Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 34/2005 (ex N 113/2005) - Legge Regionale n. 17/2004 Art. 60 - Regione Sicilia - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 34/2005 (ex N 113/2005) - Legge Regionale n. 17/2004 Art. 60 - Regione Sicilia

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2006/C 82/19)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 5 kwietnia 2006 r.)

W piśmie z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji wszczęcia postępowania wyjaśniającego określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające, w ciągu miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres Dyrekcji ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji lub na podany numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. konkurencji

Dyrekcja ds. Pomocy Państwa I

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

OPIS ŚRODKA POMOCY

Ustęp 1 art. 60 Legge Regionale n. 17 z dnia 28 grudnia 2004 r. (LR 17/2004) określa, że w 2005 r. stawka podatku regionalnego od działalności produkcyjnej (IRAP) zostanie obniżona o 1 %, w 2006 r. o 0,75 %, a w 2007 r. o 0,5 %. Obniżenie podatku dotyczyło będzie spółdzielni (a dokładnie "società cooperative a mutualità prevalente"), zgodnie z definicją we włoskim kodeksie cywilnym. Ustęp 2 tego samego artykułu rozszerza zakres obowiązywania tego zapisu na firmy ochroniarskie, zgodnie z definicją w dekrecie królewskim nr 773/1931. Decyzja o obniżeniu podatku została podjęta przez Region Sycylii na mocy jego uprawnień w zakresie dostosowywania stóp podatku IRAP, które to uprawnienia przyznano każdemu regionowi Włoch. Władze włoskie szacują, że wpływ omawianego art. 60 na budżet wyniesie ok. 2 mln EUR w całym okresie od 2005 do 2007 r.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Według Komisji wyżej wymieniona korzyść wydaje się być zgodna z odpowiednimi postanowieniami art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Środki te wydają się przynosić beneficjentom korzyść gospodarczą polegającą na obniżeniu podatku IRAP przez okres trzech lat. Korzyść ta wydaje się być przyznawana selektywnie, ponieważ jej stosowanie jest ograniczone do spółdzielni i firm ochroniarskich. Ponadto korzyść ta wydaje się być przyznawana przez Państwo, ponieważ polega ona na rezygnacji z przychodów podatkowych przez rząd sycylijski.

Środek może powodować zakłócenie konkurencji i wymiany handlowej między Państwami Członkowskimi, ponieważ beneficjenci - zarówno spółdzielnie jak i firmy ochroniarskie - konkurują z innymi przedsiębiorstwami na rynkach otwartych dla konkurencji. Zgodnie ze zgłoszeniami przekazanymi przez władze włoskie, korzyścią mogą zostać objęte spółdzielnie różnej wielkości i prowadzące działalność we wszystkich sektorach, dlatego konkurują one z innymi przedsiębiorstwami na rynkach otwartych dla konkurencji. Chociaż władze włoskie w swoich zgłoszeniach twierdzą, że zwykle usługi ochroniarskie nie są wykonywane poza terytorium państwa, w którym mają siedzibę firmy ochroniarskie, Komisja uważa na tym etapie postępowania, że władze włoskie nie dostarczyły wystarczających informacji stanowiących dowód, że nie istnieje transgraniczna konkurencja między różnymi rodzajami usług świadczonych przez firmy ochroniarskie oraz że wymiana handlowa i konkurencja nie zostały naruszone.

Komisja wyraża wątpliwość co do tego, czy pomoc państwa przyznana na rzecz spółdzielni i firm ochroniarskich jest zgodna ze wspólnym rynkiem. Na obecnym etapie postępowania wydaje się, że odstępstwa przewidziane w art. 87 ust. 2 i art. 87 ust. 3 lit. b), c) i d) nie mają zastosowania wobec omawianego środka pomocy. Władze włoskie przedstawiły kilka argumentów na potwierdzenie, że odstępstwo określone w art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE, na mocy którego operacyjna pomoc państwa może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, ma zastosowanie w omawianym przypadku, ponieważ Sycylia stanowi region objęty pomocą na mocy tego odstępstwa.

Jednak Komisja zauważa, że środek stanowiący pomoc musi być uznany za operacyjną pomoc państwa, ponieważ korzyści podatkowe przyznane w ramach programu nie są związane z konkretnymi inwestycjami, z tworzeniem miejsc pracy ani z szczególnymi projektami, lecz stanowią obniżenie opłat, które powinny zostać normalnie poniesione przez omawiane przedsiębiorstwa w trakcie prowadzenia działalności - w tym przypadku chodzi o płatności należne z tytułu podatku IRAP. Zgodnie z ustaloną praktyką Komisja uważa, że pomoc operacyjna jest zwykle niedozwolona. Pomoc tego rodzaju może zostać przyznana wyjątkowo pod warunkiem, że (i) jest to uzasadnione ze względu na jej wkład w rozwój regionalny i jej charakter oraz (ii) zakres tej pomocy jest proporcjonalny do trudności, które ma złagodzić. Do Państwa Członkowskiego należy udowodnienie istnienia takich trudności i określenie ich wagi.

Na obecnym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości, czy Państwo Członkowskie wykazało istnienie istotnych trudności i określiło ich wagę. Komisja zauważa, że dotychczas przekazane informacje nie pozwalają jej na stwierdzenie, czy omawiana pomoc jest uzasadniona ze względu na jej wkład w rozwój regionalny i czy wysokość przewidzianej pomocy jest proporcjonalna do trudności, które ma złagodzić.

Ponieważ na obecny etapie postępowania środek stanowiący pomoc nie wydaje się kwalifikować do żadnego z odstępstw przewidzianych w Traktacie, po przeprowadzeniu jego wstępnej oceny, o której mowa w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE, Komisja wyraża wątpliwości dotyczące jego zgodności ze wspólnym rynkiem.

Zważywszy na wymienione wątpliwości w sprawie zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.82.71

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 34/2005 (ex N 113/2005) - Legge Regionale n. 17/2004 Art. 60 - Regione Sicilia - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 05/04/2006
Data ogłoszenia: 05/04/2006