania makulatury (papieru zadrukowanego i zapisanego) do wytwarzania nowego papieru do drukowania i pisania, 2) konieczności pomocy w świetle spodziewanego wzrostu ilości zbieranego papieru zadrukowanego i zapisanego, 3) spodziewanego stopnia zakłócenia konkurencji zarówno na rynkach nowego papieru, jak i rynkach makulatury oraz 4) spodziewanych korzyści dla środowiska wynikających ze zgłaszanego środka w porównaniu do korzyści, jakie mogą być osiągnięte za pomocą innych środków.

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Dz.U. C 74 z 10.3.1998, str. 9.

(3) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 59. Zjednoczone Królestwo zgłosiło rozszerzenie i przedłużenie wspomnianego programu, który jest obecnie oceniany.

(4) Odpowiednio Dz.U. L 314 z 28.11.2003, str. 26 oraz Dz.U. L 53 z 26.2.2005, str. 66. Kryteria zastosowane w tych sprawach zostały także omówione w sprawozdaniu dotyczącym polityki konkurencji za rok 2004.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.9.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 14/01/2006
Data ogłoszenia: 14/01/2006