Opinia w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne", "Zapobieganie i zwalczanie finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych", "Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem", "Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne" "Zapobieganie i zwalczanie finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych" "Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem" "Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem"

(2006/C 81/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2006 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2004 r. pt. "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne" (COM(2004) 698 końcowy),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2004 r. w sprawie zapobiegania i zwalczania finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych (COM(2004) 700 końcowy),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2004 r. pt. "Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem" (COM(2004) 701 końcowy),

uwzględniając komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2004 r. pt. "Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem" (COM(2004) 702 końcowy),

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 12 listopada 2004 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu na ten temat zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Przewodniczącego Komitetu z dnia 3 listopada 2004 r. powierzającą sporządzenie opinii w tej sprawie Komisji ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności Tytuł I "Postanowienia wspólne" oraz Tytuł VI "Postanowienia o współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych", a także Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy, podpisany dnia 29 października 2004 r., a w szczególności Tytuł I Traktatu "Definicja i cele Unii", Część I, całość Części II "Karta Praw Podstawowych Unii" oraz Rozdział IV "Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości" i Część III Tytuł III "Polityki i działania wewnętrzne",

uwzględniając "Plan działań w zwalczaniu terroryzmu" uchwalony przez Radę Europejską dnia 21 września 2001 r.,

uwzględniając zmieniony "Plan działań w zwalczaniu terroryzmu" uchwalony przez Radę Europejską dnia 18 czerwca 2004 r.,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 17 grudnia 2004 r.,

uwzględniając deklarację Rady Europejskiej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zwalczania terroryzmu,

uwzględniając decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu,

uwzględniając decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między Państwami Członkowskimi,

uwzględniając decyzję ramową Rady z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnych zespołów śledczych,

uwzględniając decyzję ramową Rady z dnia 15 marca 2001 r. w sprawie pozycji ofiar w postępowaniu karnym,

uwzględniając sprawozdania Parlamentu Europejskiego w sprawie omawianych tutaj dokumentów,

uwzględniając swoją opinię w sprawie lokalnego i regionalnego wymiaru przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości (CdR 61/2003)(1),

uwzględniając swoją uchwałę wyrażającą poparcie dla radnych lokalnych będących przedmiotem napaści i gróźb w Kraju Basków (CdR 72/2003 fin)(2),

uwzględniając swą opinię w sprawie komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie wzmocnienia zdolności Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności (CdR 241/2003 fin)(3),

uwzględniając swoją opinię w sprawie komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zapobieganie przestępczości w Unii Europejskiej" (CdR 355/2003 fin)(4),

uwzględniając deklarację w sprawie ochrony cywilnej na poziomie transgranicznym, przyjętą w Udine 27 maja 2005 r. przez członków swojej Komisji ds. Rozwoju Zrównoważonego,

uwzględniając projekt opinii (CdR 465/2004 rev.1) przyjęty dnia 14 czerwca 2005 r. przez Komisję ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie (sprawozdawca: Theodora BAKOGIANNI, mer Aten, EL/EPP),

a także biorąc pod uwagę, co następuje:

1) Art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, iż jednym z głównych celów Unii jest jej utrzymanie i rozwijanie jako "przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości". Założenie to potwierdzone zostało w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy, który w Części II "Karta Praw Podstawowych Unii", Tytuł II "Wolności", art. II-66 wyraźnie gwarantuje każdej jednostce "prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego".

2) Kształtowanie wspólnej, europejskiej polityki w dziedzinie zwalczania terroryzmu oraz skoordynowane działanie właściwych organów na szczeblu ponadnarodowym i krajowym jest niezbędne dla ochrony tego prawa i osiągnięcia wspomnianego celu wspólnotowego.

3) Zagrożenie terrorystyczne wymierzone jest w wolny i otwarty ustrój demokratyczny i wręcz zagraża istnieniu społeczeństwa jako takiego.

4) Realna i skuteczna ochrona praw podstawowych stanowi fundament wspólnego projektu europejskiego oraz jest ona zasadniczym i niemożliwym do zmiany warunkiem ustanowienia planu działania UE na rzecz zwalczania terroryzmu.

5) W wielu państwach władze lokalne i regionalne mają znaczne uprawnienia w kwestiach bezpieczeństwa i obrony cywilnej. Mają one również udział w kształtowaniu polityki w dziedzinie rozbudowy infrastruktury. Ponadto działają one na szczeblu bliskim obywatela i mogą wnosić istotny wkład w zapoznawanie europejskiej opinii publicznej z problematyką zagrożenia terrorystycznego.

6) Komitet, jako organ reprezentujący samorząd lokalny i regionalny oraz obrońca demokracji oddolnej we wspólnotowym procesie decyzyjnym, jest bezpośrednio zainteresowany wprowadzaniem w życie rozwiązań umożliwiających zwalczanie terroryzmu,

na 61. sesji plenarnej w dniach 12-13 października 2005 r. (posiedzenie z dnia 12 października 2005 r.) przyjął jednomyślnie następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 Uwagi dotyczące komunikatu Komisji "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne"

1.1.1 składa podziękowanie Komisji Europejskiej za zasięgnięcie opinii Komitetu w odpowiedzi na wyrażone przez niego życzenie. Jest to pożyteczny precedens, który pozwala zaradzić brakowi podstawy prawnej zarówno w obecnie obowiązujących traktatach (art. 22 traktatu - tekst jednolity), jak i w Traktacie ustanawiającym Konstytucję dla Europy (art. III-129);

1.1.2 z zadowoleniem przyjmuje włączenie do traktatu konstytucyjnego Karty Praw Podstawowych, która zawiera rozdziały poświęcone konkretnie wolnościom jednostki oraz wymiarowi sprawiedliwości; nadaje to Karcie wiążącą moc prawną, przyczyniając się do wyrabiania w świadomości obywateli europejskich przekonania, że Unia istotnie kształtuje się jako "przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości";

1.1.3 popiera propozycje sformułowane przez Komisję w komunikacie pt. "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne", zaznaczając jednak, iż mają one charakter ogólny; w szczególności pragnie wyrazić zadowolenie z powszechnej zgody co do faktu, iż zwalczanie terroryzmu u jego źródła wymaga bezwzględnie współpracy całego społeczeństwa w celu wdrożenia zarazem dodatkowych działań represyjnych i prewencyjnych, jak i nowych przepisów gwarantujących zachowanie należytej równowagi między bezpieczeństwem zbiorowym a wolnością jednostki;

1.1.4 zachęca do dokonania starannej oceny ewentualnego wprowadzenia w życie działań prewencyjnych przeciwko gwałtownej radykalizacji związanej z terroryzmem, mając na względzie naczelny cel zapewnienia bezpieczeństwa obywateli; przy czym jakiekolwiek działanie prewencyjne nie powinno w praktyce prowadzić do naruszenia praw podstawowych;

1.1.5 pragnie jednak przypomnieć, że Państwa Członkowskie nie nadały jeszcze konkretnego kształtu podjętym na szczeblu wspólnotowym decyzjom w sprawie zwalczania rasizmu i ksenofobii;

1.1.6 zwraca uwagę na fakt, iż nawet w ramach zwalczania terroryzmu, kwestia zapobiegania dotyczy w sposób horyzontalny wielu polityk publicznych wdrażanych przez samorządy lokalne i regionalne;

1.1.7 jest zdania, że bez wątpienia warto podejmować dialog na temat bezpieczeństwa między sektorem publicznym a prywatnym; pragnie jednak podkreślić zagrożenia, jakie mogą wyniknąć z naruszenia tajemnicy danych osobowych i handlowych gromadzonych ze względów bezpieczeństwa;

1.1.8 stwierdza, że w pełni zadowalają go podjęte przez Komisję Europejską wysiłki na rzecz obrony ofiar zamachów terrorystycznych oraz ich rodzin, a także na rzecz informowania o tych kwestiach opinii publicznej, i wyraża swe poparcie dla koncepcji ustanowienia mechanizmu, który umożliwi rozłożenie na całą Unię Europejską ciężaru kosztów gospodarczych ewentualnej katastrofy powodującej wyjątkowe zniszczenia;

1.1.9 jest zdania, że włączenie współpracy policyjnej i sądowej do kręgu ogólnych polityk umożliwi skuteczniejsze zwalczanie terroryzmu, zwraca jednak uwagę, że wymaga to uprzedniego ścisłego rozgraniczenia uprawnień i kompetencji w tej dziedzinie;

1.1.10 wyraża akceptację dla koncepcji wpisania walki z terroryzmem w ramy stosunków zewnętrznych Unii Europejskiej;

1.1.11 twierdzi, iż na wypadek zamachu terrorystycznego lub podobnych sytuacji nadzwyczajnych należy wzmocnić istniejące systemy komunikacji wewnętrznej między właściwymi organami na szczeblu krajowym i ponadnarodowym, a także między tymi organami a ogółem ludności; w szczególności pragnie położyć nacisk na znaczenie konkretyzacji koncepcji forum wymiany doświadczeń, które stworzy możliwości faktycznego wdrożenia przewidywanych rozwiązań w praktyce;

1.1.12 uważa, że w dziedzinie wymiany informacji należy zacieśniać współpracę między Europolem i Eurojustem a właściwymi organami krajowymi; zwraca jednak uwagę, że współpraca ta powinna wpisywać się w jasno określone ramy instytucjonalne;

1.1.13 popiera wzmocnienie potencjału naukowego i technologicznego w dziedzinie bezpieczeństwa.

1.2 Uwagi dotyczące komunikatu Komisji w sprawie zapobiegania i zwalczania finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych

1.2.1 z góry zgadza się, że zwalczanie finansowania terroryzmu wymaga jednocześnie usprawnienia wymiany informacji oraz poprawy wykrywalności transakcji finansowych, a także zwiększenia przejrzystości osób prawnych;

1.2.2 stwierdza z zadowoleniem, że Komisja Europejska usiłuje osiągnąć niełatwą zwykle do uzyskania równowagę między wdrażaniem wspomnianych wyżej działań a ochroną wolności jednostki, kierując się zresztą wskazaniami Karty Praw Podstawowych;

1.2.3 przyjmuje do wiadomości postęp odnotowany w dziedzinie wymiany informacji między właściwymi organami i popiera ustanowienie wspólnych zespołów śledczych z udziałem prokuratorów i sędziów;

1.2.4 zwraca uwagę, iż tworzenie dodatkowych mechanizmów współpracy, wymiany danych i informacji zwrotnych między organami publicznymi a instytucjami finansowymi wymaga uprzedniego ustanowienia przepisów określających, komu dokładnie przysługują uprawnienia w tej dziedzinie i jakie są możliwości wykorzystywania tych informacji;

1.2.5 uważa, że działania promujące tworzenie krajowych organów zajmujących się identyfikacją, śledzeniem, zamrażaniem i konfiskatą aktywów terrorystów okażą się skuteczne na szczeblu transnarodowym tylko wówczas, gdy zostaną one skonkretyzowane w jednolity sposób we wszystkich Państwach Członkowskich, zważywszy na istniejące obecnie różnice pomiędzy ustrojami prawnymi poszczególnych krajów;

1.2.6 podkreśla, że w dziedzinie zastosowania dowodów elektronicznych i używania ich jako materiału dowodowego w sądzie należy uwzględnić i rozważyć zagadnienia związane z jednej strony z granicami stosowania tych dowodów, z drugiej zaś - z ryzykiem wtargnięcia osób trzecich do programów, o których mowa;

1.2.7 z góry podziela pogląd, że skuteczne monitorowanie transgranicznych przepływów kapitałów wymagać będzie dodatkowych przepisów prawnych;

1.2.8 podtrzymuje tezę, iż ustalenie dla instytucji finansowych Unii Europejskiej wspólnych minimalnych norm w zakresie weryfikacji tożsamości klienta i rejestracji danych identyfikacyjnych oraz utworzenie elektronicznej bazy danych wzorów dokumentów identyfikacyjnych UE to posunięcia wymagające szczególnego przygotowania przez wyspecjalizowanych ekspertów, wkraczają bowiem w sposób znaczący w sferę prawa jednostki do ochrony danych osobowych;

1.2.9 za konieczne uznaje rozwinięcie dialogu na szerszą skalę na temat ustanowienia minimalnych norm prawnych w dziedzinie przejrzystości sektora humanitarnego i non-profit;

1.2.10 zauważa, że nie usunięto jeszcze stwierdzonych przeszkód dla sporządzenia europejskiego wykazu organizacji terrorystycznych.

1.3 Uwagi dotyczące komunikatu "Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem"

1.3.1 z zadowoleniem przyjmuje zamiar dalszego umacniania mechanizmu obrony cywilnej i podpisuje się pod wnioskiem, że tylko wspólne i solidarne działanie może zapewnić prawidłową i celną reakcję na scenariusze ataków terrorystycznych;

1.3.2 podkreśla znaczenie metodycznego szkolenia personelu zainteresowanych służb i ubolewa, że do tej pory nie wszystkie Państwa Członkowskie poświęcały temu zagadnieniu należną mu uwagę;

1.3.3 aprobuje pomysł oszacowania zasobów obrony cywilnej dostępnych na szczeblu europejskim na potrzeby udzielania pomocy Państwom Członkowskim dotkniętym zamachem terrorystycznym w celu jak najskuteczniejszego przygotowania się na konsekwencje zamachu terrorystycznego oraz zwalczania ich na szczeblu lokalnym i regionalnym;

1.3.4 jest zdania, że szczególną wagę przypisać należy wspólnotowym mechanizmom ochrony zdrowia i za absolutnie konieczne uznaje zwiększenie zaangażowania w nie - i to w sposób skoordynowany - organów krajowych;

1.3.5 opowiada się za utworzeniem systemu alarmowego - w ramach którego połączone zostaną funkcjonujące już obecnie poszczególne systemy europejskie - na szczeblu centralnym, a także na szczeblu służb policyjnych, i podziela pogląd, że należy utworzyć centrum kryzysowe.

1.4 Uwagi dotyczące komunikatu Komisji "Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem"

1.4.1 w pełni popiera stwierdzenie, że zamach terrorystyczny skierowany przeciwko kluczowej infrastrukturze - np. terroryzm internetowy - niesie ze sobą ogromne zagrożenie, a stawienie mu czoła i skuteczne zarządzanie wynikłym kryzysem może być niezwykle trudne;

1.4.2 za słuszne uznaje zaproponowane kryteria definiowania infrastruktury strategicznej i zgadza się, że należy je dopracować również na szczeblu krajowym z uwzględnieniem doświadczeń branżowych i zbiorowych; zaznacza jednak, że należy dążyć do ujednolicenia poziomu ochrony;

1.4.3 zauważa, że w prawodawstwie wspólnotowym poczyniono istotne postępy w dziedzinie ochrony infrastruktury strategicznej i uważa, że powinien obecnie aktywnie uczestniczyć w wypracowywaniu kolejnych propozycji legislacyjnych;

1.4.4 udziela poparcia ustanowieniu Europejskiego Programu Ochrony Infrastruktury Strategicznej oraz związanej z nią sieci ostrzegawczej, zaznaczając jednocześnie, że jeśli działania te mają przynieść oczekiwane skutki, Komitet winien bezwzględnie brać czynny udział w ich opracowywaniu i nadawaniu im konkretnego kształtu.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne

2.1.1 zaleca zachęcanie na szczeblu instytucjonalnym do prowadzenia polityki informacyjnej zwalczającej terroryzm oraz do tworzenia odpowiednich ośrodków na szczeblu lokalnym i regionalnym; prowadzenie publicznej debaty jest bowiem jedną z najlepszych form obrony demokratycznego, otwartego społeczeństwa przed organizacjami terrorystycznymi, które z natury mają charakter zamknięty;

2.1.2 proponuje, by do udziału w podejmowaniu decyzji o działaniach w zakresie zwalczania rasizmu i ksenofobii zapraszano władze lokalne i regionalne, co ułatwi późniejsze wdrażanie polityki wspólnotowej w tej dziedzinie;

2.1.3 wysuwa propozycję, skierowaną do Rady, powołania europejskiej jednostki odpowiedzialnej za polityki na rzecz ofiar terroryzmu, podlegającej bezpośredniej odpowiedzialności i kompetencjom Europejskiego Koordynatora ds. Zwalczania Terroryzmu; rola tej jednostki polegałaby na koordynacji działań ośrodków pomocy i wsparcia dla ofiar zamachów terrorystycznych i ich rodzin - z udziałem przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych; domaga się, by środki pochodzące z budżetu wspólnotowego były stosownie przewidziane na ten cel;

2.1.4 zamierza opracować we współpracy z właściwymi organami Unii Europejskiej program działania na rzecz rozwijania dobrosąsiedzkich stosunków z państwami trzecimi w celu wspierania w ramach stosunków zewnętrznych strategicznej polityki wspólnotowej zwalczania terroryzmu;

2.1.5 zachęca UE, w ramach swoich stosunków zewnętrznych, jak również Państwa Członkowskie, do działania na rzecz szybkiego sfinalizowania globalnej konwencji w sprawie terroryzmu międzynarodowego, promowanej przez ONZ;

2.2 Zapobieganie i zwalczanie finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych

2.2.1 zaleca ustanowienie szerszej kontroli - sprawowanej przez niezależny organ - nad działaniami organów właściwych w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji oraz zwiększenie wykrywalności transakcji finansowych;

2.2.2 w tym kontekście ponownie zaprasza Komisję Europejską do przedstawienia wniosku dotyczącego ochrony i nieujawniania danych osobowych w ramach zwalczania terroryzmu celem ochrony praw podstawowych obywateli;

2.2.3 proponuje przyjęcie rozporządzenia określającego zakres działania władz lokalnych i regionalnych w dziedzinie gromadzenia i zorganizowanej wymiany informacji;

2.2.4 nawołuje do ustanowienia specjalistycznej komisji, która dokładnie przeanalizuje z jednej strony tworzenie krajowych organów ds. identyfikacji, śledzenia, zamrażania i konfiskaty aktywów terrorystów z uwzględnieniem różnic występujących w ustrojach prawnych Państw Członkowskich, z drugiej zaś - współpracę z innymi organami na szczeblu ponadnarodowym oraz krajowym; niezależnie od wszystkiego zaleca natomiast, by przewidziano możliwość poddania działalności tych organów kontroli sądowej;

2.2.5 domaga się nadania konkretnego kształtu formalnego udziałowi przedstawiciela samorządu lokalnego i regionalnego w Komitecie Doradczym ds. Badań na rzecz Bezpieczeństwa Europejskiego oraz przeznaczenia w budżecie wspólnotowym odrębnej linii na finansowanie programów badań w tej dziedzinie.

2.3 Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem

2.3.1 proponuje wprowadzenie metodycznego szkolenia pracowników organów odpowiedzialnych za obronę cywilną na szczeblu lokalnym i regionalnym, zalecając jednocześnie, by szkolenie to obejmowało m.in. wsparcie dla użytkowania programu zarządzania problemami, analizy kryzysów i komunikowania się z opinią publiczną oraz by przewidziano ponadto wymianę programów szkoleń;

2.3.2 domaga się rozszerzenia swej roli instytucjonalnej w dziedzinie kształtowania europejskiej polityki wspierania systemów obrony cywilnej;

2.3.3 domaga się wprowadzenia wyraźnego zapisu mówiącego o udziale przedstawiciela samorządu lokalnego i regionalnego w centrum kryzysowym;

2.3.4 proponuje propagowanie dobrze zorganizowanych lokalnych sieci, które pełnić będą zadania centrów operacyjnych i w sytuacjach nadzwyczajnych dysponować będą dużym potencjałem ostrzegawczym i koordynacyjnym, a jednocześnie będą zdolne porozumiewać się ze swymi odpowiednikami na szczeblu krajowym i ponadnarodowym i alarmować je w razie potrzeby;

2.3.5 ponawia swój apel o utworzenie europejskiego centrum monitorowania bezpieczeństwa miejskiego złożonego z przedstawicieli organów samorządu lokalnego i regionalnego Państw Członkowskich, które przekazywać będzie Komitetowi oraz wszystkim właściwym w tych sprawach organom europejskim wszelkie informacje dotyczące planowania polityk, promocji i koordynacji badań, gromadzenia, systematyzacji i przetwarzania danych dotyczących bezpieczeństwa, m.in. w drodze upowszechniania wzorów i dobrych praktyk oraz tworzenia partnerstw na szczeblu regionalnym i lokalnym;

2.4 Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem

2.4.1 dla ułatwienia tworzenia i wdrażania Europejskiego Programu Ochrony Infrastruktury Strategicznej sugeruje powołanie specjalnej komisji, której powierzone zostanie zadanie opracowania kryteriów zaproponowanych przez Państwa Członkowskie pod kątem ustalania strategicznego charakteru infrastruktury oraz wnosi o formalne włączenie do niej jednego przedstawiciela samorządu lokalnego i regionalnego z każdego Państwa Członkowskiego;

2.4.2 zaleca powołanie na szczeblu krajowym centrów ochrony każdej infrastruktury strategicznej z udziałem przedstawicieli samorządu lokalnego i regionalnego; centra te będą uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów i proponowaniu rozwiązań, komunikując się i bezpośrednio współpracując ze sobą na zasadzie kontaktów poziomych;

2.4.3 zaleca systematyczne zachęcanie niektórych pracowników obsługi infrastruktury strategicznej do zdobywania specjalistycznego wykształcenia w zakresie systemów kontroli przemysłowej i sieci komputerowych.

Bruksela, 12 października 2005 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 73 z 23.3.2004, str. 41

(2) Dz.U. C 244 z 10.10.2003, str. 53

(3) Dz.U. C 43 z 18.2.2005, str. 38

(4) Dz.U. C 43 z 18.2.2005, str. 10

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.81.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatów Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zapobieganie, przygotowanie oraz odpowiedź na ataki terrorystyczne", "Zapobieganie i zwalczanie finansowania terroryzmu poprzez środki mające na celu usprawnienie wymiany informacji, zwiększenie przejrzystości i wykrywalności transakcji finansowych", "Gotowość i radzenie sobie z konsekwencjami w walce z terroryzmem", "Ochrona infrastruktury strategicznej w walce z terroryzmem".
Data aktu: 12/10/2005
Data ogłoszenia: 04/04/2006