Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 9/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 14 stycznia 2006 r.)

Pismem z dnia 7 grudnia 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

SPA 3, 6/05

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

W lipcu 2005 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o programie pomocy inwestycyjnej na rzecz zwiększenia mocy produkcyjnych w zakresie papieru do druku i do pisania wytwarzanego z włókien odzyskanych.

1.

Opis środka

W Zjednoczony Królestwie makulatura z biur nie jest zbierana ani przetwarzana. Aby zmienić ten stan rzeczy, organ rządowy odpowiedzialny za program działania w zakresie odpadów i zasobów (WRAP) planuje przeprowadzić przetargi na dotacje dla papierni. Dotacje zwiększą popyt na zbieranie makulatury z biur poprzez współfinansowanie zwiększenia mocy przerobowych papierni w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego. W zamian za pomoc papiernie muszą zobowiązać się do wykorzystywania większej ilości makulatury, przy czym pewien minimalny odsetek lub pewną minimalną ilość ton musi stanowić papier zadrukowany i zapisany, odzyskany z biur. W celu jak najlepszego wykorzystania zebranego papieru zadrukowanego i zapisanego, zwiększone moce produkcyjne papieru będą wykorzystane do wytwarzania nowego papieru do drukowania i do pisania.

Procedura przetargu będzie brać pod uwagę wykorzystanie elementów nowej technologii, demonstrację i innowacje, które wspierają opracowanie zrównoważonego procesu w zakresie odzyskiwania odpadów, tj. elementów wykraczających poza obecny stan. Spodziewany budżet programu wynosi pomiędzy 6 mln GBP a 20 mln GBP. Ze względu na fakt, że poziomy pomocy zostaną określone w trakcie procedury przetargowej, intensywność pomocy nie jest jeszcze znana. Potencjalnymi beneficjentami jest mniej niż dziesięć papierni. Władze Zjednoczonego Królestwa spodziewają się przyznać pomoc do kwietnia 2006 r.

2.

Ocena środka pomocy

Odnośnie do wytycznych w sprawie pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska(1), Komisja ma wątpliwości, czy omawiany program wchodzi w zakres pkt 29 wytycznych, gdyż inwestycje w nowe moce produkcyjne papieru przy wykorzystaniu makulatury nie wpłyną na zmniejszenie zanieczyszczenia powodowanego przez własne zakłady. Beneficjenci będą wykorzystywać makulaturę pochodzącą od któregokolwiek producenta papieru.

Jeśli chodzi o inne zasady niż wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz ochorny środowiska, Komisja ma wątpliwości, czy inne zwolnienia, o których mowa w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, mają zastosowanie. Jednak beneficjenci nie zostali jeszcze wybrani, a zatem nie można ocenić, czy inwestycje zostaną poczynione w obszarach kwalifikujących się do pomocy regionalnej i czy wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej(2) będą miały zstosowanie w całości lub częściowo.

W przypadku, gdyby wytyczne w sprawie pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska nie miały zastosowania, Komisja musi dokonać oceny bezpośrednio w oparciu o art. 87 ust. 3 lit. c). Komisja postępowała już podobnie w przeszłości, zwłaszcza w przypadku programu dotyczącego odzyskiwania odpadów(3) oraz w dwóch innych przypadkach dotyczących przemysłu papierowego.(4) Kryteria zastosowane przez Komisję opierały się na motywacyjnym aspekcie pomocy oraz na tym, czy inwestycje konieczne do uzyskania korzyści z tytułu ochrony środowiska wykraczają poza "obecny stan" na poziomie UE.

W innych sprawach, w których Komisja oceniała pomoc inwestycyjną na stworzenie mocy do przetwarzania papieru, kryteria zastosowane przez Komisję opierały się na motywacyjnym aspekcie pomocy oraz na tym, czy inwestycje konieczne do uzyskania korzyści z tytułu ochrony środowiska wykraczały poza "obecny stan" na poziomie UE. Komisja ma wątpliwości co do tego, czy uzasadnienie użyte przez władze Zjednoczonego Królestwa, jakoby bardzo niski obecnie w UE poziom udziału papieru z odzysku w procesie produkcji papieru do druku i do pisania, było wystarczające do stwierdzenia, że wytwarzanie papieru do druku i do pisania z włókien odzyskanych wykracza poza "obecny stan" na poziomie UE.

Komisja ma wątpliwości odnośnie do aspektu motywacyjnego zbiórki papieru zadrukowanego i zapisanego w ramach omawianego programu.

Komisja ma także wątpliwości odnośnie do większych korzyści dla środowiska z wytwarzania papieru do drukowania i pisania z makulatury z papieru zadrukowanego i zapisanego w świetle faktu, że wykorzystanie makulatury z papieru zadrukowanego i zapisanego do wytwarzania innych rodzajów papierów jest podejściem powszechniejszym.

Komisja ma ponadto wątpliwości co do tego, czy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą będą ograniczały się do dodatkowych kosztów inwestycyjnych koniecznych do osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska, gdyż Zjednoczone Królestwo nie zamierza odliczyć od kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do przyznania pomocy kosztów inwestycji w porównywalne moce, które nie przyniosłyby takiej samej korzyści dla środowiska. Stąd też nie jest jasne, czy w przypadku przyznawania pomocy na inwestycje w nowe moce do wytwarzania papieru do drukowania i pisania przy wykorzystaniu papieru zadrukowanego i zapisanego odjęty zostanie koszt tradycyjnych urządzeń do wytwarzania papieru do druku i do pisania.

Komisja wątpi także, czy środek zaproponowany przez Zjednoczone Królestwo jest najmniej zakłócającym konkurencję środkiem do rozwiązania przedmiotowego problemu. Inne środki, np. środki skupiające się na zbiórce, mogą w mniejszym stopniu zakłócić sytuację na rynku makulatury i produktów końcowych.

3.

Podsumowanie

W świetle powyższych uwag, Komisja postanawia wszcząć postępowanie zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. Zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag zwłaszcza odniesieniu do 1) tego, co powinno zostać uznane za "stan obecny" w kontekście wykorzystania makulatury (papieru zadrukowanego i zapisanego) do wytwarzania nowego papieru do drukowania i pisania, 2) konieczności pomocy w świetle spodziewanego wzrostu ilości zbieranego papieru zadrukowanego i zapisanego, 3) spodziewanego stopnia zakłócenia konkurencji zarówno na rynkach nowego papieru, jak i rynkach makulatury oraz 4) spodziewanych korzyści dla środowiska wynikających ze zgłaszanego środka w porównaniu do korzyści, jakie mogą być osiągnięte za pomocą innych środków.

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Dz.U. C 74 z 10.3.1998, str. 9.

(3) Dz.U. L 102 z 7.4.2004, str. 59. Zjednoczone Królestwo zgłosiło rozszerzenie i przedłużenie wspomnianego programu, który jest obecnie oceniany.

(4) Odpowiednio Dz.U. L 314 z 28.11.2003, str. 26 oraz Dz.U. L 53 z 26.2.2005, str. 66. Kryteria zastosowane w tych sprawach zostały także omówione w sprawozdaniu dotyczącym polityki konkurencji za rok 2004.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.9.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 45/2005 (ex N 364/2005) - Programy działania w zakresie odpadów i zasobów: pomoc na rzecz zwiększenia mocy przetwórczych w zakresie papieru zadrukowanego i zapisanego - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 14/01/2006
Data ogłoszenia: 14/01/2006